واضح آرشیو وب فارسی:صاحب نیوز: من به همسران این جانبازانی که بر روی ویلچر سوار هستند، خیلی ارادت دارم. میدانم که اینها خیلی زحمت میکشند؛ خیلی رنج میبرند؛ خیلی فداکاری میکنند.صاحب نیوز به نقل از پایگاه تحلیلی خبری حیا / نقش زنان در دوران محنت بار جنگ و دفاع مقدس نقش فوق العاده ای است و زنان سهم بسیار مؤثر و ارزنده ای دردفاع مقدس دارند. این قشر گاه در نقش مادری و گاه همسری و در میدان دفاع در نقش نیروی کمک رسان پشت جبهه و نیروی بسیجی و حتی صحنه جنگ حضوری قهرمانانه داشته اند. وقتى زنى دفاع از اسلام را می پذیرد، به معناى این است که یک خانواده و مجموعه آن را پذیرفته است و مسأله ی بسیج یک زن در واقع به معناى بسیج یک خانواده است.[۱] همسران مجاهدان راه حقّ و مبارزان و سرداران و مادران آنها حقیقتاً آیتى هستند از صبر و مقاومت.[۲] آنها تربیت یافته دامان مطّهر حضرت زهرا (سلام الله علیها) هستند که حضرت زینب (سلام الله علیها) را الگوی رفتاری خود قرار دادند. بی شک گذشت مادران شهدا؛ ستونهای مستحکم نظام اسلامی است چرا که استقامت آنان؛ عامل ایستادگی درهشت سال دفاع مقدّس بود وقتی مادری با افتخار می گوید من پسرهای خودم را از رفتن به جبهه منع نکردم؛ رو ترش نکردم؛ از آنها نخواستم که نروند، بلکه آنها را تشویق کردم که بروند. دل انسان در مقابل این عظمت سر تعظیم فرود می آورد. مادر دیگری گفت، دو پسر داده ام و پنج پسر دیگر نیز دارم، اگر اینها هم در راه خدا به میدان شهادت میرفتند و بروند، حرفی ندارم. اینها افسانه نیست، واقعیات جامعه ی ماست.[۳] چرا که اگر این مادرها آن وقتى که جنازه ى بچّه هاشان می آمد یا حتّی نمی آمد، آه و ناله میکردند، گله میکردند، یقه چاک میزدند، اعتراض به امام و اعتراض به جنگ میکردند، مطمئناً جنگ در همان سالهاى اوّل و در همان مراحل اوّل زمینگیر میشد. نقش مادران شهدا این است[۴] منش و رفتار مادران و همسران شهدا؛ عامل درخشش چهره ی ملّت ایران شد. و صبر برشهادت؛ مجاهدت تمام نشدنی تمام نشدنی آنها است. از سوی دیگر قشری از زنان در دوران دفاع مقدس و بعد از آن افتخاری همسری جانبازان دفاع مقدس را از آن خود کردند این قشر بعد ازگذشت چندین سال از جنگ تحمیلی همچنان در حال ایثار ند و با گذشت زمان نه تنها از مشکلات و سختی های زندگی آنان کاسته نمی شود بلکه برآن افزوده می شود یک مرد ناقصِ معیوبِ احیاناً بداخلاقِ به خاطر وضع جسمى یا اختلالات ناشى از موج گرفتگى و غیره را انسان به عنوان یک متعهد و یک مسئول، داوطلبانه و بدون هیچ اجبارى برود پذیرایى اش را به عهده بگیرد، خیلى فداکارى کرده است. یک وقت شما میگویید من می آیم روزى دو ساعت از شما پذیرایى میکنم. خب، هر روزى که شما میروید، او از شما تشکر میکند. یک وقت هست که نخیر، شما خودتان را به عنوان همسر او توى خانه ى او میگذارید؛ شدید بدهکار! یعنى طبیعت کار این است که باید شما این کار را بکنید. اینها این فداکارى را کردند.[۵] من به همسران این جانبازانی که بر روی ویلچر سوار هستند، خیلی ارادت دارم. میدانم که اینها خیلی زحمت میکشند؛ خیلی رنج میبرند؛ خیلی فداکاری میکنند.[۶] آنها جوانانی را که جزو فداکاران برجسته ی ما هستند؛ در آغوش محبّت خودشان گرفته و از آنها پذیرایی میکنند. گمان نشود که جامعه و مسئوولین، قدر این خدمت و فداکاری را نمیدانند، چرا میدانند. البتّه بالاتر از قدردانی همه ی بشریت، قدردانی پروردگار عالم و قدردانی ملاأعلی است- فرشتگان و قدوسیان که کارهای نیک بندگان خدا را در زمین میبینند و برای آنها پیش خدای متعال تمجید و استغفار میکنند.[۷] این خانمها بدانند که اجر آنها در خدمت صادقانه و با روى خوش به این جانباز، یکى از بزرگترین ایثارهاست، یکى از برجسته ترین جهادهاست؛ پیش خداى متعال اجرهاى بزرگ دارد.[۸] اما ایثار زنان تنها در مقام مادری وهمسری در دفداع مقدس خلاصه نشد بلکه ایثاری همه جانبه وگذشتن از تمامی تعلقات مادی بود. گاه یک خانواده مستضعف تمامى طلا و زیورآلات خود را تقدیم جبهه هاى حقّ علیه باطل کرده است. گاه یک خانواده ی مستضعف انگشترى و یا گوشواره خود را تقدیم جبهه ها کرده و گاه یک خانواده ی عراقى که فرزند خلبانشان در جنگ کشته شده بود طلاهاى دریافتى از صدّام را براى کمک به جبهه هاى جنگ علیه رژیم صدّام هدیه کردند و همسران جوان شهدا نیز حلقه ی نامزدى خود را دادند و نظیر این در تاریخ هیچ کشورى دیده نمیشود.[۹] اما آن زمان که دشمن دون خاک ایران اسلامی را به هدف خشکاندن شجره طیبه انقلاب اسلامی مورد تهاجم قرار داد جوانان و پیرمردان و مردان و زنان ایستادند و مبارزه کردند و جنگیدند. من در سوسنگرد، یک زن مسلمان شجاع را دیدم که مردم سوسنگرد میگفتند او در هنگام حضور نیروهاى متجاوز در این شهر، با چوبدستى خود، چند متجاوز را به خاک انداخته و نابود کرده است!.[۱۰] خانمهایى که هم شوهرشان را از دست دادند، هم فرزندشان را از دست دادند و در مقابل فشار روانى و سیاسى دشمن، بعد از دست دادن جگرگوشه شان هم تسلیم نشدند، زیر فشار دشمن شانه خم نکردند. این خیلى عظمت دارد. من این را در کردستان دیدم.[۱۱] (*کلیه تعابیر به کار رفته در این متن از بیانات امام خامنه ای از کتاب جلد پنجم کتاب نقش ورسالت زن با عنوان عرصه های حضور اجتماعی استخراج شده است تألیف دکتر امیر حسین بانکی پور استخراج شده است و مواردی به صورت خط دار آمده متن بیانات امام خامنه ای می باشد.) [۱]. در دیدار اجتماع گروهى از خواهران و برادران بسیجى(۱۰/۹/۶۵) [۲]. در دیدار جمعی از بانوان نخبه(۱/۳/۹۰) [۳]. در دیدارخانواده های شهدا، جانبازان شهرستان زابل(۱۱/۱۲/۸۱) [۴]. در سوّمین نشست اندیشه هاى راهبردى با موضوع زن و خانواده (۱۴/۱۰/۹۰) [۵].در سوّمین نشست اندیشه هاى راهبردى با موضوع زن و خانواده (۱۴/۱۰/۹۰) [۶]. در دیدار با خانواده های شهدا، جانبازان و آزادگان در مصلای ارومیه (۱۷/۶/۷۵) [۷]. در دیدار خانواده های شهدای گچساران (۲۰/۳/۷۳) [۸]. در دیدار جمعی از جانبازان قطع نخاعى( ۶/۷/۹۰) [۹]. در دیدار با اقشار مختلف و ایثارگر مردم (۲۲/۵/۶۷) [۱۰]. در اجتماع بزرگ مردم اهواز (۱۸/۱۲/۷۵) [۱۱]. در دیدار خانواده های شهدا و ایثارگران کردستان(۲۲/۰۲/۸۸) انتهای پیام
سه شنبه ، ۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: صاحب نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]