تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815997780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بر مصرف‌کنندگان خودرو خرده نمی‌توان گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: بر مصرف‌کنندگان خودرو خرده نمی‌توان گرفت
واکنش رییس جمهور، سخنگوی دولت و معاون اجرایی رییس جمهور به اظهاراتِ وزیر صنعت، نشان می دهد که دولت یازدهم، حق مصرف کنندگان خودروهای داخلی در ابراز اعتراض و نارضایتی از وضعیت موجود را به رسمیت شناخته و به آن احترام می گذارد
آفتاب : این روزها، توجه بخشی زیادی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی، به موضوع کمپین تحریم خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی اختصاص یافته است؛ کمپینی که ترتیب دهندگان آن نامشخص، اما زیان دیدگان و سودآورانِ آن تا حدودی مشخص است.


با این حال در مورد اهمیت حقوق مصرف کنندگان،نحوه تشکیل کمپین خودرو و موج سواری و سو استفاده برخی از نبود نهادهای مدنی حمایت از حقوق مصرف کنندگان نکات زیر قابل توجه است.


1. در این که خودروهای ساخت داخل کیفیتی پایین تر از خودروهای روز کمپانی های مطرح دنیا دارند شکی نیست. اما نباید فراموش کرد که صنعت خودرو، تابع همان شرایطی است که عموم صنایع ایران در چند سال اخیر از آن برخوردار بوده اند؛ شرایطی که به دلیل تشدید تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان، تنگناهای بزرگی برای بخش های مختلف تولیدی و صنعتی ایران ایجاد شد که تاکنون نیز ادامه دارد.


2. از اواخر دهه هفتاد که روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان رو به بهبود نهاد و امکان تعامل صنایع خودروسازی داخلی با شرکت های معتبر بین المللی پس از نزدیک به دو دهه فراهم شد، صنعت خودرو داخلی مسیری روبه رشد در پیش گرفت. از همان سال ها بود که به تدریج مدل ها و برندهای تقریبا به روزی از خودروهای خارجی با درصدهایی متفاوت از ساخت داخل وارد شهرهای ایران شد و فاصله میان صنعت خودرو داخلی با جهان خارج، هرچند به آرامی، روندی نزولی به خود گرفت. با این وجود این روند از یک سو به دلیل برخی سوء تدبیرها در صنعت خودروسازی از نیمه دوم دهه هشتاد به تدریج کند شد و با گسترش تحریم های اقتصادی، صنعتی و مالی در چند سال اخیر عملا متوقف گردید. بی شک اگر مسیری که از اواخر دهه هفتاد آغاز شد ادامه می یافت و تحریم ها تشدید نمی شد، امروز خیابان های شهر مدل هایی متنوع تر، به روزتر و کیفی تر از خودروهای ساخت داخل را شاهد می بود که با قیمتی قیمتی مناسب تر عرضه می شد.


3.مصرف کننده حق انتخاب دارد و تولید کننده وظیفه ارتقای کیفیت محصول. این یک اصل آرمانی است که ضرورتِ دستیابی به آن در نظامِ سالمِ عرضه و تقاضا، خواسته ای پذیرفته شده و بدیهی است. اما میانِ وضعیت آرمانی با واقعیت های عینی تفاوتی بسیار است. این امیدواری وجود دارد که با بهبود وضعیت اقتصادی کشور بویژه پس از اجرایی شدنِ مفاد برجام، مجموعه مدیریتی صنعت خودرو بتواند این صنعت را به ریل اصلی بازگردانده و آن را به تدریج در مسیر دستیابی به وضعیت آرمانی قرار دهد.


4. واکنش رییس جمهور، سخنگوی دولت و معاون اجرایی رییس جمهور به اظهاراتِ وزیر صنعت، نشان می دهد که دولت یازدهم، حق مصرف کنندگان خودروهای داخلی در ابراز اعتراض و نارضایتی از وضعیت موجود را به رسمیت شناخته و به آن احترام می گذارد. از سوی دیگر اظهاراتِ چندی پیشِ یکی از مدیرانی که به تازگی سکانِ یکی از دو خودروساز بزرگ کشور را به دست گرفته و عذرخواهی وی از مردم به دلیل کیفیت نامناسب برخی تولیدات داخلی، نشان از عزم جدی خودروسازان در بهره مندی سریع از فضای پساتحریم برای بهبود وضعیت تولیدات داخلی دارد و امیدواری ها نسبت به بهبود وضعیت کنونی، حتی در فاصله ای نه چندان کوتاه مدت را بالا می برد.




5.بر مصرف کنندگانِ نهایی خودرو که عمدتا از اقشار متوسط جامعه هستند یا کاربران شبکه های اجتماعی نمی توان خرده گرفت که چرا با بازنشر تصاویری که محصولات داخلی را هدف قرار داده اند نارضایتی خود از وضع موجود را ابراز می کنند. روی سخن، صاحبان تریبون ها و رسانه هایی هستند که تا دیروز از وضعیتی که در حال ایجاد بود سخنی نمی گفتند، اما اکنون که در فهرستِ منتقدانِ دولت یازدهم قرار دارند، عَلَمِ حمایت از مصرف کنندگان برداشته اند. مصرف کنندگان ایرانی، شاید از کیفیتِ امروزِ خودروهای داخلی شکایت داشته باشند، اما قطعا عملکردِ دیروزِ این گروه ها و نقشِ گاه مستقیم آنان در ایجاد وضعیت کنونی را فراموش نمی کنند.


6.در ایران، نهادهای مدنی مدافع حقوق مصرف کنندگان به شکلی سازمان یافته وجود ندارد. در نتیجه حتی اگر کمپین اخیر را برآمده از یک حرکت مدنی، غیرسیاسی یا غیروابسته به باندهای وارداتچی بدانیم، امکان آنکه گفتگویی سازنده میان تولیدکنندگان و نمایندگانِ واقعی مصرف کنندگان ایجاد شود وجود ندارد. همین نقطه ضعف، سبب می شود حرکتی همچون کمپین اخیر به فرض آنکه حرکتی خودجوش و برآمده از جامعه غیرمتشکلِ مصرف کنندگان خودروهای داخلی باشد، به ابزاری برای فشار به مجموعه خودروسازان و دولت به سودِ گروه های سیاسی مخالف یا گروه های وارداتچی تبدیل شود. بدیهی است در چنین روندی، مصرف کنندگان واقعی خودروهای داخلی، هیچ سودی از بازی رسانه ای و موج سازی های ایجاد شده نخواهند برد و صرفا به ابزاری در خدمت گروه های مذکور تبدیل خواهند شد.


7.در نبودِ نهادهای مدنی حامی مصرف کنندگان، رسانه های مستقل به نمایندگی از مخاطبانشان عملا کارکردی مشابه نهادهای مذکور ایفا می کنند. لذا ضروری است این رسانه ها فارغ از جوسازی های غیرسازنده ای که سودش قطعا نصیب مصرف کنندگان نمی شود، به نمایندگی از آنان بستری برای گفتگوهای سازنده میان صاحبان صنایع خودروسازی و اندیشمندان دانشگاهی فراهم کنند. چنین گفتگوهایی، انتظارات از خودروسازان را واقعی کرده و امکانِ پیگیری مطالباتِ به حقِ مصرف کنندگان از خودروسازان را تسهیل می کند. در لابه لای این گفتگوهاست می توان راه هایی بهینه برای بهره مندی حداکثری از دورانِ پساتحریم برای بهبود صنعت خودروسازی ایران و ارتقای سطح رفاهِ مصرف کنندگان خودروهای ساخت داخل جستجو کرد.






تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن