تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814739690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران توسعه پايدار را در الگوي توسعه دنبال مي‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ مهر ۱۳۹۴ (۲:۷ق.ظ)
ايران توسعه پايدار را در الگوي توسعه دنبال مي‌کند موج - رئيس مرکز امور بين الملل و کنوانسيون‌ها سازمان حفاظت محيط زيست گفت: همزماني آرمان‌هاي توسعه پايدار پس از 2015 با تدوين برنامه ششم توسعه کشورمان مي تواند تأثير مثبتي در همسويي ايران با جامعه جهاني داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، مجيد شفيع پور، رئيس مرکز امور بين الملل و کنوانسيون‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: هفتادمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد از جمعه، سوم مهر، شروع به کار کرد و سه روز ابتداي مجمع عمومي امسال به موضوع دستور کار توسعه پس از سال‌هاي 2015 اختصاص پيدا کرده بود که هدف از آن تدوين نهايي اهداف توسعه پايدار بود.
شفيع پور تصريح کرد: پانزده سال پيش، در سال 2001 ميلادي، در نشست هزاره در مقر سازمان ملل متحد، آرمان‌هاي هشتگانه اي توسعه هزاره (MDGs) براي کاهش فقر، دستيابي به آموزش جامع و فراگير، ارتقاي مساوات جنسي ميان مردان و زنان، کاهش مرگ و مير کودکان و نوزادان، مبارزه با ايدز، مالاريا و ساير بيماري‌ها، حصول اطمينان از پايداري محيط زيست، توسعه مشارکت‌هاي جهاني وضع شد و تمام کشورهاي جهان پذيرفتند که اين آرمان‌ها را پيگيري کنند.
وي ادامه داد: افق زماني دستيابي به اين آرمان‌ها پايان سال 2015 ميلادي بود. آرمان‌هاي هشتگانه اي توسعه هزاره دچار نقص‌هايي بود. به‌طور مثال، اين آرمان‌ها به فقرزدايي مي‌پرداخت اما به ريشه و دلايل فقر رسيدگي نمي‌کرد. همچنين، بيشتر آرمان‌ها متوجه کشورهاي فقير بود اما ضرورت داشت که تمام جامعه بشريت در کره زمين (کشورهاي توسعه يافته، کشورهاي در حال توسعه) در دستور کار برنامه توسعه پس از 2015 ميلادي قرار گيرد.
شفيع پور در ادامه گفت: در اجلاس سران موسوم به ريو+20 که در سال 2012 در برزيل تشکيل شد، براي سران سازمان ملل متحد تکاليفي جهت اجرا آرمان‌هاي توسعه پايدار براي پس از 2015 (SDGs) تعيين شد. متفاوت از برنامه MDGs، برنامه SDGs نه تنها مختص به کشورهاي فقير و کمتر توسعه يافته نبود، بلکه در اهداف توسعه پايدار نقش کليدي هر کشور مورد توجه قرار گرفته بود.
وي افزود: با پايان سال 2015 و رسيدن به ماه‌هاي آخر افق زماني اهداف توسعه هزاره، هنوز يک ميليارد نفر از جمعيت کره زمين با درآمد روزانه کمتر از يک دلار و بيست و پنج سنت زندگي خود را سپري مي‌کنند و هشتصد ميليون نفر در جهان دسترسي به غذاي کافي ندارند.
شفيع پور گفت: طي تلاش‌هاي بسيار گسترده اي که سازمان ملل طي سه سال گذشته، بعد از اجلاس ريو+20 آغاز کرد، پيشنهادات و نظرات مشورتي 85 کشور از 195 کشور سازمان ملل از جمله جمهوري اسلامي ايران در زمينه وضع آرمان‌هاي توسعه پايدار اخذ شد.
وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران يکي از کشورهايي است که ارکان سه گانه توسعه پايدار (توسعه اجتماعي، توسعه اقتصادي و حفاظت از محيط زيست) را در الگوي توسعه خود دنبال مي‌کند. بنابراين، نظرات و ديدگاه‌هاي 31 استان کشور در پنج منطقه (مرکزي، شمال غربي، شمال شرقي، جنوب غربي و جنوب شرقي) پوشش داده شد.
رئيس مرکز امور بين الملل و کنوانسيون‌ها سازمان حفاظت محيط زيست افزود: به دنبال همکاري سازمان ملل با کشورهاي مختلف، در نهايت 17 آرمان و 169 هدف کمي براي توسعه پايدار پس از 2015 تعيين شد. اين آرمان‌ها از ابتداي 2016 به مدت 15 آغاز مي‌شود و افق زماني آن تا 2030 مي باشد.
شفيع پور تصريح کرد: مهمترين اين آرمان‌ها خاتمه فقر و گرسنگي در همه جهان با توجه به امنيت غذايي و ارتقاء کشاورزي پايدار، اقدام عاجل در مقابله با پديده گرمايش جهاني و تغييرات آب و هوا، حفاظت و بهره برداري پايدار از اقيانوس‌ها، درياها و منابع محيط زيست دريايي، حفاظت، بازسازي و ارتقاء توسعه پايدار در اکوسيستم‌هاي ساحلي، مديريت پايدار جنگل‌ها، مقابله با بيابان زايي، توقف و معکوس کردن روند تخريب سرزمين براي جلوگيري از دست دادن تنوع زيستي است.
وي خاطر نشان کرد: براي محقق کردن تمامي اين آرمان‌هاي هفده گانه و اهداف مربوطه، پيش بيني‌هايي براي تأمين منابع مالي لازم و تقسيم آن در ميان تمامي کشورها انجام شده است. تخصيص حداقل 7/0% از توليد ناخالص ملي کشورهاي توسعه يافته براي کمک به توسعه کشورهاي در حال توسعه، از جمله اين اقدامات است.
شفيع پور تاکيد کرد: در هفتادمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد، دکتر روحاني رئيس جمهوري ديدگاه و مواضع خود را به جامعه جهاني عرضه کردند و با اشاره به اينکه دولت يازدهم يک دولت محيط زيستي است، خاطر نشان کردند که همه کشورها در يک کشتي قرار گرفتند و همه کشورها بايد در يک تلاش همگرا اين کشتي را به سمت توسعه پايدار و مهرباني با محيط زيست هدايت بکنيم.
وي ادامه داد: از آنجائي که تصويب آرمان‌هاي توسعه پايدار در کشورهاي عضو سازمان ملل به لحاظ زماني در مرحله تدوين برنامه ششم توسعه پايدار اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور قرار دارد، بهره گيري از اين آرمان‌ها و اهداف در تدوين سياست گذاري‌هاي برنامه ششم مي تواند تأثير مثبتي در همسويي ايران با جامعه جهاني داشته باشد. چرا که ساز و کار اجرايي آرمان‌هاي توسعه پايدار امکان تأمين منابع مالي، انتقال و توسعه تکنولوژي را براي کشورهاي در حال توسعه فراهم مي‌کند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن