تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814786356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برجام حاصل مذاکرات برد- برد بود/ صلح بدون توسعه، زنگ تفريح است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ مهر ۱۳۹۴ (۲۱:۲۵ب.ظ)
روحاني: برجام حاصل مذاکرات برد- برد بود/ صلح بدون توسعه، زنگ تفريح است موج - رئيس جمهوري ايران آغاز سخنراني خود را در مجمع عمومي سازمان ملل با نکوهش سوء تدبير عربستان سعودي در مراسم حج امسال آغاز کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، حسن روحاني سخنراني امسال خود را در مجمع عمومي سازمان ملل با اشاره به فاجعه منا آغاز کرد و گفت: به نمايندگي از ملتي بزرگي مي آيم که در غم از دست دادن هزاران مسلمان و صدها نفر از هموطنانم به سو گ نشسته اند که قرباني سوء مديريت و بي کفايتي مجريان شده اند. خسارات جريحه دار شدن عواطف هزاران مسلمان بزرگتر از آن است که قابل جبران باشد.
عربستان بايد راه تامين دسترسي کنسولي و بازگرداند بدون تاخير اجساد عمل کند و شرايط لازم را براي بررسي عوامل فاجعه بزرگ و روش هاي پيش گيري از تکرار آن را فراهم کند.

برجام حاصل مذاکرات برد- برد بود
روحاني گفت: ملت ايران دو سال گذشته به راه تعامل با جهان راي داد و با اقتدار اعلام مي کنيم که امروز فصل جديدي از روابط آغاز شده است. اين اراده ملي با روش ديپلماتيک در برنامه جامع اقدام مشترک متجلي شد و با تصويب شوراي امنيت سازمان ملل از نظر حقوق بين المللي براي اولين در تاريخ سازمان ملل دو طرف به مصالحه دست يافتند. ما با حفظ اصول فضايي تازه را شروع کرديم. نکته کليدي در موفقيت گفت وگوها اين بود که هر بازيگري در نظام بين الملل چنانچه دنبال خواسته هاي حداکثري باشد نمي تواند از ثبات و صلح سخن بگويد و اين توافق با محوريت برد- برد انجام گرفت.

قطعنامه هاي گذشته را ناعادلانه مي دانيم
رئيس جمهور ايران گفت: سازمان ملل براي تضمين صلح وثبات شکل گرفت اما در گذشته روش مناسبي در مورد ايران پيش نگرفت اينبار بايد گفت که تصميم درستي گرفته شد. امروز روزي است که جلوي ضرر گرفته شد و قطعنامه 2231 با وجود برخي کاستي ها تحول مهم براي لغو تحريم ها بود. ما عملکرد گذشته شوراي امنيت را غير منصفانه مي دانيم. قطعنامه هاي گذشته اين شورا و اعمال تحريمهاي يکجانبه و چند جانبه را غير عادلانه مي دانيم. اما مي گوييم که تحريم ها هيچ گاه در سياست ما موثر نبود و ايالات متحده علي رغم تمام تلاشهايي که انجام داد در نهايت مجبور شد تا راه مذاکره با ايران را انتخاب کند.
ما پايبندي طرفين به تعهدات را اصلي ترين عامل موفقيت برجام مي دانيم و انتظار داريم کشورهاي هسته اي بر اساس ماده 6 ان پي تي به سمت خلع سلاح هسته اي پيش روند ودر ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته اي نقش مثبتي ايفا کنند و اجازه ندهند رژيم صهيونيستي همچون مانع بزرگي براي تحقق اين امر باشد.

براي کمک به برقراري صلح و دموکراسي در منطقه آماده ايم
روحاني گفت: متاسفانه منطقه خاورميانه و شمال آفريقا به يکي از متلاطم ترين مناطق جهان تبديل شده است که تداوم آن مي تواند به ساير نقاط جهان نيز تسري يابد. خطر بزرگ و اصلي در جهان اين است که سازمان هاي تروريستي به حکومتهاي تروريستي تبديل شوند. قاعده مبارزه با تروريسم بايد به يک سند بين المللي تبديل شود و هيچ کشوري نبايد از تروريسم حمايت کند. ما آماده ايم به مسئله کمک کنيم همانطور که در عراق و افغانستان ثابت کرديم. ما آماده کمک به برقراري صلح و ثبات و دموکراسي در يمن و سوريه هستيم و از حکومت و خواست اکثريت مردم دفاع مي کنيم.

صلح بدون توسعه زنگ تفريح است
وي افزود: ما گذشته را فراموش نمي کنيم اما نمي خواهيم در گذشته بمانيم جنگ و تحريم را از ياد نمي بريم اما به صلح و توسعه فکر مي کنيم. ما مي خواهيم حرکت تازه براي بازسازي نظم جهاني آغاز کنيم که براساس همکاري ها و عدم دخالت و همزيستي باشد. بايد از گذشته تلخ عبرت بگيريم. بايد دانست که صلح بدون توسعه زنگ تفريح است تا انبارهاي کينه پر شوند و فايده اي نخواهد داشت. تنها راه از بين بردن تروريسم در خاورميانه از بين بردن معزلات اجتماعي و اقتصادي مربوط به آن است.
ايران بعد از برجام آمادگي دارد تا نشان دهد که راه عملياتي شدن صلح و ثبات توسعه است. ما اميدواريم با همسايگان خود در همه عرصه ها همکاري هاي گسترده اي داشته باشيم تا از طريق بتوانيم به تفاهم هاي سياسي بزرگي دست يابيم.

آمريکا به روشهاي ايجاد تنش در منطقه پايان دهد
رئيس جمهوري در پايان افزود: در سال 2013 جهان عاري از خشونت را پيشنهاد دادم. اجرايي کردن اين مسئله نيازمند در پيش گرفتن تجارب مهم ديپلماتيک است و خوشحالم که بگويم تجربه برجام مي تواند در اين خصوص راهگشا باشد و طرحي ديپلماتيک براي منطقه تدوين کنيم. دولت آمريکا نيز در اين خصوص بايد دست از حمايت و پشتيباني از روشهاي خشونت آميز در منطقه که از سوي برخي متحدان منطقه ايش انجام مي شود بردارد و به ايجاد تنش هاي فرقه گرايي در منطقه پايان دهد. ما به آينده اي پراميد باور داريم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن