واضح آرشیو وب فارسی:ایبنا: پروین علی پور در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: گرایش کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب های تولید شده در ژانر وحشت فقط مربوط به دهه گذشته نیست بلکه این نوعی کشش روحی در بچه هاست، آنها در سن خاصی که حدود 10 تا 11 سالگی است دوست دارند به سراغ موضوعات وحشت آور و ترسناک رفته و کمی بترسند و وقتی به سن 15 یا 16 سالگی می رسند غالبا به این نتیجه می رسند که این کتاب ها حرفی برای گفتن ندارند و خواندن آنها سودی برایشان ندارند. این نویسنده و مترجم ادبی ادامه داد: بچه ها باید آزاد باشند و نباید جلوی آنها را گرفت و از آنها خواست که فقط کتاب هایی را که ما برایشان تعیین می کنیم، بخوانند. معمولا بچه ها از هر چیزی که منع شوند بیشتر به طرف آن جذب می شوند. مخصوصاً کودکانی که کتابخوان نیستند را باید آزاد بگذاریم تا کتابی را که دوست دارند بخوانند زیرا حداقل با این کار می توانیم آنها را به کتابخوانی جذب کنیم. وی اضافه کرد: امروزه به دلیل استقبال و گرایش مخاطبان به این گونه ادبی، بسیاری از ناشران و برخی از نویسندگان و مترجمان به تولید این آثار روی آورده اند. برخی ناشران کتاب کودک و نوجوان برای کتاب هایی که در این ژانر منتشر می شود تبلیغات گسترده ای انجام می دهند تا فروششان بیشتر شود که اصلا کار درستی نیست، همچنین معمولا نویسندگان و مترجمانی جذب این ژانر می شوند که جوانی هستند که به این وسیله می خواهند مطرح شوند. ناشران کودک با روانشناسان مشورت کنند علی پور اظهار کرد: به اعتقاد من نباید تنها به مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه کرد. ناشران مخصوصا ناشران کتاب های کودک و نوجوان باید با متخصصان روانشناسی درباره کتاب هایی که می خواهند منتشر کنند، مشورت کرده و بازخوردهای آن را مد نظر داشته باشند. روانشناسان باید کتاب هایی را که مخصوصا در حوزه کودک و نوجوان در دست انتشار است را بررسی کرده و به عنوان مشاور عواقب و نکات منفی و مثبت این کتاب ها را بیان کند تا ناشران با آگاهی بیشتری اقدام به چاپ کتاب کنند. به نظر من کتاب هایی که در این ژانر تولید می شود ممکن است یک لذت آنی در کودک ایجاد کند اما قطعاً در روح و روان آنها تأثیر می گذارد زیرا پذیرش و باورپذیری بچه ها بسیار بیشتر از منطق آنهاست و خواندن اینگونه آثار می تواند ترس و اضطراب را در آنها افزایش دهد. این نویسنده پیشکسوت در ادامه یادآوری کرد: متاسفانه کتاب های ژانر وحشت به تدریج قبح خیلی از چیزها را از بین می برد. زیرا موضوع فقط ایجاد وحشت در کودکان و نوجوانان نیست. برای القای این حس به بچه ها لازم است نویسندگان از جنایت، مرگ، خون و خونریزی، تفنگ، دشنه و اذیت و آزار دیگران نیز به موازات آن استفاده کنند و در نتیجه اثر تولید شده با ارزش های اخلاقی فاصله می گیرد. در حالی که هنر باید در کنار اخلاق باشد و تنها کتاب هایی ماندگار می شوند که در کنار متن و موضوع اصلی، اخلاق نیز در نظر گرفته شده باشد اما در این ژانر وقتی می خواهند موضوعی را وحشتناک و ترس آور ارایه دهند تا حد زیادی از دروغ و جنایت و خرافات استفاده می کنند و این مسایل جلوی فکر کردن و اندیشیدن منطقی را از مخاطبان می گیرد. میزان خلاقیت در کتاب های تالیفی ژانر وحشت کم است وی همچنین درباره آثار تالیفی این ژانر در کشورمان توضیح داد: به دلیل ارتباط زیادی که از طریق اینترنت برقرار شده امکان دسترسی به خارج از کشور و تالیفات خارجی در ژانر ترس و وحشت بسیار آسان شده است و بسیاری از مولفان ایرانی برای نوشتن این گونه کتاب ها از فیلم ها و کتاب های خارجی تاثیر پذیرفته اند و خلاقیت زیادی در این گونه آثار نمی بینیم. در واقع به عقیده من نوشتن این گونه آثار نوعی سوء استفاده کردن از احساسات رقیق و باورپذیر بچه ها است باید با صحبت کردن برگزاری نشست ها و میزگردها نویسندگان این حوزه را متوجه کنیم و از آنها بخواهیم که زیاد به طرف این ژانر نروند و فقط در حدی که امکان بروز خلاقیت برایشان در این ژانر وجود دارد، با این حوزه بپردازند. استعدادشان را در حوزه نویسندگی با پرداختن بیش از حد به این ژانر هدر ندهند و به دنبال تولید آثاری بروند که نتایجی برای جامعه و مخاطب داشته باشد. علی پور گفت: البته در کتاب هایی که در ژانر وحشت برای بزرگسال تولید می شود بخاطر اینکه قدرت فکر و منطق مخاطبان بیشتر است خلاقیت بیشتری در آثار وجود دارد اما در ژانر وحشت برای کودکان و نوجوانان به دلایل مختلف دست نویسنده بسته است و نمی توانند خلاقیت زیادی نشان دهند. البته خواندن چنین کتاب هایی می تواند بر روی خلاقیت بچه ها تاثیرگذار باشد اما مهم این است که این آثار خلاقیت مخاطب را در چه راستایی برمی انگیزد. در بسیاری از موارد می بینیم که جنایتکاران از روش های خلاقانه ای برای انجام جرمشان استفاده کرده اند که نکته مثبتی محسوب نمی شود. پروین علی پور سال ۱۳۲۵ در تنکابن متولد شد. وی از پیشگامان حوزه ترجمه آثار کودکان و نوجوانان در ایران به شمار می آید و تا کنون بیش از ۹۰ اثر اعم از تألیف و ترجمه منتشر کرده است. وی تا کنون چهار جایزه از شورای کتاب کودک گرفته و همچنین نویسنده برگزیده شانزدهمین دوره کتاب فصل در بخش کودک و نوجوان، برنده دیپلم افتخار IBBY، جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بوده است. از جمله آثار او می توان به «ته کلاس، ردیف آخر، صندلی آخر»، «تابستان قوها»، «بچه باتلاق»، «رامونای شجاع شجاع»،«الی عزیز»، «خروس جنگی»، «ماتیلدا»، «شکوفه باران» و «سیب و ماه» اشاره کرد. در این باره بیشتر بخوانید: گیتا گرکانی: خواندن کتاب های ژانر وحشت می تواند برای بچه ها سودمند باشد/ دوران شیرین کودکی افسانه است مدیر نشر ویدا: کتاب های ژانر وحشت مهارت های زندگی را به نوجوانان آموزش می دهند محبوبه نجف خانی: انرژی نهفته بچه ها با کتاب های ژانر وحشت تخلیه می شود/ داستان خون آشام ها بچه ها را بی رحم می کند مصطفی خرامان: نظریه تاثیرات مخرب ژانر وحشت بر کودکان غیر علمی است/ تاثیر مجموعه سازی بر علاقه کودکان به کتاب مدیر انتشارات پیدایش: کتاب های ژانر وحشت در تقویت هوش هیجانی مخاطبان موثر است/کسب لذت از لابه لای مطالعه آثار ترسناک سپیده خلیلی: ژانر وحشت مشکلات روحی را در کودکان تشدید می کند/ نوجوانان ما مضطرب تر از غربی ها هستند سیامک گلشیری: کتاب های ژانر وحشت ذهن بچه ها را منسجم می کند/ نمی توان برای مطالعه نوجوانان تعیین تکلیف کرد محمد قصاع: کتاب های ژانر وحشت کودکان و نوجوانان را در مقابل ترس بیمه می کند
شنبه ، ۴مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایبنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]