تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827626472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سه نکته درباره نماز آیات براى خسوف و کسوف


واضح آرشیو وب فارسی:بلاغ: از وقتی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند، انسان باید نماز آیات را بخواند و بنابر احتیاط واجب، باید به قدری تأخیر نیندازد که شروع به بازشدن کند.به گزارش بلاغ ، در هر سال ماه از بخشی از سایه یا نیم سایه ی زمین عبور می کند و یکی از سه نوع خسوف ذکر شده روی می دهد. در هنگام خسوف هر کسی که در قسمت تاریک کره زمین قرار داشته باشد می تواند آن را ببیند. در گذشته، برخی از مردم نسبت به وقوع این حوادث افکار خرافاتی داشتند؛ هنگامی که ابراهیم فرزند رسول خدا از دنیا رفت، آفتاب گرفت؛ مردم تصوّر کردند که گرفتگی خورشید در اثر وفات فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است. آن حضرت برای از بین بردن این افکار خرافاتی فرمود: ای مردم ماه و خورشید دو آیت از آیات الهی هستند که به فرمان او جریان دارند و از او اطاعت می کنند و برای مرگ و یا حیات کسی کسوف نمی کنند، هر گاه ماه یا خورشید گرفت، نماز بگذارید.(1) از وقتی که خورشید یا ماه شروع به گرفتن می کند، انسان باید نماز آیات را بخواند و بنابر احتیاط واجب، باید به قدری تأخیر نیندازد که شروع به بازشدن کند. موقعی که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق می افتد، انسان باید فورا" نماز آیات را بخواند و اگر نخواند معصیت کرده و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند، ادا است. سه نکته درباره نماز آیات براى خسوف و کسوف 1. آغاز نماز آیات براى ماه و خورشید گرفتگى، از شروع گرفتگى است.(2) 2. قضاى ماه و خورشیدگرفتگى وقتى است که کاملًا باز شده است.(3) 3. زمانى که ماه و خورشیدگرفتگى شروع به باز شدن مى کند، باید به نیت مافى الذّمه نماز آیات را خواند.(4) معیار نماز آیات در خسوف و کسوف از وقتى که خورشید و ماه، شروع به گرفتن مى کند، انسان باید نماز آیات را بخواند و بنا بر احتیاط واجب باید به قدرى تأخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند.(5) اگر خواندن نماز آیات را به قدرى تأخیر بیاندازد که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند، باید نیت مافى الذّمه نماید؛ ولى اگر بعد از بازشدن تمام آن، نماز بخواند، باید نیت قضا کند.(6) اگر بعد از باز شدن آفتاب یا ماه بفهمد که تمام آن گرفته بوده، باید قضاى نماز آیات را بخواند، ولى اگر بفهمد مقدارى از آن گرفته بوده، قضاى نماز آیات بر او واجب نیست. (7) نماز آیات براى خسوف و کسوف فورى است. نماز آیات براى کسانى واجب است که خسوف و کسوف در شهرشان واقع شده نه شهرهاى دیگر. فلسفه و حکمت نماز آیات، تنها ترسیدن و وحشت از برخى پدیده ها نیست؛ براى پدیده هایى مانند کسوف و خسوف، نماز آیات واجب شده ، در حالى که مردم به طور معمول از آن ها وحشت و ترسى ندارند یا حتى نماز هنگام زلزله و بادهاى سیاه، مقیّد به ترس نیست. پدیده هایى همچون زلزله، کسوف، خسوف و بادهاى ترسناک از نشانه هاى قیامت است. پس هنگامى که یکى از این پدیده ها رخ داد، قیامت را به یاد آورید و به مساجد رو آورید و در پیشگاه الهى تضرع نمایید. کیفیت نماز آیات نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد و دستور آن این است که انسان بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم، دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.(8) همچنین مى تواند در هر رکعت بعد از خواندن حمد، سوره اى را پنج قسمت نماید و بعد از هر قسمتى یک رکوع انجام دهد مانند سوره قدر که پنج آیه دارد.(9) اگر در یک رکعت از نماز آیات پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند، مانعى ندارد.(10) هر یک از رکوع هاى نماز آیات رُکن است که اگر عمداً یا اشتباهاً کم یا زیاد شود، نماز باطل است.(11) اگر در نماز آیات شک کند که چند رکعت خوانده و فکرش به جایى نرسد، نماز باطل است.(12) ماه گرفتگی بامداد دوشنبه گرفتگی نیم سایه ای از حدود ساعت 3 و 42 دقیقه بامداد آغاز گردیده و گرفتگی کلّی از حدود ساعت 5 و 41 دقیقه شروع می شود و تا پس از طلوع خورشید در ایران پهناور ادامه می یابد. بنابراین گرچه تمامی مراحل گرفتگی از داخل ایران قابل مشاهده نیست. اما در بخش های مرکزی و غربی ایران قبل از طلوع خورشید، گرفتگی کامل رخ داده و بیشتر هموطنان می توانند گرفتگی کلّی ماه را در هنگام طلوع خورشید مشاهده نمایند. اما در مناطق شرقی کشور گرفتگی تنها به صورت جزئی قابل مشاهده است. در این ماه گرفتگی زمان ها بر اساس ساعت رسمی ایران به شرح زیر است: لحظه ورود ماه به نیم سایه زمین: ساعت 3 و 41 دقیقه و 47 ثانیه بامداد دوشنبه 6 مهر 1394 لحظه ورود ماه به سایه زمین (تماس اول): ساعت 4 و 37 دقیقه و 11 ثانیه لحظه آغاز گرفتگی کامل ( تماس دوم): ساعت 5 و 41 دقیقه و 10 ثانیه لحظه بیشینه گرفتگی (وسط خسوف): ساعت 6 و 17 دقیقه و 7 ثانیه لحظه آغاز گشودگی کامل (تماس سوم): ساعت 6 و 53 دقیقه و 05 ثانیه لحظه پایان گرفتگی کامل (تماس چهارم): ساعت 7 و 57 دقیقه و 03 ثانیه لحظه خروج کامل ماه از نیم سایه زمین: راس ساعت 8 و 52 دقیقه و 27 ثانیه روز دوشنبه 6 مهر 1394 مدت زمان گرفتگی کامل 1 ساعت و 11 دقیقه و 55 ثانیه و زمان گرفتگی تمام سایه، شامل گرفتگی کامل و گرفتگی جزئی 3 ساعت و 19 دقیقه و 52 ثانیه همچنین زمان گرفتگی نیم سایه ای 5 ساعت و 10 دقیقه و 41 ثانیه خواهد بود.(13) پی نوشت ها: (1). وسائل الشیعة، ج۷، ص۴۸۵. (2). توضیح المسائل مراجع، ص 843، م 1495. (3). همان. (4). تحریرالوسیله، ج 1، القول فى صلاة الآیات، م 3؛ توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 843، م 1496. (5). توضیح المسائل مراجع، م 1495. (6). همان، م 1496. (7). همان، م 1499. (8). توضیح المسائل مراجع، م 1507. (9). همان، م 1508. (10). همان، م 1509. (11). همان، م 1515. (12). همان، م 1513. (13). پرتال رصدخانه دانشگاه کاشان


یکشنبه ، ۵مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بلاغ]
[مشاهده در: www.bloghnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن