واضح آرشیو وب فارسی:صنایع نیوز: آیت الله العظمی مؤیدی قمی(مدظله) در مسجدمحمدرسول الله ساری در سلسله جلسات اخلاق در قرآن به قرائت آیه 97 سوره مبارکه نحل «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ» پرداختند و فرمودند: در این آیه تفاوت نداشتن میان مردم را بیان می کند و می گوید که میان مردم چیزی جز ایمان سبب تفاوت نمی شود. او با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» اظهار کردند: خداوند انسان ها را قبیله قبیله و شعبه شعبه خلق کرد، تا هم را بشناسند و بتوانند با یکدیگر معامله کنند و حتی دیده شده است که میان دوقلوها شباهت بسیار سبب اشتباه هایی شده است. این مرجع تقلید ادامه دادند: با وجود تفاوت انسان ها خداوند می فرماید ما قدرت داریم حتی سرانگشتان مردم را بازسازی کنیم و به همین دلیل انگشت نگاری رواج پیدا کرده است و افراد خطاکار را از اثر انگشت آنان شناخته می شود. معظم له فرمودند: آن چیزی که در نزد خدای متعال تقرب دهنده انسان است، تقوا است، از همین رو پیامبر(ص) فرمود خداوند بهشت را برای اطاعت کننده از خود خلق کرده است حتی اگر آن فرد غلام سیاه حبشی باشد. حضرت آیت الله العظمی مؤیدی قمی(مدظله) ادامه دادند: بلال حبشی یکی از بردگان بود که وی را به دلیل اسلام آوردن بسیار اذیت می کردند و سنگ های بزرگ و تفتیده ای بر روی او می گذاشتند اما او می گفت «احدا احدا» یعنی فقط خدا و به مقام مؤذنی پیامبر(ص) رسید. وی اظهار کردند: بلال حبشی «ش» را «س» می گفت و برخی از یاران پیامبر(ص) به وی اعتراض کردند و بلال دیگر اذان نگفت اما آن شب به قدری طولانی شد و صبح نشد، بلال به قدری مقام داشت که با اذان بلال صبح می شد و در مکه در زیر مأذنه بلال دو رکعت نماز وارد شده است. استاد معظم درس خارج حوزه علمیه اظهار کردند: سیاه، سفید، کوچک، بزرگ، قوی و شریف و مانند آن برای خداوند تفاوتی ندارد، خداوند بهشت را برای کسی خلق کرده که او را اطاعت کند و اگر چه او غلامی حبشی باشد، و خداوند آتش را خلق کرده برای کسی که نافرمانی می کند و اگرچه او سیدی قریشی باشد. معظم له با اشاره به سوره تبت اظهار کردند: ابولهب فردی قریشی و عموی پیامبر(ص) بود، مقامی بالاتر از پیامبر اسلام در فرشتگان و ملائک نداریم، عموی پیامبر(ص) به دلیل مخالفت و نافرمانی سوره ای به نام ابولهب آورد و وضع او را در جهنم وصف کرد. حضرت آیت الله العظمی مؤیدی قمی خاطرنشان کردند: در روز قیامت از حسب و نسب سؤال نمی کنند و به این دلیل امام سجاد(ع) گریه می کردند، امیرالمؤمنین برادر خود عقیل را با آهن گداخته روبه رو کرد، تا عقیل دستش را دراز کرد گرمی آتش به دست او رسید و دستش را عقب کشید، امام علی(ع) فرمود تو که طاقت آتشی که بنده خدا سرخ کرده نداری، چگونه من طاقت تحمل آتش الهی را دارم. ایشان اظهار کردند: فردی که تقوا داشته باشد، در نزد برادر و غیربرادر تقوا را رعایت می کند، اکنون انتخابات شروع می شوند و رهبر انقلاب فرمودند از کسانی یک عده شعارهایی می دهند اما قدرت انجام دادن آن را ندارند، پرهیز کنید و به دنبال اصلح بروید و به وعده و وعیدها توجه نکنید. حضرت آیت الله العظمی مؤیدی قمی با تأکید بر این که در نظر رهبر معظم انقلاب ملت ایران شناخته شده و حاضر در صحنه است، فرمودند: آمدن مردم در صحنه یکی از واجبات است، امام(ره) فرمودند که حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است. معظم له با بیان این که در انتخابات پول های بسیاری خرج می شود، اظهار کردند: باید توجه داشت که این پول ها از کجا آورده می شود و انسان نباید فریب تبلیغات پرزرق و برق کاندیداها را بخورد و با حضور در صحنه به کاندیداها مشت بزند. این مرجع تقلید در ادامه با اشاره کردن به آیه 97 سوره نحل اظهار کردند: عمل صالح مراتبی دارد، پایین ترین مرتبه اش این است که اجزای عمل انسان صحیح باشد مانند این که در نماز باید طهارت بدن، مکان و لباس را باید رعایت کند و در ادامه هر چه مستحبات و آدابش بیشتر باشد، درجه عمل بالاتر است. او ابراز کردند: شرط پذیرفتن عمل صالح و نرفتن در آتش ایمان است، ممکن است اگر کسی موحد نباشد خداوند از عذابش بکاهد، مانند ادیسون که به بشر خدمت کرده است و اگر موحد نبوده، اگر مستحق عذاب باشد خداوند به دلیل خدمت از عذابش می کاهد. حضرت آیت الله العظمی مؤیدی قمی در تعریف مؤمن خاطرنشان کردند: مؤمن کسی است که به آن چه را که پیامبر(ص) آورده است، بدون کم و زیاد بپذیرد، پیامبر(ص) مردم را سه ساعت در روز غدیر سر پا نگاه داشتند و به مردم گفت چیزی نبود که شما را از آتش باز بدارد و من آن را به شما نگویم. وی فرمودند: پیامبر(ص) امام علی(ع) را در روز غدیر ولی، وصی و امام مؤمنان معرفی کردند، اما عده ای گوش نکردند، مؤمن کسی است که به آن چه که پیامبر(ص) می آورد را دربست قبول کند و به دلیل گوش نسپاردن به این سخن امیرمؤمنان خانه نشین شد. استاد عالی درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که حیات طیبه مخصوص مؤمنان است، ابراز کردند: اگر فرد مؤمن باشد هم دنیا و هم آخرت او آباد می شود، ایمان به آن معنا نیست که فرد دنیایی او خراب و ویران باشد، بلکه خدا طیبات و زینت های دنیا را برای مؤمنان خلق کرده است. معظم له اظهار کردند: نعمت در قیامت به طور خالص برای مؤمنان است اما در دنیا نعمت ها هم به مؤمنان و هم کافران تعلق می گیرد و در دنیا کافران از طریق مؤمنان به نعمت ها دست می یابند، کسی که عمل صالح همراه با ایمان داشته باشد، خداوند او را به حیات طیبه می رساند. حضرت آیت الله العظمی مؤیدی قمی با تأکید بر این که اگر یک یهودی حج به جا بیاورد، خداوند از او قبول نمی کند، ابراز کرد: خداوند مؤمنان را پس از مرگ به وادی السلام می برد و خداوند در عبادت، خداشناسی و عمل صالح میان زن و مرد تفاوتی قائل نشده است. او در ادامه به فضیلت ماه رجب اشاره کردند و فرمودند: در بهشت نهری به نام رجب است که آب آن از عسل شیرین تر و از شیر سفید تر است و آن مخصوص کسی است که در این ماه روزه بگیرد، از روزه این ماه و نماز ویژه ماه رجب غفلت نشود./آرشیو
شنبه ، ۱۱مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: صنایع نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]