واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه حوزه های علمیه: اگر دین به نحو کامل و جامع قابل تحقق باشد باید در یک مقیاس تمدنی رخ دهد پس باید غدیر به شکلی مطرح شود که این لایه تمدنی در آن کاملا لحاظ شود.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست غدیر در نگاه خاورشناسان که امروز 7 مهر در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد به عنوان محقق ارایه دهنده بحث گفت: شبهه ای که در خصوص عاشورا مطرح شده این است که این واقعه یک فتنه در جهان اسلام است در خصوص غدیر نیز مطرح است که این حادثه منجر به یک اختلاف اساسی در اسلام شده است. وی افزود: اساسا شرق شناسان در شناخت شرق، نسبت به متفکرین غربی که به غرب شناسی پرداخته اند، به شکلی متفاوت عمل کرده اند. پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: بحث اینجاست که آنها در مطالعات غرب شناسی بسیار با دقت تر عمل می کنند و نگاهی که در پژوهش نسبت به غرب دارند در پژوهش نسبت به شرق ندارند. وی گفت: در طول تاریخ همیشه شرقی ها برای غربی ها گروه دیگر و غیر بوده اند وپس از اسلام این غیریت ها غلظت بیشتری پیدا کرد و به خصوص شرقی های مسلمان برای غربی ها غیرتر بودند. مسایل فکری دست چندم غرب نباید مسئله اول ما باشد بابایی اظهارکرد: امروزه بسیاری از مسایلی که غربی ها در خصوص ما مطرح می کنند مسایل دست چندم است که متاسفانه برخی از روشنفکران نیز بدون درک این مسئله به خود می بالند که درگیر مسایل القا شده این غربیان هستند ولی باید بدانیم که آنها همیشه مسایل دست چندم خود را وارد ادبیات علمی ما می کنند. پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: این پار گی هایی که به لحاظ تمدنی در روم و یونان بوستان وجود داشته و پس از ظهور حضرت مسیح(ع) رخ داده است همواره متفکران غربی را با مسئله پلورالیستی درگیرکرده است و امروز نیز مهمترین مسئله غرب جدید در خصوص انسان، مسئله هویت است. وی گفت: این مسئله باعث شده است که غرب، اغیار خود را از این منظر نگاه می کند و می گوید که چون پاره پارگی در غرب وجود داشته قطعا در شرق نیز این پاره پارگی وجود داشته است؛ در ادامه به دنبال آن بودند که ببینند که شرقی ها چگونه بر پار گی هایی خود غلبه کردند که بتوانند از آن استفاده کنند. بابایی اظهارکرد: ریچارد فرای، شیعه را اپوزوسیون و یک فرقه شورش کرده و در حاشیه معرفی می کند؛ وی نگاه جامعی به شیعه ندارد و به همین دلیل در تمدن اسلامی جایی برای شیعیان قائل نمی شود که این مسئله از ضعف فعالیت پژوهشی ما نیز ناشی می شود. معرفی غدیر درمجموعه تمدن اسلامی این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: تاکنون کارهایی که باید در خصوص جایگاه شیعه در تمدن اسلامی انجام شود نشده و این مسئله از نقاط ضعف کاری ماست زیرا غدیر برای غربی ها همیشه یک واقعه بوده است و نه یک فرهنگ در حالی که برای ما یک فرهنگ است. وی گفت: ما بیان می کنیم که اکمال دین به غدیر است و از طرف دیگر بیان می کنیم که اگر دین به نحو کامل و جامع قابل تحقق باشد باید در یک مقیاس تمدنی رخ دهد؛ این سوال در اینجا ایجاد می شود که اگر تحقق جامع دین به تحقق تمدنی آن است و غدیرنیز یک واقعه تمدنی است حال اگر این واقعه نتواند همه مردم را گرد خود گردآورد نمی توانیم پاسخ شبهه اول را بدهیم؛ پس باید غدیر به شکلی مطرح شود که این لایه تمدنی در آن کاملا لحاظ شود. وی بیان کرد: برای معرفی غدیر مراتبی از ولایت باید مطرح شود که از آن به عنوان عامل انسجام استفاده کنیم بنابراین اگر نوعی از ولایت اجتماعی و بحث ولایت فرهنگی را مطرح کنیم که معنی آن اقتدار سیاسی نیست مانند مناظرات علمی و دعاها و درس های اخلاقی و عاطفی زندگی ائمه در این صورت قطعا در جهان اسلام حس می شود چون نظیر دیگری ندارد. همچنین حجت الاسلام والمسلمین قاسم رزاقی موسوی دبیر نشست با اشاره به ضرورت بررسی این موضوع گفت: اهمیت این مسئله از آن جهت است که امروزه مستشرقانی هستند که کتب مرتبط به اسلام شناسی و شیعه شناسی را در دنیا مدیریت می کنند و این کتاب ها به زبان آن ها منتشر می شود. وی افزود: کرسی های علمی شیعه شناسی با حضور اساتید غربی و غیر شیعی در دنیا مدیریت می شود که این مفهوم باید ما را به این جهت وادارد که این اندیشه ها را منبع شناسی و ماخذشناسی و این مطالب را دسته بندی کنیم.
سه شنبه ، ۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]