تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816247625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايرلاين ها توان پرداخت بدهي هاي خود را ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ شهريور ۱۳۹۴ (۱۳:۸ب.ظ)
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي در گفتگو با موج : ايرلاين ها توان پرداخت بدهي هاي خود را ندارند موج - ماه هاست که موضوع بدهي ايرلاين ها در صدر اخبار اقتصادي کشور قرار دارد. اهميت اين موضوع از دو جهت قابل بررسي است.اول آنکه خطوط هوايي بدهکار که بيشترين بدهي را به شرکت فرودگاه هاي کشور دارند از بزرگترين شرکت هاي هواپيمايي کشور هستند و دوم آنکه هر سال که مي گذرد ميزان بدهي اين شرکت ها افزايش مي يابد.
به گفته دبير انجمن شرکت هاي هواپيمايي، خطوط هواپيمايي کشور در حال حاضر مبلغي در حدود 650 ميليارد تومان به شرکت فرودگاه ها بدهکار هستند که در اين ميان سه خط هوايي بزرگ کشور يعني ماهان ، آسمان و ايران اير بيشترين ميزان بدهي را به اين شرکت دارند. بر اساس صحبت هاي اسعدي ساماني از آنجايي که ايرلاين ها بايت پروازهاي تکليفي از دولت طلبکار هستند مقرر شده است سازمان هواپيمايي کشوري موضوع مطالبات شرکت‌‌ها بابت خدمات تکليفي را در دولت مطرح کند تا با بدهي ايرلاين‌ها توسط تهاتر پرداخت شودزيرا شرکت هاي هواپيمايي در طول سال هاي برنامه پنجم توسعه مبلغي در حدود 500 ميليارد تومان خسارت ديده اند که همين مسئله نيز خود يکي از مهمترين دلايل به تعويق افتادن پرداخت بدهي هاي اين شرکت ها بوده است.پروازهاي تکليفي که اين ايرلاين ها انجام مي دهند پروازهايي هستند به مقصد فرودگاه هايي ااز نظر انجام پرواز توجيه اقتصادي نداشته و ايرلاين ها تنها بر اساس تکليفي که سازمان هواپيمايي کشوري براي آنها مقرر کرده است پرواز را در اين مسيرها انجام مي دهند.و در مقابل بدهي محابه شده شرکت هاي هواپيمايي شامل سرويس هاي فرودگاهي و خدمات ناوبري است که توسط شرکت فرودگاه ها براي اين ايرلاين ها اجرا مي شود.

همچنين مقصود اسعدي ساماني در يکي از اظهارنظرهاي خود گفته بود که 60 درصد هزينه هاي ايرلاين ها ارزي است و همزمان با افزايش نرخ ارز ميزان بدهي اين ايرلاين ها افزايش يافت و همين موضوع خود موجب ايجاد فشار و بروز بسياري از مشکلات داخلي در اين شرکت ها شد.البته در اين بين عوامل ديگري مانند با افزايش نرخ‌هاي تکليفي بليت‌هاي هواپيما، درآمد ايرلاين‌ها نامناسب شد و با کاهش توان مالي اين شرکت ها پرداخت اين بدهي ها به تعويق افتاد.
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي به ماده 161 و اختيار آزادسازي نرخ بليط به دولت در برنامه پنجم توسعه اشاره کرده و مطرح کرده بود اين مي بايست تا سال سوم برنامه پنجم آزاد ‌و تخفيفات تکليفي نيز رفع مي‌شد که همچنان اجرايي نشده است.
ميزان بدهي هاي دلاري ايرلاين ها با در نظر گرفتن دلار براي سال‌هاي 92 و 93 بر مبناي يک‌هزار و 500 تومان و براي سال 94 بر مبناي يک‌هزار و 800 تومان درنظر گرفته شد.

در نهايت يک عضو هيات مديره شرکت فرودگاه ها اعلام کرده بود که اين شرکت زماني در حدود 6 ماه را در اختيار شرکت هاي هواپيمايي قرار مي دهد تا آنان در اين مدت بدهي هاي خود را به شرکت فرودگاه ها پرداخت کنند.در اين طرح جديد قرار شده تا بدهي ايرلاين ها با محاسبه دلار 1800 تومان و با کاهش 700 توماني در محاسبه نرخ ارز پرداخت شود.

در ادامه داستان مشکلات مالي بين شرکت فرودگاه ها و ايرلاين ها مديران خطوط هوايي نيز ساکت ننشتند و مدعي شدند يکي از دلايل موثر در به تعويق افتادن بدهي هاي افزايش تعرفه هاي فرودگاهي طي مدت زمان خاصي است. به گفته اين ايرلاين ها در سال هاي 90 تا 91 تعرفه خدمات و سرويس هاي فرودگاهي تا ميزان 5 برابر افزايش يافته است .در پاسخ به اين اين ادعا سيد احمد مومني رخ يکي از اعضاي هيات مديره شرکت مادر تخصصي فرودگاه ها گفت که از آنجايي که تمامي اقدامات اين شرکت بر اساس قانون ابلاغي است در نتيجه همه مبالغي را که‌ به عنوان خدمات ناوبري، فرودگاهي و هوانوردي با ايرلاين‌ها محاسبه مي‌کنيم، طبق قانون است؛ هيچ چيزي را به عنوان مصوبات هيات مديره شرکت فرودگاه‌هاي کشور و يا وزارت راه نداريم و همه طبق قانون ‌اجرا شده است و اين امکان وجود ندارد تا تعرفه در يک سال تا اين اندازه افزايش پيدا کند .
مقصود اسعدي ساماني دبير انجمن شرکت هواپيمايي کشور با اشاره به اينکه آزادسازي نرخ بليت هواپيما تکليفي است که دولت بايد طبق ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه آن را انجام دهد، گفت: دولت بايد تا پايان سال سوم قانون برنامه پنجم توسعه آزادسازي نرخ بليت هواپيما را انجام مي‌داد که متأسفانه تا به امروز اجرايي نشده است.
وي در ادامه افزود: اين موضوع علي‌رغم مصوبه شوراي عالي هواپيمايي هنوز اجرايي نشده و سازمان هواپيماي کشوري پيگير اين موضوع است.ساماني در خصوص بدهي ايرلاين‌ها به شرکت‌هاي فرودگاهي و شرکت نفت گفت: اين بدهي‌ها به دو دسته تقسيم مي‌شوند که دسته اول مربوط به بدهي شرکت‌هاي ايران اير، آسمان و ماهان است که بيشترين ميزان بدهي‌ها مربوط به دسته اول است.وي اظهار داشت: به دنبال پيگيري‌هاي صورت گرفته اميدوار هستيم بخشي از بدهي‌هااز هزينه‌ پروازهاي تکليفي کاسته شود.دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي توضيح داد: بخش ديگري از شرکت‌هاي هواپيمايي مربوط به ساير شرکت‌ها است که به تدريج اين بدهي‌ها از طريق قسط بندي به شرکت‌هاي فرودگاهي و شرکت نفت پرداخت مي شود.




پس از صحبت هاي دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي در برنامه زنده شبکه خبر و اعلام اينکه بيشتر اين مبلغ مربوط به سال 91 و به دليل افزايش 531 درصدي تعرفه فرودگاهي در آن سال است رقم تازه اي از بدهي اين خطوط هوايي منتشر شد.به گفته مدير مالي شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ميزان مبلغ بدهي اين ايرلاين ها رقمي در حدود 874 ميليارد تومان اعلام شده است و در ليست منتشر شده توسط اين شرکت بيشترين بدهي به ترتيب متعلق به ماهان،آسمان ، ايران اير و ايران اير تور است.
اسماعيليان ضمن اعلام اين مطلب گفته که ايرلاين هاي بدهکار به تعهدات شان در خصوص تسويه حساب بدهي هاي سنواتي خود عمل نکرده اند و اگر اين ايرلاين ها بدهي هاي خود را پرداخت نکنند قطع سوخت آنها مي تواند به عنوان ابزار در نظر گرفته شود.
قطع سوخت ايرلاين ها در حالي ممکن است در دستور کار شرکت فرآورده هاي نفتي قرار گيرد که اين شرکت ها هنوز برنامه مشخصي براي پرداخت بدهي سان به اين شرکت مطرح نکرده اند .نکته مهمي که در اين ميان نبايد فراموش شود آن است که اساسا ميزان بودجه و درآمد اين خطوط هوايي چقدر است که بتواند توانايي اين شرکت ها را در پرداخت معوقات شان به فرودگا ها و شرکت فرآورده هاي نفتي را امکان پذير کند.
اينکه اين شرکت هاي هواپيمايي بدهکار توانايي مالي پرداخت بدهي هاي خود را ندارند شايد کمي دور از ذهن باشد زيرا به گفته رحمت اله مه آبادي مدير عامل شرکت مادر تخصصي فرودگاه ها ، ايرلاين هاي بدهکار با داشتن چنين بدهي هايي که اکنون شرکت فرآورده هاي نفتي نيز به آن اضافه شده است چگونه مي توانند براي تجهيز و نوسازي ناوگان هوايي خود اقدام کنند؟
اين صحبت مه آبادي در خصوص توان مالي خطوط هوايي براي تجهيز ناوگان شان مثال هايي نيز دارد. نمونه بارز اين شرکت ها هواپيمايي آسمان است که هفته گذشته دو فروند هواپيماي بوئينگ 737 را خريداري و به ناوگانش اضافه کرد.خط هوايي بزرگي مانند آسمان که توان مالي خريد هواپيما را دارد آيا نمي تواند از عهده پرداخت بدهي هاي بر بيايد؟
در همين رابطه مقصود اسعدي ساماني در گفتگو با خبرنگار موج گفت : اينکه شرکت هاي هواپيمايي توان پرداخت بدهي هايشان را ندارند صحت دارد و اگر در اين بين ايرلايني اقدام به خريد مي کند مطمئن باشيد که به طور قسطي بوده است.

اسعدي همچنهين با اعلام اين مطلب که قيمت سوخت و خدمات افزايش يافته و در مقابل هنوز بر اساس برنامه پنجم توسعه نرخ بليت هواپيما آزاد نشده است و همين امر موجب شده تا شرکت هاي هواپيمايي توان پرداخت بدهي ‌هاي را نداشته باشند زيرا اقتصاد حمل نقل دچار مشکل شده است.اسعدي افزود : اختلاف نظر در خصوص قيمت سوخت و خدمات در طول سال هاي گذشته موجب شد تا پرداخت بدهي شرکت هاي هواپيمايي به بعد موکول شود و ميزان نقدينگي در ايرلاين ها کاهش يابد.اسعدي در پاسخ به اين سوال که آيا شرکت هاي هواپيمايي با بدهي هاي کمتر معوقاتشان را به شرکت هواپيمايي پرداخت مي کنند يا خير گفت: بله برخي از اين شرمت هاي هواپيمايي در حال پرداخت بدهي خود به صورت قسط بندي هستند اما همين موضوع به تعويق افتادن زمان آزاد سازي نرخ بليط بر مقدار نقدينگي اين شرکت ها نيز اثر گذاشته و توان آنها را در پرداخت قسط هايشان را کاهش داده است.
گويا در نهايت بايد منتظر ماند و ديد که عاقبت ايرلاين هاي بدهکار مي توانند راه حلي براي تسويه حساب با شرکت فرودگاه ها و پخش فرآورده هاي نفتي بيابند و در اين ميان دولت نيز به عنوان يک قوه ياري دهنده به وارد ميدان مي شود تا به حل اين مشکل کمک کند؟بايد منتظر ماند و ديد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن