واضح آرشیو وب فارسی:دانا: امام جمعه حبیب آباد گفت: اساسا شراب مالیت ندارد که بخواهد خریدو فروش کنند کسی هم که شراب را مصرف نکند ولی بفروشد یا خریداری کند برای شخص دیگر حرام است، فروشنده و خریدار شراب هم نزد خدا، هم نزد رسولش و هم نزد ملائکه ملعونند.به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از خبرماه، امام جمعه حبیب آباد در مسجد امام صادق (ع) در ادامه بحث اکل سحت گفت: در احادیث متعدد می فرماید: «السحت انواع کثیره»: حرام خواری انواع و اقسام بسیاری دارد که تا کنون دو نوع آن که ربا خواری و رشوه خواری می باشد، شرح داده شده است. حجت الاسلام و المسلمین محمد مؤمنی ادامه داد، از جمله موارد سحت و حرام، «ثمن المیته» (پول مردار)، «ثمن الکلب» (پول سگ) و «ثمن الخمر» (پول شراب) است. وی در رابطه با ثمن المیته گفت: حیوان حلال گوشت اگر به طریق شرعی تزکیه نشد حلال نیست و فروختنش حرام است، شرایط ذبح برای حیوانات حلال گوشت، گوسفند، گاو، شتر متعدد و شامل چند مورد می باشد: ۱) ذابح باید مسلمان یا بچه مسلمان باشد. ۲) خدا را یاد کند و اگر عمدا نام خدا نبرد این حیوان در حکم مردار است هرچند سرش را می برند، فروختنش حرام است. حجت الاسلام مؤمنی در ادامه شرایط دیگر ذبح را برشمرد: حتما باید حیوان را رو به قبله سر برید، گاو و گوسفند را باید بخوابانند و دست و پایشان به طرف قبله باشد و شتر را نحر می کنند. وی در توضیح مفهوم واژه نحر گفت: نحر یعنی یک حربه نوک تیز باید در گودی زیر گلوی شتر فرو کنند و شتر را باید رو به قبله نگه دارند همانطور که ایستاده است و دستور اسلام است و از آداب نحر شتر که دو دست شتر را از مچ تا زیر بغل با طناب محکم ببندند یا روی دست راست نگه دارند و دست چپش را خم کنند و با طناب ببندند که وقتی ضربه خورد نتواند فرار کندو به کسی آزار و اذیت برساند. خطیب جمعه حبیب آباد در توضیح شرط چهارم عنوان کرد: در ذبح باید چهار رگ (مری و حلقوم و دو شاهرگ) قطع شود پشت سر هم و فاصله نیندازند، حتما باید با کارد نوک تیز ذبح انجام گیرد و بعد از اینکه حیوان سرش بریده شد حرکتی از خود نشان دهد که معلوم شود این در حال زنده بودن ذبح شده است و اگر دست و پا نزد و خون هم با فشار خارج نشد حرام است و نمی توانند گوشتش را در بازار بدهند. حجت الاسلام مؤمنی افزود، باید حیوان مستقر الحیاه باشد و الا حیوان حرام و در حکم مردار است، همچنین باید در بازار مسلمین حیوان حلال گوشت به فروش برسد؛ آنچه در بازار مسلمین به فروش می رسد بنا بر صحت است و حلالیت، مگر اینکه بدانی این گوشت حرام است. وی ادامه داد، از ماهی ها، ماهی فلس دار حلال است اما ماهی هایی که فلس ندارند مثل کوسه ماهی که به اسم کولی فروخته شود حرام است، یا دلفین را به اسم اسبک بفروشند حرام است و اگر کسی آنها را بفروشد و در مقابل پول بگیرد این پول را مالک نیست و حرام است و معامله فاسد است و باطل. امام جمعه حبیب آباد در بیان قسم دیگر از اقسام سحت گفت: دیگر ثمن الکلب، خرید و فروش سگ حرام است، مگر دو سگ که استثناء شده اند و خرید و فروش آنها اشکالی ندارد یکی کلب الصید (سگ شکاری) که اتفاقی فقهاء است و دوم کلب الحارس (سگ نگهبان گله یا دامداری و نگهبان باغ و کشتزار) که در این قسمت اختلاف است؛ بعضی فقهاء می گویند حتی سگ نگهبان هم خرید و فروشش جایز نیست. خطیب جمعه حبیب آباد در خلاصه سخنان خود اظهار کرد: غیر از سگ شکاری و سگ نگهبان، خرید و فروش هر نوع سگ حرام است و در منزلی که سگ باشد ملائکه خدا وارد نمی شوند و آن خانه دور از رحمت خداست، متاسفانه بعضی ها که اسمشان مسلمان است با سگ محشور و با سگ همنشین اند، مسلمان باید با آدم نشست و برخاست کند نه با سگ نه با یک عین نجاست. پس ثمن الکلب هم از انواع سحت است. وی در ادامه یکی دیگر از انواع سحت را برشمرده و گفت: ثمن الخمر و ثمن الخنزیر؛ پول شراب سحت است و حرام، اساسا شراب مالیت ندارد که بخواهد خریدو فروش کنند کسی هم که شراب را مصرف نکند ولی بفروشد یا خریداری کند برای شخص دیگر حرام است، فروشنده و خریدار شراب هم نزد خدا، هم نزد رسولش و هم نزد ملائکه ملعونند.
چهارشنبه ، ۸مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]