تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814890646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاندارد دوگانه غربی-عربی در بازتاب فاجعه کشتار منا


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: استاندارد دوگانه غربی-عربی در بازتاب فاجعه کشتار منا
رسانه های غربی و عربی پس از فاجعه منا تلاش می کنند با کنار گذاشتن این فاجعه و پرداختن به علل آن، صرفا این فاجعه را به دعوایی میان شیعه و سنی و ایران و عربستان تقلیل دهند.
به گزارش نامه نیوز، همچنان از سرنوشت بیش از 300 زائر ایرانی خبری در دسترس نیست و برای مقامات ایرانی که قصد سفر به عربستان سعودی برای پیگیری وضعیت حجاج ایرانی دارند ویزا صادر نمی شود تا تراژدی «فاجعه منا» هرروز ابعاد گسترده تری به خود بگیرد.

آخرین آمار و ارقام وضعیت حجاج پس از فاجعه منا نشان می دهد که تاکنون 136 زائر ایرانی در حادثه ای که به گفته علی جنتی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز علت دقیقا آن مشخص نشده است کشته شده اند. تاکنون اما 325 نفر از حجاج ایرانی حاضر در مناسک رمی جمرات مفقود هستند که در صورت عدم روشن شدن وضعیت این حجاج و یا کشته شدن همه آنها می توان حج امسال را یکی از خونین ترین مراسم حج برای حجاج ایرانی طی سه دهه گذشته عنوان کرد.

این در حالی است که فاجعه رخداد منا با سانسور گسترده ای در رسانه های عربی و غربی همراه بوده است. رسانه های غربی که یک روز پس از کشته شدن آیلان کردی، تمام نیم صفحه روی جلد خود را به این کودک مظلوم سوری که در دریاغرق شده بود اختصاص داده بودند، یک روز پس از فاجعه منا اما خبری از تپه های کشته شده از حجاج در فاجعه منا روی بر روی جلد آنها نبود.

از سوی دیگر، گزارش های منتشر شده از سوی برخی رسانه های غربی نیز به طور گسترده ای تلاش می شد اصل ماجرا و فاجعه کشته شدن بیش از هزار نفر در یک حادثه کنار گذاشته شود و صرفا آن یک اتفاق و رخداد نشان داده شود. و در برخی موارد نیز مسولیت آن از دوش مقامات سعودی صلب و بر عهده حجاج ایرانی انداحته شود!

رسانه‌های غربی مانند رویترز و آسوشیتدپرس با استفاده از واژه هایی  مانند «خشم رقیب منطقه ایِ آل سعود از حوادث منا» و «شعار های ضدِ آل سعود در کشوری شیعه» تلاش کردند با برجسته کردن  انتقادهای تهران از سو مدیریت ریاض از آن به عنوان یک رخداد سیاسی برداشت کنند و آن را تسویه حساب سیاسی میان شیعه و سنی جلوه دهند.

بی بی سی هم ضمن انتشار نظرات مقامات رسمی ایران سعی کرده است این موضوع را در ادامه تنش های میان عربستان و ایران بداند و در همین باره نوشت: این حادثه زمانی رخ داده که تنش دیپلماتیک میان ایران و عربستان هم‌‌زمان با درگیری‌های یمن در ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده است.

سایت روزنامه فارین پالسی نیز با انتشار گزارشی در این باره و با اشاره به سوء مدیریت سعودی ها، و همچنین روابط ایران و عربستا می نویسد: ایران عربستان را لایق سازماندهی حج ندانست؛ در حالی که دست کم 131 تن از قربانیان حادثه منا ایرانی هستند، مقامات ایرانی تاکید کرده اند که عربستان سعودی توانایی سازماندهی مناسک حج را ندارد.

رسانه های عربی نیز طی روزهای پس از این فاجعه تنها به بازتاب گسترده و بلد شده شاه عربستان اکتفا کردند و نه خبری از تصاویر این ماجرا بود و نه تلاش برای انتشار جزئیات این حادثه و علل رخداد آن.گو اینکه کشته شدن بیش از هزار نفر در طی مناسک حج امری طبیعی و غیرقابل پیشگیری بوده است.






۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن