واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شیرین بزرگمهر:
تئاترکاران نقشه راه داشته باشند/جشنواره بینالمللی فرصتی برای کسب تجربه از گروههای خارجی است
داور دهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: تئاترکاران باید نقشه راه داشته باشند و تئاترکار ما باید دلیل انتخاب و اهمیت و اولویت موضوعی که روی آن کار میکند را باید کاملا بداند.
به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، شیرین بزرگمهر ظهر امروز در اختتامیه دهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ضمن گرامیداشت زنده یاد هما روستا، اظهار کرد: تعدادی 272 اجرا به دبیرخانه جشنواره ارائه شد که 37 اثر نمایش در بخشهای آیین و آزاد به بخش داوریی نهایی این جشنواره راه یافت. وی با بیان اینکه به نظر من دهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از نظر کیفی نسبت به دورههای گذشته در سطح بالایی قرار دارد، افزود: هیت داوران دهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با دیدن آثار به این نتیجه رسیدهاند که هنرمندان و نمایشگران تئاتر خیابانی متوجه شاخصها این شاخه از تئاتر شده و این مهم در آثارشان کاملا نمایان است. بزرگمهر تصریح کرد: توانایی بالای مهارتهای بدنی، بیانی و کلامی در تئاتر کارهایی که در دهمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان شرکت کردهاند نسبت به دورههای گذشته ارتقای قابل توجهی پیدا کرده است. وی افزود: تسلط فعالان این عرصه به هنرهای تجسمی را از نیازهای ویژه برای تئاترکاران است، چرا که اشرافیت به هنرهای تجسمی آنان را در خلق آثار کیفیتر یاری خواهد کرد. داور دهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: این مهم به تئاترکاران و در مجموع فعالان این حوزه کمک میکند که مفاهیم خود را در کوتاهترین زمان و رساترین شیوه به تماشاگران القا کنند. وی با بیان اینکه نمایش باید به خوبی و بسیار سریع به تماشاگر منتقل شود، افزود: تئاتر خیابانی نمیتواند همان تئاتر صحنهای باشد و این باید مورد توجه همه اجراگران باشد. بزرگمهر با تاکید براینکه تئاترکاران باید نقشه راه داشته باشند، گفت: تئاترکار ما باید دلیل انتخاب و اهمیت و اولویت موضوعی را که روی آن کار میکند باید کاملا بداند. این هنرمند نامدار کشورمان افزود: تئاترکار باید بداند، ذهنیت و تصویر ذهنی را چگونه میخواهند ارائه دهد، چرا که اگر فرایند آن به درستی انجام شود یک اجرای زنده و با نشاط تولید خواهند کرد. وی تکرار را یکی از آسیبها در حوزه تئاتر دانست و گفت: هنرمند از گذشته خود قهر نمیکند، اما باید در کنار توجه به گذشته نوآوری را در راس کار خود قرار دهد. به گفته بزرگمهر، تقلید از یک موضوع و پرداختن به آن با همان شیوه و روش آسیبی است که باید به صورت ویژه مورد توجه فعالین این عرصه قرار گیرد و آن را در خلق و تولید آثاری کیفی و محتوایی بکار بندند. این هنرمند حضور گروههای خارجی در جشنوارههای بینالمللی را ظرفیت بسیار خوبی دانست و گفت: نباید به دیدن کارهای خارجی بسنده کرد بلکه باید با ایجاد بسترهای لازم در خلال برگزاری اجراها از تجربیات تئاترکاران کشورهای مختلف استفاده کرد. داور دهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان خاطرنشان کرد: گروههای مختلف از کشورها و استانهای مختلف در یک جشنواره میتواند بهترین ظرفیت و فرصت برای ایجاد تعامل و بین هنرمندان و ارتقای سطح کیفیت آنها است. بزرگمهر با بیان اینکه متاسفانه رویکرد امروز و نقطه خواستگاه گروههای تئاترکار ما کسب رتبه در جشنواره است، افزود: جشنواره تئاتر بینالمللی مریوان بستر و نقطهای برای سراسر ایران است که گروههای نمایشی باید به جای توجه صرف به کسب رتبه از آن بهرهگیری لازم را ببرند. داور دهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: نمیتوان به این دلیل که چندین گروه خارجی در این جشنواره دعوت و حضور دارند از آن به عنوان جشنواره بینالمللی نام برد. وی در پایان با بیان اینکه برای داوری مردم احترام خاصی قائل هستیم، خاطرنشان کرد: داوری داوران جشنواره براساس ایتمهای تخصصی صورت گرفته و مبنای داوریهای مردمی احساسی است. این هنرمند هنرهای نمایشی کشور جشنواره مریوان را در نوع خود بینظیر خواند و گفت: جشنوارهای با این میزان تماشاچی بدون کوچکترین مزاحم تئاتری واقعا جای تقدیر دارد. انتهای پیام/79002/ل40/
94/07/09 - 17:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]