تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813931513




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنعت سوسيس و کالباس و هزاران شايعه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ مهر ۱۳۹۴ (۱۰:۳۳ق.ظ)
صنعت سوسيس و کالباس و هزاران شايعه موج -
سال هاست فراورده هاي گوشتي آماج حملات مختلف قرار گرفته و سيبل شايعاتي شده که شايد اکثر آنها واقعيت نداشته باشد. البته مانند هر صنفي، ممکن است در ميان توليدکنندگان، تخلفاتي صورت گيرد اما آيا مي توان تخلف عده اي معدود را که عمدتا بدون مجوز و به صورت زيرزميني فعاليت مي کنند، به پاي همه کارخانه ها نوشت؟
چند هفته اي است که در شبکه هاي اجتماعي، موضوع تشکيل کمپيني براي نخريدن سوسيس و کالباس مطرح شده و به دورغ، نسبت هايي ناروا به اين صنعت بزرگ مي دهند که ابدا در خور اين بخش نيست. در برخي از اين شبکه هاي اجتماعي آمده است: «تا ورشکست شدن تمام کارخانه هاي سوسيس و کالباس که هيچ ارزشي براي سلامتي مردم قايل نيستند به ما بپيونديد و اين محصولات را تحريم کنيد.»
اما قسمت قابل توجه از اينجا آغاز مي شود که «4نفر، دستگاهي خريداري کرده اند به قيمت يک ميليون تومان. اين دستگاه آشغال گوشت مرغ را کاملا چرخ کرده و در دماي بالاي 300درجه به خمير تبديل مي کند. اين خمير، بسته بندي شده و به کارخانه هاي سوسيس و کالباس فروخته مي شود.»
مصرف سرانه سوسيس و کالباس در کشور پيشرفته اي مانند آلمان، بيش از 40کيلوگرم در سال است اما همين ميزان در ايران به 5/1کيلوگرم نيز نمي رسد. اين در حالي است که هم اکنون استفاده از خميرمرغ در ايران ممنوع اعلام شده و هيچ جاي دنيا چنين منعي براي استفاده از اين ماده وجود ندارد. به عبارتي سازمان هاي متولي مانند غذاودارو و همچنين استاندارد، بنا بر دلايلي نامعلوم، مصرف آن در توليد فراورده هاي گوشتي را ممنوع کردند. البته پاسخ اين سازمان ها به چرايي ممنوعيت، تنها به اين موضوع خلاصه مي شود که احتمال تخلف در توليد اين ماده، در برخي از کارخانه ها وجود دارد. اکنون بر مي گرديم به بحث اول اين نوشتار؛ يعني خطاي تعدادي اندک را به نام تمام فعالان نوشتن. جالب اينجاست سازمان دامپزشکي کشور که متولي بهداشت گوشت توليد شده در کشتارگاه هاست، ممنوعيت خميرمرغ را غير اصولي دانسته و به شدت موافق استفاده از آن در کارخانه هاست.
اکنون همين موضوع، دستاويزي شده براي کساني که مي خواهند به هر ترتيبي به اين صنعت بزرگ، ضربه بزنند. معلوم نيست اين شايعات از کجا و توسط چه کساني منتشر مي شود اما در تفسير آن بايد چند نکته را مرور کرد. نگارنده از نزديک از چندين کارخانه توليد فراورده هاي گوشتي، بازديد کرده و کماکان از کم و کيف کار آگاه است. بايد اعتراف کرد که گوشت وارد شده به کارخانه ها دقيقا هماني است که مردم در مرغ فروشي ها يا قصابي ها مي بينند. به عبارتي مرغ، به صورت پاک شده و شکم خالي است. همچنين از تمامي فيلترهاي لازم گذشته و بدون هيچ مشکلي به کارخانه ها فرستاده مي شود. يعني امعا و احشا يا همان عبارت «آشغال گوشت» که در متن اطلاعيه به کار برده شده بود، اصلا اجازه خروج از کشتارگاه براي کارخانه فراورده هاي گوشتي را ندارد.
شايد برخي تعريف درستي از خميرمرغ نداشته باشند اما آنچه که در متن اطلاعيه آمده کاملا اشتباه و نا آگاهانه است. بعد از ورود مرغ به کارخانه، افراد زبده اي هستند که قطعه کردن آن را آغاز کرده و تا جايي که مي توانند، گوشت را از استخوان جدا مي کنند اما هر چقدر هم کارگر ورزيده باشد، باز هم مقداري گوشت لابه لاي استخوان ها خواهد ماند. بنابراين براي استفاده بهينه از آن و جلوگيري از هدرروي، دستگاه مخصوصي به نام سپراتور طراحي شده تا گوشت اضافه را از استخوان جدا کند. بنابراين به محتوايي که از اين دستگاه خارج مي شود، خميرمرغ مي گويند.
اگرچه طبق تعريفي که از خميرمرغ ارائه شد، منعي براي مصرف آن وجود ندارد اما در حال حاضر تمام کارخانه هاي معتبري که تحت نظارت دامپزشکي، وزارت بهداشت و سازمان استاندارد فعاليت مي کنند، محال است بتوانند از خميرمرغ استفاده کنند.
بخش ديگري از اطلاعيه، قيمت مرغ با فراورده هاي گوشتي را مقايسه کرده و اينطور نتيجه گرفته که وقتي مرغ در هر کيلوگرم به نرخ 6 تا 7 هزار تومان در بازار موجود است، چرا بايد فراورده هاي گوشتي را به قيمت بالاي 25هزارتومان خريداري کرد؟ اتفاقا اين افراد همان هايي هستند که مي گويند چطور ممکن است قيمت سوسيس و کالباس گوشت، زير 30هزارتومان عرضه شود در حالي که خود گوشت، بيش از 30هزارتومان در بازار قيمت دارد! به هر حال، گروهي هستند که از هر طريقي قصد ضربه زدن به صنعت سوسيس و کالباس را دارند و در اين راه از هيچ شايعه اي فروگذار نمي کنند.
وقتي يک سرمايه گذار با مبلغي بالغ بر 15ميليارد تومان، کارخانه اي را بنا کرده و تعداد زيادي کارگر و تکنسين استخدام مي کند، به هيچ عنوان با عرضه محصولاتي که ممکن است سلامت مردم را به خطر بيندازد، سرمايه اش را به باد نمي دهد. وقتي اطلاعيه اي با وقاحت تمام، از ورشکستگي کارخانه ها مي گويد و بدون آگاهي، به تمام محصولات موجود در بازار، اتهام مي زند، يا از مشکل رواني رنج مي برد و يا موضوع غرض ورزي شخصي است؛ وگرنه انتشار اين اکاذيب، چيزي جز متضرر شدن اقتصاد جامعه در سطح کلان، در پي نخواهد داشت.
به نظر مي رسد بايد متوليان صنايع غذايي با طرح شکايت، درخواست ارائه مدارک معتبر از مدعيان اينچنيني را به دادگاه ارائه دهند تا اگر اين افراد سندي در دست دارند، براي عموم به نمايش بگذارند.

وحيدزندي فخر














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن