تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815073235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشاورزان اولين قربانيان محصولات دستکاري شده ژنتيکي هستند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ شهريور ۱۳۹۴ (۹:۴۶ق.ظ)
کشاورزان اولين قربانيان محصولات دستکاري شده ژنتيکي هستند موج - فيزيکدان شيوا، محقق هندي، فعال محيط زيست و نويسنده که در مبارزه عليه GMO شهرت جهاني دارد، در سفر خود به ايران و طي جلسه اي که در سازمان حفاظت محيط زيست داشت به سوالاتي در مورد محصولات دستکاري شده ژنتيکي پاسخ داد.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از سازمان محيط زيست، واندانا شيوا، از رهبران و اعضاي هيأت مديره انجمن بين المللي جهاني سازي و عضو جنبش شناخته شده دگرجهاني سازي، طي ده‌ها سال فعاليت خود جوايز متعدد بين المللي از جمله جايزه حق معيشت را دريافت کرده است.
محصولات GMO که در اينجا موضوع گفت و گو با واندانا شيوا بوده، چند سالي است که به موضوعي داغ تبديل شده و پرسش‌ها و گمانه زني‌هايي را برانگيخته تا روشن شود آيا ارگانيسم‌هاي دستکاري شده ژنتيکي يک فاجعه به حساب مي‌آيند يا يک ناجي؟

-با تشکر از فيزيکدان شيوا، براي فرصتي که در اختيار ما قرار داديد. بسياري از حاميان GMO بر اين باورند که محصولات دستورزي شده ژنتيکي به کاهش فقر کمک مي‌کند. نظر شما چيست؟
شيوا: اگر GMO فقر را کاهش مي‌داد، سيصد هزار خانواده هندي به خاطر بدهي دست به خودکشي نمي‌زنند. محصولات GMO تنها يک هدف دارند: تبديل بذر به مالکيت معنوي و کسب حق امتياز. اگر شما حق امتياز به دست بياوريد، بذر گران تر است.
اگر شرکت‌ها از طريق مهندسي ژنتيکي بذرها، مواد شيميايي بيشتري به فروش برسانند، کشاورزان نيز هزينه بيشتري براي مواد شيميايي مي‌پردازند و بدهکار مي‌شوند. اين نه فقط يک دام براي فقر، بلکه دامي براي مرگ و خودکشي است، بنابراين هر کسي که مي‌خواهد اثرات GMO را ببيند، از مناطق آلوده شده به بي تي (Bt) موجود در هند بازديد کرده و با کشاورزان صحبت کند.

-آيا شرکت‌هاي توليد کننده محصولات GMO هزينه کافي صرف بازاريابي، برچسب زدن و مديريت ريسک پذيري مي‌کنند؟
شيوا: نه، آن‌ها فقط براي تبليغات هزينه مي‌کنند. در دو سه سال اخير بيش از يک ميليارد دلار تنها براي خريد رسانه‌ها، تبليغات و ايجاد روابط عمومي پرداخته‌اند.

- حاميان GMO در ايران بر اين باورند که محصولات GMO همانند محصولات ارگانيک ايمن هستند. آيا اين باور درست است؟
شيوا: ابداً.

- اما آن‌ها مي گويند تحقيقات کافي براي عدم سلامت محصولات GMO انجام نشده است.
شيوا: اول از همه، اگر آن‌ها به ايالات متحده استناد مي‌کنند، آن کشور تحقيقات در اين زمينه را به رسميت نمي‌شناسد و تصور مي‌کند تحقيقاتي در اين زمينه لازم نيست؛ زيرا در آمريکا برخي استانداردهاي صنعتي به همين اندازه نادرست است.
وقتي صحبت از اين موضوع مي‌شود، آن‌ها وانمود مي‌کنند موضوع GMO طبيعي است، اما وقتي حرف از آزمايشات ايمني اين محصولات مي‌زنيم، رفتار غيرطبيعي و غيرمنطقي از خود نشان مي‌دهند. اين برخورد به خاطر اين است که حقوق معنوي محصولات مورد بحث را براي خود نگهدارند.
در خارج از آمريکا بسياري از مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد نه تنها هيچ سندي براي اثبات ايمني اين محصولات وجود ندارد، بلکه شواهد مبني بر عدم ايمني آن‌هاست، مانند مطالعات دو ساله اريک سراليني.
ما روي GMO مطالعاتي انجام داده‌ايم که نشان مي‌دهد موجودات مفيد خاک به دليل سم بي تي در سلول‌هاي قديمي تر گياه از جمله ريشه و برگ‌ها از بين رفته‌اند. آن سم سپس حشرات مفيد و موجودات زنده را از بين مي‌برد. در حال حاضر نيز يک مطالعه گرده افشاني در دست انجام داريم که نشان مي‌دهد گرده افشاني بر روي گياه آلوده به بي تي صورت نگرفته و توليد کنندگان عسل به ما گفته‌اند هيچ عسلي در مزارع محصولات GMO که به سم بي تي آلوده هستند، وجود ندارد.

-بنابراين شهروندان آمريکا دقيقاً نمي‌دانند زماني که غذاي GMO استفاده مي‌کنند، چه مي‌خورند و چه اتفاقي براي آنان مي‌افتد؟
شيوا: شهروندان آمريکايي غذاي GMO مي‌خورند چرا که انتخابي ندارند. واقعيت اين است که شرکت مونسانتو در دولت ايالات متحده با فشار، قانوني جديد را تحميل کرده که مانع از اين مي‌شود تا شهروندان آمريکايي بدانند چه مي‌خورند. مردم آن را «قانون سياه» مي‌نامند. قانوني که حق آمريکايي‌ها براي دانستن را انکار مي‌کند.
صنعت آن را «قانون ايمني غذا» مي‌نامد. اين موضوع نشان مي‌دهد که مونسانتو و دولت آمريکا نه تنها عليه مردم خود، بلکه عليه مردم جهان فعاليت مي‌کنند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن