واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شاعر طنزپرداز درگفتوگو با فارس:
نسبت به قدیمیترها در هنر کمکاریم
شاعر طنزپرداز گفت: ما ایرانیها در حال حاضر نسبت به قدیمیترهایمان در عرصه هنر مجموعاً کمکاریم.
ناصر فیض در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان گفت: شهرهای زیادی مانند شیراز، تبریز، کرمان، یزد و قم در کشور داریم که میتوانیم به بهانه هنرهای دستی از جمله قالیبافی در آنها جشنواره برگزار کنیم اما این بهانهها به صورت گسترده در یکجا به نام اصفهان جمع شده، از مراکز مذهبی و تاریخی گرفته تا صنایع دستی و شعر و ادبیات در اصفهان شهرت زیادی دارند. وی با اشاره به تاریخچه شعر در اصفهان افزود: شعر در اصفهان آنقدر دارای اهمیت است که حتی در موسیقی سنتی نیز سبکی به نام «سبک اصفهان» داریم و همچنین در ادبیات فارسی که به غلط سبک هندی گفته میشود که در اصل همان «سبک اصفهانی» است. این شاعر معاصر ایرانی خاطرنشان کرد: همه توصیفات فرهنگی و هنری که از اصفهان وجود دارد نشاندهنده این است که هنر در اینجا خیلی جدیتر است و این بدان معنا نیست که در شهرهای دیگر ایران اینگونه نباشد اما حداقل در ظاهر امر سمبلهای هنری و فرهنگی اصفهان بیشتر از دیگر شهرها پیداست. وی با اشاره به اهمیت وجود نماهای شهر اصفهان اظهارداشت: اولین نمادی که در شهر اصفهان دیده میشود سیوسهپل است که در دنیا وقتی عکس این بنای تاریخی را میبینند میفهمند اینجا چه مکانی است، همانطور که ما با دیدن تصویر برج پیزا و ایفل متوجه میشویم که این بناها در ایتالیا و فرانسه قرار دارند. فیض معماری اصفهان را خاص توصیف کرد و بیان داشت: نمادها و سمبلهای تاریخی تأثیر زیادی بر روی افکار دارد و هم چیز در شهر اصفهان از سبک و نمادی خاص برگرفته شده حتی مغازههای آن نیز سعی کردهاند خود را با معماری اصیل اصفهان تطبیق دهند و بعید است فروشندهای با سبک اروپایی مغازهاش را طراحی کند. وی تصریح کرد: اصفهان ظرفیت و جاذبه بسیار خوبی برای برگزاری اتفاقات مهم فرهنگی و هنری دارد و به همین دلیل هرگاه قرار است مراسم، همایش و یا افتتاحیهای در اصفهان برگزار شود همه سر و دست میشکنند تا در آن حضور پیدا کنند درست مانند شهر مقدس مشهد که هر اتفاق مذهبی در آن مورد استقبال همه قرار میگیرد. شاعر طنزپرداز کشورمان اذعان داشت: اصفهان انسانهای زیادی را در حوزههای مختلف هنری از جمله معماری،موسیقی، شعر و خوشنویسی از خود برجای گذاشته است که اگر در دیگر حوزهها مانند علم و فقه هم نگاه کنید اصفهان نماینده دارد. وی تأکید کرد: به اعتباری شاید بگویم که ما ایرانیها در حال حاضر نسبت به قدیمیترهایمان مجموعاً کمکاریم چرا که اتفاقهایی که الآن روبهروی آن میایستیم از بناهای تاریخی لذت میبریم زمانی با کمترین امکانات ساخته شده و باید این سوال را از خود بپرسیم که ما با این همه امکانات چه کردهایم؟ فیض اضافه کرد: ما الان چه ساختمان و معماری داریم که پس از گذشت دوره ما بگویند این معماری میراث نسلهای گذشته ماست؟ نماینده معماری 100 سال اخیر ما کجاست؟ چه چیزی است؟ و به نظر من این یعنی کمکاری ما که به حوزه خاصی هم مربوط نیست و متأسفانه جریان هنر در کشور نسبت به صدها سال پیش با سرعت کندی حرکت میکند. وی یادآور شد: شاید در شعر و ادبیات کارهای فاخری صورت گرفته و نتوانیم بگوییم که کمکاری شده اما در هنر معماری نتوانستهایم خوب عمل کنیم که دلیل آن مشکلاتی است که برای کشورمان به وجود آمد و معضلاتی که پس از حمله عراق به کشورمان ایجاد شد و به نوعی از پرداختن به موضوعات فرهنگی در حین جنگ عقب ماندیم. داور مشاعره برنامه تلویزیونی «قند پهلو» با اشاره شرایط پس از دفاع مقدس گفت: همین که میخواستیم پس از جنگ خود را پیدا کنیم و بدانیم که از این به بعد باید چه کارهایی را در عرصه فرهنگ و هنر انجام دهیم و تاکنون هم توانستهایم شرایط خوبی را نگهداریم کار بسیار بزرگی کردهایم. وی ادامه داد: شاید بیش از حد داریم به آثار گذشته خود در کشور افتخار میکنیم و شاید دیگر زمان آن گذشته که فقط داشتههایمان بپردازیم و باید بگوییم که ما الان میخواهیم چه کار کنیم چراکه تکیه کردن افراطی به گذشته نیز خیلی درست نیست. فیض در پایان افزود: باید به فکر این باشیم که از این پس میخواهیم چه کنیم و به این فکر کنیم که بعد از صد سال و در دوان آینده ما را با چه چیزی بشناسند، البته با نگاهی ما را با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میشناسند و اینکه ملتی انقلاب کردند و خواستند روی پای خود بایستند اما باید در زمینههای دیگر نیز فعالتر باشیم. انتهای پیام/63056/ر40
94/07/10 - 06:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]