واضح آرشیو وب فارسی:حوزه هنری: داور دوره های گذشته جشنواره تئاتر سوره ماه گفت: تمرکز فراخوان این جشنواره بر موضوعاتی که نیاز جامعه امروز ما به حساب می آید و روز به روز هم در متون نمایشی نویسندگان ما پرداخت آن ها کمتر می شود، توانسته هویتی مستقل را برای آن ایجاد کند.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، جهانگیر الماسی داور بیست و دومین دوره جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه با بیان اینکه این جشنواره نقطه پرش بسیاری از هنرمندان تئاتر بوده است، گفت: با اینکه در بسیاری از جشنواره های تئاتری حضور داشتم و تاکنون نمایش های زیادی را دیدم ولی بسیاری از کارهای این جشنواره آن چنان خوب ظاهر شدند که هنوز در ذهن من مانده است. وی ادامه داد: شاید وقتی اسم جشنواره بیاید در ذهن بیشتر مردم این موضوع تداعی شود که محلی برای جمع شدن عده ای جوان برای کسب تجربه است؛ در حالی که الآن چه در جشنواره تئاتر سوره ماه و چه در بعضی از جشنواره های دیگر این موضوع دیگر صادق نیست و چه بسا می توان سراغ افرادی را گرفت که تا پیش از این نمایش هایی با استقبال بالای مخاطبین را به روی صحنه برده اند و یا عوامل آن در پروژه های چهره های شاخص تئاتری حاضر بوده اند. این پیش کسوت هنر نمایش در خصوص احیای تئاتر استان ها با تاکید بر اینکه جشنواره تئاتر سوره ماه به طور جد این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: چند سالی است که توجه به تئاتر استان ها آن طور که زیبنده این هنر است کمتر شده است، ولی این جشنواره با احیا کردن جشنواره های منطقه ای و بها دادن به هنرمندانی که با جدیت هر چه تمام تر در استان ها به کار هنر تئاتر مشغول هستند سعی کرده است تا فقط معطوف به تهران نشود که این کار قابل ستایش است. الماسی، هنر را چه در فیلم و چه تئاتراگر با مخاطب همراه نشود، فاقد تأثیر دانست و بیان کرد: هنر اصولاً بدون مخاطب معنایی ندارد و باید مسئولان برنامه هایی را برای استقبال حداکثری مخاطبان در نظر بگیرند. یکی از کارهایی که مسئولان جشنواره تئاتر سوره ماه و در نگاه کلی تر مسئولان حوزه هنری می توانند برای این منظور انجام دهند، فراهم کردن فرصت هایی برای دیده شدن تلاش گروه های نمایشی توسط مردم است که این کار با یک کار کارشناسی محقق می شود. نویسنده نمایش «بن بست» در این رابطه عنوان کرد: حوزه هنری می تواند از پایگاهی که در فضای فرهنگی کشور دارد و همچنین از سابقه ای که در طول سالیان گذشته در تربیت هنرمندان جوان داشته است نهایت استفاده را ببرد و با توجه بیشتر به هنر ارزشمند تئاتر که بیش از 3000 سال قدمت دارد، نگذارد این هنر اصیل رو به فراموشی بسپارد. وی یکی ازتفاوت های این جشنواره با جشنواره های دیگر را در توجه نشان دادن به متن های بومی مربوط دانست و بیان داشت: آفت ورود متون ترجمه ای در بسیاری از کارهای نمایشی بسیار جدی است و نویسندگان خیلی توجهی به فضای فرهنگی و آیین های بومی محلی کشورما ندارند. حتی دیده می شود که هنرمندان شهرستانی که با این آیین ها رشد کرده اند کمتر توجهی به این متون نشان می دهند. وی ادامه داد: ولی این جشنواره با تمرکز فراخوان خود بر موضوعاتی که نیاز جامعه امروز ما به حساب می آید و روز به روز هم در متون نمایشی نویسندگان ماپرداخت آن ها کمتر می شود، توانسته برای خود هویتی مستقل در جامعه تئاتر به دست آورد. این جشنواره با هدف کشف و پرورش استعدادهای جوانان هنرمند و با تأکید بر سه اصل مهم «دانش، اخلاق، ایمان» و با شعار «معنویت، اندیشه و هنر» از 11 تا 17 مهرماه در سالن های حوزه هنری و سالن دانشکده سینما و تئاتر برگزار می شود.
شنبه ، ۴مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حوزه هنری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]