تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816904221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاک‌سازي غار نخجير دليجان در مرکزي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مهر ۱۳۹۴ (۱۸:۱۶ب.ظ)
در روز غار پاک؛ پاک‌سازي غار نخجير دليجان در مرکزي موج - محوطه مجموعه گردشگري و درون غار نخجير به مناسبت روز غارپاک با حضور تعدادي از دوستداران محيط زيست و هيات کوه نوري استان مرکزي از زباله پاک سازي شد.
به گزارش خبرگزاري موج، به مناسبت روز غار پاک محوطه مجموعه گردشگري و درون غار نخجير با حضور تعدادي از دوستداران محيط زيست و هيات کوه نوري استان مرکزي از زباله پاک سازي شد.
سرپرست اداره حفاظت محيط زيست دليجان با اعلام اين خبر اظهار کرد: در اين اقدام زيست محيطي غار نخجير مهم‌ترين اثر طبيعي و ملي استان مرکزي در قسمت‌هاي داخلي و محوطه بيروني از وجود هرگونه زباله پاک‌سازي شد.
کامبيز خليلي گفت: در اين مراسم آموزش چگونگي محافظت از محيط زيست و روش‌هاي جلوگيري از تخريب منابع طبيعي به شرکت کنندگان و طبيعت دوستان آموزش داده شد.
وي ادامه داد: گردشگران و بازديد کنندگان بايد بدانند که دست زدن به جاذبه‌هاي غار سبب مرگ نهشته‌ها شده و ريختن زباله در مجموعه غار ايجاد کپک کرده و آثار غار را از بين مي‌برد.
خليلي بيان کرد: گاهي کپک‌ها آن‌قدر رشد مي‌کنند و ريشه دار مي‌شوند که فضاي بدي را به وجود مي‌آورند که با پاک کردن هم از بين نمي‌روند زيرا تا عمق نهشته‌ها نفوذ کرده و باعث تغيير رنگ آن‌ها مي‌شوند که اين موضوع منظره اصلي و زيباي غار را نابود خواهد کرد.
کامبيز خليلي سرپرست اداره حفاظت محيط زيست شهرستان دليجان در گفتگو با خبرنگار اجتماعي پيام دليجان گفت: همزمان با فرارسيدن روز غار پاک مراسم پاک‌سازي اثر طبيعي ملي غار چال نخجير شهرستان دليجان به همت تشکّل‌هاي زيست محيطي اين شهرستان انجام شد.
وي با اشاره به اينکه همه ساله دوم مهر ماه برنامه پاک‌سازي و شناساندن غارها به عنوان يک اکوسيستم بِکر طبيعي به مردم انجام مي‌شود افزود: امسال نيز اين برنامه با شعار "حفاظت از غارها، حفاظت از آب‌هاي زير زميني" انجام مي‌شود.
خليلي خاطرنشان کرد: اين برنامه با مشارکت اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان مرکزي، اداره حفاظت محيط زيست شهرستان دليجان، شهرداري دليجان، هيأت ورزش‌هاي همگاني دليجان و گروه رُفتگران طبيعت اين شهرستان برگزار شد که جا دارد از زحمات حميدرضا زاهدي مسئول اين گروه جهت هماهنگي برنامه‌ها تشکر ويژه اي داشته باشم.
"حميد رضا زاهدي" مسوول گروه رُفتگران طبيعت استان مرکزي با اشاره به اينکه در اين برنامه 40 نفر از دوستداران طبيعت حاضر بودند در خصوص هدف از برگزاري اين همايش گفت: اين همايش ضمن پاک‌سازي محوطه بيروني و داخلي غار در راستاي فرهنگ سازي به گردشگران و عموم مردم و نهادينه کردن فرهنگ احترام به محيط زيست و طبيعت انجام شد.
وي افزود: گروه رُفتگران طبيعت ايران از سال 1390 تشکيل شده است و در 32 استان کشور داراي نمايندگي است و تاکنون بيش از 1400 برنامه توسط اين گروه در سراسر کشور و در مکان‌هاي داراي جاذبه گردشگري و طبيعت گردي اجرايي شده است.
زاهدي خاطرنشان کرد: گروه رُفتگران استان مرکزي تاکنون 27 برنامه در سطح اين استان اجرا نموده است که تعداد 17 برنامه آن در شهرستان دليجان و در نقاطي مانند آبشار گيسو نراق، دره ازنا دهستان جاسب، پارک جنگلي پانزده خرداد دليجان و ساير مناطق گردشگري و کوهستاني بوده است.
غاز چال نخجير در فاصله 10 کيلومتري شهرستان دليجان حد فاصل جاده ارتباطي دليجان به شهر نراق واقع شده است و اين غار در بين همه غارهاي استان مرکزي شگفت انگيز و اعجاب آورتر است و با قدمتي بيش از 70 ميليون سال، جزو عجايب خلقت الهي است.
غاز نخجير در 10 کيلومتري شهرستان دليجان حد فاصل جاده ارتباطي دليجان به شهر نراق واقع شده است و اين غار در بين همه غارهاي استان مرکزي شگفت انگيز و اعجاب آور تر است و با قدمتي بيش از 70 ميليون سال، جزو عجايب خلقت الهي است. اين جاذبه گردشگري طبيعي ملي حکايت‌هاي چند ميليون ساله و جلوه‌هاي بي نظير و منحصر به فردي از شکوه غارهاي آهکي را فرا روي بيننده مي‌گذارد.
محوطه دروني اين مجموعه کريستاليزه و داراي تزئينات بلوري و اسفنجي در کف، ديوارها و سقف است که اين تزئينات از ناب‌ترين نمونه‌هاي موجود در غارهاي جهان محسوب مي‌شود.
دهانه اصلي اين غار 10 متر عرض و بين 10 تا 40 متر ارتفاع دارد که هر گردشگر و بازديد کننده اي با گذر از اين دهانه و ورود به غار به حيرت و تفکر فرو مي‌رود. دست خلاق طبيعت در ميليون‌ها سال در شرايط خاص آب و هوايي و جغرافيايي درون غار، دهليزها، دالان‌ها، کريدورها، تراس‌ها و حوضچه‌هاي بي نظيري را خلق کرده که بازتاب نور از منشورهاي بلور کلسيت در کنار آويزه‌هاي پر حالت آن چشم هرگردشگري را مي‌نوازد.
در گنجينه شگفتي اين غار اسرارآميز، سنگ‌هاي تزئيني با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تنديس‌هاي عظيم الجثه بلورين ايجاد شده است که بيشتر آنان از جنس آهک است. رسوبات دولوميتي با رنگ آميزي جاذب در جاي جاي غار، ظرفيت عظيمي از اسفنج‌هاي بلورين و کريستاله، باغ‌هاي مرجاني و مخروط‌هاي گل کلمي شکل را خلق کرده است.
غارنخجير داراي تالارهاي متعدد و حوضچه‌هاي آب، راهروهاي طولاني، مسيرهاي چکنده و چکيده‌هاي بلورين بسيار متنوع و زيبا و حتي در نقاطي منحصر به فرد است. زيباترين تالار اين غار چهلستون نام دارد و از ديگر تالارهاي غار مي‌توان به سفره عروس، درياچه، برزخ، باغ وحش و چهل چراغ اشاره کرد.
وجود يک درياچه در بخش انتهايي و زيردست غار که ديواره، سقف و پيکره‌هاي اسرار آميزآن را سنگ‌هاي عجيب محاصره کرده، زيبايي وصف نشدني به اين غار داده است. غار نخجير دليجان يکي از نادرترين غارهاي آهکي دنيا محسوب مي‌شود و متعلق به دوره سوم زمين شناسي است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن