تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827183775




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توهین و تهدید روحانی؛ پاسخ تناقض تئوریک اصلاحات به سردرگمی حامیانش


واضح آرشیو وب فارسی:بسیج نیوز: اصلاحات گاه با توهین به وی و گاه با تهدید یادآوری می کنند که «سرمایه اجتماعی» آنان «چک سفید» امضاء دولت یازدهم نیست و آنان کار ویژه موقتی دارند. گویا در چند ماه منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی پروژه «عبور از روحانی» با صدای بلندتر در اردوگاه اصلاحات شنیده می شود.به گزارش بسیج، از بدو شکل گیری جریان اصلاحات در جغرافیای سیاسی کشور، تئوریسین های حامی آنان در تکاپو برای پاسخگویی به نیازها و سؤالات افکار عمومی متناسب با رویکردهای غربی بودند؛ اصلاح طلبان بر پایه دو محور سیاست ورزی جامعه محور و قدرت محور به اولویت سنجی چگونگی بروز و ظهور در عرصه سیاست می پردازند ؛ آنان بر اساس دیالکتیک حاکم میان جامعه محوری و قدرت محوری، آن هنگامی که در ثقل و اریکه قدرت تکیه می زنند از فتح سنگر به سنگر مناصب حاکمیتی برای تحقق پروژه دموکراسی سخن به میان می آورند و آن هنگامی که از مرکز قدرت دور می شوند تمرکز خود را بر استفاده از گسست های اجتماعی و مرکزگریزی معطوف می کنند. جریان تندرو اصلاحات در صورت بندی دال ها و مدلول های گفتمان اصلاحات به گونه ای عمل کرده اند که علاوه بر غیریت سازی با اصولگرایان، اصلاح طلبانی که در شعاع دورتر از مرکز گفتمانی آنان فعالیت می کنند، توانایی حضور در سطوح بالای تصمیم گیری را ندارند. دال های مرکزی گفتمان اصلاحات سبب شد که آنان در انتخابات 1384 دکتر معین را تنها گزینه برای استمرار هوای اصلاحات در کشور بدانند و خواهان این بودند افرادی مانند مهر علیزاده که در شعاع اصلاح طلبی حضور دارند، انصراف خود را از رقابت سیاسی اعلام کند؛ هرچند فرجام انتخابات ریاست جمهوری نهم با شکست سهمگین اصلاح طلبان همراه شد اما آنان پایبندی خود را بر مؤلفه ها و متغیرهای اصلی گفتمان اصلاحات نشان دادند و معیار اصلی خود را سنجیدن با سنگ محک اصلاح طلبی معرفی کردند. داستان سیاست ورزی جریان اصلاحات در انتخابات 1392 متفاوت بود؛ محمدرضا عارف که بنا بر معیارهای اصلاحات و حضورش در کابینه اصلاحات در قامت معاون اول باید گزینه نهایی خروجی این جریان سیاسی محسوب می شد با مرقومه دستوری رییس دولت اصلاحات انصراف داد و حجت الاسلام روحانی با خاستگاه اصولگرایی در نهاد سنتی این جریان جایگزین نامزد معیار شد؛ هرچند این رفتار از سوی کنشگران سیاسی اصلاحات از منظر عمل گرایی منتج به نتیجه پیروزی شد اما از منظر تئوریک خلأ جدی در بدنه نیروهای فکری این جریان ایجاد کرد. اصلاح طلبان با تنزل از مؤلفه های اصلاحات پروژه دموکراسی را مسکوت گذاشتند و این اولین بحران فکری پس از پیروزی حجت الاسلام روحانی محسوب می شود؛ آنان برای پاسخ به این سؤال ابتدا سطح گفتمان ترسیمی «اعتدال» را از «بینش» به «منش» پایین آوردند چون اگر اعتدال را گفتمان دولت یازدهم بدانند باید مرزبندی گفتمانی خود را مشخص کنند بنابراین اعتدال را سبک «رفتاری» معرفی کردند تا به این صورت مسئله خود را تغییر دادند. در همین راستا حجت الاسلام موسوی لاری اظهار داشت: « بارها بر این نکته تأکید کرده ام که اعتدال راه است، نه هدف؛ مسیر است نه مقصد، روش تحقق گفتمان است نه گفتمان. در جامعه ما دو گفتمان وجود دارد؛ گفتمان اصولگرایی و گفتمان اصلاح طلبی. هر کدام از این دو گفتمان یا معتدلانه و واقع گرایانه مطرح می شوند یا با افراط وتفریط، شتاب زدگی، خودشیفتگی و تمامیت خواهی. شعارهایی که آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی مطرح کردند و امروز نیز در گفتار و رفتار به آن پایبند هستند، شعارها و آرمان های اصلاح طلبی است؛ بنابراین آقای روحانی بدون اینکه خود را اصلاح طلب معرفی کند، در زمین و مسیر اصلاح طلبی با مشی اعتدالی حرکت می کند . » [1] و حتی در همایش بررسی نقش احزاب در تبیین گفتمان اعتدال اظهار داشت: «اعتدال یک روش است، گفتمان اعتدال به عنوان یک اعتدال سوم در کشور مطرح نمی شود.» [2] و همچنین سعید حجاریان نیز در همین صورت مسئله پاک کردن گفت: «اعتدال یک شیوه عمل است. اعتدال را یک شیوه و رفتار مدیریتی می دانم... من چیزی درباره اعتدال ندیدم. اعتدال گفتمان نیست.» [3] · تکاپو برای پاسخ به یک تناقض اصلاح طلبان برای پاسخ به تناقض فکری خود، بار دیگر دست به دامن سعید حجاریان مرد کهنه کار اتاق فکر خود شدند؛ مرد نازی آبادی اصلاحات همچنان پایبند بر دال های مرکزی گفتمان اصلاحات است؛ او فرجام رهروی آن را تحقق همه جانبه دموکراسی در کشور می داند؛ سعید حجاریان برای پاسخ به این گره فکری، دوران حاکمیت گفتمان اعتدال بر ارکان قوه مجریه را «موقتی» توصیف می کند و برای دولت یازدهم کار ویژه «نرمالیزاسیون» برای هدف اصلی تعیین می کند که در همین راستا بتواند به وقفه فکری پروژه اصلاح طلبان پاسخ بدهد. حجاریان در مقاله خود به نام «کامیابان خلاف آمد عادت» در ماهنامه اندیشه پویا پیرامون چارچوب بندی تحلیلی دولت اعتدال مدعی است که دولت یازدهم «به دنبال نرمالیزاسیون و عادی سازی است» و روحانی نیز به «دنبال نرمال کردن قدرت است؛ در اولین گام از لزوم رفع بحران در سیاست خارجی» شروع کرده است؛ متفکر اصلاحات در ادامه پیرامون مرزبندی حاکم میان اعتدال و اصلاحات و وظیفه موقتی کابینه دولت یازدهم نوشت: «نرمالیزاسیون و عادی سازی اسم مستعار دموکراتیزاسیون نیست. می توان گفت دولت نرمال پیش زمینه و شرط لازم دولت دموکرات است، اما شرط کافی برای آن نیست. حاکمیت قانون پیش نیاز دولت دموکرات است؛ اما حاکمیت قانون، همان گذار به دموکراسی نیست. پروژه روحانی نرمالیزه کردن است اما اصلاح طلبی نیست. نرمالیزاسیون و گذر از استثنا به نرمال، درجه بندی دارد و مرحله به مرحله صورت می گیرد. روحانی مشخص کرده که اول سیاست خارجی و بعد اقتصاد را می خواهد به سامان برساند. البته روحانی می خواهد برخی منازعات سیاسی را هم حل کند اما او امکان و توانایی نرمالیزاسیون در این عرصه را ندارد. نرمالیزاسیون در عرصه سیاسی به اراده سیاسی برای دموکراتیزاسیون احتیاج دارد. روحانی قادر نیست فضا را صد در صد نرمال کند.» [4] از سوی دیگر احمد غلامی، سردبیر روزنامه شرق، با زبانی صریح تر و رساتر این موضوع را روایت می کند؛ او تنها وجه اشتراک میان دولت و اصلاحات را «رادیکال نبودن در تبیین «تفکری سیاسی» می داند و معتقد است که «استراتژی روحانی در قیاس با اصلاح طلبان فاصله ای بسیار دارد» و حسن روحانی به دلیل نگاه توسعه گرا دارای «اقتدارگرایی» و رویکرد «امنیت محور» است؛ سردبیر روزنامه اصلاح طلب شرق به صراحت استمرار اعتدال را تابع حضور اصلاحات می داند که در صورت عدم کنش این جریان، دولت یازدهم عمری «موقتی» دارد و در همین راستا نوشت: «اصلاح طلبان تنها گروه سیاسی موجود در جامعه ایران هستند که هنوز از توان و انرژی لازم برای ایجاد هیجان و کنش سیاسی برخوردارند. از سوی دیگر، این کنشگری سیاسی اجازه معامله و چانه زنی با دولت و مشارکت جدی را به آن ها نمی دهد. غیاب سیاستی کنشگر که با موجی از هیجان توأم باشد، این نگرانی را به وجود می آورد که دولت روحانی تبدیل به دولت گذار یا دولت دائمی شود.» [5] بررسی مناسبات حاکم میان دولت یازدهم و اصلاحات نمایانگر این است که خطابه خطیر حسن روحانی و گفتاردرمانی با ضرب آهنگ کلمات دوپهلو که گاه از حصر و گاه با گلایه از نظارت استصوابی نمایان می شود، توانایی پاسخگویی به مطالبات اصلاح طلبان را دارا نیست به همین خاطر اصلاحات گاه با توهین به وی و گاه با تهدید یادآوری می کنند که «سرمایه اجتماعی» آنان «چک سفید» امضاء دولت یازدهم نیست و آنان کار ویژه موقتی دارند. گویا در چند ماه منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی پروژه «عبور از روحانی» با صدای بلندتر در اردوگاه اصلاحات شنیده می شود. [1] - http://www.jamnews.ir/detail/News/357445 [2] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/317395 [3] - http://www.bultannews.com/fa/news/212768 [4] - اندیشه پویا؛ شماره بیست و هشتم، شهریور 1394، صفحه 41 [5] - «ثبات علیه ثبات»، احمد غلامی، شنبه ۲۸ شهریور 1394


سه شنبه ، ۳۱شهریور۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بسیج نیوز]
[مشاهده در: www.basijnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن