واضح آرشیو وب فارسی:قانون: باید قبول کرد که تلویزیون ایران سال ها بود د ر رقابتی پیش باخته از شبکه های جهانی جا ماند ه بود د ر حالی که میلیون ها بینند ه ایرانی از قهری همیشگی با رسانه ملی سخن می گفتند و با افتخار اعلام می کرد ند که تلویزیون ایران را نمی بینند ، سریال هاید رجه چند م و برنامه های سرگرم کنند ه آن رسانه ها توانسته بود قریب به اتفاق جامعه ایرانی را مرعوب خود کند . این روزها اما رسانه ملی هم توانسته است، موجی شبیه آنچه «بفرمایید شام» یا «آکاد می»د ر میان مرد م ما ایجاد کرد ، به راه بیند ازد و مهم تر آن که د ر فضای تلویزیون ایران و با قبول تمامی چارچوب هاد ر این مسیر موفق بود ه است. د ر موفقیت خند وانه همین بس که این آشتی مرد می را با رسانه ملی ایجاد کرد ه است. کسانی را سراغ د ارم که آخرین تجربه آنان از تماشای تلویزیون ایران به سال های کود کی و نهایتاً نوجوانی باز می گرد د . حالا همان آد م ها فقط و فقط به نیت تماشای خند وانه، گیرند ه د یجیتال می خرند یا نتایج رأی گیری های خند وانه را مصرانه د نبال می کنند و به گمان می رسد راز موفقیت این برنامه یک نکته باشد ؛ توجه به تکنیک های برنامه سازی حرفه ای؛ آنچه عطش مرد م بود و رسانه ملی به آن نیازد اشت و سال ها از کمبود آن رنج می برد . فارغ از همه موفقیت های خند وانه د ر استفاد ه از عروسک جناب خان و شخصیت پرد ازی های د قیق و مبتکرانه ای که روی این کاراکتر انجام شد ه است، می توان نقاط قوت بسیارد یگری را نیزد ر ساختار این مجموعه د ید . 1-اید ه پرد ازی: خند وانه یک تیم اید ه پرد ازد ارد . از ذکر نام اسامی تیم اید ه پرد ازد ر تیتراژ برنامه هم مشخص است که بسیار به این موضوع اهمیت د اد ه می شود . مثل هر فرآیند د یگری اید ه خوب، محصول خوب د اشته است و البته د ر این میان نباید فراموش کرد که اید ه ها چقد ر خوب پروراند ه شد ه اند . رد پای این اید ه پرد ازی را می تواند ر تمامی رگه های برنامه مشاهد ه کرد . از طراحی مسابقات گرفته تا سؤال ها و برنامه ریزی هایی که برای کنشگرا کرد ن هر چه بیشتر برنامه مورد استفاد ه قرار می گیرد . 2-برند سازی: توجه تیم هنری مجموعه به برند سازی، باعث می شود به نگاه حرفه ای برنامه سازان این گروه، بیش از پیش اطمینان پید ا کنیم.د ر بُعد ظاهری، خند وانه لوگو و ترکیب رنگ خاص خود راد ارد ، این لوگو و ترکیب رنگ هم قطعاً از یک اتاق فکر بیرون آمد ه است. این برند سازی بصری د ر آیتم های میان برنامه، مسابقه پیامکی،د کور برنامه، پاکت هایی که به مهمان برنامه د اد ه می شود ، زیرنویس ها و تمامی جزییات د یگر لحاظ و به این اصل مهم توجه شد ه است که جزییات، کلیت را می سازند و بی توجهی به جزییات می تواند کل فرآیند را شکست د هد . خند وانه د ر گونه د یگری از برند سازی که بیشتر محتوایی است و جنبه بصری ند ارد ، نیز موفق عمل کرد ه است. به عنوان نمونه، تنظیم ترانه و موسیقی های خاص برای برنامه، اختصاص آهنگ ویژه ای برای موسیقی کمد ین یا حتی مسابقه پیامکی یا تکرارهایی مانند همان «بریم و بیاییم» گفتن های ساد ه، روند سلام و احوالپرسی های ابتد ای برنامه و ... همه این ها بهره هوشمند انه ای است که برنامه از هوش و حافظه شنید اری مخاطب خود برد ه است تا با اتکا به تکرار و خاص بود ن،د ر ذهن مخاطب خود محبوبیت پید ا کند . 3- رویکرد محور بود ن: خند وانه، رویکرد محور است، هد ف اصلی اش را می شناسد و سرد ر گم نیست. این رویکرد را بر اساس نیازسنجی واقعی جامعه مخاطبد ر نظر گرفته است.د ر شرایطی که به قول تیتر یکی از روزنامه ها« رسانه ملی، سوژه آکاد می را رها نمی کند » و چند ین برنامه کپی شد ه از روی این برنامه ساخته می شود ، خند وانه راه خود ش را باز کرد ه و اگر هم اید ه اولیه آن د ر برخی بخش ها کپی است، خلاقیت های منحصر به فرد خود ش را هم به آن افزود ه است تا طعم کپی های د ست چند م تلویزیونی را به زور به مخاطب نچشاند . 4-چند بعد ی بود ن: خند وانه یک برنامه چند بعد ی است که بُعد فرهنگ سازی و شاد ی،د ر محوریت تمامی ابعاد قرارد ارد . مثلاً فرهنگ و آد اب استفاد ه از مترو، فرهنگ بستن کمربند که به شکلی تیزبینانه و غیرمستقیم با حرکت نمایشی بستن کمربند د ر ابتد ای برنامه آموزش د اد ه می شود و علاوه بر آن که حس پر انرژی و پر سرعت بود ن برنامه را القا و بینند ه را برای برنامه ای پر تکاپو آماد ه می کند ، به ترویج فرهنگ استفاد ه از کمربند ایمنی هم توجه د ارد و یا ترویج فرهنگ کتابخوانی که با طراحی مسابقه هایی فکر شد ه و نه سرسری، به پیش می رود . 5-پویایی ریتم خند وانه یک برنامه نمایشی نیست. کاملاً زند ه و پویا ست. رامبد جوان، خوب بلد است چگونه حتی مجری صحنه اش( شاه حسینی) را به بازی بگیرد . تا جایی که حالاد یگر شاه حسینی هم برای مرد م، چهره ای شناخته شد ه است. همان گونه که می د اند چگونه اسپانسرش را به شکلی ظریف ود قیق، د ر همه قسمت های برنامه د خالت د هد بی آن که گل د رشت بود ن حضور اسپانسر توی ذوق بزند . حامی برنامه از نظر تیم خند وانه یک عنصر خلاقه است نه یک عامل تحمیل شد ه از بیرون؛ مثلاً شما می بینید که یکی از اسپانسرها چگونه به خوبی د رد یالوگ های طنز «نیما» جامی گیرد و خود ، لایه ای از طنز می شود . نتیجه این است که حامی برنامه نقشه راه د ارد ود ر مسابقه کتابخوانی، رأی د اد ن به کمد ین ها و کمپین قطره و قطره، نقش محوری پید ا می کند و جهت د هی می شود . 6-جریان ساز بود ن: خند وانه جریان سازی می کند . رامبد جوان با ترفند هایی ساد ه اما مبتکرانه، نه تنها مخاطب که مهمان خود را حتی پس از حضورد ر برنامه، همراه ساخته و او را به قسمت های بعد می کشاند تا هم موضوع ود غد غه حضور او برای مرد م فراموش نشود و هم مانند بسیاری ازد یگر برنامه های تلویزیونی، خاطره و تأثیر حضور مهمان به محض بلند شد ن او از روی صند لی، تمام نشود . به عنوان نمونه مهمانی که به برنامه می آید به انتخاب خود ، قولی می د هد که بر مبنای آن باید برای خند اند ن مرد م پس از برنامه کاری انجام د هد . خند وانه باد وربینش به سراغ مهمان می رود و اجرای قول او راد ر قسمت های بعد ی پخش می کند ، از مهمان د رباره بازتاب حضورش پرسید ه می شود و چیزهایی از این د ست؛ خند وانه د ر حرکت هایی مانند اهد ای عضو، اهد ای خون، ورود به مترو با لبخند ، صرفه جویی د ر مصرف آب، کتابخوانی، فرهنگ رانند گی و مانند آن به معنای واقعی د ر حال جریان سازی است. د ر یک کلام باید گفت گروه خند وانه، رسانه و جنس رسانه را به خوبی می شناسد و نیازهای مخاطب امروز این رسانه هم؛ به خلاقیت فکر می کند و به هم اثرگذار بود ن. خند وانه؛ نشاط اجتماعی، این نیاز مبرم مرد م ایران و نقاط کمرنگ شد ه فرهنگی را نشانه گرفته است. رامبد جوان،د ارت باز خوبی است، خوب نشانه رفته و به د رستی به هد ف زد ه است. لابد شما همد ید ه اید .
شنبه ، ۱۱مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قانون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]