تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845615792




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رفتارشناسی صحابه در زمان حیات رسول الله(ص) چرایی عدم پذیرش واقعه غدیر را روشن می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اندیشه: رفتارشناسی صحابه در زمان زندگی رسول الله(ص) ما را به پاسخ این سؤال می رساند که چرا مردم ولایت حضرت علی(ع) که در واقعه غدیر به صورت رسمی اعلام شد را نپذیرفتند چرا که با بررسی تاریخ اسلام به مواردی دیگری برمی خوریم که چرا حادثه غدیر مردم امر حضرت محمد(ص) را نپذیرفتند.مجتبی شیدایی، معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: ممکن است برای برخی افراد این سؤال مطرح باشد که با پذیرش ادله شیعه مبنی بر امامت حضرت علی(ع) این نکته به وجود می آید چرا مردم بعد از رحلت رسول الله(ص) توصیه و امر حضرت محمد(ص) مبنی بر ولایت و امامت حضرت علی(ع) در واقعه غدیر را نپذیرفتند. وی اظهار کرد: رفتارشناسی صحابه در زمان زندگی رسول الله(ص) ما را به پاسخ این سؤال می رساند که چرا مردم ولایت حضرت علی(ع) که در واقعه غدیر به صورت رسمی اعلام شد را نپذیرفتند که با بررسی تاریخ اسلام به مواردی دیگری برمی خوریم که چرا حادثه غدیر مردم امر رسول الله(ص) را نپذیرفتند. اعتراض به رسول الله(ص) در واقعه صلح حدبیه معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی بیان کرد: در یک مصداق در کتاب صحیح مسلم ج 5 ص 175 و صحیح بخاری ج 4 ص 1832 نقل شده که در ماجرای صلح حدیبیه پیامبر(ص) برای ادای حج عمره به سمت مکه حرکت کردند که با ممانعت مشرکین مواجه شدند و در نهایت صلح نامه ای نوشتند تا بر اساس آن در آینده بتوانند وارد مکه شوند. شیدایی ادامه داد: نکته مهم در این ماجرا مخالفت شدید یکی از صحابه با امر رسول خدا(ص) در این ماجرا بود و بیان شده به نزد رسول الله(ص) رفت و گفت و به ایشان اعتراض کرد و با جسارت گفت چرا ما در دین اظهار خواری و کوچکی کردیم که حضرت پاسخ داد من بنده و فرستاده خدایم و او نیز هیچ گاه مرا تباه نخواهد کرد. وی افزود: در ادامه آمده که او با سخن پیامبر قانع نشد و به نزد برخی دیگر از صحابه رفت و اعتراض خود را مطرح می کرد تا اینکه ابوعبیده جراح به وی اعتراض می­کند که آیا نمی­شنوی که پیامبر(ص) چه می­گوید!! از شیطان به خدا پناه ببر و نظر خودت را نادرست بدان. معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: کسی که حتی بعد از سؤال و پرسش از پیامبر(ص) در زمان حیاتشان از امر ایشان تبیعیت نمی کند، بعید نیست که پس از رحلت ایشان توصیه حضرت را مبنی بر ولایت و امامت حضرت علی(ع) نپذیرد. شیدایی اظهار کرد: همچنین در کتاب المغازی و با کمی تغییر در صحیح بخاری و کتاب الکامل ابن اثیر نقل شده که بعد از غزوه حنین پیامبر(ص) هنگام تقسیم غنایم، آن را بین قریش و برخی دیگر از قبایل تقسیم کردند. اعتراض به چگونگی تقسیم غنایم پس از صلح حدبیه وی بیان کرد: نقل شده انصار به این موضوع اعتراض کردند و گفتند: این تقسیم غنایم به دستور کیست؟ دستور خداست یا رسول الله(ص) و جنگ و سختی با ما است اما پیامبر(ص) غنایم را میان قبیله خویش قریش تقسیم می کند. معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: سعد بن عباده به نمایندگی از انصار موضوع را با پیامبر(ص) مطرح کرد و حضرت پاسخ دادند که آنان تازه مسلمان هستند و به غنیمتی به آنان داده ام دل خوش هستند اما شما انصار من را دارید. شیدایی افزود: اعتراض به اینکه چرا پیامبر(ص) غنیمت جنگی را بین قریش و قبیله خویش تقسیم کرده آیا این احتمال را تقویت نمی کند که پس از معرفی حضرت علی(ع) که داماد پیامبر(ص) بود این اعتراض شود که چرا حضرت جانشین را از خانواده خویش معرفی کرده؟ منع از وصیت نامه پیامبر(ص) توسط برخی از صحابه وی گفت: همچنین در کتاب صحیح بخاری ج1 ص 34، صحیح مسلم ج 5 ص 76 و الکامل ابن اثیر ج 2 ص 320 از ابن عباس روایت شده، که هنگامی که بیماری حضرت محمد(ص) شدت گرفت: فرمود قلم و دوات بیاورید تا چیزی برایتان بنویسم تا هیچ وقت گمراه نشوید. معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی اظهار کرد: در این هنگام یکی از صحابه گفت بیماری بر پیامبر(ص) غلبه کرده و این سخنان را می گویند، و نیازی نیست و کتاب خدا ما را بس است و پس از این سخن او میان صحابه مشاجره شد و در نهایت پیامبر(ص) فرمود: بروید، نمی خواهم نزد من مشاجره کنید. شیدایی بیان کرد: این سؤالات در ذهن ما نقش می بندد که به راستی پیامبر(ص) چه می خواست بنویسد که مردم با عمل به آن گمراه نمی شدند، و آنگاه حدیث تقلین تداعی می شوند که پیامبر(ص) فرمود: من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیازید هرگز گمراه نخواهید شد. مخالفت با فرماندهی اسامه که منصوب پیامبر(ص) وی ادامه داد: در الکامل ابن اثیر ج 2 ص 238 و تفسیر طبری ج 3 ص186 نیز نقل شده که پیامبر(ص) در اواخر عمر سپاهی به فرماندهی اسامه که جوان بود را آماده کرد اما برخی از صحابه بر سن کم او خرده گرفتند و آن را نپذیرفتند. معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: پیامبر(ص) در برابر مخالفت آنان گفت شما با فرماندهی پدر اسامه نیز (در گذشته) مخالف بودید در حالی که از نظر من هر دو به فرماندهی شایسته بودند، اما با وجود این سخنان عملا هم اتفاقی نیفتاد. شیدایی اظهارکرد: وقتی به انتصاب یک جوان به فرماندهی سپاه اعتراض می شود، آیا به انتصاب حضرت(ع) که در زمان واقعه غدیر جوان بودند اعتراض داشتن چیز بعیدی نخواهد بود. وی بیان کرد: همه این رفتارشناسی ها و مخالفت ها با اوامر رسول خدا(ص) انسان متفکر را به این نتیجه می رساند که نپذیرفتن امر رسول الله(ص) در واقعه غدیر پس از رحلت ایشان چیز غریب و دور از احتمال نیست. خاستگاه و علل پذیرش خلافت اجتهادی معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: مردم در صدر اسلام به سمت خلافت اجتهادی( انتصاب خلیفه از سوی مردم) رفتند که حسادت برخی از صحابه، کینه قریش، تحلیل نادرست انصار از وضعیت جامعه را خاستگاه های آن دانست. شیدایی یادآور شد: علل پذیرش آن از سوی مردم و اجرایی شدن آن را نیز می توان در حاکمیت فرهنگ قبیله ای، تهدید مخالفان، جلوه دینی دادن به خلافت خلیفه اول و حمایت قاطع و به هنگام قبیله اسلم دانست.


پنجشنبه ، ۹مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن