واضح آرشیو وب فارسی:رویکرد: کج سلیقگی در انتخاب تصاویر فیلم «محمد(ص)» برای تبلیغات شهری حیرت آور است. برای مثال جا دارد این سؤال اساسی از تیم تبلیغات فیلم محمد رسول الله پاسخ داده شود که تصویر صف چند شتر در وسط یک بیابان در اولویت چندم برای انتخاب بیلبوردهای بزرگ شهری قرار می گیرد.گروه فرهنگی"رویکرد" : پروژه بزرگ در همه حوزه ها احتیاج به مردان بزرگ دارد. تولید فیلم فاخر محمد رسول الله که با هزینه ای سنگین ساخته و راهی سینماها شده متأسفانه از ضعف شدید روابط عمومی و تبلیغات رنج می برد. هرچند انتظار می رود اثر سینمایی پرهزینه ای مانند محمد رسول الله مانند بخش های تولید این فیلم که از عوامل حرفه ای بهره برده در بخش روابط عمومی و تبلیغات نیز از افراد و افکار بزرگ بهره ببرد ولی به نظر می رسد تهیه کننده این فیلم این مسئله را اصلاً جدی نگرفته که باید همتراز با شأن و جایگاه این اثر ملی فاخر به ابعاد مختلف تبلیغات و روابط عمومی نیز به حد اعلا پرداخته می شد تا این فیلم در فرآیند اکران با خلأ مواجه نشود. البته تا به حال بخش زیادی از ناکارآمدی و کم کاری مفرط روابط عمومی و تبلیغات فیلم را رسانه های دغدغه مند و دلسوز پوشش داده اند و با وجود همه محدودیت ها با فعالیت خود بار زیادی را بر دوش کشیده اند و مقداری از خلأ را پر کرده اند. اما این باعث نادیده گرفتن و چشم پوشی از عملکرد ضعیف تیم تبلیغاتی فیلم نمی شود. متأسفانه تبلیغات شهری فیلم محمد رسول الله به پیش پا افتاده ترین شکل ممکن و با انتخاب صرف تعدادی از عکس های فیلم در مکان های بی تناسب شهری انجام شده است که البته تأکید کارگردان فیلم در نشست خبری ابتدای اکران بر اینکه «من می خواستم قدری با بقیه متفاوت باشیم و مردم وقتی به سطح شهر می آیند تابلوهای زیبای نقاشی را ببینند» نیز نمی تواند توجیه گر این همه بی سلیقگی در رویکرد تبلیغی این اثر مهم و پر هزینه باشد. یکی از ضعف های دیگر که تا حد زیادی با تبلیغات فیلم محمد رسول الله گره خورده عکس هایی است که از این فیلم به صورت قطره چکانی منتشر شده که باعث شده است رسانه ها از ابتدای اکران فیلم تا حدی با فقرعکس مطلوب مواجه شوند و به ویژه تعداد عکس های مناسب از کاراکترهای اصلی فیلم مانند حلیمه سعدیه، حضرت آمنه، عبدالمطلب، ابوطالب و ساموئل یهودی به شدت کم تعداد است و معلوم نیست عکاس فیلم چرا به خودش زحمت خلاقیت بیشتر در انتخاب نماهای مختلف و ثبت تصاویر خلاقانه تر را نداده است. در واقع عکس های فیلم محمد رسول الله معمولی ترین تصاویری است که می توان از چنین اثری ثبت کرد. چرا صف شترها در بیابان؟! از سوی دیگر تیزر تبلیغاتی این عظیم ترین پروژه سینمایی تاریخ سینمای ایران که از رسانه ملی پخش می شود آنقدر بد ساخته شده که هیچ توجهی را از مخاطب اخذ نمی کند. در واقع مخاطب تلویزیونی با تعدادی نمای نامفهوم مواجه می شود که به شکلی ابتدایی تدوین شده و از کلیت تصاویر پیام معنایی خاصی دریافت نمی شود. حتی آماتورهای حرفه تبلیغات هم می دانند که تیزر تبلیغاتی باید در کمترین زمان ممکن بیشترین توجه را به خود جلب کند اما هنگام پخش تیزر تبلیغاتی فیلم محمد رسول الله از تلویزیون کمترین توجه مخاطبان و افرادی که در معرض تلویزیون قرار دارند جلب نمی شود و این درحالی است که فیلم از پلان های جذاب بسیاری بهره می برد و این ظرفیت به طور کامل نادیده گرفته شده است. نکته دیگر کج سلیقگی در انتخاب تصاویر فیلم برای تبلیغات شهری است که حیرت آور است. برای مثال جا دارد این سؤال اساسی از تیم تبلیغات فیلم محمد رسول الله پاسخ داده شود که تصویر صف چند شتر در وسط یک بیابان در اولویت چندم برای انتخاب بیلبوردهای بزرگ شهری قرار می گیرد. شتر حتماً به عنوان نماد کشور عربستان انتخاب خوبی است اما به عنوان نماد فیلمی درباره شخصیت پیامبر مکرم اسلام(ص) در خوش بینانه ترین حالت یک کج سلیقگی محض تلقی می شود. مخاطب فقط به فرض اطلاع از اکران فیلم محمد رسول الله ممکن است قادر به تشخیص نسبت تصاویر با مفهوم مورد نظر شود. ضعف در اولین نشست خبری سایت فیلم محمد رسول الله نیز به هیچ عنوان در حد نام و اندازه این فیلم ظاهر نشده و از بسیاری از اخبار و مطالب درباره این فیلم یا عقب بوده یا اصلاً زحمتی به انعکاس آن داده نشده است. عملکرد نامناسب روابط عمومی فیلم در جریان نشست خبری در لوکیشن اصلی که پیش از اکران برگزار شد نیز بروز و ظهور واضحی داشت که صدای اعتراض همه نمایندگان رسانه را به دلیل بی نظمی و بی برنامگی موجب شد و البته هیچ کس نیز زحمت این را به خود نداد تا واکنشی معقول و منطقی به اعتراض به جای خبرنگارانی که تا نیمه های شب زحمت پوشش این نشست را بر دوش می کشیدند ارائه دهد. به هر تقدیر به نظر می رسد ضروری است عوامل اصلی و تهیه کننده پروژه های عظیمی چون محمد رسول الله در انتخاب عوامل اجرایی دقت بیشتری به خرج دهند و از افرادی استفاده کنند که برای جایگاه و شأن فیلمی چون محمد رسول الله ارزش قائل بوده و به چنین آثاری که جنبه ملی و اعتقادی دارد و با هزینه های سرسام آور و از محل بودجه بیت المال تهیه می شود صرفاً به عنوان یک فرصت مالی نظر نکنند.
سه شنبه ، ۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رویکرد]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]