تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814666853




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا دولت امسال با کسري بودجه مواجه مي شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ مهر ۱۳۹۴ (۱۶:۶ب.ظ)
آيا دولت امسال با کسري بودجه مواجه مي شود؟ موج - گروه سياسي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، اخيرا سخنگوي دولت و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي از عدم تحقق بودجه 94 سخن گفته بود. البته اين پيش بيني بود که پيش از اين هم کارشناسان و صاحبنظران بر آن اشاره کرده بودند.
شايد به اين خاطر بود که بيشتر بر اقتصاد مقاومتي تاکيد مي شد. با اين حال در ماه هاي آخر سال 94 هنوز برسر اين موضوع بحث است. هر چند نوبخت اعلام کرده است که دولت با مکانيزم تخصيص عدم تحقق منابع هرگز با کسري بودجه مواجه نمي‌شود.
وي گفته است که عدم تحقق منابع را نمي‌توان کسري بودجه ناميد و دولت نيز با اين مکانيزمي که طراحي کرده است، بر اساس ميزان درآمدها خرج مي‌کند، لذا با کاهش درآمدها از هزينه‌هاي جاري کم کرده‌ايم، اما پرداخت‌هاي عمراني نه تنها کاهش نيافته، بلکه افزايش هم يافته است. در جلسه اي هم که در کميسيون اقتصادي مجلس برگزار شد نوبخت بر عدم کسري بودجه در دولت در سال جاري اشاره کرده است.
البته سيد سعيد زمانيان، عضو کميسيون برنامه و بودجه گفته است: «تنها 60 تا 65 درصد بودجه 94 قابل تحقق است. آن هم به خاطر مسايل رکود و نوسانات قيمت نفت بوده است. از اين نظر دولت بايد با مردم به صورت شفاف سخن بگويد.»
دکتر حسن سبحاني، اقتصاددان و نماينده پيشين مجلس گفته است که امسال امکان کسري بودجه وجود دارد.
دکتر عبدالرضا اميرتاش، اقتصاددان هم معتقد است: «عمده ترين علت کسري بودجه به خاطر نوسانات فروش نفت حاصل شده است؛ چرا که پيش بيني بودجه براساس قيمت نفت است مقداري از آن با توجه به نوسانات و کاهش قيمت محقق نمي شود. بخشي ديگر نيز به خاطر رکود در بازار است. وقتي گردش مالي در بازار کم مي شود دريافتي دولت کاهش پيدا مي کند. اين دو جزء منابع عمده درآمد دولت است که کم شده است و طبيعتا دريافتي دولت هم به آن اندازه نخواهد بود.»
اميرتاش گفته است: «از طرف ديگر مردم تحت فشارهاي مالي هستند؛ چرا که درآمدها کفاف زندگي مردم را نمي دهد. در نتيجه مجبور مي شوند از خيلي از هزينه هايي که در اولويت نيست بگذرند و بيشتر از خدمات دولتي استفاده کنند؛ بنابراين کسري بودجه در سال جاري طبيعي است؛ اما در اين ميان همه منتظر هستند که ببينند تکليف توافق هسته اي چه خواهد شد. چون در آمريکا که مشخص شده است بايد ديد که در ايران به چه صورتي خواهد شد. اگر توافق اجرا شود و تحريم ها هم برداشته شود چشم انداز روشني هم پيش رو خواهد بود.»
وي افزوده است: «کسري بودجه از عدم تحقق درآمد حاصل مي شود. دولت هنگامي که بودجه را مي بندد مخارج و درآمدهاي خود را نيز برآورد مي کند. اگر درآمدها محقق نشود کسري بودجه حاصل مي شود. البته وجه تمايزي هم وجود دارد. به اين صورت که در هنگام تدوين لايحه بودجه اصولا بخشي را به عنوان کسري بودجه در نظر ميگيرند.»
اسماعيل جليلي، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس مي گويد: «بايد به ياد داشته باشيم که پرداخت منابع از سوي بخشي که قرار است آن را تامين کنند چه در قالب فروش نفت و چه در پرداخت ماليات و بقيه منابع بايستي تا پايان سال برآورد شود؛ اما روندي که براساس شرايط شش ماهه اول در حوزه درآمد و در حوزه واگذاري هاي دارايي هاي سرمايه اي احتمال عدم تحقق دارد در شش ماهه دوم هم امکان عدم تحقق وجود دارد. در بحث واگذاي هاي مالي هم اين امکان عدم تحقق وجود دارد.»
جليلي گفت: «سازمان مديريت سعي مي کند تامين اعتبار را براساس ميزان درآمدها در نظر گيرد تا فاصله ميان مصارف و منابع را مديريت کند. البته پيش بيني ها در مورد تحقق منابع و وجود کسري بودجه متفاوت است. اين عدد بين 30 هزار تا 50 هزار ميليارد قابل تغيير است. در بحث درآمدها 15 هزار ميليارد تومان عدم تحقق مطرح مي شود و در بحث واگذاري دارايي هاي سرمايه اي بين 3 تا 5 هزار ميليارد عدم تحقق در نظر گرفته شده است. البته اين اعداد متفاوت است و بايد تا پايان سال منتظر بمانيم و ببينيم که به چه صورت است.»
جليلي افزوده است: «البته اين برآوردها براساس عملکرد شش ماهه اول است. ممکن است که در شش ماهه دوم اينها تغيير پيدا کند. اين در حالي است که پيش بيني هاي مختلفي درباره بودجه 94 خواهيم داشت.»
وي گفته است: «کسري بودجه همان عدم تحقق درآمد است. اين در شرايطي است که دولت نسبت به اهداف و برنامه ها امکان اجرا را نخواهد داشت. البته مجلس 16 هزار ميليارد مازاد درآمد براي دولت تا پايان سال تعريف کرده آن هم در صورتي که دولت به درآمدهاي پيش بيني شده برسد.»
اين طور که جليلي گفته است اما و اگرها و پيش بيني ها در مورد بودجه 94 وجود دارد. در اين زمينه بايد ديد که شرايط در نيمه دوم سال 94 به چه نحو مي گذرد و دولت چقدر مي تواند درآمد حاصل کند و مخارج داشته باشد. تا آن زمان پيش بيني ها در مورد عدم تحقق درآمدها يا کسري بودجه در بودجه 94 مي گذرد. بايد ديد پس از اجراي توافق و لغو تحريم ها اوضاع به چه نحو خواهد شد.
شايان ذکر است؛ بودجه سال 1394 کل کشور از حيث منابع بالغ بر هشت ميليون و 449 هزار و 599 ميليارد و 804 ميليون ريال و از حيث مصارف بالغ بر هشت ميليون و 449 هزار و 599 ميليارد و 804 ميليون ريال است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن