تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815702349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکسن کافي در اختيار سازمان دامپزشکي قرار نمي گيرد/ خروج دام و تامين واکسن راه کنترل بيماري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ شهريور ۱۳۹۴ (۱۶:۱۳ب.ظ)
براي کنترل طاعون نشخوار کننده گان کوچک: واکسن کافي در اختيار سازمان دامپزشکي قرار نمي گيرد/ خروج دام و تامين واکسن راه کنترل بيماري است موج - مديرکل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان محيط زيست با بيان اينکه واکسيناسيون دام هاي اهلي و خروج دام از مناطق وظيفه ما نيست تصريح کرد: اين دو عامل در ايجادطاعون و ساير بيماري ها نقش دارد و علي رغم نامه نگاري هاي مستمر با وزارت جهاد کشاورزي همچنان دام هاي اهلي در مناطق تحت حفاظت سازمان محيط زيست حضور دارند.
طي روزهاي اخير در عرصه هاي طبيعي شهرستان طالقان بيش از ۴۰ کل و بز وحشي ديگر بر اثر بيماري طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) تلف شده اند.
طاعون نشخوار کنندگان کوچک از تيرماه امسال به جان حيات وحش افتاد و با شناسايي آن در منطقه هفتاد قله اراک در سومين محل بروزش در طالقان خبر تلفات 40 راس کل و بز را داد.
با بروز طاعون نشخوار کنندگان کوچک در 70 قله استان مرکزي، 410 راس کل و بز تلف شدند و در منطقه شکارممنوع خرمنه سر طارم استان زنجان نيز 65 راس کل بز گزارش شد.

واکسن به مقدار کافي در اختيار سازمان دامپزشکي قرار نمي گيرد
مجيد خرزايان مقدم مديرکل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان محيط زيست در گفت و گو با خبرنگار موج با اعلام اين خبر گفت: سازمان دامپزشکي واکسن کافي براي واکسيناسيون تمام دام هاي اهلي در اختيار ندارد.
وي افزود: اين واکسن از خارج کشور به هر دليل وارد نمي شود و ظرفيت توليد داخلي آن هم بنا به گفته سازمان دامپزشکي محدود است و اظهار اميدواري کرد: اميدواريم اين ظرفيت سازي صورت بگيرد و واکسن را به صورت داخلي و به اندازه کافي داشته باشيم.
مدير کل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان محيط زيست با بيان اينکه سازمان دامپزشکي اعلام کرده واکسن کافي براي کنترل تب طاعون نشخوار کننده در اختيارندارند تصريح کرد: به دليل محدوديت دوز واکسن ها، واکسيناسيون به صورت هدفمند انجام مي شود،
وي افزود: هدفمند بودن به اين معني است که همه دام هاي اهلي را واکسينه نمي کنند بلکه هرجا، بيماري گزارش شود کارشناسان دامپزشکي اقدام به واکسيناسيون مي کنند.
خرزايان مقدم با تاکيد بر اينکه اين نوع واکسيناسيون هم تا حد زيادي تاثير گذار است، گفت: اما اين تاخير تا انجام واکسيناسيون منجر به افزايش تلفات شده است.

حضور دام هاي اهلي در مناطق حفاظت شده و کمبود واکسن مشکل اصلي گسترش بيماري است
مدير کل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان محيط زيست برنامه هاي مديريتي سازمان محيط زيست را براي کنترل طاعون نشخوار کننده بر 4 محور دانست و تشريح کرد: اين دستورات که به صورت پروتکل تدوين و به ادارت محيط زيست استاني ابلاغ شده است شامل 4 محور هماهنگي با ادارات کل دامپزشکي جهت واکسينه کردن دام هاي اهلي در مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست، خروج دام اهلي از مناطق تحت مديريت سازمان توسط سازمان مراتع، همچنين ضد عفوني کردن آب شرب و آبشخور وحوش با همکاري اداره کل دامپزشکي استان ها و تشديد حفاظت فيزيکي مناطق تحت حفاظت سازمان محيط زيست و امحاي بهداشتي لاشه (دفن، سوزاندن، آهک پاشي) مي باشد که کار بسيار سخت است.

وي با يادآوري اين نکته که سازمان جنگل ها و مراتع تمام تلاشش را براي خروج دام از مناطق تحت حفات سازمان محيط زيست مي کند خاطر نشان کرد: خروج دام در مناطق درگير با بيماري در استان هاي مرکزي، زنجان طبق گزارش در حال انجام است اما آرزوي ما اين است که در همه استان ها اين کار انجام بگيرد.
مدير کل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان محيط زيست گفت: بزرگترين مشکل ما در حال حاضر اين است که دام هاي اهلي در مناطق تحت حفاظت محيط زيست تردد مي کنند واين دام ها و بيماري هاي قابل انتقال را به حيات وحش منتقل مي کنند.
وي در ادامه تصريح کرد: در نامه اي که به ادارت استاني منابع طبيعي ارسال شد، خواستيم تا مميزي بر پروانه هاي تعليف دامداران داشته باشند، چراکه برخي پروانه هاي تعليف ممکن است منقضي شده باشد.

خرزايان مقدم با تاکيد بر اينکه دامداران حق تعليف دارند افزود: اما براي تعليف هم بايد پروانه بهداشتي داشته باشند.

تشکيل کارگروه بررسي وضعيت طاعون نشخوار کننده
وي در خصوص پروانه بهداشتي دام ها و واکسيناسيون و معاينات دامپزشکي نيز اظهار کرد: کارگروهي با محوريت معاونت طبيعي سازمان محيط زيست و با حضور معاونت امور دام وزارت جهاد، سازمان دامپزشکي و دانشکده دامپزشکي تهران، سازمان مديريت و برنامه ريزي همچنين سازمان جنگل ها، اين هفته تشکيل خواهد شد و براي اين موضوعات بحث خواهيم کرد.

اين مقام مسوول با بيان اينکه واکسيناسيون دام هاي اهلي و خروج دام از مناطق وظيفه ما نيست تصريح کرد: اين دو عامل در ايجاد اين بيماري و ساير بيماري ها نقش دارد و علي رغم نامه نگاري هاي مستمر با وزارت جهاد کشاورزي همچنان دام هاي اهلي در مناطق حضور دارند.
خرازيان مقدم معتقد است: بايد حداقل مناطق تحت حفاظت سازمان محيط زيست اولويت انجام واکسيناسيون قرار بگيرند.
وي افزود: اگر بخواهيم شاهد اين انتقال بيماري ها نباشيم، دو محور واکسيناسيون کافي و به موقع دام هاي اهلي و خروج دام اهلي از مناطق حفاظت شده بسيار مهم است.

وي با اشاره به اينکه تمام مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست براي اولويت واکيسناسيون تقسيم بندي شده اند خاطر نشان کرد: با ارسال نامه اي به وزارت جهاد خواستيم به دليل نبود اعتبارات کافي، واکسيناسيون حداقل در مداخل و مجاورت مناطقي که اولويت اول اين سازمان اعلام شده است، انجام بگيرد.
به گفته وي در استان هايي که بيماري گزارش شد، مسوولان دامپزشکي تمام تلاششان را براي کنترل بيماري انجام دادند.

ريشه کني طاعون نشخوارکنندگان کوچک تا سال 2030 اجباري است
وي تصريح کرد: بيماري طاعون نشخوارکنندگان کوچک، جز سه بيماري است که سازمان بهداشت جهاني دام و طيور از 2016-2030 ميلادي برنامه ريشه کني آن را براي کشورهاي عضو الزامي دانسته است.
خرازيان مقدم اظهار کرد: سازمان دامپزشکي مي گويد براي ريشه کني اين بيماري بايد طي 4 سال حدود 150 ميليون دوز واکسن تامين شود؛ که به 80 ميليون دوز در دو سال نخست، براي واکسيناسيون گوسفند و بز بالغ اهلي نياز است همچنين بايد 70 ميليون دوز واکسن در سال سوم و چهارم براي بره ها و بزها تامين شود.
وي ادامه داد: براي تامين اين 150 ميليون دوز چيزي حدود 60 ميليارد تومان پول لازم دارد.
اين مقام مسوول با اشاره به اينکه برنامه ريشه کني 4 ساله است يادآور شد: اما واقعيت اين است که در حال حاضر مشکل داريم.

قيمت گذاري حيات وحش امکان پذير نيست
به گفته وي ارزش يک گوسفند يا بز اهلي تلف شده چيزي حدود 300-400 هزار تومان است در حاليکه قيمت يک راس از کل و بز وحشي قبال ارزيابي نيست، اين در حالي است که بيش از 400 راس کل بز هفتاد قله اراک تلف شده اند.
وي افزود: حاصل دسترنج 20 سال حفاظت محيط بانان و کارشناسان سازمان محيط زيست در چند هفته از ميان رفت.

مدير کل دفتر تنوع زيستي و حيات وحش سازمان محيط زيست با بيان اينکه اين حيوانات جز ذخاير ژنتيکي هستند گفت: اگر اينها از دست برود ديگر امکان بازگشت ندارد.
اين مقام مسوول از سازمان مديريت برنامه ريزي در خواست کرد: اعتبارات لازم را براي مهار اين بيماري در اختيار دو سازمان محيط زيست و دامپزشکي قرار دهد و همچنين از ادرات کل منابع طبيعي استان ها خواست براي اخراج دام ها و مهار بيماري طاعون نشخوار کننده به کمک محيط زيست بيايند.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن