واضح آرشیو وب فارسی:رهیافته: بحث ایستادگی و مقاومت ایرانی ها را در برابر ظلم و ستم همه سودانی ها دوست دارند. آنها سید حسن نصرالله را به عنوان نماد مقابله با ظلم و ستم قبول دارند که در سخنرانی هایشان به دلیل عربی بودن پیام جمهوری اسلامی را بهتر دنبال می کنندنویسنده : معصومه طاهری / شاید اگر ماجرای سقیفه اتفاق نمی افتاد امروز همه دنیا شیعه شده بودند و تحت لوای حکومت ائمه اطهار زندگی می کردند. این را چندی پیش یکی از دانشمندان انگلیسی به صراحت عنوان کرده، اما تاریخ تشیع بعد از رحلت پیامبر تاریخی پر فراز و نشیب بوده است؛ تاریخی که گاه ترس حکام از قدرت بی رقیب این آیین غرق در خون و وحشت بوده اما همواره به اتکای فرامین اهل بیت با موج شیفتگان و شیعه شدگان در سراسر جهان رو به روست. این موج البته پس از انقلاب اسلامی و حضور پربرکت امام خمینی(ره) جانی دوباره گرفته و جهانی را حیران خود نموده است. در همین راستا با همکاری انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی با رهیافته ای از کشور سودان گفت وگو داشتیم. دکتر محمد احمد زاکی فرزند سید عثمان زاکی از کشور سودان است که در منطقه ای نزدیک خارطوم بزرگ شده است. در ابتدا بفرمایید چطور به مذهب تشیع مشرف شدید؟ من اول دبیرستان بودم که مستبصر شدم؛ البته اول عمویم بعد برادربزرگم سپس عموی دومم شیعه شدند و به نوعی بستر تشیع در خانواده ما فراهم گردیده بود که همه در شیعه شدن من اثر داشت؛ البته مطالعه کتاب های مختلف به خصوص کتاب المراجعات و مباحثه با شیعیان شناخت من را بیشتر کرد. در حال حاضر هم دارای دکتری ادیان ابراهیمی گرایش قرآن و اهل بیت هستم و در این مسیر مشغول فعالیت علمی و تحقیقاتی می باشم. شناخت و نگاه مردم سودان درباره مذهب تشیع چگونه است؟ راستش مستقیم و غیرمستقیم به قدری درباره شیعیان نسبت های ناروا و غیرمنصفانه زده می شود که اغلب شناختی ناقص و غلط دارند و تصور می کنند شیعیان افرادی دروغگو و جاهل هستند که از دین اسلام بیرون رفته اند برای همین حاضر نمی شوند با آنها مرتبط باشند. با این وجود چه چیز تشیع شما را بیشتر تحت تأثیر قرار داد تا به تشیع بگروید؟ همیشه حس کنجکاوی نسبت به مسائل داشته ام برای همین هم روایت پیامبر اسلام (ص) که می فرماید پس از من ۱۲ پیشوا خواهد بود برایم قابل توجه بود زیرا می دیدم این روایت نبی اکرم درتمام منابع اهل سنت هم وجود دارد، اما یک نفرهم در طول ۱۴ قرن پیدا نشد تا یک تفسیر منطقی بر اساس روایت ارائه دهد و تطبیق کند. همواره سؤالی که در ذهن داشتم این بود که اگر امرا خلیفه باشند ما چهارخلیفه داریم اما ملاکی که براساس آن بتوانیم حدیث پیامبر را توجیه کنیم نیست. ما خلافت های فاسد هم داشتیم که با هم می جنگیدند و همدیگر را می کشتند برای همین سؤال داشتم و قانع نمی شدم در حالی که اگر از یک کودک شیعه سؤال می کردیم به سادگی امامان معصوم را نام می برد؛ امامانی که نه تنها با هم رقیب یا دشمن نبودند، بلکه همدیگر را هم تصدیق و تأیید می کردند. با توجه به این مسئله برای آگاه کردن مردم وظایف شما سنگین تر است؟ بله، البته این را هم بگویم مردم اطلاعی ندارند یا شناختشان کافی نیست، اگر متوجه شوند حتماً می پذیرند آنها هیچ دشمنی با اهل بیت ندارند ما باید سیره و منش اهل بیت را برایشان باز کنیم و ارائه دهیم تا این گوهرهای ناب را بشناسند؛ بنابراین مقصر اول ما هستیم. نباید انتظار داشته باشیم افرادی که از اهل بیت دور بودند بیایند و آنها را به طور حقیقی معرفی کنند ما و حوزه های علمیه در این رابطه خیلی باید تلاش کنیم تا مردم را متوجه سازیم. در سودان فرقه ضاله وهابیت تا چه اندازه مجال فعالیت تبلیغی دارند؟ آنها به دلیل حمایت های مالی و معنوی عربستان و دولت سودان خیلی فضای کار دارند. ده ها سایت و نمایشگاه و انجمن های تبلیغی راه انداخته اند و ۴ هزار مسجد دارند که اگر در هر مسجد یکی دو نفر مبلغ هم باشد خودش آمار بالایی است و کارهای خدماتی زیادی انجام می دهند. پس در جذب مردم موفق هستند؟ خوشبختانه نه. چون آنها خشونت دارند یعنی هرکس که وهابی نباشد را کافر و مشرک می دانند. در ارائه عقایدشان بسیار تند و افراطی هستند برای همین مردم از آنها بیزارند و قبولشان نمی کنند به خصوص بعد از حملات داعشی ها به سوریه و عراق و کشتارهایی که داشته اند این گریز مردم از آنها بیشتر شده است، ولی درهرحال آنها فعالیت خود را دارند. تاکنون برای شیعیان مشکلی ایجاد کرده اند؟ به آن صورت نه ولی در کل به دلیل حمایت هایی که می شوند آزادند و دستشان باز است. شیعیان سودان رسانه ای هم در دست دارند؟ آنها هیچ رسانه ای ندارند. ما حتی اجازه ورود کتاب های شیعه را هم به کشور نداریم فقط یک حسینیه در خارطوم بود که آن را هم دولت تعطیل کرد؛ البته این را هم بگویم دولت قبلاً به این شدت مخالفت نداشت ولی الان که عربستان در کشورهای منطقه خاورمیانه شکست خورده گویا نمی خواهد حالا در سودان هم جایگاهی نداشته باشد و دولت هم تابع آنهاست. گفته ما به هیچ وجه نمی پذیریم فعالیتی که منجربه تشکیل گروهایی مثل حزب الله لبنان باشد و تحویل گرفتن هرگونه منابع مالی از بیگانه ممنوع است البته تنها شیعیان. شما به عنوان مبلغ شیعه شرایط سختی را باید داشته باشید؟ بله مشکلات زیادی وجود دارد ولی می توان به این خاطر کار تبلیغ اسلام را دنبال کرد. من سه بار دستگیر شدم یک باربه دلیل تشیع و بعد از آن تصور کردند فعالیت سیاسی داشته ام و بازجویی دو – سه ساعته شدم. با توجه به این اوضاع، گرایش مردم سودان به کدام سو است؟ این یک اصل است که هرچه فشارها بیشتر بشود کنجکاوی و گرایش بیشتر می شود. در سودان هم هرچه دولت فشارهای خود را نسبت به تشیع بیشتر می کند متقابلاً ارسال باکس میانی مردم نسبت به وضعیت حاکم و این محدودیت ها کنجکاوتر می گردند؛ بنابراین آنها ناخواسته به نفع ما عمل کرده و خودشان تبلیغ ما را می کنند. البته وجود کتاب و منابع مطالعاتی اهمیت زیادی دارد، زیرا شناخت و معرفت انسان را عمق می بخشد ولی نباید از فضای رسانه های مجازی هم غافل ماند که می تواند اثرگذار باشد. رسانه ها تنها سؤال در ذهن ایجاد می کند ولی کتاب آن را عمیق پاسخ می دهد. خود شما با وجود این شرایط وقتی شیعه شدید خانواده نگران نشدند تا مانع شوند؟ اول مخالفت های زیادی شد ولی به لطف خدا و عنایت اهل بیت و امام زمان(عج) کم کم موافقت کردند. همسرم هم شیعه شد و با هم ازدواج کردیم. نگاه مردم سودان به ایران چگونه است؟ بحث ایستادگی و مقاومت ایرانی ها را در برابر ظلم و ستم همه سودانی ها دوست دارند. آنها سید حسن نصرالله را به عنوان نماد مقابله با ظلم و ستم قبول دارند که در سخنرانی هایشان به دلیل عربی بودن پیام جمهوری اسلامی را بهتر دنبال می کنند. امام خمینی و امام خامنه ای و احمدی نژاد را مظهر ایستادگی، سادگی و تواضع می دانند و برای آنان قابل احترام هستند. آنها را قهرمان می دانند و همیشه علامت اوکی را با نام ایران می آورند. پس وقتی شما برای تحصیل به ایران آمدید خیلی ها نگران شدند؟ البته آن زمان دیگر خانواده قبول کرده بودند و بستر تشیع فضای خانواده ما کمی فراهم شده بود حتی با وجود فشارها و سختی هایی که نسبت به شیعیان در سودان است آنها متوجه شدند که ایران امن تر است و خیالشان هم راحت بود، ولی جو بدبینی مردم نسبت به ایران کم و بیش وجود دارد و آن هم به دلیل همین موج ایران هراسی رسانه های غربی است مثلاً یکی از طلاب می گفت وقتی در فرودگاه بودم تا به ایران بیایم یکی از من پرسید به کجا می روی گفتم ایران. با تعجب پرسید چرا ایران همه جای دنیا هست؟ این ترس از ایران بین مردم به دلیل رسانه هاست که ایران را ناامن می دانند ولی باید قبول کنند ایران کشوری پیشرفته در عرصه های مختلف است. خاطره ای هم از ایران دارید؟ بعد از فتنه ۸۸ درایران با یکی از استادان برجسته اهل سنت صحبت می کردم چون می دانست من ایران می آیم گفت آمدم بگویم ایران تنها رژیمی است که حاکمانش صددرصد دنبال قدرت نبوده اند. امام خمینی و امام خامنه ای هر دو ساده زیست هستند که هرگز به دنبال مال اندوزی و کسب قدرت و منافع شخصی نبوده اند تنها الگو و مرجعی که داریم ایران است به ایرانی ها بگویید این الگو و تصویر متعالی را خراب و خدشه دار نکنند. تو رو خدا نگذارید ما ناامید شویم که تنها رژیم اسلامی و انقلابی مطلوب را از دست ندهیم تا ما هم بتوانیم بگوییم یک چیز داریم. با هم به خاطر دنیا نجنگند و تصویر قشنگ ما را خراب نکنند. منبع : روزنامه جوان
شنبه ، ۱۱مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رهیافته]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]