تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830169877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رپرتوار اپراهای بهروز غریب پور آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:موسیقی ما: موسیقی ما - از روز گذشته، رپرتوار اپراهای عروسکی «بهروز غریب پور» آغاز شد. اولین اپرایی که در این رپرتوار روی صحنه می رود، «سعدی» است و بعد از آن اپراهای عاشورا، مولوی، لیلی و مجنون و حافظ تا بهمن ماه روی صحنه خواهند بود. رپرتوار شاید رویای بسیاری از کارگردانان باشد که حالا توسط «غریب پور» محقق شده است. البته تعجبی هم ندارد؛ این خاصیتِ بهروز غریب پور است: «تحقق رویاهای ناممکن». کافی است نگاهی به فعالیت هایش در تمام چند دههٔ گذشته بیاندازیم. از تبدیل پادگان به امن ترین خانهٔ هنرمندان، از کشتارگاه به فرهنگسرای بهمن و خیلی کارهای دیگرش. او حالا یک رویای دیگر را هم عملی کرده است: «اپرای ملی». برای همین است در حالی که مشغول روی صحنه بردن رپرتوار هایش است، همچنان روی اپرای «خیام» هم کار می کند. او البته می خواست «سعدی» را در شیراز روی صحنه ببرد که این اتفاق رخ نداد؛ اما اجرا در شهرستان ها همواره یکی از مهم ترین دغدغه های او بوده است و حالا هم صحبت هایی برای اجرای «مولوی» در امریکا شده است. اجرای اپرای جدید معمولا دو سال وقت او و همچنین گروه «آران» را می گیرد، به همین خاطر او در این فاصله ترجیح می دهد تا اپراهای قبلی اش را روی صحنه ببرد. این اما تنها دلیلی نیست که غریب پور، به این مساله اصرار دارد؛ خودش در این باره می گوید: «با اجرای رپرتوار، مخاطب در جریان اجراهایی که ندیده است، قرار می گیرد و علاوه بر آن همیشه گروه محصولی برای عرضه دارد. ضمن آنکه اجرای آثار قبلی باعث می شود تا تجارب و توانمندی های گروه افزایش پیدا کند و در آثار جدید مورد استفاده قرار گیرد. شما از اولین اپرای ما تاکنون تغییرات بسیاری را در گروه مشاهده می کنید. علاوه بر آن در این سال ها، تعداد زیادی از اعضای گروه تغییر کرده اند. برخی از ایران مهاجرت کرده اند. خیلی ها ازدواج کرده یا مسایلی از این دست و اجرای دوبارهٔ اپراهای پیشین به ما کمک می کند تا نیروهای جدید تربیت کنیم. به همهٔ این ها این نکته را هم اضافه کنید که مخاطبی که مثلا «رستم و سهراب» را برای اولین بار در زمان اجرایش دید، یک کودک ۱۰-۹ ساله بود و حالا جوانی است که می تواند دوباره کار را ببیند و تحلیل متفاوتی از آن داشته باشد.» البته به همهٔ این دلایل، می توان این نکته را هم اضافه کرد که با توجه به هزینه های سنگینی که معمولا گروه «آران» برای اجرای اپرا هایش با آن روبه روست، اجرای رپرتوار شاید تنها فاصله ای باشد که بتواند از نظر اقتصادی برای گروه توجیه داشته باشد؛ به خصوص آنکه معمولا غریب پور و گروهش بدون هیچ گونه حمایتی آثارشان را روی صحنه می برند. این در تمام دنیا، فرمولی است که حسابش را پس داده است. بسیاری از کنسرت های موسیقی و تئاتر ها برای یک سال تمام یا حتی سال ها روی صحنه می مانند. نمونه اش؟ «تله موش» آگاتا کریستی حالا درست ۷۰ سال است که در «برادوی» روی صحنه است. در ایران اما تولید هنری به قول «غریب پور» روزمره و روزنامه ای است و مخاطبان وقتی با یک اثر هنری روی صحنه است، امکان دوباره دیدن آن را ندارند، این همان مساله ای است که «غریب پور» به آن نقد دارد و می گوید: «هیچ جای دنیا چنین روشی وجود ندارد. به خصوص اینکه رپرتوار تنها موردی است که برای گروه ما در اجرای این اپرا ها، بازگشت مالی دارد و می تواند نیاز هایش را پاسخ دهد.» او حالا مدتی است روی اپرای «خیام» کار می کند و حالا در مرحلهٔ انتخاب خواننده است: «ما پیش بینی های اولیه برای طراحی صحنه و لباس را انجام داده ایم، اما تهیه کننده ای هنوز برای این کار مشخص نیست. قبلا قرار بود بنیاد رودکی از ما حمایت کند؛ اما تا امروز اتفاقی در این باره رخ نداده است؛ اما این سنت جا افتاده ای برای گروه مان است که جلو تر از مسوؤلان فعالیت هایمان را شروع کنیم. به هر حال قبلا حمایت ها از ما بیشتر بود؛ اما حالا به هزار و یک دلیل این حمایت ها کمتر شده است و به حداقل رسیده است. آقای جمالی پیش از این طرحی داشتند که از آن دفاع بسیار زیادی کردند و گفتند همان طور که ارکس تر سمفونیک و ارکس تر ملی، ردیف بودجهٔ مستقلی دارد، اپراهای عروسکی هم از این امکان برخوردار شوند. این استراتژی می توانست به فعالیت های گروه ما کمک بسیار زیادی کند و آن را ارتقا دهد؛ اما متاسفانه همه چیز ناگهان متوقف شد. البته من امیدوارم که این توقف به خاطر شرایط مالی باشد و گروه آران در آینده بتواند با کمک های مالی بیشتری به فعالیت های خود ادامه دهد. نکتهٔ دیگر اینکه آران، یک وظیفهٔ دیگر را نیز به موازات ادامه می دهد و آن ساخت عروسک و همچنین بازی دهندگی دانشجویان تئا تر است و به آنان این امکان را می دهد تا فعالیت هایشان را از این پس ادامه دهند.» سال ۱۹۲۳ در سالزبورگ اتریش پروفسور آیسر یا آیچر راهی به نظرش رسید که نوجوانان را به دیدن اپرا ترغیب کند و با به کارگیری عروسک های نخی- ماریونت- موفق شد که مخاطبان جدیدی برای اپرا تربیت بکند؛ اما تسلط بر ساخت عروسک و تقلید لباس های باشکوه اپرا و اجرای اپرا در اندازه کوچک تر حتی بزرگسالان را به هیجان می آورد و بعد ها تماشاخانه عروسکی او تبدیل به یک قطب توریستی شد؛ حالا این امیدواری وجود دارد که در ایران نیز این اتفاق رخ دهد. به خصوص اینکه خود «غریب پور» به این مساله اشاره دارد که اپرای «خیام» یکی از کامل ترین و بهترین اپراهایی است که روی صحنه برده است: «خوشبختانه ما در اپراهایی که تاکنون روی صحنه برده ایم، همواره روند تصاعدی داشته ایم. در تجربه های اول درک صحنه ای ما مانند اکنون کامل نبود. از آن طرف خوانندگان قبلا، ایفای نقش بر اساس ردیف های آوازی را چندان نمی دانستند؛ اما اکنون دیگر این مساله وجود ندارد. علاوه بر آن امروز آهنگسازان ما مسلط شده اند که اثری بنویسند که هم متاثر از تجربهٔ جهانی اپرا باشد و هم متاثر از اپرای ملی. هم اکنون ما در این زمینه نیروهایی را تربیت کردیم و خوانندگانی داریم که تاکنون در پنج اپرای ما ایفای نقش کرده اند، در حالی که در اپراهای نخست ما باید به خوانندگان توضیح می دادیم که چه اجرایی داشته باشند که تلفیقی درست از بازیگری و خوانندگی باشد.» او سعدی را به عنوان اوج بازیگری و آواگری خوانندگانی می داند که در آن به ایفای نقش پرداخته اند. اما در کنار آن اعتقاد دارد بسیاری از خوانندگانی که در ابتدا با او همکاری کردند اصلا یا تا این اندازه شناخته شده نبودند. مثلا محمد معتمدی یا علی زندوکیلی که فعالیت هایشان را آغاز کردند هرگز تا این اندازه شناخته شده نبودند. او می گوید: «چون اجراهای ما مدام تکرار می شود، خواننده های جدید از طریق آثار ما آموزش اولیهه را می بینند و به همین خاطر روند ما در همهٔ سطوح و ابعاد صعودی بوده است.» آهنگسازی اپرای «خیام» را «امیر بهزاد» بر عهده دارد که پیش از این آهنگسازی اپرای «سعدی را نیز انجام داده است و علاوه بر آن بازسازی اپرای لیلی و مجنو را نیز برعهده گرفته است. متن را نیز خود «غریب پور» نوشته است: «چیزی که دربارهٔ خیام اهمیت دارد، این است که ما نشان دهیم او علاوه بر تاثیری که در بخش شعر داشته است، در زمینهٔ علم و فلسفه نیز صاحب نظر بوده است. طبیعی است که او علاوه بر اینکه به عنوان یک شاعر، جهان را گذرا می دانسته است و بر فانی بودن زندگی تاکید داشته است؛ نقش بسیار پررنگی در حوزهٔ علم داشته است و برای مثال تقویم جلالی را تدوین کرده سات. او نه تنها بر علوم زمان خود چیره بوده که حتی فرا تر از آن عمل کرده است. او همچنین در موقعیتی خاص زندگی می کرده است. در زمان حیاتِ او، خواجه نظام الملک طوسی و همچنین حسن صباغ حضور داشته اند، در واقع زمانهٔ تندروی ها و وحشت و تروز بوده است و من سعی کردم در این دنیای خوفناک و ترور، خیامی را ترسیم کنم که انسان را به صلح و نشاط و مهربانی و عطوفت دعوت می کرده است.» غریب پور همچنین بر این اعتقاد است که: » من افتخارم این است که اپرای عروسکی ای که در ایران شاهد آن هستید یک تالیف ایرانی مبتنی بر تجربیات شرق و غرب است. بنابراین مطلقا تقلید نیست و مطلقا یک نوآوری است و می توان گفت شما یک سینمای سه بعدی را در اینجا می بینید. برای اینکه من با در نظر گرفتن پیشینه خودم در تئا تر، سینما و تئا تر عروسکی شیوه ای را روی صحنه می برم که در غرب هم که اجرا می شود می گویند این یک تالیف ایرانی است. آرزویم این است که به من امکان بدهند که حداقل راجع به قله های شعر ایرانی اپرا بسازم و بتوانم یکی از آثار فردوسی را روی صحنه ببرم تا نشان بدهم که ما به صورت بالقوه خیلی امکانات داریم ولی کسی به صورت بالفعل به سراغشان نرفته است. ما تا مدت ها روی نفت زندگی می کردیم تا ویلیام ناکس دارسی نیامده بود آن را استخراج نکردیم و حالا ما خودمان را صاحب نفت می دانیم. من به استخراج این استعداد کمک کردم و دلم می خواهد در مرحله تولید قیر و نفت نمانیم و دلم می خواهد بنزین هواپیما تولید کنم. دلم می خواهد این کار به جهان برود و نشان بدهیم که فرزندان خلف فردوسی و نظامی وخیام، سعدی و حافظ هستیم. ما قرار نیست مصرف کننده باشیم. ما در همه زمینه ها مصرف کننده هستیم. بنابراین من آن آرزویی که داشتم محقق بود و به آن آمریکایی گفتم تو روزی می روی و من جای تو را می گیرم نه به این دلیل خودخواهانه که می خواهم جای فلان کارگردان باشم و دنیا را به نام بهروز غریب پور کنند. من می خواستم بگویم که این عرق را دارم که بگویم ما فهمیدیم و گنجینه مان را دریافت کردیم که میراث بزرگی داریم. از هر حیث چه از نظر موسیقی، زبان و استعدادهای فوق العاده خوانندگی ما غنی هستیم. نکته دیگر این است که من یک اعتماد به نفس در خواننده ایرانی به وجود آوردم. ما دو نوع خواننده داریم. من می گویم آقای محمدرضا شجریان با مدت زمان کوتاهی تمرین می تواند مثل پاواروتی بخواند. اصلا راجع به ضعف یا قوت حرف نمی زنم ولی اگر پاواروتی ۵۰۰ سال می خواند نمی توانست مثل آقای شجریان بخواند. پس وقتی ما این دو قابلیت را داریم چرا قابلیت خودمان را انکار کنیم. به خواننده آواز ایرانی این امکان را دادم که در اپرا بخواند. امروز سرشکسته نیست که اگر بخواهد اپرا بخواند حتما به سراغ تکنیک آوازی اپرای غربی برود. هرچند تکنیک های آوازی اپرای غربی را یاد بگیرد در اجرای زنده به او خیلی کمک می کند. فعلا که ما به صورت پلی بک و ضبط کار می کنیم و آن ضعف جبران می شود.» او برای خیام از خوانندگانی جوان اما گمنام استفاده کرده است، هر چند می توان امیدوار بود که از این پس بیشتر شاهد فعالیت های آنان باشیم، همان طور که این اتفاق برای خوانندگان اپراهای قبلی آنان نیز رخ داده است: «بسیاری از خوانندگانی که کارشان را با ما شروع کردند، حالا به عنوان فرصت های آواز ایرانی مطرح هستند، در حالی که در ابتدا هیچ نام و نشانی نداشتند، هر چند این به معنا نیست که استعداد هم داشتند. در این سال ها ۱۵۰ خواننده با ما همراهی کردند که خیلی هایشان حالا آثار متعددی را خلق کرده اند. خیام نیز یکی از دشوار ترین متن هایی است که من کوشش کردم با حفظ اصالت های خیام و اندیشهٔ او بنویسم و امیدوارم تماشاگر مثل سعدی باور کند که تمام توانم را گذاشتم که این اپرا اجرا شود.» انتشار آلبوم جدید مهدی یراحی به روزهای پایانی خردادماه 1394 موکول شد . آلبوم «از عشق» حمید عسکری فردا (5 خرداد) منتشر می شود محمدجواد وزیر امور خارجه ایران در کنسرت ارکستر سمفونیک البرز با اجرای آثاری از هوشنگ کامکار حاضر شد. این اجرا در دومین شب از خرداد ماه در حالى روى صحنه رفت که جواد ظریف، وزیر امور خارجه محبوب ملت ایران در این برنامه به عنوان مهمان ویژه حضور داشت. مهران دوستی گوینده سرشناس رادیو درگذشت آلبوم های جدید حمید عسکری و علی عبدالمالکی روز ٥ خرداد منتشر می شوند


پنجشنبه ، ۹مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موسیقی ما]
[مشاهده در: www.musicema.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن