تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804402996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرکت نفت خزر از ربات‌هاي زيردريايي پيشرفته استفاده مي‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مهر ۱۳۹۴ (۱۲:۴۴ب.ظ)
شرکت نفت خزر از ربات‌هاي زيردريايي پيشرفته استفاده مي‌کند موج - شرکت نفت خزر با هدف انجام کار روزآمد و حرکت در مسير توسعه، از ربات‌هاي زيردريايي پيشرفته ويژه آب‌هاي عميق در فعاليت‌هاي اکتشافي خود استفاده مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري موج، مدير اکتشاف شرکت نفت خزر، در خصوص بهره‌مندي اين شرکت از ربات‌هاي زيردريايي گفت: شرکت نفت خزر از ابتداي فعاليت‌هاي اکتشافي خود در خزر، استفاده از اين ربات‌هاي زيردريايي را در دستور کار خود قرار داده است.
يوسف اعتمادي با اشاره به پيشرفته بودن اين ربات‌ها گفت: اگرچه هم اکنون در عمق حدود ۸۰۰ متري از اين ربات‌ها استفاده مي‌شود، اما؛ اين ربات‌هاي پيشرفته قابليت کار در اعماق بالا و بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر را نيز داراست.
ROV يا Remotely Operated Vehicles نوعي ربات زيردريايي با امکان کنترل و هدايت در اعماق آب توسط اپراتور است که از نمونه‌هاي کوچک و ساده مجهز به دوربين فيلم‌برداري کوچک تا گونه‌هاي پيشرفته و بسيار پيچيده با توانايي عملکردهاي متنوع و متعدد در اعماق بيش از ۶ هزار متري دريا را شامل مي‌شود.
سيستم‌هاي هدايتي جهت کنترل ربات، رانش، به آب اندازي، منابع تأمين قدرت و کابل ارتباطي اجزاي ربات زيرآبي را تشکيل مي‌دهند که اين اجزا توان لازم جهت عملکرد پروانه‌ها و نيز دستورها و سيگنال‌هاي کنترلي به ربات و داده‌هاي توليد شده توسط حسگرها را به اپراتور در سطح دريا منتقل مي‌کنند.
بر اساس اين گزارش، شرکت نفت خزر در حالي استفاده از ربات‌هاي زيردريايي ويژه آب‌هاي عميق را در فعاليت‌هاي اکتشافي خود مورد استفاده قرار مي‌دهد که با توسعه و گسترش صنايع دريايي و علوم مرتبط با دريا، حجم عظيمي از مطالعات و تحقيقات در رشته‌ها و تخصص‌هاي متفاوت مهندسي در سراسر جهان بر موضوع ربات‌هاي زيرآبي متمرکز شده است.
امروزه فعاليت‌هايي نظير تعمير تأسيسات پيچيده زيردريايي صنايع نفت و گاز به ويژه در آب‌هاي عميق که در آن امکان ارسال انسان به اعماق آب ميسر نيست، کمک به اجراي عمليات حفاري و نصب تجهيزات سر چاهي، بازرسي از خطوط لوله زيردريايي، دنبال کردن خطوط لوله زيردريايي جهت کنترل عدم وجود هرگونه نشتي و ديگر عيوب خطوط لوله و اطمينان از نصب صحيح آن‌ها، نقشه‌برداري، انجام بازرسي‌هاي عيني، بازبيني، عمليات نصب و... که کليه اين اقدامات توسط امکانات تعبيه شده بر روي ربات از جمله دوربين و بازوهاي مکانيکي انجام مي‌پذيرد، از جمله فعاليت‌هايي است که براي انجام آن‌ها از وجود ربات‌هاي زيرآبي بهره گرفته مي‌شود.
به جهت قرارگيري بخش عمده‌اي از منابع نفت و گاز جهان در بستر درياها، مهم‌ترين و وسيع‌ترين کاربرد ربات‌هاي زيرآبي در سراسر جهان (بيش از ۶۰ درصد) در صنايع نفت و گاز جهت انجام عمليات حفاري، اکتشاف و استخراج نفت و گاز است. از اواسط دهه ۷۰ فناوري ربات‌هاي زيرآبي کمک‌هاي وسيعي به عمليات جستجوي منابع انرژي زيرزميني در دريا کرده و در حال حاضر چنين مأموريت‌هايي توسط ربات‌هاي زيرآبي با قدرت و اطمينان‌پذيري بالا در اعماق بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ متري انجام مي‌شود.
ربات‌هاي زيرآبي با مشخصه‌هايي مانند اندازه، عمق، قابليت دستيابي، توان مصرفي و ديگر مشخصات الکتريکي و يا الکتروهيدروليکي دسته‌بندي مي‌شوند و انواع مختلفي دارند که از جمله آن، ربات‌هاي زيرآبي کوچکي است که اغلب تمام الکتريکي است و با هزينه پايين با فعاليت در اعماق حدود ۳۰۰ متري جهت اعمالي مانند بازرسي و مشاهدات زيرآبي بکار گرفته مي‌شود.
ربات‌هاي زيرآبي الکتريکي با قابليت بالا که نوع جديد ربات‌هاي زيرآبي کوچک و الکتريکي با هزينه به نسبت بالا (نزديک ۵۰ هزار دلار) و داراي تکنولوژي جديد موتورهاي الکتريکي هستند، داراي سيستم کنترلي قابل کاربري و هدايت توسط کاربر و سيستم انتقال داده‌ها مجهز به فيبر نوري هستند و توانايي کار در عمق ۲۰۰ متري دريا دارند.
همچنين ربات‌هاي ژرف پيما با قابليت دستيابي به اعماق فوق‌العاده زياد، با امکان رسيدن به اعماق فراتر از چهار هزار متر و مصرف کم انرژي به جهت کوچک نگاه‌داشتن قطر کابل ارتباطي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
ربات‌هاي زيرآبي با ابعاد بزرگ و با قابليت انجام کارهاي سنگين در اعماق حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متري نيز با تواني بالا بين ۱۵۰ تا ۳۰۰ اسب بخار و قابليت حمل پنج هزار کيلوگرم، قابل‌استفاده در صنايع ساحلي، فراساحلي و نفت و گاز است.
ربات‌هاي زيرآبي خودکار و بدون نياز به کابل نيز مجهز به سيستم کنترل و هدايت مرکزي، سيستم ارتباطي پيشرفته و سيستم توليد توان هيدروليکي به منظور توليد انرژي لازم جهت پروانه‌ها و ديگر ابزارها و بازوهاي مکانيکي است.
اين گزارش حاکي است همچنان تحقيقات روي طراحي و ساخت نسل آتي ربات‌هاي زيرآبي با توجه به مواردي چون هزينه تمام شده، اندازه و ابعاد مطلوب با توجه به نيازمندي‌ها و قابليت‌هاي مورد نظر، توان و قدرت مورد نياز، فضاي مورد نياز در عرشه، حداکثر عمق کاري، شرايط دريايي هدف، حداکثر بار مفيد قابل حمل، چند منظوره بودن، ايمني، اطمينان‌پذيري و قابليت تعمير و نگهداري در حال انجام است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن