تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815415741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکنش مسئولان لرستانی به آلوده بودن هوای خرم‌آباد خرم‌آباد جزو 8 شهر آلوده جهان نیست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: واکنش مسئولان لرستانی به آلوده بودن هوای خرم‌آباد
خرم‌آباد جزو 8 شهر آلوده جهان نیست
مسئولان لرستانی در پی انتشار خبر «خرم‌آباد جزو هشت شهر آلوده جهان است»، واکنش نشان داده و آن را تکذیب کردند.

خبرگزاری فارس: خرم‌آباد جزو 8 شهر آلوده جهان نیست



به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، آلودگی هوا معضلی است که بیشتر شهرهای جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افزایش خودروها، کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی، خشک شدن درخت‌ها و از بین بردن جنگل‌ها و همچنین ریزگردها از دلایل اصلی افزایش آلودگی هوا هستند، می‌توان گرم شدن هوای زمین را نیز به عنوان پیامد منفی آلودگی هوا دانست.

گمان می‌رود که با افزایش تکنولوژی و استفاده از ابزارهای نوین آلودگی هوا نیز افزایش یافته است، خودروهایی که تمام خیابان‌ها را پر کرده‌اند، عامل اصلی افزایش آلودگی هوا هستند. باید گفت که اگر این آلودگی افزایش یابد و این چنین به رشد خود ادامه دهد، علاوه بر اینکه نفس کشیدن را برای انسان سخت می‌کند و عامل به وجود آمدن بیماری‌های تنفسی به خصوص برای کودکان می‌شود، گونه‌های گیاهی و جانوری نیز مورد تهدید هستند. همانطور که می‌دانیم، کشور ایران نیز در برابر این تهدید در امان نیست و شهرهای صنعتی آن دارای آلودگی‌های زیادی هستند، تهران شهر بزرگی است، با جمعیت فراوان، با خودروهای زیادی که هر روز در کوچه و خیابان این کلانشهر در حرکت هستند، بنابراین می‌توان حدس زد که تهران جزو یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور باشد.

اراک به عنوان یک شهر صنعتی و همچنین اهواز که مورد هجوم ریزگردهاست، شاید دلیلی برای آلودگی این شهرها وجود داشته باشد. چند روز پیش خبری از سوی مجمع جهانی اقتصاد در سایت‌ها منتشر شد که در آن 20 شهر جهان که بیش‌ترین هوای آلوده را دارند، معرفی شد. «زمان انتشار : شنبه 4 مهر 1394 خرم‌آباد هشتمین شهر آلوده جهان/ تهران جزء 20 شهر آلوده دنیا نیست! مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش، 20 شهر آلوده جهان را معرفی کرد. در این گزارش 13 شهر از 20 شهر آلوده جهان در کشور هند قرار دارد و خرم‌آباد از ایران در جایگاه هشتم این رده‌بندی جای دارد، بعد از آن پاکستان، قطر، ترکیه و بنگلادش سهم بیشتری در 20 شهر آلوده معرفی شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد دارند. آمارهای مجمع جهانی اقتصاد از شهرهای آلوده جهان که با شاخص میکروگرم بر متر مکعب معرفی شده است نشان می‌دهد دهلی نو پایتخت هند با 153 میکروگرم بر هر متر مکعب آلودگی، آلوده‌ترین شهر جهان است، پس از آن پانتا با 149 میکروگرم، گوالیور با 144 میکروگرم و رایپور با 134 میکروگرم همگی از هند، کراچی پاکستان با 117 میکروگرم، پیشاور 111 میکروگرم، راولپندی از پاکستان با 107 میکروگرم جزو هفت کشور آلوده جهان هستند. براساس این گزارش خرم‌آباد ایران با 102 میکروگرم در هر مترمکعب آلودگی هشتمین شهر آلوده جهان محسوب می‌شود. احمدآباد هندوستان، لاکنو هند، فیروزآباد هند، دوحه قطر، کامپور هند، امریکسار هند، لودهیانا  هند، ایدگیر از ترکیه، نارایوگانجی از بنگلادش، الله‌آباد از هند، آگرا از هند و خانا از هند جایگاه نهم تا بیستم قرار دارند. وقتی اسم دهلی جز اولین شهرهای آلوده جهان بود، جای تعجبی نداشت، اما نکته غیر واقعی این آمار این بود که مجمع جهانی اقتصاد خرم‌آباد را به عنوان هشتمین شهر آلوده جهان معرفی کرده بود. با نگاه کردن به این خبر نگرانی به وجود آمد که آیا هوای پاک شهر زیبای خرم‌آباد آلوده شده است و دیگر تنفس کشیدن در آن سخت شده است.» به همین دلیل به سراغ مسئولان مربوطه در استان لرستان رفتیم، تا درست یا نادرست بودن این آمار را متوجه شویم.

خرم‌آباد جزو هشت شهر آلوده جهان نیست مدیر کل منابع و آبخیزداری لرستان درباره آماری که مجمع جهانی اقتصاد درخصوص شهرهای آلوده جهان به وسیله سایت‌ها منتشر کرده است، به خبرنگار فارس در خرم‌آباد گفت: براساس نظریه کارشناسی هر هکتار جنگل می‌تواند 67 تن گرد و غبار را در خود جذب کند.



نجفی ادامه داد: استان لرستان از نظر جنگل مقام سوم کشوری را به خود اختصاص داده است و در حوزه رویشی زاگرس مقام اول را دارد. وی افزود: این استان و شهر خرم‌آباد از طرف دیگر دارای آب‌های سطحی و زیرزمینی و همچنین چشمه و رودخانه‌های متعدد است. مدیرکل منابع و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: شهرستان خرم‌آباد نیز به عنوان مرکز استان لرستان دارای پتانسیل‌های زیادی از نظر آب‌های زیرزمینی بنا به برد معیارهای کارشناسی محیط زیست دارای رتبه‌های برتر کشوری است. نجفی به شدت این نظریه را رد کرد و تاکید کرد: این موضوع حقیقت ندارد و یک نظریه بدون کارشناسی است، بنابراین به طور حتم این خبر که خرم‌آباد هشتمین شهر آلوده جهان است، رد می‌شود.

خرم‌آباد دارای صنعت و یا صنایع آلوده‌ساز نیست مدیرکل محیط زیست لرستان نیز این خبر را تکذیب کرد و اظهار داشت: من این خبر را به شدت تکذیب می‌کنم و هیچ سندیتی در این ارتباط وجود ندارد. مهرداد فتحی بیرانوند بیان کرد: شاخص‌هایی در ارتباط با آلودگی صنایع و سایر مواردی که موجب آلودگی می‌شوند، تعریف شده است.

وی در ادامه افزود: باید گفت که شهرستان خرم‌آباد دارای صنعت و یا صنایع آلوده‌ساز نیست و یک استان کشاورزی و دامپروری است. این مسئول عنوان کرد: لذا تعداد صنایع ما بسیار کم است و ما جزو شهرها و استان‌های صنعتی کشور محسوب نمی‌شویم. ریزگرد‌ها علت آلودگی خرم‌آباد نیستند مدیرکل محیط زیست لرستان تاکید کرد: اگر ملاک را صنعت قرار دهیم، به طور قطع خرم‌آباد جزو شهرهای صنعتی نیست و اگر در حوزه ریزگرد‌ها این موضوع را بررسی کنیم، باید گفت که کانون ریزگردها در مرزهای کشور هستند. فتحی بیرانوند تصریح کرد: لرستان و به خصوص شهرستان خرم‌آباد یک شهر مرزی نیست و دومین استان بعد از مرزها قرار گرفته است، بنابراین شهرهای بیشتری قبل از این شهرستان قرار دارند.

وی ادامه داد: اگر بنا به آلودگی به علت ریزگرد‌هاست، باید شهرهای مرزی بیشتر از خرم‌آباد به آلودگی هوا دچار شوند. این مسئول افزود: زمانی که آلودگی و ریزگرد‌ها به کشور ورود و به استان لرستان می‌رسند، بخش زیادی از آن‌ها ته‌نشین می‌شوند و این موضوع نیز نمی‌تواند ملاک قرار گیرد. مدیرکل محیط زیست لرستان تاکید کرد: اداره کل حافظت از محیط زیست به عنوان تنها منبع رسمی برای تشخیص آلودگی این خبر را نادرست اعلام می‌کند. اما هنوز جای این سئوال در ذهن ما خالی است که چرا مجمع جهانی اقتصاد شهر خرم‌آباد را به عنوان هشتمین شهر آلوده جهان معرفی کرده است. شهر خرم‌آباد از نظر صنایع مظلوم واقع شده است و گمان می‌رود که مظلومیت این شهر به گوش مجمع جهانی اقتصاد نیز رسیده است و آنها باری بر دوش خرم‌آباد گذاشته‌اند. خرم‌آباد از نظر جغرافیا این شهرستان با قرار گرفتن در دره‌های زاگرس دارای آب و هوای مدیترانه‌ای معتدل و نیمه مرطوب و بارندگی خوبی در فصول بهار و زمستان است. خرم‌آباد دارای بیش از 500 هزار هکتار مرتع است که بیش از 400 هزار هکتار از این مراتع جنگل هستند. -------------------------------------- گزارش از: سوسن ولی‌پور اصلانی --------------------------------------- انتهای پیام/2304/ب40

94/07/07 - 09:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن