واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری آنا: مدیر انتشارات سرزمین اهورایی تزریق سرمایه های هنگفت به عرصه نشر شعر توسط برخی از ناشران را در مقابل با وضعیت بازار و کسادی کار نشر، امری آسیب زا می داند و معتقد است باید اهداف پشت این وقایع، شناسایی شوند. مجید ضرغامی، مدیر و صاحب امتیاز انتشارات سرزمین اهورایی که یکی از ناشران تخصصی شعر است، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی آنا عرضه و تقاضا در حوزه نشر شعر را نامتوازن خواند و ت لید انبوه کتب شعر توسط برخی از ناشران را به لحاظ قوانین و قواعد سرمایه گذاری در عرصه نشر فاقد توجیه اقتصادی و فرهنگی دانست. وی در پاسخ به این سوال که با وجود مشکلاتی که بر سر راه توزیع و فروش مجموعه های شعر در بازار کتاب وجود دارد، چرا همچنان کتاب های شعر، بیشترین آمار در بین کتاب های ادبی را در کشور به خود اختصاص داده اند، گفت: «عامل اصلی این تناقض، شاید علاقه مردم ایران به شعر و پیشینه ی فرهنگی-تاریخی کشور باشد. اما متاسفانه این تلقی در جامعه ایجاد شده که هر علاقه مندی می تواند با زبانی سهل الوصول، بدون تکنیک و ممارست، نوشته های شعرگونه خود را که اصطلاحا به آن ها «پیش شعر» گفته می شود، شعر بدانند و در صدد انتشار آن ها برآیند.» مدیر انتشارات سرزمین اهورایی که دو عامل دیگر را نیز در ایجاد این عدم توازن اثرگذار دانست و گفت: «علاوه بر نویسنده متون شعرگونه دو ضلع دیگر از مثلث عدم توازن در نشر شعر عبارتند از ناشرانی که سرمایه های مجهولی را از خارج از دایره نشر، بدون دغدغه بازگشت و سوددهی آن و بنا به اهدافی نامشخص وارد نشر شعر می کنند و دیگری ناشرانی که تنها با نیت کسب درآمد به دریافت پول از مولفان اشتغال دارند و از این طریق کار می کنند.» وقتی ناشر می داند که نمی تواند صدها عنوان از کتاب هایش را بفروشد، و با این حال سرمایه های هنگفتی را به نشر شعر تزریق می کند و در تالیف و تولید مبالغ هنگفتی خارج از عرف و خارج از چرخه نشر می پردازد چه دلیلی می تواند داشته باشد؟ از نظر وی نشر شعر در کشور به بازاری کاذب تبدیل شده زیرا ناشران فعال در این بخش بیشتر به جای آنکه به سمت صنعت سازنده و پویای نشر پیش بروند، به سمت بازاری شدن پیش رفته اند. وی در اینباره توضیح داد: «فعالیت در صنعت نشر، و حرکت به سوی ناشر چندبنیاد و مبتکر شدن ملزوماتی مثل کنشگر بودن ناشر، رویکرد علمی و کاربردی در گزینش کتاب ها، بازاریابی ومخاطب شناسی اجتماعی، دانش و مطالعات اقتصادی برای سرمایه گذاری و دانش فنی برای طراحی و انتخاب نوع چاپ و ... برای کتاب ها را می طلبد اما آن دسته از ناشران که نشر را تنها از منظر بازار می بینند، فارغ از این ملزومات با گرفتن پول از مولفان و یا فروش کتاب ها توسط آن ها به دنبال کسب درآمد از حواشی بازار هستند.» ضرغامی همچنین درباره سرمایه هایی که بدون دغدغه بازگشت و توجیه اقتصادی به نشر شعر تزریق می شوند، اظهار داشت: «واقعا برای این جریانات مجهول، توضیح روشنی ندارم و به نظرم باید هدف یا اهداف این سرمایه گذاری ها، توسط اهالی رسانه و کارشناسان نشر مورد تحقیق و کارشناسی قرار بگیرند مزایا یا آسیب های احتمالی آن بررسی شوند.» وی ادامه داد: «آنچه مشخص است این است که در حالت طبیعی ناشر باید در مقابل سرمایه گذاری اش در عرصه نشر، فروش هم داشته تا بتواند سرمایه و سود خود را به دست بیاورد. گاهی تعداد محدودی کتاب توسط ناشران خلاق با برای کمکی فرهنگی و یا علایق شخصی بازنشر می شوند که در نگاه اول چندان جنبه اقتصادی ندارند و این بخشی از وظایف ناشران خلاق است. اما وقتی ناشر می داند که نمی تواند صدها عنوان از کتاب هایش را بفروشد، و با این حال سرمایه های هنگفتی را به نشر شعر تزریق می کند و در تالیف و تولید مبالغ هنگفتی خارج از عرف و خارج از چرخه نشر می پردازد چه دلیلی می تواند داشته باشد؟ اینها مشکلات امروز صنعت نشر است که باید بررسی و واکاوی شوند.» مدیر انتشارات سرزمین اهورایی خاطر نشان کرد: «مسلما مساله تزریق سرمایه های مجهول و هنگفت که معلوم نیست از کجا و با چه هدفی به نشر شعر تزریق می شوند، به عنوان یک آسیب جدی تلقی می شود و دود آن در آینده نزدیک، بیشتر و بیشتر در چشم شعر و شاعران می رود. کما این که این روزها هم مشکلات ناشی از این موارد در کنار مسایل فرهنگی جامعه و عدم تمایل مردم به مطالعه؛ گرانی مسیر و متریال تولید و فروش کتاب و کم شدن ویترین فروش کتب و ظهور مدیاهای جدید دست به دست هم داده و وضعیت بیمار صنعت نشر را در کنار کم توجهی مسئولین رقم زده اند»
دوشنبه ، ۶مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری آنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]