واضح آرشیو وب فارسی:شوشتر روز: شوشترروز: مهر ماه و بازگشایی مدارس بهانه ای شد تا به فروشگاهها و مراکز فروش لوازم التحریر اهواز بزنیم در نگاه اول تنوع محصولات و طرح های لوازم التحریر ما را ناخودآگاه به قیاس لوازم التحریر دهه ۶۰ و ۷۰ با دو دهه های اخیر واداشت. به گزارش شوشترروز به نقل از اهوازنوین : مهر […]شوشترروز: مهر ماه و بازگشایی مدارس بهانه ای شد تا به فروشگاهها و مراکز فروش لوازم التحریر اهواز بزنیم در نگاه اول تنوع محصولات و طرح های لوازم التحریر ما را ناخودآگاه به قیاس لوازم التحریر دهه ۶۰ و ۷۰ با دو دهه های اخیر واداشت. به گزارش شوشترروز به نقل از اهوازنوین : مهر ماه و بازگشایی مدارس بهانه ای شد تا به فروشگاهها و مراکز فروش لوازم التحریر اهواز بزنیم در نگاه اول تنوع محصولات و طرح های لوازم التحریر ما را ناخودآگاه به قیاس لوازم التحریر دهه ۶۰ و ۷۰ با دو دهه های اخیر واداشت. به نظر می رسد امروز با فاصله گرفتن از دفاتر تحریر ساده توام با نکات اخلاقی پسندیده دهه های قبل و نبود جایگزین مناسب توام با پیوست فرهنگی در عرصه تولید نوشت افزار ، لوازم التحریر های دانش آموزان ایرانی به حیاط خلوت کارتون ها و الگوی استودیوهای سینمای غرب تبدیل شده است. با گشتی در بازار نوشت افزار شاهد حضور لوازم التحریر های با سبک و شخصیت های ایرانی در کنار لوازم التحریرهایی با طرح های شخصیت های کارتونی غربی بودیم اما این حضور حکایت از این داشت که تولیدات ایرانی در تلاش هستند که سهمی در این بازار داشته باشند، اما چندان موفق نبوده اند. متاسفانه علیرغم اقداماتی که بنظر می رسد در این حوزه در حال انجام است هر روز شاهد تولید لوازم التحریرهای هستیم که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی نداشته، اینروزها به دلیل خالی بودن جای ایده ها و طرح های جذاب توام با پیوست های فرهنگی در عرصه تولید لوازم التحریر دانش آموزان این عرصه به جولانگاه شخصیت های کارتونی غربی تبدیل شده ، تا آن جا که لوازم التحریر هایی با طرح های ایرانی هیچ حرفی برای گفتن نداشته و خریدار چندانی ندارند. وارد یکی از فروشگاه های عرضه لوازم التحریر اهواز شدیم بوی نوشت افزار نو تداعی گر سالهای دور و شور و شوق خرید لوازم التحریر بود اما با تفاوتی چشمگیر دیگر از آن سادگی های آن زمان خبری نیست و بجای آن تنوع و رنگ کاراکترها و شخصیت های کارتونی غربی موج می زند البته آن گوشه ها شخصیت های شکرستان و کلاه قرمزی هم به چشم می خورد و همینطور شخصیت های غرور آفرین و با شکوه شهدای ۸ سال دفاع مقدس و ملی . در همین خصوص با چند تن از والدین و فروشندگان لوازم التحریر سخن گفتیم: رضا محمدی پدرعلی دانش آموز سوم ابتدایی در این خصوص گفت : در تولید لوازم التحریر یا وسایل مربوط به کودکان طرح و رنگها حرف اول را در جلب نظر کودکان ایفا می کند، متاسفانه اگر قدری دقت کنیم خواهیم دید در تمام فروشگاهها شخصیت های کارتونی از باب اسفنجی، انگیبرد و مرد عنکبوتی و دیگر طرح های کارتون های خارجی گرفته تا طرح بازی معروف clashofclans تقریباً همه جلدهای دفاتر مدارس را به تسخیر خود در آورده است. وی افزود : نمی توان گفت استقبال مردم از این نوع لوازم التحریر به دلیل نبود لوازم التحریر با سبک و طرح ایرانی است زیرا بدون اغراق می توان گفت امسال به همان میزان که دفاتر با طرح های فانتزی و غربی هست لوازم التحریر ایرانی نیز در فروشگاهها موجود است اما همان طور که می بینید خریداری ندارند. باوی فروشنده فروشگاه لوازم التحریر در گفتگو با خبرنگار ما گفت : از سال گذشته در هنگام تهیه لوازم التحریر فروشگاه به منظور ترویج سبک ایرانی و اسلامی طی اقدامی در کنار لوازم التحریر فانتزی و شخصیت های کارتونی غربی نیز از محصولات دو برند تولید کننده ایرانی به نام های آزاده و روشنا نیز استفاده کردیم اما متاسفانه همان طور که خودتان در قسمت فروش لوازم التحریر مشاهده می کنید کم فروش ترین محصولات ما همان طرح هایی است که به سبک ایرانی هستند . وی ادامه داد: بنده هم دوست ندارم طرح های غربی را در مغازه ام بفروشم اما تا زمانی که به درستی فرهنگ سازی نشود و کار تولید این نوشت افزارها در کشور ادامه داشته باشد، نمی توان کارهای ایرانی را فروخت. خانم ستوده که از معلمان یکی از مدارس راهنمایی اهواز است عقیده دارد: همه کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که فرهنگ خود را از دوران کودکی به نسل آینده انتقال دهند ولی ما اندکی دیر به مساله تهاجم فرهنگی در قالب شخصیت های کارتونی پرداخته ایم مسئولین در سال های گذشته تلاش هایی برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده لوازم التحریر ایرانی به خرج داده اند اما این تلاش ها بدون پیوست فرهنگی موفق نخواهد بود. وی افزود : بطور مثال اگر در حال حاضر شاهد محبوبیت باب اسفنجی و انگری برد در میان کودکان و نوجوانان هستیم به خاطر ساخت مکرر انیمیشن و بازی هایی است که حتی در تلفن همراه و تبلت در دسترس مخاطب قرار گرفته است اما برای تولیدات ایرانی، هیچ نوع پیوست فرهنگی نظیر ساخت انیمیشن و بازی های رایانه ای در نظر گرفته نشده است که این موضوع نیز در عدم ترویج فرهنگ ایرانی بسیار تأثیرگذار است. در این راستا جهت استقبال از لوازم التحریر ها با سبک و طرح های ایرانی باید در گام اول کیفیت محصولات ایرانی بیش از بیش ارتقا یابد و در گام دوم این را در نظر داشته باشیم محصولات باید دارای پیوست فرهنگی باشند یعنی محصولات ارائه شده از پشتوانه های هنری مانند: سینما و تلویزیون برخوردار باشند که در این خصوص به نظر می رسد جناب خان الگوی موفقی است. به هر حال این نکته نباید فراموش شود که ذائقه کودک امروز با کودکان دیروز تفاوت اساسی دارد که باید برای تغییر آن یک کار فرهنگی اصولی انجام داد، متاسفانه ما اول تولید می کنیم، بعد فرهنگ سازی می کنیم، در صورتی که با برنامه ریزی های فرهنگی ابتدا کودک باید این شخصیت ها را بشناسد،مسئولان فرهنگی باید در کنار ارائه این طرح ها اقدامات زیرساختی نیز انجام دهند؛ برای نمونه از شخصیت هایی که به بازار می آید، با برنامه های مختلف مرتب در ذهن بچه ها باشد و ساخت انیمیشن به صورت مداوم باشد نه اینکه ابتدای سال تحصیلی که می شود، مرتب بگویند طرح ایرانی اسلامی اما وقتی سال تحصیلی تمام شد، دوباره از ذهن برود.
جمعه ، ۱۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شوشتر روز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]