تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830552383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماجرای سالن متروکه ای که پاتوق شاعران شده بود/ درباره ی گروه هفت!


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری دانشجو: بهروز جلالی که خود شاعر است و در دهه ۷۰ از اعضای مهم گروه هفت بود به تازگی یادداشتی نوشته و در آن از فعالیت های گروه ادبی هفت پرده برداشته است.گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بهروز جلالی؛  حوالی سال 64، سالن متروکه ای در خیابان امام خمینی اهواز بود به اسم «سینما دنیا» که محلی شده بود برای اجتماع شاعران و شعرخوانی و گفت و گو درباره شعر. ما هم می رفتیم آنجا؛ با دوستان شاعر هم سن و سال مان. شاعران بزرگی هم می آمدند مثل «هوشنگ چهالنگی»، «هرمز علیپور»، «محمود نائل»، گاهی، صاحب نام ترها هم می آمدند مثل «سیدعلی صالحی» و دیگران. آن وقت ها کشور درگیر جنگ بود، و شعر و ادبیات دغدغه اول جوان ها نبود. بیشترشان رهسپار جبهه می شدند. با این وجود یک نگاه هم این بود که ادبیات می تواند از جهت روحی و روانی به رزمندگان و مردم پشت جبهه کمک کند. برای همین گاهی شبِ شعرهایی در قرارگاه ها یا پشت جبهه برگزار می شد. شاعران می رفتند و شعر می خواندند.: مرحوم استاد قناد دزفولی، زنده یاد بهزادمنش، (گِشی)، محمد بقالان، بهمن ساکی، کریم خسروی، محمد شیدای دزفولی، هرمز فرهادی، سلیمان هرمزی و.... قطعنامه که صادر شد، به جنگ رفته ها -اگر شهید نشده بودند- برگشتند. دو سالی گذشت، اوایل دهه هفتاد همزمان شده بود با گسترش فعالیت نشریات روشنفکری مثل «آدینه»، «دنیای سخن»، «گردون» و...( نشریاتی که اغلب موافق و همسو با ادبیات مدرن حرکت می کردند.) البته این به آن معنا نبود که ادبیات کلاسیک ایران در این نشریات جایی نداشته باشد.  فضای ادبی خوزستان هم به دلیل نگاه خاص شاعران و نویسندگان اش در آن روزگار که البته ریشه در سال های دور داشت؛ متمایل به تولید و پیگیری متون- به تعبیر آن روز- مدرن بود. همان گونه که در عالم فوتبال، خوزستان را با برزیل مقایسه می کنند؛ برخی فعالان حوزه ادبیات، این خطه را «آمریکای لاتین» کشور می دانند. البته همان طور که پیش تر اشاره کردم، دلیل این نگرش به رخدادهای یک قرن گذشته و بافت صنعتی خوزستان بازمی گردد . خوزستان سرزمین نفت بود. این جنبه صنعتی خوزستان نیز گره خورده بود با رفت و آمد کارشناسان انگلیسی و بعدها امریکایی. خیلی از اولین های خوزستان به صنعت نفت ارتباط داشت. طبیعتاً اروپایی ها روی غزل ما که نمی توانستند تأثیر بگذارند، به همین دلیل بخش عمده ای از تأثیر ادبیات اروپایی و امریکایی در مطالعات و تولید آثار جوانان نمود پیدا می کرد. از این رو در «مسجدسلیمان» که زادگاه نفت خاورمیانه به شمار می رود، نحله های تازه و جدید از شعر در قالب شعر موج ناب، شعر گفتار و ... در آنجا زودتر از مناطق دیگر متولد و بعدها متبلور می شود. می بینیم، اغلب شاعرانی که با «شعر ناب» یا «شعر گفتار» شناخته می شوند متولد و رشدیافته در مسجدسلیمان هستند؛ افرادی مثل سیدعلی صالحی، رستم اله مرادی، منصور مُلمُلی، هوشنگ چالنگی، هرمز علیپور. البته نباید از نظر دور داشت که ممارست شاعرانی چون سیدعلی صالحی در تثبیت «شعر گفتار» غیر قابل انکار بود. برگردیم به دهه هفتاد خودمان (شمسی)؛ در آن روزها، این بحث مطرح شده بود که اگر قرار باشد شعر دهه هفتاد صاحب مولفه و جایگاه خاص خودش باشد بهتر است سازماندهی فکری در حوزه شعر راه بیفتد و کار برنامه ریزی شده برای معرفی شاخصه های شعر این دهه صورت بگیرد. یکی از اولین تلاش ها برای اینکار، تشکیل گروهی بود که به زودی با نام «گروه 7» شناخته شد. نفرات اصلی گروه 7 نفر بودند. «بهزاد خواجات»، «محمد هدایت»، «رضا مکوندی»، «کوروش کرم پور»، «بهمن ساکی» ، «علیرضا شکرریز» و بنده. آقای مستور هم با توجه به این که هرگز مایل نبود از خلوت ادبی خودش خارج شود؛ هر از گاهی در جلسات گروه 7 شرکت می کرد. آقای هرمز علیپور هم چند باری در جمع ما حاضر شد. آن زمان، فقط مستور و هرمز صاحب کتاب چاپ شده بودند. و مدت کوتاهی بعد از آن کتاب بهزاد هم منتشر شد. وزن شعری خوزستان در آغاز دهه هفتاد آرام آرام به نشست های اهواز منتقل شد. اگر چه جلسات در فضای کاملا غیر رسمی برگزار می شد اما گاه جمعیتی بیش از 50 شاعر را به خود می دید. شاعران مطرحی از شهرهای مختلف در جلسات گروه 7 به عنوان مهمان شرکت کردند؛ شعر خواندند، نقد کردند و نقد شدند. منوچهر آتشی؛ حافظ موسوی، مهرداد فلاح و... . مراودات گروه 7 با شاعران پایتخت نشین مثل زنده یاد قیصر امین پور و حافظ موسوی هم اغلب از سوی بهزاد خواجات یا بنده انجام می شد. بهزاد به دلیل حضور گسترده شعرش در رسانه های آن زمان و بنده به دلیل سکونت و فعالیت مطبوعاتی در تهران. حضور چهره هایی چون مصطفی مستور به واسطه مطالعات گسترده و اشرافی که بر ادبیات مدرن داشت، برای ما غنیمت به حساب می آمد. سنش بیشتر از ما بود و صد البته مطالعاتش هم. مستور هرگز دوست نداشت به صورت رسمی عضو گروه شعری و ادبی خاصی باشد، ولی در جلسات شرکت می کرد. یک جورایی برادر بزرگ تر ما در حوزه ادبیات بود. ویژگی بارز شاعران دهه هفتاد «فردیت»شان بود. برخی با نگاه بدبینانه می گفتند: در دهه هفتادی ها هیچ کس، دیگری را قبول ندارد، با این حال در جمع، شعر همدیگر را می شنیدیم ، درباره اش با هم بحث می کردیم و نقدهای جدی صورت می گرفت. برای همین کسی که در نشست های ما شرکت می کرد و می خواست شعر بخواند، حداقلش این بود که قبلش باید سبک سنگین می کرد که شعرش استاندارد کافی را دارد یا نه؟ تیغ تیز نقد با کسی شوخی نداشت. همه این را می دانستند. فکر می کنم اگر توفیقی در شعر دهه هفتاد دیده می شد، به خاطر همان نقدها و ترسی بود که از آن نقدها داشتیم. ترسی که باعث می شد با حساسیت و دقت بیشتری شعر بگوییم. گروه 7 تا سال 80 برقرار بود. اوایل دهه 80 تقریبا همه اعضای گروه کتاب های شعر خود را منتشر کرده بودند. برخی کتاب های دو و سوم و چندم را. این باعث شناخت اعضای گروه در کشور شد. به واسطه همین شناخت دعوت می شدیم به شهرهای مختلف برای شعرخوانی و نقد کتاب. شاید همین باعث شد که برخی از ما خود را نیازمند هم نبینیم. این آغاز تجزیه گروه 7 و بعد پایان کار آن بود. بعدتر گروه ها و انجمن های مختلفی متأثر از گروه 7 تشکیل شد. گرچه شاید خودشان این تأثیرپذیری را نفی کنند.


سه شنبه ، ۷مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن