تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809916619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرآورده‌هاي طب سنتي شناسنامه‌دار شدند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ مهر ۱۳۹۴ (۱۳:۲۸ب.ظ)
فرآورده‌هاي طب سنتي شناسنامه‌دار شدند موج - اميرحسين جمشيدي گفت: در حال حاضر 350 فرآورده طبيعي مجوز وزارت بهداشت را دارند، اتفاقي که در گذشته بسيار غريب بود اما در حال حاضر فرآورده‌هاي طبيعي و سنتي نيز مانند داروهاي ديگر مستندات خود را ارائه داده و مجوز مي‌گيرند.
به گزارش خبرگزاري موج، مدير کل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو، اميرحسين جمشيدي، در نشست خبري چهارمين همايش طلاي سبز با اشاره به اينکه براساس قوانين جاري و طبق ماده 34 برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت مکلف است زمينه‌هاي لازم براي توسعه فرآورده‌هاي طبيعي و طب سنتي را فراهم کند، گفت: علاوه بر آن، بند 12 سياست‌هاي کلي سلامت ابلاغي مقام معظم رهبري نيز مربوط به فرآورده‌هاي طبيعي و طب سنتي است.
همچنين شرايط فرهنگي کشور و پيشينه قوي قدما در ارتباط با اين فرآورده‌ها و درمان‌هاي طبيعي باعث مي‌شود که به سمت گسترش اين طب و فرآورده‌هاي سنتي برويم.
جمشيدي افزود: سال‌هاست که اين مباحث پيش روي وزارت بهداشت بوده است و سعي کرده ميزان اين فرآورده‌ها را افزايش دهد؛ به طوري که در اکثر بيماري‌ها حداقل يک فرآورده سنتي و طبيعي داشته باشيم و شرايط توليد اين فرآورده‌ها در داخل را نيز تسهيل کند.
مدير کل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو با بيان اينکه در سال‌هاي اخير رشد خوبي در زمينه توليد دانش فني اين فرآورده‌ها داشتيم، گفت: به دنبال اين تلاش‌ها فرآورده‌هاي طب سنتي شناسنامه‌دار شدند و توانستند مجوز بگيرند؛ به طوري که در حال حاضر 350 فرآورده طبيعي مجوز وزارت بهداشت را دارند، اتفاقي که در گذشته بسيار غريب بود اما در حال حاضر فرآورده‌هاي طبيعي و سنتي نيز مانند داروهاي ديگر مستندات خود را ارائه داده و مجوز مي‌گيرند.
دکتر جمشيدي ادامه داد: بنابراين در حال حاضر به نحوي حرکت مي‌کنيم که بعد دارويي و درماني فرآورده‌هاي طبيعي و سنتي رشد کند و همه سازمان‌ها نيز اين کار را تسهيل کردند؛ چراکه در توليد اين فرآورده‌ها ارگان‌ها و سازمان‌هاي مختلفي درگير هستند.
مثلاً تهيه گياهان دارويي در حيطه وظايف وزارت کشاورزي است و آن‌ها نيز در اين زمينه درگير هستند.
وي بر لزوم افزايش مصرف فرآورده‌هاي طبيعي تاکيد کرد و گفت: تفاوت فاحشي که ميان داروهاي شيميايي و فرآورده‌هاي طبيعي وجود دارد اين است که سعي مي‌کنيم مصرف داروهاي شيميايي را کاهش دهيم، اين در حالي است که تلاش ما در حوزه فرآورده‌هاي طبيعي و سنتي افزايش مصرف آن‌هاست.
مدير کل نظارت و ارزيابي فراورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به چهارمين همايش طلاي سبز گفت: از اولين برگزاري اين همايش سعي کرديم موضوعات به روز دنيا را در کنار مواردي که در کشور خودمان وجود دارد مطرح کنيم و هر سال به تعدادي از اين موضوعات مي‌پردازيم.
در اين همايش‌ها سعي کرديم با علم روز جلو رويم. براي مثال بحث فرآورده‌هاي طبيعي و توزيع اينترنتي آن‌ها مساله‌اي است که مي‌توان به آن پرداخت چراکه عناويني جديد هستند.
دکتر جمشيدي با تاکيد بر اينکه بحث استفاده از فرآورده‌هاي طبيعي و طب سنتي بحث بازگشت به گذشته نيست، گفت: اينطور نيست که بگوييم هر دارو يا فرآورده‌اي که در گذشته وجود داشته مورد قبول ما و سيستم داروسازي است، بلکه بحث ما مصرف منطقي اين فرآورده‌هاست.
وي افزود: فرآورده‌هاي طبيعي و طب سنتي دو بعد دارد که يک بعد آن عوامانه است؛ به طوري که عده‌اي مي‌گويند مصرف اين فرآورده‌ها بسيار مفيد بوده و مي‌توان در هر زماني از آن استفاده کرد، اما بايد بگوييم که اين فرآورده‌ها بجا و در زمان مشخص مصرف شود. بنابراين تجويز منطقي فرآورده‌هاي طبيعي جزو وظايف اصلي و افق ديد ما است.
مدير کل نظارت و ارزيابي فراورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو از ارسال 368 مقاله به دبيرخانه همايش طلاي سبز خبر داد و گفت: از اين تعداد 85 مقاله پذيرفته شده که 5 مقاله به صورت شفاهي ارائه مي‌شود و 80 مقاله نيز در کتاب همايش چاپ خواهد شد.
همچنين امتياز بازآموزي اين همايش تا سقف 20 امتياز براي 21 گروه علوم پزشکي است.
دکتر جمشيدي تاکيد کرد که اگر مصرف منطقي فرآورده‌هاي طبيعي را سرلوحه کار قرار دهيم، مي‌توانيم فرهنگ‌سازي مناسبي را ايجاد کنيم.
وي فروش داروهاي طبيعي را در جايي به جز داروخانه ممنوع عنوان کرد و گفت: داروهاي طبيعي مانند هر داروي ديگر بايد فقط و فقط در داروخانه به فروش رسند و عرضه آن‌ها خارج از اين مسير ممنوع است و توصيه مي‌کنيم که کسي اين فرآورده‌ها را خارج از سيستم داروخانه تهيه نکند.
مدير کل نظارت و ارزيابي فراورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو درباره فروش دم‌نوش‌ها و عصاره‌هاي طبيعي نيز گفت: اين دم‌نوش‌ها و عصاره‌ها چند نوع هستند. يکسري از آن‌ها به عنوان فرآورده طبيعي دارويي مجوز گرفتند که آن‌ها از قوانين دارو طبيعت مي‌کنند، اما برخي از آن‌ها فرآورده غذايي هستند. بنابراين فرآورده‌هاي طبيعي که ادعاي درماني و دارويي دارند بايد به عنوان دارو مجوز بگيرند.
دکتر جمشيدي در پاسخ به سوالي مبني بر برنامه خاص سازمان غذا و دارو براي افزايش مصرف فرآورده‌هاي طبيعي گفت: اولين کاري که بايد انجام دهيم اين است که تنوع فرآورده‌هاي طبيعي را بالا ببريم، به طوري که براي انواع بيماري‌ها حداقل يک فرآورده داشته باشيم. در حال حاضر اگر بيماري‌ها را به 96 دسته تقسيم کنيم، ما براي 51 دسته از آن‌ها فرآورده طبيعي داريم. در سال 85 براي 25 بيماري فرآورده طبيعي داشتيم، اما اين عدد اکنون به 51 رسيده است، بنابراين رويکرد وزارت بهداشت به سوي بيماري‌هايي است که فرآورده طبيعي ندارند.
وي با تاکيد بر اهميت مساله توزيع و عرضه فرآورده‌هاي طبيعي گفت: در ماه گذشته تعداد زيادي از فروشگاه‌هايي که مبادرت به فروش اين فرآورده‌ها کرده بودند، پلمپ شدند؛ چرا که سازمان غذا و دارو روي اين قضيه بسيار حساس است و فروش اين فرآورده‌ها در هر مکاني به جز داروخانه، غيرمجاز است، با آن برخورد شده و پلمپ مي‌شوند.
مدير کل نظارت و ارزيابي فراورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو با بيان اينکه بسياري از فرآورده‌هايي که در مبادي غيرمجاز به فروش مي‌رسند، اصلاً مجوز ندارند، گفت: اين موارد بسيار مشکل‌ساز هستند، اما اگر بتوانيم کاري کنيم که براي هر بيماري يک فرآورده طبيعي داشته باشيم، مردم به سراغ اين فرآورده‌هاي غيرمجاز نخواهند رفت. در همين راستا سازمان غذا و دارو روند صدور مجوز فرآورده‌ها را تسهيل کرده است تا اين فرآورده‌ها زودتر به نتيجه رسيده و وارد بازار شوند.
به گفته دکتر جمشيدي فرآورده‌هاي طبيعي بايد داراي سه ويژگي اثربخشي، بي خطر بودن و داراي شرايط لازم براي دارو شدن را داشته باشند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن