تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را براى بزرگداشت خداوند زيبا بنويسد، خداوند او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816653116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طاعون نشخوارکنندگان کوچک تهديدي بزرگ براي ذخيره ژنتيک ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۲۹ب.ظ)
طاعون نشخوارکنندگان کوچک تهديدي بزرگ براي ذخيره ژنتيک ايران موج - نشست مشترک دستگاه‌هاي مسوول براي بررسي راهکارهاي مقابله با شيوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک به ميزباني سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج، نشست مشترک سازمان‌هاي حفاظت محيط زيست، دامپزشکي کشور، مديريت و برنامه ريزي کشور، ستاد مديريت بحران، مديران کل حفاظت محيط زيست استان‌هاي مرکزي، زنجان و البرز با حضور معصومه ابتکار، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، به منظور بررسي راهکارهاي مقابله با شيوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک به ميزباني سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد.
ابتکار در اين نشست با تاکيد بر اهميت موضوع مقابله با شيوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک به عنوان تهديدي بزرگ براي ذخيره ژنتيک ايران، گفت: ذخاير ژنتيک کشور محدود است و از اين رو حفظ اين ذخاير بايد در اولويت قرار گيرد.
معاون رئيس جمهور با بيان اينکه در دنيا ذخاير ژنتيکي ميراث طبيعي کشورها محسوب مي‌شوند و از ارزش گذاري بالايي در سياست‌هاي برنامه اي و بودجه اي برخوردارند، گفت: ذخاير ژنتيکي تجديدناپذير هستند و نابودي آن ها غيرقابل جبران است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: براي کشورهاي مختلف از جمله ايران مقدور است که از بحران‌هاي سخت همچون بحران‌هاي اقتصادي و اجتماعي با برنامه ريزي، سياست گذاري و مديريت درست عبور کنند و حتي به موفقيت‌هاي بزرگي در اين حوزه‌ها دست يابند، ولي محيط زيست در صورت عدم مراقبت درست و رفع به موقع بحران‌ها، غيرقابل بازگشت است.
وي ادامه داد: اگر درياچه اروميه، تالاب‌ها، جنگل‌ها و به طور کلي محيط زيست و تنوع زيستي از بين رود، حتي در صورت دستيابي به بالاترين سطح GDP (توليد ناخالص داخلي) در کشور، اگر از نقطه شکست عبور کنيم ديگر قابل بازيابي نيست و از اين رو اهميت اولويت بخشي به حفظ محيط زيست و کشاورزي و دامداري پايدار غيرقابل انکار است.
ابتکار با تاکيد بر اين موضوع که از مهم‌ترين وظايف سازمان مديريت و برنامه ريزي، اولويت بخشي براي تخصيص اعتبار است، تصريح کرد: اگر اولويت‌هاي تخصيص اعتبار به درستي صورت نپذيرد، بعدها بايد اعتبار بيشتري براي مقابله با بحران تخصيص داده شود.
معاون رئيس جمهور براي نمونه به عدم مديريت صحيح دام و دامداري پايدار در کشور اشاره کرد و گفت: اگر اصلاح دامداري کشور و حفظ مراتع در دستور کار قرار نگيرد، روند بيابان زايي و افزايش کانون‌هاي گرد و غبار ما را مجبور به تخصيص اعتبار براي بيابان زدايي مي‌کند و اين در صورتي است که مشخص نيست نتيجه حاصله تا چه حد رضايت بخش باشد.

حفظ محيط زيست وظيفه حاکميتي است
وي گفت: طبق قانون اساسي و قوانين بين المللي، حفظ محيط زيست وظيفه اي حاکميتي است و اگرچه مي‌توان در اين مسير از ظرفيت و همراهي و همکاري بخش خصوصي، نهادهاي مدني و مردمي بهره گرفت اما اين وظيفه قابل برون سپاري نيست.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به موسسه سرم سازي رازي نيز پيشنهاد کرد: براي رفع چالش‌هاي اعتباري خود در خصوص تهيه واکسن مورد نياز براي مقابله با بيماري‌هاي حيات وحش و دام‌ها از مشارکت بانک‌ها و دامداران بهره گيرند.
ابتکار ضمن ابراز تأسف از آسيب‌هايي که عدم مديريت صحيح هدفمندي يارانه‌ها در جامعه ايجاد کرده است، اظهار کرد: يکي از اين آسيب‌هاي بزرگ به کشور از طريق تخصيص بي ضابطه يارانه به دامداران ايجاد شده است به گونه اي که دامداري ناپايدار منجر به افزايش شديد فرسايش خاک، از بين رفتن مراتع و توسعه کانون‌هاي داخلي گرد و غبار در ايران شده است.

دامداران در تأمين هزينه واکسيناسيون دام‌هاي خود مشارکت کنند
معاون رئيس جمهور ادامه داد: برآوردها نشان مي‌دهد براي توليد هر يک کيلو گوشت، معادل 15 هزار ليتر آب مصرف مي‌شود.
وي افزود: حداقل اقدام براي حرکت دامداري به سمت دامداري پايدار اين است که از دامداران بخواهيم در تأمين هزينه براي واکسيناسيون دام‌هاي خود مشارکت داشته باشند.
معاون رئيس جمهور ايجاد ساز و کار لازم براي مشارکت بانک‌ها از طريق صندوق ملي محيط زيست را يکي ديگر از راهکارهاي تأمين اعتبار مورد نياز براي واکسيناسيون دام‌ها عنوان کرد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر جديت و دقت سازمان در برنامه ريزي و سياست گذاري مقابله با بيماري‌هاي حيات وحش، پيشنهاد کرد: کارگروهي متشکل از کليه ذينفعان مانند سازمان‌هاي دامپزشکي، جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور، حفاظت محيط زيست، همچنين امور دام مديريت و برنامه ريزي کشور و ستاد مديريت بحران به صورت دايمي در بخش‌هاي علمي و برنامه ريزي براي مقابله با بيماري‌هاي حيات وحش به ويژه طاعون نشخوارکنندگان کوچک، دانست.

پيشنهاد تشکيل سامانه مشترک ميان سازمان‌هاي حفاظت محيط زيست و دامپزشکي
ابتکار تشکيل سامانه مشترک ميان سازمان‌هاي حفاظت محيط زيست و دامپزشکي را از ديگر اقدامات مؤثر براي مقابله با بيماري‌هاي حيات وحش به ويژه طاعون نشخوارکنندگان کوچک برشمرد.
معاون رئيس جمهور با تاکيد بر لزوم تطبيق و سازگاري برنامه ريزي و سياست گذاري کلان توسعه کشور با موضوع تغييرات اقليم، خشک‌سالي و کاهش بارندگي در کشور، تصريح کرد: اگر سياست‌هاي دامداري، کشاورزي، اقتصادي و توسعه اي کشور با موضوع تغييرات اقليم سازگار نکنيم به جنگ طبيعت رفته‌ايم و در نهايت در اين جنگ شکست خواهيم خورد و اقتصاد خود را نيز نابود خواهيم کرد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور بار ديگر خاطرنشان کرد: مديريت دام در ايران نيازمند اصلاح و بازنگري کلان است.

پيشنهاد استفاده از ظرفيت شرکت‌هاي خدمات دامپزشکي براي پايش مداوم دام‌ها
اسماعيل نجار رئيس ستاد مديريت بحران کشور با ارائه پيشنهاد استفاده از ظرفيت شرکت‌هاي خدمات دامپزشکي براي پايش مداوم دام‌ها، گفت: بهره گيري از اين ظرفيت، علاوه بر جبران کمبود نيروي انساني در زمينه پايش و واکسينه کردن دام‌ها منجر به اشتغال بخشي از فارغ التحصيلان اين رشته مي‌شود.
نجار تاکيد کرد: دامداران بايد در تأمين اعتبار مورد نياز براي واکسينه دام‌ها مشارکت داشته باشند و اين اتفاق در تمام دنيا مرسوم است.
وي افزود: بانک‌ها از جمله بانک کشاورزي نيز مي‌توانند طي پروتکل همکاري با موسسه سرم سازي رازي براي تأمين اعتبار مورد نياز جهت ساخت واکسن مورد نياز کشور يا تقويت زيرساخت‌ها در اين زمينه مشارکت داشته باشند.

اعلام آمادگي موسسه سرم سازي رازي براي توليد تمام واکسن ppr مورد نياز
حميد کهرام رئيس مؤسسه تحقيقات واکسن و سرم سازي رازي با اشاره به توليد واکسن ppr در سال 1392 براي نخستين بار در کشور، گفت: اگر برخي موانع موجود رفع شود، موسسه رازي از سال آينده، آمادگي توليد و تأمين تمام واکسن ppr مورد نياز کشور را دارد.
کهرام با تاکيد بر درک شرايط دشوار اعتباري دولت، تصريح کرد: به نظر مي‌رسد زمان بازنگري و اصلاح سياست‌هاي حوزه دامداري کشور فرا رسيده است و دامداران نيز بايد براي بهره گيري از خدمات دامي در تأمين اعتبارات لازم مشارکت داشته باشند.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک، سومين کانديد ريشه‌کني در جهان
مهدي خلج رئيس سازمان دامپزشکي کشور نيز ضمن ارائه گزارشي از روند اقدامات صورت گرفته براي مقابله با شيوع بيماري طاعون نشخوارکنندگان کوچک و علل شيوع آن، پيشنهاد کرد: به منظور کاهش تلفات حيات وحش، مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست به سيستم پايش و مراقبت آنلاين تجهيز شوند.
خلج يکي از علل مهم شيوع اين بيماري را نبود مرز ميان حيوانات اهلي و وحشي به دليل تغييرات اقليم و خشک‌سالي دانست و گفت: همين امر مديريت و کنترل بيماري را بسيار دشوار کرده است.
وي ادامه داد: ورود دام به مناطق حفاظت شده و تماس مستقيم دام‌هاي اهلي با حيات وحش منجر به انتقال ويروس طاعون نشخوارکنندگان از دام‌هاي اهلي و جمعيت گوسفند و بز به عنوان ميزبانان اصلي اين ويروس مي‌شود و البته تمام تلاش ما مقابله با بيماري از طريق انجام واکسيناسيون سالانه دام‌ها است.
خلج ضمن يادآوري اين موضوع که بيماري در صورتي به گله‌هاي وحشي منتقل مي‌شود که با دام‌هاي اهلي ارتباط مستقيم داشته باشند، اظهار کرد: بعضاً ديده مي‌شود که محدوده‌هاي حفاظت شده به دلايل مختلف براي چرا در اختيار دامداران قرار مي‌گيرد و مثلاً تلفيق و يکي شدن آبشخور دام‌هاي اهلي و گله‌هاي وحشي منجر به انتقال بيماري مي‌شود که اين خطر بزرگي در انتقال اين بيماري ويروسي است.
وي با اشاره به پروتکل جهاني ريشه‌کني بيماري ويروسي طاعون نشخوارکنندگان کوچک تصريح کرد: استفاده از مواد ضدعفوني کننده مناسب تجاري و عدم استفاده از آهک و فرمالين براي اجراي دقيق ضدعفوني آبشخورها و فضاي اطراف آن ها، ديگر از اقدامات کوتاه مدت براي مقابله با بيماري است.
رئيس سازمان دامپزشکي اظهار داشت: سازمان بهداشت جهاني دام (OIE) و فائو اين بيماري را به عنوان سومين کانديد ريشه‌کني در جهان معرفي کرده‌اند و برنامه‌ريزي شده که اين بيماري در بازه زماني 15 ساله؛ يعني از سال 2015 تا 2030 به طور کامل در دنيا ريشه‌کن شود.
وي خاطرنشان کرد: منطقه خاورميانه از بزرگ‌ترين کانون‌هاي مستعد اين بيماري و از نظر سازمان بهداشت جهاني دام (OIE) اين منطقه يکي از بزرگ‌ترين تهديدها براي شيوع اين بيماري به حساب مي‌آيد و از اين رو شرايط ايران بسيار حساس و دشوار است.
خلج اشاره اي هم به کمبود واکسن و واکسيناتور مورد نياز داشت و خواستار تأمين اعتبار براي رفع اين موانع شد.

ضرورت بازنگري در مديريت دام کشور
فرهاد دبيري معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر لزوم هماهنگي بين دستگاهي براي برنامه ريزي دقيق در کوتاه مدت و بلند مدت و موفقيت در مقابله با شيوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک، گفت: يکي از وظايف مهم در اين زمينه بر عهده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري براي کنترل حضور دام در مراتع است.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست با انتقاد از صدور پروانه چراي دام چند برابر ظرفيت مراتع، افزود: مديريت دام و مراتع در کشور نيازمند بازنگري جدي است زيرا ادامه اين روند منجر به ايجاد بحران‌هاي غيرقابل حل در حوزه حيات وحش و مراتع کشور خواهد شد.

واکسيناسيون دام‌هاي اهلي بهترين روش پيشگيري است
مجيد خرازيان مقدم مديرکل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست گفت: حيات وحش ذخيره ارزشمند ژنتيک کشور است و اين بايد به عنوان اولويتي مهم در تخصيص اعتبارات دولتي مدنظر قرار داده شود به گونه اي که بودجه مستقل براي مقابله با بيماري‌هاي حيات وحش تخصيص داده شود.
مقدم افزود: به دليل انتقال اين بيماري ويروسي از دام اهلي به حيات وحش، يکي از علل مهم گسترش اين بيماري، ورود دام‌هاي اهلي به مناطق حفاظت شده تحت پوشش سازمان حفاظت محيط زيست است که سال‌هاست ادامه دارد و اميدوارم اين مساله با توجه و پيگيري ويژه ادارات کل منابع طبيعي سراسر کشور رفع و اين ادارات با روش‌هاي مختلف مانع ورود دام‌هاي اهلي به مناطق حفاظت شده شوند.
مديرکل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد اگر دام‌هاي اهلي دو سال مداوم واکسن طاعون نشخوارکنندگان را دريافت کنند مادام العمر نسبت به آن بيماري ايمن مي‌شوند ولي در حال حاضر به دليل محدوديت‌هاي که سازمان دامپزشکي با آن ها مواجه است تنها زماني که گزارشي از مشاهده بيماري به آن سازمان مي‌رسد، اقدام به واکسيناسيون مي‌کنند، در حالي که اين روش درستي نيست و در اين فاصله، بيماري تلفات خود را مي‌گيرد.
وي ضمن يادآوري اهميت اکولوژيک و اقتصادي گونه‌هاي حيات وحش، خواستار رفع موانع توليد و واردات واکسن طاعون نشخوارکنندگان به منظور جلوگيري از تکرار حوادث مشابه شد و خاطرنشان کرد: وقتي يک گوسفند تلف مي‌شود مي‌توان ارزش اقتصادي آن را مشخص کرد اما زماني که يک کل يا قوچ از بين مي‌رود نمي‌توان ارزش اقتصادي آن را تعيين کرد.
گفتني است، در اين جلسه نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور با اشاره به محدوديت اعتبارات دولتي براي تأمين اعتبار مورد نياز قول مساعد همکاري داد.
همچنين مديران کل حفاظت محيط زيست استان‌هاي مرکزي، البرز و زنجان به ارائه آماري از شيوع بيماري و ميزان تلفات استان پرداختند.
نمايندگان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور و امور دام از جمله غايبين جلسه امروز بودند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن