تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815591058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شیعه و سنی در رابطه با حقیقت غدیر هیچ اختلافی ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:شهرخبر: یک استاد تاریخ اسلام با تأکید بر اینکه شیعه و سنى در رابطه با حقیقت تابناک غدیر و اهل بیت نبوت هیچ اختلافى ندارند، گفت: اگر روزى دستهاى تبهکار خط جعل و تحریف کوتاه شود، کاستی های موجود جبران می شوند.شهرخبر : شناخت لازم و جامع نسبت به مکتب غدیر و همچنین، درون زایی بنیانهای فطری آن از جمله مواردی است که جامعه و جهان امروز به شدت نیازمند آن است. لازمه این پدیده در گام اول شناخت دقیق بنیان ها و شاخصه های مکتب غدیر است. گفت و گوی پیش رو با دکتر حشمت الله قنبری، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام صورت گرفته است. وی در این مصاحبه تفصیلی نحوه تولد مولود غدیر را تشریح می کند و از زلف گره خورده گفتمان انقلاب اسلامی با مکتب غدیر سخن می گوید. این گفت و گوی تفصیلی پیش روی شماست: *یکی از نقاط عطف تاریخ بدون شک و به زعم علمی تشیع و تسنن رخداد غدیر است. لطفا ابعاد و مختصات مکتب غدیر را بیان کنید و اینکه اساسا چه عواملی دست به دست هم داد تا غدیر متولد شود؟ اطلاق مکتب غدیر به واقعه روز هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت نبوى برمی گردد. این واقعه برخاسته از یک فهم درست از آن ماجراى شگفت است، زیرا که غدیرخم نه یک حادثه، بلکه نقطه عطف کمال در رسالت و نبوت حاتم سفراى الهى است. در افکار عمومى، قاطبه پیروان مکتب اهل بیت و بخش بزرگى از شخصیت هاى تاریخ شناس مسلمان و حتى مستشرقین از اجتماع غدیرخم پس از حجة الوداع با عنوان روز امامت امیرالمومنین على بن ابیطالب(ع) یاد مى کنند؛ اگرچه این دریافت درست از واقعه روز هجدهم ذی الحجه حاصل مى شود، اما اقدام رسول خدا(ص) که در سایه اطاعت از امر و فرمان ذات اقدس حق تعالى در اعلى درجه عظمت به انجام رسید. تنها ابلاغ امر امامت امیرالمومنین(ص) نبود، زیرا امر وصایت و خلافت على بن ابیطالب(ع) در مقاطع مختلفى از حیات نورانى پیام آور اعظم در نهایت صراحت ابلاغ و اعلام شده بود و بر اساس محکم ترین مصادر تاریخى براى مردمان عرب در عصر رسالت، مخصوصا اصحاب رسول خدا در جانشینى امیرالمومنین هیچ ابهامى باقى نمانده بود، کما اینکه شما در بررسى حوادث تلخ بعد از درگذشت پیامبر اکرم(ص) از هیچ کسى نمى شنوید که مقام و منزلت على بن ابیطالب و اصلح بودن آن حضرت براى جانشینى فرستاده خدا را انکار کرده باشد. *پس توجیه پایه گذاران سقیفه و بخشی از پیروان­شان در عدم بیعت با حضرت علی(ع) به چه عواملی مربوط می شد؟ توجیه گردانندگان و پیروان مکتب سقیفه این بود که اولا باید سیاست به قریش و سیادت به بنى هاشم و اهل بیت پیامبر تعلق داشته باشد. ثانیا على(ع) در جنگ ها و غزوات جگر پارگان قریش را به قتل رسانده، لذا دل قریش با او صاف نمى شود و ممکن است با او همراهى نکنند، ثالثا سن على (ع) از دیگران کمتر است و او اهل شوخى و مزاح است و از این قبیل توجیهاتى که شما می دانید. *هیچ دلیل عقلانی برای حذف حضرت علی وجود نداشت؟ همانطور که ملاحظه مى فرمائید هیچ گونه دلیل قاطع وحیانى و عقلانى براى حذف امیرالمومنین وجود ندارد و هیچ کس صلاحیت آن حضرت را نفى نکرده است، بلکه در چهارچوب تشخیص مصلحت امت اسلامى عده اى به این نتیجه رسیده بودند که فعلا حضور على بن ابیطالب بر مسند خلافت و رهبرى جامعه اسلامى به مصلحت نیست! بنده هم در صدد مناقشه و چالش با آن ادراکات نیستم، ولى منظور من این است که در حقانیت امر امامت و ولایت حضرت على (ع) ابهام و تردیدى وجود نداشت. ماجراى غدیرخم پس از طى یک فرآیند مقدماتى بسیار مهمى به ظهور رسید که بدون واکاوى آن فرآیند نمى توان به دامنه عظمت و فضیلت غدیر و صاحب غدیر نزدیک شد. بخش مهم آن مقدمه تنها حج پیامبر اکرم و مهمترین حج تاریخ انبیاء یعنى حجة الوداع خاتم الانبیا است، که من ناچار هستم بسیار کم و کوتاه از آن سخن بگویم. بعد از اینکه رسول خدا از مدینه حرکت کردند و آداب و مناسک حج را به امت اسلامى آموختند و پس از انجام اعمال تمتع براى اقامه حج وارد سرزمین عرفات شدند. در روز عرفه و روز عید قربان و روز پایانى اعمال منا آن حضرت در خطبه هاى معروف و مهمى که در کتاب هاى معتبر اسلامى ضبط و ثبت شده است - یعقوبى در جلد دوم تاریخ خود صفحه ٢٠٩و با کمى اختلاف در عبارات عبدالرحمن سیوطى در جلد سوم تفسیر در المنثور صفحه ٢٣٤ و احمد حنبل در جلد ٥ مسند خود صفحه ٧٢ و در تعداد زیادى از کتابهاى معتبر اسلامى - فرمودند: لا ترجعوا بعدى کفارا مضلین یملک بعضکم رقاب بعض «پس از رحلت من به کفر برنگردید، که گمراه کنندگان بندگان خدا خواهید بود، و مبادا بعضى از شما بر بعضى دیگر ادعاى سلطنت و سیطره داشته باشید.» انى قد خلفت فیکم ما ان تمسکتم به لن تضلوا: کتاب الله و عترتى اهل بیتى. «من در میان شما دو چیز را به امانت مى گذارم که اگر به آن ها متمسک شدید هرگز گمراه نخواهید شد؛ یکى کتاب خدا، و دیگرى عترت و اهل بیت من. سپس فرمودند: الا هل بلغت!؟ آیا من این حقیقت را به شما ابلاغ کردم!؟ هنگامی که مردم سوال پیغمبر را تصدیق کردند آن حضرت فرمود: اللهم اشهد! خدایا تو شاهد باش و در ادامه فرمودند: انکم مسئولون، فلیبلغ الشاهد منکم الغائب، همه شما مسئول هستید و هر حاضرى این پیغام را به غائبین برساند. یعنى هر مسلمانى که فهمید وظیفه دارد این حقیقت مهم الهى را که قرآن و اهل بیت پیامبر حقایقى واحد و تفکیک ناپذیر هستند را ابلاغ نماید. رسول خدا همه این اقدامات را انجام داد اما قلب الهى او آرامش پیدا نکرد تا اینکه حج خاتمه یافت و به دستور آن حضرت همه حاضرین حتى اهالى مکه به استثناء آنان که به لحاظ شرعى عذر داشتند مى بایست مکه را در همراهى با ایشان ترک می کردند. من معتقدم مردم از ابتداى حجة الوداع مبهوت رفتار رسول خدا بودند تا اینکه موکبه رسول خدا در حالی که بالغ بر صد وده هزار تن او را همراهى مى کردند وحى الهى نازل گردید و امر الهى را ابلاغ کرد. خود پیامبر در خطبه غدیر فرمود: فَأَوْحی إِلَی: (بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا أَیُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی عَلِی یَعْنی فِی الْخِلاَفَةِ لِعَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ - وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ) ایشان بعد از این ابلاغ فرمودند: من هیچ گاه در ابلاغ اوامر الهى کوتاهى نکرده ام اما در رابطه با این امر، جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد و از سوی پروردگارم فرمان آورد که در این مکان قیام کنم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر، وصی و جانشین من در میان امّت و امام پس از من است. جایگاه او نسبت به من، به سان هارون نسبت به موسی است، با این تفاوت که بعد از من پیامبری مبعوث نخواهد شد و پس از خدا و رسول خدا این علی صاحب اختیار شماست. من از جبرئیل درخواست کردم تا از خداوند بخواهد مرا در ابلاغ این فرمان معاف دارد *این درخواست پیامبر با علم به چه دلایل و مواردی مطرح شد؟ پیامبر اکرم به عنوان معصوم از دسیسه منافقین مطلع بود. ایشان فرموند: براى اینکه من علم دارم به اینکه تعداد متقین شما کم و منافقین­تان فراوان است و از دسیسه ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام بیمناک هستم. نکته بسیار مهمى است. مردم در کنار پیغمبر اکرم نیز از این نوع بیچاره گی ها و مفسده کاری ها و ولایت گریزی ها در امان نبودند، اما خداوند متعال در جواب فرمود: وَ انْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ. روز غدیر امر امامت حضرت على علیه السلام بود، اما مواریث انبیاء نیز به امیرالمومنین تحویل شد. روز امامت بود، اما رونمایى از چهره جریان هاى برانداز ضد توحید نیز در همین روز انجام شد. از غدیر و حقیقت تابناک غدیر پاسدارى نشد، لذا لباس ذلت بر قامت مسلمان پوشانده شد و همه این مصایب و بلاهایى را که شما در تاریخ اسلام خوانده اید و در روزگار خودمان مى بینید بر سرمسلمان فرو ریخت. *در دنیای معاصر نیز، نهضت و گفتمانی به نام جمهوری اسلامی درصدد پیمودن مسیر طراحی شده الهی غدیر بود. پیوند انقلاب اسلامی با شاخصه های غدیر، پیوندی ناگسستنی است و این مهم ریشه در بنیان های فکری و اعتقادی جامعه مسلمان در جمهوری اسلامی دارد. اساسا مشابهت های عیان و نهان مکتب غدیر و شاخصه های گفتمان انقلاب اسلامی را در چه مواردی می دانید؟ به نکته ظریفی اشاره کردید. اصولا انقلاب اسلامى برخاسته از آموزه هاى غنى و سرشار مکتب اهل بیت است و هنگامی که پیوند ملت بزرگ ایران بر پایه مبانى تربیتى و هدایتى قرآن و اهل بیت با مرجعیت دینى گره خورد و حضرت امام خمینى رحمت الله علیه به عنوان محور انسجام و اراده ملت نهضت اسلامى خود را آغاز کرد، به طور طبیعى حرکت مردم در راستای جنس و مکتب غدیر گام برداشت. از برکات مکتب غدیر بر ملت ما انقلاب اسلامى بود، انقلابى که در عصر سلطه استکبار و تحقیر ملت ها و دولت ها کشور ایران را از یک کشور ضعیف تحقیر شده وابسته به یک کشور مستقل، داراى اراده و اثرگذار منطقه اى و بین المللى تبدیل کرد. هیچ کس در زیر سقف این آسمان وجود ندارد که از شرافت انسانى برخوردار باشد، مکتب اهل بیت را بشناسد و امام خمینى را به عنوان امام در جایگاه ولایت و رهبرى جامعه اسلام، از جنس و پیرو امامت امیرالمومنین و عترت طاهره نشناسد. توجه داشتن باشید، بنده در مقام مقایسه نفس امام خمینى با نفس امیرالمومنین و اهل بیت رسالت نیستم، خداوند متعال آن گوهرهاى بى تکرار را از نور خود و به صورت نورى واحد آفرید و همانندى به جز خود آن ها برایشان وجود ندارد، اما در جایگاه رهبرى و امامت امت، امام معصوم و غیر معصوم به عنوان ائمه حق، داراى تکلیف واحد هستند، آن ها باید اقامه کننده امر و نهى الهى و اجرا کننده کتاب خدا و مقررات الهى باشند، لذا ما پیامبر اکرم صل الله علیه و اهل بیت پاک او را از طریق سنت ها و سیره و روش هاى آنان می شناسیم و به معرفت دسترسى پیدا مى کنیم، وگرنه معرفت پیدا کردن به حقیقت باطنى و گوهر وجودى آن ها که براى بندگان قابل تحقق نیست. اما باید این نکته را یادآور شد که این سنت و روش ها براى عمل کردن است و آن ها به عنوان اسوه حسنه قرآنى مدل و رسم الخط زندگى اولاد مومن آدم در زندگى دنیوی به حساب می آیند. «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» به همین دلیل در شئون حکومت و براى تولیت مردم و اقامه امر خدا میان امام معصوم و غیرمعصوم تفاوتى نیست، درست همانطوری که بین امام حق و امام باطل نمی توان جمع پذیری صورت داد، ائمه حق نیز جدا شدنى نیستند، و همین معرفت بزرگ است که شما عالی ترین مضامین در رابطه با اهل بیت عصمت و طهارت را از بیان و کلام سلسه مبارکه مرجعیت شیعه و ممتازترین این مضامین را از بیان حضرت امام خمینى و ولى امر حاضر مسلمین شنیده اید و شاهد بوده اید. الحمد لله علیرغم مشکلات و نارسائی هایى که در بخش هاى حتى رکنى نظام مشاهده مى شود، زمام نظام اسلامى ایران در اختیار شخصیت هایى بوده و هست که با مکتب غدیر و صاحب غدیر پیوندى ناگسستنى دارند و به همین علت است که با لطف خداوند متعال اتحاد و انسجام مردم ایران همچنان مستحکم باقى مانده است. *منابع و بخش اعظمی از بزرگان اهل سنت نسبت به واقعه غدیر در راستای حقایق و منطبق بر اعتقادات شیعیان گام برداشته اند اما در مجموع اشتراکات و اختلافات شیعیان و اهل تسنن را در قرائت از غدیر در چه مواردی پر رنگ می بینید؟ بنده معتقدم شیعه و سنى در رابطه با حقیقت تابناک غدیر و اهل بیت نبوت هیچ اختلافى ندارند و اگر روزى دست هاى تبهکار خط جعل و تحریف، و همچنین افراد و جریان هاى وابسته ضد توحید از سر امت اسلامى کوتاه شود، میان مذاهب اسلامى نه تنها اختلافى باقى نخواهد ماند، بلکه امت اسلام به منزله نفس واحد این فرصت را پیدا خواهد کرد که قصور و کاستی ها و جفایى را که نسبت به پیام آور اعظم الهى مرتکب شده است جبران کند. شما مطمئن باشید این فرصت به وجود خواهد آمد و در روزى که خیلى دور و دیر نیست آتش افروزان تفرقه افشا و رسوا خواهند شد. 222


پنجشنبه ، ۹مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شهرخبر]
[مشاهده در: www.shahrkhabar.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن