تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830743295




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روانکاوی منزوی که د ر تابلو هایش می زیست


واضح آرشیو وب فارسی:قانون: «ایلی یر ژرمن اد گار د گا» که د ر تاریخ نقاشی با نام «اد گار د گا» شناخته می شود ، یکی از شاگرد ان «ژان د ومینیک انگر» است. «انگر» را می توان برجسته ترین رهبر و مد افع کلاسیک گرایی د ر قرن نوزد هم د انست با این حال شاگرد او «د گا» را هرگز نمی توان کلاسیک نامید . او از استاد ش ارزش خط را آموخت ولی برخلاف استاد خط را د ر نمایش حرکت به کار برد ، نه د ر بازنمایی چهره های ایستای جهان کلاسیک که البته «ژان د ومینیک انگر» استاد به تصویر کشید ن آن ها با تمام ظرافت بود . نباید ناگفته گذاشت که «د گا» حتی د ر مشق های جوانی اش تا حد ی به قد رت خط و البته کاوش د رون موضوع د ست یافته بود که پیچید ه ترین موضوع ها، حرکت ها و ساختمان ها را با ساد ه ترین خط ها تصویر می کرد .  از طرفی او که هنر آکاد میک را عقیم و ناکارآمد می د ید برای اعتراض به جریان هنر آکاد میک با جنبش امپرسیونیسم همراه شد . با این حال او هیچ گاه تاکید های بصری امپرسیونیسم را نپذیرفت و از آن گذشته هرگز همانند «اگوست رنوار»، «پیسارو»، «مونه» و د یگر امپرسیونیست ها حاضر نشد د ر فضای باز کار کند . شاید او فقط یک جنبه از کار آن ها را؛ کوشش برای ثبت لحظات تصاد فی، پاس می د اشت. البته «د گا» د ر تمام عمر هنری خود بر لزوم تسلط بر امکانات فنی و ابزارهای جد ید و خود ساخته تاکید د اشت و د ر این راه به چاپ د ستی، نقاشی با پاستل و البته د ستاورد های صنعتگران و حتی عکاسان توجه کرد . او د ر این راه از د انش انباشته د ر موزه ها استفاد ه کرد و بی شک کشفیات بصری امپرسیونیست ها را هم از نظر د ور نگه ند اشت. او برای فهم بهتر حرکت های رقصند گانش پیکره هایی با موم و گل ساخت، مجسمه هایی که سال ها پس از مرگ با مفرغ قالب گیری شد ند . او د ر۲۶ سپتامبر ۱۹۱۷، یعنی د رست ۹۸ سال پیش د ر انزوا به پیشواز مرگ رفت. از ۱۵۰ مجسمه ساخته شد ه به د ست او اکنون ۷۳ تای آن ها د ر موزه های مختلف جهان نظیر متروپولیتن، گوگنهایم و موزه هنری آکلند نگهد اری می شوند . او مرد ی تند خو و انزواطلب بود و این اخلاق او احترام همیشگی اش را به استاد ان پیشین پنهان می کرد . نسب او از طرفی به ایتالیایی ها و از طرف د یگر به «انگر» می رسید . او هم از عکاس پیشتاز انگلیسی-آمریکایی، «اد وارد مایبریج» آموخته بود و هم از تحلیل د قیق «تامس ایکینز» از حرکات انسان و اسب غافل نماند ه بود . البته تشد ید افسرد گی او د ر د وران پیری اش مانع از اد امه کارهایش شد و د ر اواخر عمر به علت از د ست د اد ن بینایی یکسره از اجتماع کناره گیری کرد . با این حال او هد ف از سبک خود را تنها «افسون حقیقت» بیان می کرد و به راستی نیز جنبه واقع نما و سحرآمیز کارهای او را بهتر از این نمی توان توصیف کرد . د ر نقاشی های او گویی نقاش د ر موضعی مورب و نامتعارف قرار د ارد و چیزی که از صحنه به ما ارائه می د هد هرگز با نظام چید مانی معمول سازگار نیست. با این حال هر پرد ه عکسبرد اری بی کم و کاستی د ر لحظه است و حتی تماشاچی ها و رهگذران هم به نمایش د رآمد ه اند . باید گفت او پس از خود تأثیر ژرفی بر جنبش امپرسیونیسم و افراد ی خارج از این جنبش گذاشت. برای مثال «گوستاو کایبوت» از امپرسیونیست هایی بود که از او پیروی می کرد ، «تولوز لوترک» را نیز می توان از کسانی د انست که وامد ار نگاه ویژه «اد گار د گا» هستند . «د گا» د ر آثارش انسان ها را به تصویر کشید ه است؛ چه د ر صحنه ای که «تمرین باله» نام د ارد و انسان ها د ر کنار هم هستند و چه د ر تابلوی «زنی که حمام می کند » که زنی را د ر تنهایی خود به تصویر کشید ه است. د ر این بین گاهی آثار «اد گار د گا» خارج از حیث تصویری ما را به جایی خارج از تابلو راهنمایی و بر روابط ظریف انسانی تمرکز می کنند . برای مثال تابلوی بسیار غریبی که «لیوان افسنتین» نام د ارد زوج مستی را نشان می د هد که بد ون توجهی به هم د ر کنار هم نشسته اند . «د گا» مانند بسیاری از هنرمند ان آخرین د هه های سد ه نوزد هم شیفته زند گی کافه ای بود . روانکاوی نقاش و توجه او به اجزای د رونی د ر این اثر چشم گیر است. کاد ر نقاشی بسیار غیر معمول است، زن و مرد د ر گوشه کاد ر قرار گرفته اند و گویا ما باید به جایی خارج از کاد ر توجه کنیم افزون بر این رفتار و چهره های آن ها آنقد ر سرد است که گویا به سختی یکد یگر را تحمل می کنند پس از د ید ن این تابلو باید ساعت ها به آن اند یشید . شاید سحر آمیزی آثار «د گا» و نوع بیانش از واقعیت د رهمین یک تابلوی به طورکامل نمایان باشد .


سه شنبه ، ۷مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قانون]
[مشاهده در: www.ghanoondaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن