تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816202943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه‌اندازي قطارهاي سبک شهري يکي از برنامه‌هاي شهردار تهران است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مهر ۱۳۹۴ (۱۵:۳۷ب.ظ)
راه‌اندازي قطارهاي سبک شهري يکي از برنامه‌هاي شهردار تهران است موج - راه‌اندازي قطارهاي سبک شهري يکي از برنامه‌هاي شهردار تهران است که کارهاي مطالعاتي آن از 8 سال پيش توسط دو معاونت عمران و حمل‌ونقل شهرداري انجام شد.
به گزارش خبرگزاري موج، قطار سبک شهري (Light Rail Transit) به عنوان يک مد حمل‌ونقلي و حلقه واسط بين شبکه مترو و اتوبوس‌راني ايفاي نقش مي‌کند. مزاياي زيست محيطي، قابل اعتماد بودن، ايمني بالا و... از جمله مزاياي بسيار اين سيستم حمل‌ونقلي بوده که باعث رشد و گسترش روزافزون اين سبک تردد شهري در اکثر کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه شده است. به طوري که شهردار تهران در حاشيه سفر خود به بوداپست، پايتخت مجارستان، اعلام کرد تهران در صورت تصويب شوراي شهر تا پايان سال 95 داراي LRT مي‌شود.
اين در حالي است که مطالعات توجيهي قطار سبک شهري در سال 1392 تحت عنوان پروژه «تند راه پاک شهر تهران» در سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران انجام شد. براساس نتايج اين مطالعات استفاده از اين مد حمل‌ونقل به عنوان يک سبک واسط بين مترو و اتوبوس‌هاي BRT توصيه شده است. همچنين براساس مطالعات اقتصادي انجام شده، قطار سبک شهري با توجه به حجم سرمايه‌گذاري و بازگشت سرمايه، داراي توجيه قابل‌قبول اقتصادي بوده که براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي مطلوب خواهد بود.
اهميت استفاده از حمل‌ونقل پاک و البته مدرن براي مديريت شهري تهران به‌اندازه‌اي است که از سال 92 خبر راه‌اندازي LRT يا همان قطارهاي سبک شهري در بزرگراه شرقي- غربي شهيد همت از سوي سيد مازيار حسيني، معاون سابق فني و عمراني شهردار تهران به عنوان يکي از گزينه‌هاي مديريت شهري در استفاده از حمل‌ونقل عمومي مدرن معرفي شد.
به رغم آن که راه‌اندازي LRT توسط شهرداري تهران آن هم در کنار يکي از بزرگراه‌هاي حياتي پايتخت مثل توپ صدا کرد، اما؛ با توجه به در اولويت بودن توسعه خطوط مترو و بعد از آن سامانه BRT مطابق طرح جامع حمل‌ونقل عمومي شهر تهران راه‌اندازي اين طرح به تعويق افتاد.
در آن زمان کارشناسان و منتقدان نظرات متفاوتي را در خصوص تصميم شهردار تهران در خصوص استفاده از شيوه‌هاي جديد حمل‌ونقل عمومي داشتند. اين در شرايطي بود که مطالعات کارشناسي نشان مي‌داد که در کنار توسعه مترو به عنوان ستون فقرات پايتخت، شهر به راه‌اندازي ساير مدهاي مدرن حمل‌ونقلي پاک هم نياز دارد. البته آن روي ديگر سکه اين تحليل‌ها، نظرات تند و تيز منتقدان بود. منتقداني که با مطرح کردن اين سوال که چرا شهردار تهران که تا ديروز مخالف سرسخت راه‌اندازي مونوريل به عنوان يکي از مدهاي قطارهاي سبک شهري بود، به يک باره به فکر راه‌اندازي LRT افتاده است. اين انتقادها در شرايطي مطرح مي‌شد که باها محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در پاسخ به اين سوال خبرنگاران مبني بر سرانجام طرح نيمه کاره مونوريل در تهران به صراحت اعلام کرده بود: مخالف مونوريل و قطار هوايي نيستيم و وقتي کار به صورت کارشناسي بررسي شود، آن را انجام خواهيم داد، اما؛ به اين مساله تاکيد مي‌کنم که اگر طرح راه‌اندازي مونوريل به عنوان جايگزين مترو تلقي شود، با آن مخالف هستيم.
شهردار پايتخت در عين حال به صراحت بيان کرده بود که در بخش‌هايي از شهر به دليل حجم پايين مسافر، احداث مترو لازم نيست و بايد جايگزين‌هاي ديگري داشته باشد که يکي از آن‌ها ممکن است، مونوريل باشد.
گرچه مخالفت سرسختانه قاليباف، شوراي سوم و کارشناسان نگذاشت اين پروژه که شروع آن با يک طرح دو صفحه‌اي بود و بعد از نصب پايانه‌هاي آن متوقف شد؛ در پايتخت اجرايي شود، اما؛ دولت نهم و دهم اين روياي خود را در شهرهاي ديگري مانند قم و کرمانشاه اجرايي کرد که همچنان اين کلان‌شهرها درگير اجراي يک طرح بدون مطالعه با مشکلات فراوان هستند.
قدر مسلم مديريت شهري در يک دهه اخير، طراحي شبکه ترکيبي از انواع سامانه‌هاي کارآمد حمل‌ونقلي عمومي را در دستور کار خود قرار داده که در اين ميان راه‌اندازي خطوط قطار سبک شهري LRT يکي از گزينه‌هاي مدرني است که به دليل مزاياي چشمگير اقتصادي، زيست محيطي و ايمني مورد ارزيابي قرار گرفته است.
ايده راه‌اندازي خط ويژه قطار سبک شهري در بزرگراه شرقي- غربي شهيد همت، از سال 92 رسانه‌اي شد، اما؛ با توجه به اولويت توسعه خطوط مترو و همچنين تکميل شبکه بزرگراهي، اين شيوه حمل‌ونقلي تاکنون اجرايي نشده است. اين در حالي است که در برنامه 5 ساله دوم شهرداري تهران هر دو معاونت (فني و عمران و حمل‌ونقل و ترافيک) راه‌اندازي سامانه LRT را در مسير طولاني‌ترين بزرگراه شرقي- غربي ديده‌اند.
از جمله مزاياي سامانه LRT مي‌توان به سرعت و ظرفيت بيشتر آن نسبت به اتوبوس و هزينه کمتر ساخت و بهره‌برداري از آن نسبت به مترو اشاره کرد. جالب است بدانيد اين سامانه همچنين از انعطاف و قابليت تطابق بالايي با محيط شهري برخوردار است، ضمن آن که امکان استفاده اين سامانه در وضعيت‌هاي ترکيب شده با ترافيک شهري و يا به صورت مجزا نيز وجود دارد، به همين خاطر در سال‌هاي اخير بسياري از کلان‌شهرهاي پيشرفته در ساير کشورها علاوه بر ساخت خطوط مترو به قطارهاي سبک شهري نيز تجهيز شده‌اند.
ظرفيت قطارهاي سبک شهري اغلب معادل حداکثر 4 واگن 170 نفره است. برخي اين موضوع را يکي از کاستي‌هاي سامانه LRT در مقايسه با مترو مي‌دانند. با اين حال بايد توجه داشت که هيچ يک از سامانه‌هاي حمل‌ونقلي به تنهايي پاسخگوي نيازهاي ابرشهري همچون تهران نخواهد بود. ضمن اين که طول نسبتا کوتاه اين قطارها براي حرکت در شعاع‌هاي چرخشي و شيب‌ها، قابليتي است که خطوط مترو فاقد آن هستند. از آنجا که اين سامانه حمل‌ونقل عمومي با ساخت دالان هوايي ايجاد مي‌شود، احداث آن صرفه‌جويي قابل‌ملاحظه‌اي در قياس با توسعه خطوط ريلي و زيرزميني دارد، به طوري که هزينه آن معادل يک پنجم هزينه ساخت مترو است.
مهم‌ترين بخش اياب و ذهاب شهروندان در شهرهاي بزرگ، بر عهده سامانه‌هاي حمل‌ونقل عمومي درون شهري است و در ميان سامانه‌هاي حمل‌ونقل عمومي درون شهري، مترو بي‌رقيب است، اما؛ برخي محدوديت‌ها، همراه با ماهيت متراکم فضاهاي شهري که با توسعه شهرنشيني، به طرزي روزافزون بر ميزان آن افزوده مي‌شود، باعث شده در تمامي شهرهاي جهان، جرياني در راستاي تلاش براي تلفيق شبکه‌هاي مترو با سامانه‌هاي حمل‌ونقل مکمل ديگر مانند BRT، ترامو، اتوبوس برقي و انواع قطارهاي سبک شهري، پديد بيايد تا با دستيابي به ترکيب بهينه‌اي از وسايل نقليه عمومي مختلف، انجام سهل‌تر سفرهاي کوتاه مسافران شهري را با صرف حداقل هزينه و بيشترين بازده محقق سازد. بايد توجه داشت در چنين تلفيق‌هايي معمولا شبکه‌هاي مترو به عنوان ستون فقرات شبکه حمل‌ونقل شهري عمل مي‌کنند و سامانه‌هاي مکمل هم در ميان خطوط مترو، گسترش يافته و به انتقال مسافران مي‌پردازند.
در مورد مزيت قطارهاي سبک شهري در قياس با اتوبوس و اتوبوس برقي، مي‌توان به مواردي چون ظرفيت حمل مسافر بيشتر، انعطاف‌پذيري عملياتي به دليل داشتن درهاي بيشتر و تسريع در آمدوشد مسافران، تسهيل در استفاده کامل از فضاهاي درون واگن‌ها اشاره کرد. همچنين طراحي هندسي مسير و ساختار مکانيکي اين گونه سامانه‌ها به نحوي است که قطار سبک شهري را قادر مي‌سازد تا از قوس‌هايي با شعاع چرخش بسيار کم و شيب و فرازهاي بسيار تند به راحتي عبور کند. حداقل شعاع چرخش قطار سبک شهري 25 مترو حداکثر شيب و فراز آن 6 درصد در نظر گرفته مي‌شود.
با توجه به اين که سامانه LRT عمدتا با استفاده از روش پل‌هاي صندوقه اي پيش تنيده ساخته مي‌شود، در مقايسه با مترو در زمان‌بندي محدودتري به سرانجام مي‌رسد. مهارت مثال‌زدني مهندسان ايراني در ساخت پل‌هاي سواره‌رو به شيوه صندوقه اي که در طول چند سال اخير در مجموعه شهرداري تهران به نمايش گذاشته شده، يکي ديگر از ادله مهم دفاع از ايده راه‌اندازي قطار سبک شهري در بزرگراه‌هاي کليدي پايتخت است.
در شرايطي که حدود 20 کيلومتر پل سواره‌رو به شيوه صندوقه اي در طول 6 سال اخير در قالب پروژه‌ها تقاطع بزرگراه‌هاي شيخ فضل‌الله – جناح و مهم‌تر از آن، پروژه تحسين برانگيز بزرگراه طبقاتي صدر توسط شهرداري تهران ساخته شده است، بايد پذيرفت ساخت مسير ويژه قطارهاي سبک شهري در بزرگراه‌هاي تهران ديگر کار پيچيده‌اي براي مديريت شهري نخواهد بود.
ساخت مجموعه پل‌هاي صندوقه اي در طول سال‌هاي اخير راه‌اندازي چند کارخانه سگمنت سازي را نيز به دنبال داشته است. بنابراين زيرساخت‌هاي فني و مهندسي لازم براي راه‌اندازي LRT هم اکنون تقريبا در شهرداري تهران فراهم است. به گونه‌اي که مازيار حسيني، معاون سابق فني و عمران شهرداري تهران در مراسم افتتاح بزرگراه طبقاتي صدر اعلام کرده بود که اکنون توان ساخت 2 کيلومتر عرشه پل صندوقه اي در هر ماه در شهرداري تهران وجود دارد.
شهرداري تهران از سال 92 با تهيه طرح «توسعه و آمايش منطقه 12 با رويکرد توسعه گردشگري» در برنامه 5 ساله دوم شهرداري تهران در نظر داشته تا با بازگرداندن سکونت به بافت تاريخي و احياي زندگي شبانه، مرمت و احياي بافت تاريخي و همچنين ايجاد فضاي ارزشمند شهري با اجراي طرح‌هاي آرام‌سازي و پياده راه‌سازي در ميادين و معابر مهم واجد ارزش به احياي هويت تاريخي «طهران قديم» بپردازد.
در اين ميان يکي از مهم‌ترين پيش‌نيازهاي لازم جهت تحقق اين اهداف ساماندهي، نظم‌بخشي و آرام‌سازي ترافيکي در بافت و محدوده پيراموني آن است که مطالعات نشان مي‌دهد ايجاد سامانه حمل‌ونقلي در مناطق 11 و 12 بر پايه قطار سبک شهري LRT پاسخ مناسبي به نياز در خصوص آرام‌سازي ترافيکي طرح توسعه و آمايش منطقه 12 است.
نکته قابل‌ملاحظه در اين طرح اين است که ساماندهي ترافيک در اين محدوده مستلزم مداخلات حداکثري ترافيکي (تغييرات جهات ترافيکي) است که اجراي قطار سبک شهري به عنوان پيش‌نياز اين اقدامات مي‌تواند در کاهش تبعات اجتماعي اين‌گونه مداخلات و تأمين رضايت شهروندان نقش به سزايي داشته باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن