تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816185080
منحصر به فردترین آیه قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:وارث: خداوند در این آیه، هفت پرده بین خود و بنده اش را از میان برداشته است. این سبک بیان، نهایت اهتمام و عنایت پروردگار به بنده را نشان می دهد.وارث : با مروری بر پهنه آیات قرآن می توان دریافت که مقوله دعا بسیار مورد عنایت و اهتمام حضرت باری تعالی در این صحیفه همیشه ماناست آنقدر که خداوند برای بیان آن، بهترین اسوب کلام و لطیف ترین شیوه سخن پردازی را به کار می بندد تا ما را به اهمیت موضوع رهنمون شود. د ر کریمه 186 سوره مبارکه بقره می فرماید: «وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أجیب دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبوا لی وَ لْیؤْمِنوا بی لَعَلَّهمْ یَرْشدون» «و هنگامى که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعاى دعا کننده را، به هنگامى که مرا مى خواند، پاسخ مى گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند).» این آیه را می توان منحصر به فردترین آیه قرآن از جهت افاده مضون (دعا)دانست که نشان می دهد خداوند نسبت به بنده ای که به درگاه حضرتش دست به دعا برداشته، نهایت توجه و عنایت را دارد: 1. مطلب به صورت تکلّم (نه غیبت) آن هم با آوردن هفت بار ضمیر متکلّم وحده بیان شده است. این ساختار، آیه را در قرآن منحصر به فرد ساخته و نشان کمال عنایتِ خداوند به موضوع آیه، یعنی دعاست. 2. تعبیر زیبا و سرشار از عطوفت (عِبادی) به جای «ناس» و مشابه آن، که توجه خاص به دعا را دو چندان می کند، همانطور که اضافه کعبه به خداوند در تعبیر (بَیْتی)[سوره بقره، آیه 125] مایه شرافت بیت است، اضافه بندگان به خداوند نیز مایه مباهات آنان خواهد بود. 3. حذف واسطه در جواب که فرمود: «پس تحقیقاً من نزدیکم» و نفرمود «بگو او نزدیک است». نظر برخی مفسران که کلمه «فقل» را محذوف دانسته اند[1] صائب نیست. 4. تأکید بر نزدیک بودن خداوند با حرف «إنّ». 5. آوردن صفت (قَریب) به جای فعل که بیان کننده ثبوت و دوام قربِ خداست. 6. ذکر فعل مضارع (اجیب) که تجدّد اجابت و استمرار آن را می رساند. 7. تقیید (اجیب دَعوَةَ الدّاع) به (إذا دَعان). این دو جمله مضمون مشترک دارند که نشان می دهد دعای واقعی، بدون شرط مستجاب است[2] نکته ای در کلمات بزرگان اهل معرفت آمده و ادیبان عرفان آموز، مانند حکیم سنایی و عطار نیشابوری، آن را مبسوطاً بیان داشته اند و استاد ارجمند فاضل تونی(قدس سرّه) آن را از اساتید بزرگوارشان نقل می کردند و آن اینکه عبد در شرفیابی به حضور مولا باید هدیه ای عرضه کند که مولایش آن را نداشته باشد، وگرنه آن هدیه برای مولا ارزشمند نیست. بهترین هدیه عبد، بندگی، عجز، مسکنت، ابتهال و تضرّع اوست که مولا آن را ندارد و این نداشتن هم برای او کمال است. این مطلب، از مناجات امیرمؤمنان حضرت علی(علیه السلام) نیز به دست می آید که به خدا عرض می کند: «إلهی! کفی لی عزّاً اَن أکون لک عبداً و کفی بی فخراً أن تکون لی ربّاً. أنت کما أحبّ، فاجعلنی کما تحبّ» (کتاب الخصال، ص420). روی گردآلود بَر، زی او، که بر درگاه او آبروی خود بری گر آبروی خود بری (دیوان حکیم سنایی، ص657)[3] افزون بر آنچه گذشت، تامل در آفاق این کریمه، دست کم ما را به دو دستاورد مهم معرفتی، رهنمون می سازد. 1- هر دعای خیری به هدف اجابت می رسد در استجابت دعا هیچ قید و شرطی وجود ندارد مگر خود مقید! به دیگر سخن «جمله (إذا دَعان) در آیه مورد بحث قید توضیحی است که مقیدش، یعنی (دَعوَةَ الدّاع) را شرح می دهد و مضون قید و مقید هر دو یک چیز بیش نیست. پس بنابراین در استجابت دعا هیچ پیش شرط و شرطی وجود ندارد. ممکن است سوال شود اگر چنین است پس چرا برخی دعاها نمی گیرد؟ جواب این است که اگر در مفهوم آیه تامل شود معلوم خواهد شد که بین دعای حقیقی و اجابت رابطه و پیوندی وجودی علی و معلولی برقرار است به گونه که اگر علت (دعا) حقیقتا تحقق یابد، معلول(اجابت) تخلف از علت نخواهد داشت. اما تحقق معلول ممکن است بنا بر مصالحی گاهی به تاخیر بیفتد. به طور کلی، عدم استجابت دعا، ریشه در دو چیز دارد: یک. شرک دو. جهل توضیح اینکه دعا یعنی خواندن. اگر کسی به زبان خدا را بخواند اما در اعماق قلبش، به غیر امید بسته باشد، او در دعا مشرک است. و چنین کسی اساسا به مفاد این آیه عمل نکرده است چون آیه می فرماید: اذا دعان(تنها مرا بخواند)، پس جای اعتراض نیست که بگوید چرا دعای من مستجاب نشد. آری! «آن کس که از لحاظ اعتقاد و باور درونی، هم خدا را منشأ اثر و قدرت بداند و هم کار، قبیله، مزرعه و قدرت خویش را، دعای او خالص نیست و وعده اجابت به چنین دعایی هم داده نشده و ممکن است مستجاب نشود، چنان که دلیلی بر ضرورت عدم اجابت آن وجود ندارد، زیرا خدای سبحان همگان را از فضل خود بهره مند می کند: «یا من یعطی من سئله و یا مَن یعطی مَن لم یسئله و من لم یعرفه تحنّناً منه و رحمةً». از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) نقل شده است: اگر بدهکار دعای «اللّهمّ أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمّن سواک» را بخواند، دَیْن او ادا خواهد شد.[4] شیخ بهائی(قدس سرّه) می گوید: «من این دعا را تجربه کردم، اثر خود را بخشید و در مدتی کوتاه دیونم از راههایی که هرگز فکر نمی کردم پرداخت شد».[5] همین دعا را اگر بدهکار بخواند ولی به درآمد خود نیز اطمینان داشته باشد، به طوری که تکیه گاه او خدا و بهره کار وی باشد، ممکن است اجابت نشود، زیرا دعای او خالصانه نیست.»[6] گاهی نیز دعای ما همراه با جهل است. مثلا از خدا چیزی را خواسته ایم که شر است. در حالیکه او منبع خیر است و چگونه ممکن است از منبع خیر، شر صادر شود؟! در این صورت نیز ما خدا را حقیقتا نخوانده ایم چرا که اگر مثلا می دانستیم درخواست ما برای زنده کردن بیمار، درخواستی برخلاف جریان طبیعی است، هیچگاه این دعا را نمی کردیم. یا اگر می دانستیم درخواست شفای فلان مریض به ضرر اوست، از اینگونه دعا کردن دست برمی داشتیم. ممکن است حتی از خدا خیر هم طلب کنیم ولی چون آن خیر به مصلحت نیست البته طبق وعده الهی استجابت می شود اما به دو صورت یا به جای آن، بلایی از سر ما دفع می شود و یا به تاخیر می افتد. مثلا نسبت به آینده دنیوی خود ما یا نسل ما یا برای آخرت جبران می شود. این معنا در چند آیه از قرآن مورد سفارش و تاکید است: 1. دعا و درخواست باید خالصانه باشد. «فادعوا الله مخلصین له الدین» [غافر، 14] 2. با ترس و امید همراه باشد. «و ادعوه خوفا و طمعا» [اعراف، 56] 3. با تضرع و در پنهانى صورت بگیرد. «ادعوا ربکم تضرعا و خفیة» [اعراف، 55] 4. با ندا و خواندنى مخفى همراه باشد. «إذ نادى ربه نداء خفیا» [مریم، 3][7] 2- تقرب خدا به ما از نوع قرب قیومی است. مراد از قرب خدا ببندگان قرب مکانى نیست زیرا اینگونه نزدیکى از خصوصیات جسم است خداوند منزه از مکان و جسمانیت است بلکه مراد قرب احاطى است باحاطه قیومیت و معنى استواء بر عرش در آیه الرحمن على العرش استوى (طه، 5) همین احاطه است.[8] نزدیک بودن خداى تعالى، حتی به معنی قرب زمانى و شرفى و رتبه اى هم نیست، بلکه قرب خداوند هیچ ماهیتى ندارد تا اینکه حد و تعریف داشته باشد، و کیفیتى ندارد تا با رسم تعریف شود، بلکه قرب خداوند، نزدیک بودن قیومى است، مانند قرب آنچه که قوام و استوارى اشیا به آن است، بلکه مانند قرب وحدت به مراتب اعداد است، زیرا وقتى به مراتب اعداد نظر شود، در آنها جز وحدت صرف یافت نمى شود، بدون اینکه چیزى به آنها ضمیمه شده باشد، با اینکه مراتب اعداد غیر از وحدت است و آثار و خواص آنها غیر از آثار و خواص وحدت است. پس وحدت، نزدیکترین اشیا به اعداد است و در عین حال، دورترین اشیا است به آنها، تا آنجا که گفته شده که وحدت ضد اعداد است. پس چقدر نزدیک هستى تو اى کسى که براى تو وحدانیت عدد است و چقدر دوریم ما که موصوف به کثرت هستیم و چه خوب گفته شده است:[9] دوست نزدیکتر از من به من است وین عجب تر که من از وى دورم پی نوشت ها: [1] مجمع البیان، ج1 2، ص500؛ روض الجنان، ج3، ص42. [2] تفسیر تسنیم، ج 9، ص 395 به نقل از: المیزان، ج2، ص30 33. [3] پیشین، ج9، ص 394 [4] الاَمالی [صدوق]، ص317، مجلس 61؛ بحار الاَنوار، ج 92، ص301. [5] الاَربعون حدیثاً [شیخ بهائی]، ص243 244، ذیل ح16. [6] تسنیم، ج9، ص 412 [7] تفسیر نور، ذیل تفسیر آیه. [8] اطیب البیان فى تفسیر القرآن، ج 2، ص337. [9] ترجمه تفسیر بیان السعادة فى مقامات العبادة، ج 2، ص: 375 منبع : تبیان /1102101305
یکشنبه ، ۵مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
آیهای از قرآن در سخنان ولادیمیر پوتین
در آیین گشایش مسجد جامع مسکو آیهای از قرآن در سخنان ولادیمیر پوتین ولادیمیر پوتین گفت دین مبین اسلام طی قرن ها در روسیه گسترش یافته و جامعه مسلمانان سهم بسیار ارزشمندی در ایجاد فرهنگ سازش عمومی داشته و دارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز «ولادیمیر پوتین» رییس جمهورآیه ای از قرآن در سخنان ولادیمیر پوتین
شاخص ولادیمیر پوتین گفت دین مبین اسلام طی قرن ها در روسیه گسترش یافته و جامعه مسلمانان سهم بسیار ارزشمندی در ایجاد فرهنگ سازش عمومی داشته و دارد به گزارش پایگاه شاخص ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در آیین گشایش مسجد جامع مسکو با تاکید بر اهمیت نقش مسلمانان در جامعه چند مذهپیچیده ترین آیه قرآن!
تراز با وجود همه سفارشات اسلام به مسائلی همچون وام و قرض و کسب و کار و تجارت اما در تمام اینها تاکید دارد که باید شاهد معتبر تعیین کنید پایگاه خبری تحلیلی تراز یکی از موضوعات مورد تاکید ویژه در شرع مقدس اسلام حفظ حقوق و اموال مردم و عدالت اجتماعی است لذا در آیات متعددیپوتین در آیین افتتاح بزرگترین مسجد اروپا در مسکو آیه ای از قرآن کریم را تلاوت کرد و گفت: سخن قرآن در مورد سبقت
اخبار کوتاه پوتین در آیین افتتاح بزرگترین مسجد اروپا در مسکو آیه ای از قرآن کریم را تلاوت کرد و گفت سخن قرآن در مورد سبقت گرفتن در کار نیک آموزه ای برای همه ما است ۰۱ ۰۷ ۱۳۹۴ - ۱۹ ۳۰جامعترین حمد خدا در کدام آیه قرآن است؟
پرسمان جامعترین حمد خدا در کدام آیه قرآن است یکی از معانی مهم قرآنی که بارها در قرآن و با عبارات مختلف ذکر شده و مورد تأکید قرار گرفته مسئله حمد خداوند است به گزارش سرویس دینی جام نیوز جامعترین تعبیر در قرآن از «حمد خدا» کدام تعبیر است پاسخ اجمالی یکی ازپوتین در آیین افتتاح بزرگترین مسجد اروپا در مسکو آیه ای از قرآن خواند
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در آیین گشایش مسجد جامع مسکو با تاکید بر اهمیت نقش مسلمانان در جامعه چند مذهبی این کشور گفت فرموده قرآن برای سبقت گرفتن در کار نیک آموزه ای برای همه ما است شهرخبر رییس جمهوری روسیه در این مراسم که امروز چهارشنبه در آستانه عید سعید قربان وتنها توجه به یک آیه قرآن کریم هم انسان را منقلب می کند
خبرگزاری شبستان آیت الله علوی گرگانی گفت ما ممکن است تنها به خواندن قرآن کریم اکتفا کنیم و به سادگی از آیات قرآن کریم رد شویم در حالی که تنها توجه به یک آیه انسان را منقلب می کند به گزارش خبرگزاری شبستان از قم آیت الله علوی گرگانی مرجع تقلید شیعیان امروز 31 شهریور در دیدارپیچیده ترین آیه قرآن
پیچیده ترین آیه قرآن مرحوم طبرسى در تفسیر مجمع البيان معتقد است كه آيه ۱۰۷ سوره مائده از نظر معنى و اعراب گذاری قواعد دستور زبان عربی از پيچيده ترين و مشكل ترين آيات قرآن است به گزارش فرهنگ نیوز یکی از موضوعات مورد تاکید ویژه در شرع مقدس اسلام حفظ حقوق و اموال مردم و عدالتنهمین دوره مسابقات قرآنی دارالقرآن امام علی(ع) برگزار میشود
با پیام مراجع معظم تقلید نهمین دوره مسابقات قرآنی دارالقرآن امام علی ع برگزار میشود شناسهٔ خبر 2921832 - سهشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۴ استانها > قم قم - مسئول دارالقرآن امام علی ع گفت نهمین دوره از مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی ع با پیام مراجع معظم تقلید در رشتههاتوقیف ۷۰ هزار نسخه قرآن تحریف شده در مکه
توقیف ۷۰ هزار نسخه قرآن تحریف شده در مکه ۷۰ هزار نسخه تحریف شده قرآن کریم که قرار بود در میان حجاج مناسک حج تمتع توزیع شود توسط نیروهای امنیتی سعودی توقیف و مصادره شد روز نو مسئولان مربوطه در عربستان یک کامیون که حامل حدود ۷۰ هزار نسخه تحریف شده از قرآن کریم برای توزیع میان-
گوناگون
پربازدیدترینها