تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815631955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گاردین: درحالیکه مردم در منا جان می دادند، سعودی ها به فکر حساب های بانکی خود بودند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: گاردین: درحالیکه مردم در منا جان می دادند، سعودی ها به فکر حساب های بانکی خود بودند
روزنامه گاردین تاکید کرد مسئولان سعودی در سازماندهی جمعیت های گسترده ناتوان هستند و وقوع تراژدی روز پنج شنبه در صحرای منا ضربه ای به مشروعیت رهبری سعودی است.
به گزارش نامه نیوز، با توجه به آن که حدود دو میلیون زائر در مراسم حج شرکت می کنند، تعجبی ندارد که تراکم جمعیت عامل اصلی حادثه روز پنج شنبه در صحرای منا معرفی شود اما درباره تاثیر این عامل در کشتار روز گذشته نباید بزرگنمایی کرد. بویژه که این حادثه در پی آن به وقوع پیوست که پیش از آن بیش از صد نفر از زائران نیز در اثر سقوط یک بالابر جان خود را از دست داده بودند.


تحلیلگر روزنامه گاردین در ادامه نوشته است تعداد بسیار زیاد حجاج، تداوم فعالیت های ساخت و ساز در شهر مقدس اسلام همزمان با برگزاری مراسم حج، سیستم ارتباطی بسیار ضعیف و ناکارآمد و برنامه ریزی ضعیف برای شرایط اضطراری در جریان برگزاری مراسم حج از عوامل اصلی وقوع حادثه روز پنج شنبه در مراسم رمی جمرات هستند. البته منتقدان سعودی، نبود اطلاعات درست و جامع شهری و عدم مسئولیت پذیری مسئولان برگزاری مراسم را از عوامل دیگر وقوع فاجعه روز پنج شنبه معرفی می کنند.

تحلیلگر گاردین نوشته است تعداد زائران مکه از زمان جنگ اعراب و اسرائیل و افزایش قیمت نفت در سال هزار و نهصد و هفتاد و سه به شکل چشمگیری افزایش یافته است. بر اساس آماری که مسئولان عربستانی منتشر کرده اند در سال هزار نهصد و بیست، حدود پنجاه و هشت هزار و پانصد و هشتاد و چهار زائر در موسم حج وارد عربستان شدند اما در سال دو هزار و دوازده این آمار به حدود یک میلیون و هفتصد هزار نفر رسید. یکی از خطرات برای زائران امکانات هوایی بسیار ضعیف برای انتقال حجاج به عربستان است. امروزه همه حجاج برای ورود به عربستان وارد ترمینال حجاج در فرودگاه جدّه می شوند اما خطراتی مانند بمب گذاری های تروریستی، شورش و اغتشاش، هجوم همگانی برای خروج از منطقه، یا ترس ناگهانی زائران در هنگام تردد در مسیرهایی مانند مسیر رمی جمرات و یا عواملی مانند گرمای شدید و پیدایش بیماری های واگیر بشدت زائران را تهدید می کنند.

امسال تعداد زائران حج در مقایسه با سال دو هزار و سیزده کم تر شده بود. مقامات سعودی با اجرای پروژه های سریع ساخت و ساز و ایجاد زیرساخت ها و مسیرهای ارتباطی تلاش می کنند تعداد بیشتری زائر را بپذیرند و از درآمد حاصل از ورود زائران برای بهبود اقتصاد عربستان هم سود ببرند. اما منتقدان معتقدند مسئولان مراسم حج در مکه به هیچ وجه برای برگزاری چنین مراسمی آموزش های لازم را ندیده اند. برای مثال تدابیری که برای برای مواجه به شرایط اضطراری در جریان مراسم حج اتخاذ می شود به هیچ وجه با تعداد زائران متناسب نیست. مسئولان مربوطه عربستان برای اجرای چنین مراسم گسترده و عظیمی به هیچ وجه حرفه ای نیستند.

ظفر بانگاس کارشناس مسلمان در کانادا هم گفته است علاوه بر چالش های طبیعی که در مسیر برگزاری مراسم حج وجود دارد مشکلات ایجاد شده توسط انسان ها هم بر این مشکلات افزوده است. وی گفت ناتوانی همیشگی سعودی ها در برگزاری این مراسم با نخوت و غرور آنها همراه شده است. این مشکلات با توجه به هزینه های سنگینی که مقامات سعودی برای برگزاری مراسم حج تعیین کرده اند به هیچ وجه قابل قبول نیست. خاندان سلطنتی سعود تنها با افزایش حساب های بانکی خود هزینه های حج را افزایش داده است به نحوی که افراد بسیاری از تامین این هزینه ها ناتوان هستند. برخی از زائران هم معتقدند ساخت و سازهای گسترده سعودی ها در اماکن مقدس اسلامی در مکه و مدینه باعث شده است این اماکن از روح اسلامی و معنوی دور شوند. یک مسلمان انگلیسی که چند هفته قبل به مکه رفته است و مشکلات را مشاهده کرده است گفته است من به دیگران پیشنهاد می کنم با توجه به فضای کنونی و مشکلات آن از سفر به مکه برای زیارت خودداری کنند.

یک زن عربستانی هم گفت عبارت « مهمانان خدا » عبارتی است که برای توصیف زائران خانه خدا بکار گرفته می شود و گفته می شود همه در این مکان با هم برابر هستند. اما واقعیت این است که برخی افراد با پرداخت هزار ریال سعودی شب ها را در هتل های مجلل و لوکس بسر می برند در حالی شمار زیادی از حجاج هم به علت نبود امکانات مالی ناچارند شب ها را در زیر خیمه ها و چادرهای موقت و در شرایط بسیار دشوار از جمله در گرما سپری کنند.

ماداوی الراشد یکی از چهره های دانشگاهی مخالف آل سعود گفت تراژدی روز پنج شنبه اثبات کرد که مسئولان سعودی برای سازماندهی جمعیت های گسترده ناتوان هستند به همین علت برگزاری تظاهرات کوچک هم در این کشور ممنوع شده است. وی گفت وقوع تراژدی روز پنج شنبه در صحرای منا ضربه ای به مشروعیت رهبری عربستان سعودی است زیرا آنها مدعی هستند که محافظان مکه و مدینه بعنوان دو مکان مقدس مسلمانان هستند. هر حادثه ای از این نوع اعتبار خاندان سعود را در جهان اسلام تضعیف خواهد کرد.





منبع: تیک


۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن