تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814741459




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشكيل كميته حقيقت‌ياب براي بررسي حادثه منا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تشكيل كميته حقيقت‌ياب براي بررسي حادثه منا
رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به فاجعه خونبار منا گفت: به تعبير يكي از آقايان بايد گفت بني‌اميه زمان عيدي براي ما نگذاشته‌اند. حادثه دلخراش و غم‌انگيز منا حادثه كوچكي نيست، واقعاً هر مسلماني و هر انساني بشنود، نمي‌تواند بي‌تفاوت از كنار آن بگذرد.


رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به فاجعه خونبار منا گفت: به تعبير يكي از آقايان بايد گفت بني‌اميه زمان عيدي براي ما نگذاشته‌اند. حادثه دلخراش و غم‌انگيز منا حادثه كوچكي نيست، واقعاً هر مسلماني و هر انساني بشنود، نمي‌تواند بي‌تفاوت از كنار آن بگذرد.
به گزارش فارس، آيت‌الله محمد يزدي با اشاره به لزوم تأمين امنيت حجاج در سرزمين امن الهي گفت: در يك سرزمين امن و سرزمين وحي كه حتي خون حيوان هم نبايد در آن ريخته شود، خون بيش از 2 هزار نفر به زمين ريخته و چندين هزار نفر از مسلمانان زخمي شده‌اند. گذشتن از كنار اينچنين مسئله‌اي با يك تسليت گفتن يا يك جمله كوتاه كه بگوييم دليل اين اتفاق، بي‌كفايتي مديران است، كافي نيست و حتماً لازم است مقامات مسئول دنياي اسلام در همه كشورهاي اسلامي نسبت به اين حادثه عكس‌العمل جدي نشان دهند و براي امنيت حجاج كاري كنند. هر سال اين جمعيت كثير به اين سرزمين پاك و اين سرزمين وحي مي‌آيد و اگر اين حجاج امنيت نداشته باشند، نقص و ضعف بزرگي براي كساني است كه مديريت حج را بر عهده دارند.
آيت‌الله يزدي در ادامه با بيان اينكه ممكن است اين اتفاق تنها ناشي از بي‌كفايتي نباشد، خاطرنشان كرد: اينكه فكر كنيم اينگونه حوادث ناشي از ضعف مديريت است، بعيد نيست، اما بعيد هم نيست ناشي از توطئه باشد. چرا بايد در چنين روزي و در يك فاصله به اين كوتاهي، مسير را ببندند؟ آن هم با توجه به جمعيتي كه هر ساله به همين شكل در منا حضور مي‌يابند. طبيعي است كه اين كار عوارضي دارد و صرف بي‌كفايتي و بي‌تدبيري نمي‌تواند دليل كافي باشد. چنانكه بعضي از رسانه‌هاي وابسته مثل «بي‌ بي‌سي» و بعضي از راديوهاي ديگر وابسته به غرب، توجيهات بيهوده و سبكي ارائه مي‌كنند.
وي با تأكيد بر لزوم پيگيري مسئله از سوي نهادهاي مسئول در جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد: وظيفه مقامات مسئول اين است كه مسئله را به شكل قضايي دنبال كنند. اگرچه دادستان كل كشور هم گفتند كه اين فاجعه را از طريق محاكم بين‌المللي دنبال مي‌كنند و محاكم بين‌المللي هم مسئول هستند و بايد رسيدگي كنند. با اين حال فقط قوه قضائيه نيست كه مسئول است و بايد پيگيري كند، بايد با استفاده از سازمان‌ها و نهادهاي موجود در جهان اسلام مانند سازمان همكاري‌هاي اسلامي كه از همه كشورهاي اسلامي تشكيل مي‌شود، اقدام جدي صورت گيرد. سازمان‌هاي بين‌المللي در برابر اين فاجعه مسئولند. اگر در اينچنين واقعه‌اي چند امريكايي كشته شده بود، آيا به راحتي از كنار آن مي‌گذشتند؟
رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ضمن تأكيد بر اهميت پيگيري فاجعه منا گفت: بايد يك گروه حقيقت‌ياب از طرف جهان اسلام تشكيل شود يا دست‌كم گروهي به نمايندگي از سازمان همكاري‌ اسلامي اين مأموريت را انجام دهد، ضمن اينكه دولت ما هم بايد مستقل از دستگاه قضايي عكس‌العمل مناسبي داشته باشد. تسليت گفتن به خانواده‌هاي كساني كه شهيد شده‌اند كافي نيست. بايد عكس‌العمل جدي‌تري صورت گيرد. اينكه وزارت خارجه چند بار تذكر داده و كاردار عربستان را احضار كند، كافي نيست، بايد اين موارد را جدي‌تر دنبال كنند.
وي همچنين با يادآوري مسئوليت حوزه‌هاي علميه تأكيد كرد: حوزه‌هاي علميه و مراجع عظام هم در اين موارد بي‌تكليف نيستند. اينكه در سرزمين وحي كه اگر خون يك حيوان ريخته شود ديه دارد و جرم است، 2 هزار نفر كشته شوند و ما فقط در فيضيه تجمعي برگزار كنيم و درس را تعطيل كنيم و با سخنراني و تسليت كار را تمام كنيم، كافي نيست. به‌خصوص در حوزه مقدسه قم كه عظيم‌ترين حوزه شيعه است. مسئله شيعه و سني به هيچ وجه در اينجا مطرح نيست، مسئله اسلام و مسلمانان و امنيت سرزمين وحي و مديريت ايام حج مطرح است.
آيت‌الله يزدي با اشاره به شرايط استطاعت حجاج و امكان تأثير كاهش امنيت بر عدم استطاعت ادامه داد: اگر امنيت حجاج به خطر بيفتد، اثر سوء بر استطاعت مي‌گذارد. يكي از شرايط استطاعت براي حج، امنيت است. اگر هر سال براي حاجي‌ها اينچنين اتفاقاتي پيش بيايد، يك سال آتش‌سوزي باشد و يك سال پلي فرو بريزد و يك سال جرثقيل بيفتد و امنيت حجاج تأمين نشود، در استطاعت حجاج تأثير مي‌گذارد. شرايط استطاعت، صرفاً استطاعت مالي نيست. امنيت هم يكي از شرايط استطاعت است و با نبود امنيت مي‌توان در وجوب حج تشكيك كرد. مگر اينكه به طور رسمي امنيت حجاج را به عهده بگيرند و مسئوليت بپذيرند. تنها مذاكره معمولي و ساده كافي نيست، مسئله ايران و نيجريه و سومالي مطرح نيست بلكه اين مسئله، مشكل جهان اسلام است. حج متعلق به همه مسلمانان است و اين خسارت براي همه مسلمانان خواهد بود.
وي همچنين با يادآوري دخالت عربستان در كشور يمن گفت: براي همه روشن شد كه سرگرمي عربستان به جنگ با يمن، حتي مانع از همكاري براي امداد‌رساني به آسيب‌ديدگان و مصيبت‌ديدگان شده است. همكاري مناسبي با گروه‌هاي امداد يا مسئولان ايراني صورت نگرفته و حتي اجازه ندادند هيئتي حتي دو سه نفره از ايران براي بررسي ماجرا و سركشي به مجروحان به عربستان بروند.
رئيس مجلس خبرگان با اشاره به خانواده‌هاي داغديده در جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: در ايران هم واقعاً مصيبت سنگين است.به بازماندگان اين حادثه‌ تسليت مي‌گوييم و براي خانواده‌هاي آسيب‌ديده اين مصيبت هم صبر و اجر از خداوند متعال خواهانيم.
آيت‌الله يزدي بار ديگر با يادآوري مسئوليت مسئولان رسمي و حوزه‌هاي علميه گفت: از مقامات مسئول انتظار داريم به شكل جدي مسئله را پيگيري كنند. از مراجع عظام و حوزه علميه هم درخواست مي‌كنيم عكس‌العمل جدي داشته باشند. اگر از حوزه علميه قم به عنوان حوزه علميه، نامه‌هاي رسمي تهديدآميز به سازمان‌هاي رسمي جهاني نوشته شود، حتماً تأثير دارد و قطعاً مؤثر است. وي خطاب به حاضران در درس خارج فقه تأكيد كرد: اين مسئله را پيگيري كنيد. به تعطيل كردن يك روز درس و يك روز مجلس فاتحه برگزار كردن اكتفا نكنيد و عكس‌العمل‌هاي جدي نشان دهيد. اگر نامه نوشتن به سازمان‌هاي بين‌المللي دشوار است و سازوكار ويژه‌اي دارد، از دولت خودمان بخواهيد كه مسئله را جدي‌تر دنبال كند. فارغ از مسائل سياسي، بايد به اين فاجعه پرداخت كه يك مسئله مذهبي است و با ديد مذهبي بايد به آن نگاه كرد، نه ديد سياسي. ما بايد عكس‌العمل مناسبي داشته باشيم.
   تأكيد رئيس مجلس بر تشكيل گروه حقيقت‌ياب بين‌المللي
همچنين علي لاريجاني در پيامي به رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي، وقوع فاجعه مصيبت‌بار منا و جان باختن جمع زيادي از مسلمانان جهان را تسليت گفت و تصريح كرد: بي‌ترديد مسئوليت اين مصيبت عظما و حوادث ديگر در مراسم حج بر عهده دولت پادشاهي عربستان سعودي است و مسئولان اين كشور بايد در مقابل افكار عمومي و ماتم‌زده مسلمانان جهان، به‌دور از هر گونه فرافكني، پاسخگو باشند.
متن پيام رئيس مجلس شوراي اسلامي به اين شرح است:
فاجعه مصيبت‌بار «منا» كه منجر به جان باختن و مصدوم شدن جمع زيادي از مؤمنان ميهمان خداوند رحمان از كشورهاي گوناگون گرديد و نيز حادثه سقوط جرثقيل در مسجدالحرام موجي از غم و اندوه در جهان اسلام گسترانيد و عيد مسلمانان را به عزا تبديل نمود و اين در حالي است كه خداوند مكه را بلد امن خود قرار داده است. بي‌ترديد مسئوليت اين مصيبت عظما و حوادث ديگر در مراسم حج به عهده دولت پادشاهي عربستان سعودي بوده و مسئولان اين كشور بايد در مقابل افكار عمومي و ماتم‌زده مسلمانان جهان، به‌دور از هرگونه فرافكني، پاسخگو باشند.
مجلس شوراي اسلامي ايران ضمن ابراز تسليت به مسلمانان جهان و اظهار همدردي با خانواده‌هاي جانباختگان، از مجالس كشورهاي اسلامي مي‌خواهد با عنايت به عظمت حادثه مزبور و حوادث مشابه در سال‌هاي گذشته در زمان برگزاري مناسك حج، براي عدم تكرار اين گونه حوادث دردناك در سال‌هاي آتي و در راستاي برگزاري شايسته و بايسته اين كنگره عظيم سالانه مسلمانان، تدبيري بينديشند. مجلس شوراي اسلامي ايران همچنين تشكيل كميته حقيقت‌ياب از سوي سازمان همكاري اسلامي و اتحاديه مجالس كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي را براي ريشه‌يابي علت حادثه مذكور ضروري دانسته و آمادگي خود را براي حضور در اين كميته اعلام مي‌دارد.
در پايان بار ديگر اين مصيبت عظيم را به مسلمانان جهان تسليت گفته، براي جانباختگان غفران الهي و براي مصدومين شفاي عاجل از خداوند متعال مسئلت مي‌نمايم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن