تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816988499
آیا امام حسین(ع) حج خود را ناتمام گذاشت
واضح آرشیو وب فارسی:خط امید: مشهور است امام حسین(ع) در روز هشتم ذی الحجة، حج خود را نیمه تمام رها کرد در حالی که در این شرایط زمانى ویژه که اوج حضور حاجیان از سرتاسر نقاط مختلف در مکه، عرفات و منا است بهترین فرصت تبلیغى براى آن حضرت فراهم آمده بود!به گزارش خط امید بهشهر، روز هشتم ذی الحجة معروف است به «یوم الترویه». یکی از سؤالاتی که درباره حضرت سیدالشهداء(ع) در دهه اول ذی الحجه مطرح می شود این است که چرا امام حسین علیه السلام حج خود را در روز «ترویه» ناتمام گذاشت و مکه را ترک کرد. مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی به این شبهه پاسخ گفته است که در ادامه می خوانید: قبل از آن که به تحلیل تاریخى این پرسش بپردازیم، باید این نکته را متذکر شویم که از دیدگاه فقهى، این سخن مشهور که امام حسین علیه السلام حج خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستى است؛ زیرا امام در روز هشتم ذى حجه «یوم الترویه» از مکه خارج شد (1).در حالى که اعمال حجّ که با احرام در مکه و وقوف در عرفات شروع مى شود از شب نهم ذى حجه آغاز مى شود. بنابراین، امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نیمه تمام گذارد. بله، مسلماً آن حضرت در هنگام ورود به مکه، عمره مفرده انجام داد و چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مکه و احتمالاً در فاصله هاى مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معناى ورود در اعمال حج نمى شود. در برخى از روایات تنها از انجام عمره مفرده از سوى حضرت سیدالشهدا(ع) سخن به میان آمده است.(2) گرچه معروف و مشهور است و در برخی کتاب ها مانند «الارشاد» شیخ مفید آمده که حضرت حج خود را تبدیل به عمره کرد و طواف و سعی انجام داد و از احرام بیرون آمد چون نمی توانست حج خود را تکمیل کند. (3) ولی به نظر بعید می آید که آن حضرت به احرام حج محرم شده باشد چون کسی که می خواهد اعمال حج را انجام دهد علی القاعده روز هشتم یا روز نهم ذی الحجه محرم می شود و جهتی برای محرم شدن زودتر از موعد مقرر نیست. برای تایید این مطلب روایاتی در کافی نقل شده که به برخی از آنها اشاره می کنیم: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ خَرَجَ فِی أَشْهُرِ الْحَجِّ مُعْتَمِراً ثُمَّ رَجَعَ إِلَى بِلَادِهِ قَالَ لَا بَأْسَ وَ إِنْ حَجَّ فِی عَامِهِ ذَلِکَ وَ أَفْرَدَ الْحَجَّ فَلَیْسَ عَلَیْهِ دَمٌ فَإِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع خَرَجَ قَبْلَ التَّرْوِیَةِ بِیَوْمٍ إِلَى الْعِرَاقِ وَ قَدْ کَانَ دَخَلَ مُعْتَمِراً .(4) از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: امام حسین(ع) قبل از روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شد در حالی که قبلا در ماه حج با احرام عمره، به قصد انجام عمره وارد مکه شده بود و عمره انجام داده بود. از این روایت بر نمی آید که حضرت حج خود را تبدیل به عمره کرده باشد. در روایت دیگر امام صادق(ع) فرمود: قَدِ اعْتَمَرَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع فِی ذِی الْحِجَّةِ ثُمَّ رَاحَ یَوْمَ التَّرْوِیَةِ إِلَى الْعِرَاقِ وَ النَّاسُ یَرُوحُونَ إِلَى مِنًى وَ لَا بَأْسَ بِالْعُمْرَةِ فِی ذِی الْحِجَّةِ لِمَنْ لَا یُرِیدُ الْحَجَّ .(5) امام حسین(ع) در ماه ذی الحجه عمره انجام داد و سپس در روز ترویه (هشتم) به سوی عراق حرکت کرد و کسی که نمی خواهد حج انجام دهد می تواند عمره انجام دهد. بله، مسلماً آن حضرت در هنگام ورود به مکه، عمره مفرده انجام داده و چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مکه و احتمالاً در فاصله هاى مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معناى ورود در اعمال حج نیست و شاید وقتی که خبر دار شد که نیروهای مخفی یزید قصد ترور آن حضرت را در حرم دارند، تصمیم گرفت به سوی عراق حرکت کند آن زمان امام حسین(ع) برای انجام یک عمره دیگر محرم شد و آن را تکمیل کرد و از احرام خارج شد و در روز ترویه یعنی هشتم ذی الحجه به سوی عراق از مکه خارج شد. از نقطه نظر تاریخى بالأخره این پرسش باقى است که با وجود آن که یکى از علل انتخاب مکه، داشتن فرصت مناسب براى تبلیغ دیدگاه خود بود؛ چرا در این شرایط زمانى ویژه که اوج حضور حاجیان از سرتاسر نقاط مختلف در مکه، عرفات و منا است و بهترین فرصت تبلیغى براى آن حضرت فراهم آمده است ناگهان مکه را ترک کرد؟ به طور خلاصه مى توانیم علل این تصمیم ناگهانى را چنین ذکر کنیم: 1- احتمال خطر جانى از برخى عبارات امام حسین(ع) که در مقابل دیدگاه شخصیت هاى مختلفى که با بیرون رفتن آن حضرت از مکه و حرکت به سوى کوفه مخالف بودند، ابراز شده چنین بر مى آید که امام علیه السلام ماندن بیشتر در مکه را مساوى با بروز خطر جانى براى خود مى دانست؛ چنانکه در جواب ابن عباس مى فرماید: «کشته شدن در مکانى دیگر براى من دوست داشتنى تر از کشته شدن در مکه است»(6) نیز به عبداللَّه بن زبیر فرمود: «به خداوند سوگند! اگر یک وجب خارج از مکه کشته شوم، براى من دوست داشتنى تر است تا آن که به اندازه یک وجب در داخل مکه کشته شوم. به خداوند سوگند! اگر من به لانه اى از لانه جانوران پناه برم، مرا از آن بیرون خواهند کشید تا آن چه را از من مى خواهند، به دست آورند» (7) نیز به برادرش محمد حنفیه، به صراحت از قصد ترور یزید در محدوده حرم امن الهى نسبت به جان خود سخن به میان آورد .(8) بالاخره در بعضى از متون به صراحت سخن از این مطلب به میان آمده که یزید، عده اى را همراه با سلاح هاى فراوان براى ترور امام حسین(ع) در مکه فرستاده بود. (9) 2- شکسته نشدن حرمت حَرَم در ادامه برخى از عبارات پیش گفته، تذکّر این نکته از سوى حضرت سیدالشهدا(ع) وجود داشت که نمى خواهد حرمت حرم امن الهى، با ریخته شدن خون او در آن شکسته شود؛ گرچه در این میان گناه بزرگ از آن قاتلان و جنایتکاران اموى باشد. آن حضرت این مطلب را در برخورد با عبداللَّه بن زبیر و به گونه تعریض آمیز نسبت به او که بعدها در مکه موضع گرفته و لشکریان یزید حرمت حرم را خواهند شکست به صراحت بیان مى دارد. ایشان در جواب ابن زبیر مى فرماید:.«پدرم (على علیه السلام) براى من نقل کرد که در مکه قوچى است که به وسیله آن حرمت شهر شکسته مى شود و من دوست ندارم که مصداق آن قوچ باشم».(10) پی نوشت ها: 1. واقعة الطف، ص147 2 . وسائل الشیعه، ج 1، ص 246، کتاب حج، باب 7، ابواب العمرة ج 2 و 3. 3 - شیخ مفید، الارشاد ج 2 ص 68 . 4و5- الکافی ج: 4 ص :536 6.ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج 8، ص 159. 7.واقعة الطف، ص 152. 8.سید بن طاووس، لهوف، ص 82.. 9.همان،ص82. 10 . ابن اثیر، الکامل فى التاریخ، ج 2، ص 546. منبع : مشرق
سه شنبه ، ۳۱شهریور۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خط امید]
[مشاهده در: www.khateomid.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]
صفحات پیشنهادی
پرسش و پاسخ دینی/ آیا امام حسین(ع) در روز «ترویه» حج خود را نا تمام گذاشت
پرسش و پاسخ دینی آیا امام حسین ع در روز ترویه حج خود را نا تمام گذاشتمشهور است امام حسین ع در روز هشتم ذیالحجه حج خود را نیمه تمام رها کرد در حالی که در این شرایط زمانى ویژه که اوج حضور حاجیان از سرتاسر نقاط مختلف در مکه عرفات و منا است بهترین فرصت تبلیغى براى آن حضرت فراهمروایت امام جمعه سمنان از رفیق 50 سالهاش: نام فرزندم را به ارادت مرحوم نصیری محمدتقی گذاشتم / خود را مدیون شیخ
روایت امام جمعه سمنان از رفیق 50 سالهاش نام فرزندم را به ارادت مرحوم نصیری محمدتقی گذاشتم خود را مدیون شیخ نصیری میدانمنماینده ولیفقیه در استان سمنان در روایتی از رفیق 50 ساله خود میگوید نام فرزند ارشدش را به خاطر ارادت به مرحوم نصیری محمدتقی گذاشته است به گزارش خبرگزاریامام(ره) به منتظری گفت قعر جهنم را برای خود مهیا نکن/ موسوی و کروبی عامل توهین به امام حسین(ع) بودند/ برخی با
به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس آیت الله ابوالقاسم خزعلی عضو مجلس خبرگان رهبری در برنامه شناسنامه این هفتهدر مورد شروع دوران مبارزاتی خود علیه رژیم شاه اظهار داشت از زمانی که آقای بروجردی به قم آمدند من با حضرت امام خمینی ره آشنا شدم و از درس ایشان استفاده زیادی کردم من دشرق اصفهان در هفته ای که گذشت… اسامی مجروحان و یک زائر فوتی ایرانی حادثه مکه مکرمه/ سه اصفهانی در میان مجروحان
به گزارش اصفهان شرق پربازدیدترین اخبار اصفهان شرق در هفته ی گذشته را در بین اخبار زیر مشاهده کنید برای دیدن متن کامل اخبار روی تیتر آن ها کلیک کنید اسامی مجروحان و یک زائر فوتی ایرانی حادثه مکه مکرمه سه اصفهانی در میان مجروحان در پی طوفان شدید در مکه مکرمه و وقوع حادثه سقوطبازنشر/آیتالله ابوالقاسم خزعلی در برنامه شناسنامه: امام(ره) به منتظری گفت قعر جهنم را برای خود مهیا نکن/ موسو
بازنشر آیتالله ابوالقاسم خزعلی در برنامه شناسنامه امام ره به منتظری گفت قعر جهنم را برای خود مهیا نکن موسوی و کروبی عامل توهین به امام حسین ع بودند برخی با عملکرد غلط فرزندانشان برخورد نکردندعضو مجلس خبرگان رهبری گفت سال ۸۸ عکس حضرت امام ره را پاره کردند و به امام حسین عبرخورد چند خودرو در آذربایجان شرقی دو کشته و سه مصدوم بر جای گذاشت
برخورد چند خودرو در آذربایجان شرقی دو کشته و سه مصدوم بر جای گذاشت تبریز - ایرنا - مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی گفت بر اثر برخورد چند دستگاه خودرو در یکی از محورهای ارتباطی استان دونفر کشته و سه نفر دیگر مصدوم شدند حبیب حسینقلی زاده روزانتخابات آمریکا جنبه ضد امام زمان(عج) به خود گرفت
انتخابات آمریکا جنبه ضد امام زمان عج به خود گرفتتوهمات آمریکا نسبت به ایران هسته ای روز به روز دامنه بیشتری می یابد و آنها اکنون ظهور امام زمان عج را به برنامه های هسته ای ایران ارتباط داده اند توهمات آمریکا نسبت به ایران هسته ای روز به روز دامنه بیشتری می یابد و آنها اکنون ظبا مطرح کردن پرونده کی روش با احساسات 80 میلیون بازی کردند / کی روش در شرایط تحریم به ایران آمد و آبروی خودش ر
به گزارش سپاس به نقل از جام نیوز - سرویس ورزش نایب رییس اول فدراسیون فو تبا ل گفت کی روش با تمامی مشکلاتی که به لحاظ امکاناتی داشتیم تیم ملی را به جا م جها نی برد و نتایج نسبتا خوبی را در برزیل کسب کرد برای مشاهده متن خبر اینجا کلیک کنیدشنبه ۲۸شهریور۱۳۹۴غرضی:مصباح از ١٥ خرداد ٤٢ خودش را از مبارزه كنار كشيد/هاشمي را روي صندلي آتش سوزاندند اما نه اقرار كرد نه اعتر
غرضی مصباح از ١٥ خرداد ٤٢ خودش را از مبارزه كنار كشيد هاشمي را روي صندلي آتش سوزاندند اما نه اقرار كرد نه اعتراف گوشت مخابرات را بردند استخوانش را گذاشتند محمد غرضي را امروز جامعه ايراني به كانديداي رياستجمهوري ميشناسد كه ساده و بيپيرايه حرف ميزد و گاهي همين سادگياش اسباب شبرخورد چند خودرو در آذربایجان شرقی دو کشته و سه مصدوم برجا گذاشت
برخورد چند خودرو در آذربایجان شرقی دو کشته و سه مصدوم برجا گذاشت تبریز - ایرنا - مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی گفت بر اثر برخورد چند دستگاه خودرو در یکی از محورهای ارتباطی استان دونفر کشته و سه نفر دیگر مصدوم شدند حبیب حسینقلی زاده روز یک-
گوناگون
پربازدیدترینها