واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
اختتامیه چهارمین جشنواره ملی مجسمه های کوچک برگزار شد
شناسهٔ خبر: 2918124 - جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
استانها > فارس
شیراز - اختتامیه چهارمین جشنواره ملی مجسمه های کوچک با معرفی برترین ها در شیراز برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد مریدی پنجشنبه شب در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی مجسمه های کوچک با اشاره به اینکه ادیان ابراهیمی در این میان دوره شگفتی را پدید آورد، ابراز کرد: در دوره ظهور ادیان ابراهیمی دگرگونی مفاهیم به واسطه تجسدگرایی شکل یافت.مجسمه های کوچک تجسم واقعیات اندوی با تکیه بر آرا و اندیشه های ژان بودریار، فیلسوف فرانسوی به بیان چگونگی دیدن واقعیات پرداخت و گفت: آنچه اکنون در جشنواره مجسمه های کوچک مجسم شده در مسیر این دیدن است.وی با بیان اینکه آثار چهارمین جشنواره مجسمه های کوچک در بخش کارگاهی که میهمان اکوپارک شهر صدرا بود میان واقعیت و عدم واقعیت پیرامون هنرمند در سیلان است، ابراز کرد: در میان هنرهای تجسمی، شکل مفهوم گرای این هنر همان نگاهی را در پی دارد که به حوزه فرامعنا می رسد.مدیرکل ارشاد فارس ادامه داد: هنگامی که دوران ساختارگرایی به سرآمد مفاهیم جان گرفت. بدین ترتیب جان مایه اکثر آثاری که در این بخش از جشنواره مجسمه های کوچک به نمایش گذاشته شد نیز در حوزه فرامعنا می گنجند.مریدی تهی شدن ذهن خلاق هنرمند از مفاهیم را دردناک عنوان کرد و با اشاره به اندیشه های سوسور، گفت: سال 1954 رویدادی دیگر رخ داد که حاوی نگاهی متفاوت بود. این نگاه اعتقاد داشت که انسانها ذهنی زایشی و زاینده دارند.وی با اشاره به آنچه گفته شد، مسیر برگزاری جشنواره های هنری را در کشور نیازمند بازنگری دانست و ابراز کرد: اکنون نگاه جشنواره ها به گونه ایست که داوران بسیار سخت می توانند درباره ارزیابی آثار تصمیم بگیرند.مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: در جامعه ای که جشنواره زدگی آن را فراگرفته و همه حوزه ها را گریبانگیر شده است احترام به نگاه خلاق استادانی که از دریچه بسیط خود اثری را ارزیابی می کنند موضوعی است که باید رعایت شود.فرایند شکل گیری نگاه با یکدیگر و همگانی ویژگی هنر محیطی استدر ادامه احمد نادعلیان نیز اهمیت هنر محیطی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در چنین رویدادهایی که در فضای بیرون گالری ها رخ می دهد آنچه که اهمیت دارد گردآمدن هنرمندان و فرایند شکل گیری نگاه با یکدیگر و حضور همگان است.این هنرمند هنر محیطی ابراز کرد: خوشبختانه در جریان بخش کارگاهی این جشنواره که در فضای گسترده اکوپارک صدرا روی داد حضور مردم و هنردوستان طرح پرسش و کنش را ممکن ساخت تا هنرمند نیز فقط به تولید اثر در انزوا و خلوت خود نپردازد. گرچه ممکن است درخشش یک مجسمه در گالری به سادگی انجام گیرد اما ساخت این مجسمه در کوه رحمت شیراز برای نمونه بسیار سخت و در عین حال دلپذیر است.وی با بیان اینکه در فضای باز اندیشه گسترده تری در هنرمند پدیدار می شود، ادامه داد: قرار گرفتن هنرمند مجسمه ساز و اثر او در اماکن عمومی بازخورد بیشتری در پی دارد. چنانچه اثر هنری در کنار جویبار یا تپه ای حتی زیر یک پل قرار گیرد برای مخاطب ایجاد پرسش می کند.هنرمند محیطی مخاطب را می فکراندداور بخش کارگاهی چهارمین جشنواره مجسمه های کوچک ارزشیابی هنر محیطی در این جشنواره را با توجه به اینکه تاکنون رقابتی در زمینه هنر محیطی در ایران شکل نیافته است ناشی از برپایی چنین رویدادهایی به شکل سمپوزیم مجسمه سازی عنوان کرد و گفت: اینک که بحران های جهانی کره زمین را فراگرفته و در گوشه و کنار دنیا محیط زیست در گزند تخریب قرار دارد لزوم هنر محیطی بیشتر احساس می شود. زیرا آثار هنرمندان محیطی و زمینی در این باره مخاطب را در اصطلاح می فکراند و به اندیشه وا می دارد.وی با تاکید بر اینکه هنرمندان هنر محیطی هنوز در دام تجاری شدن این هنر نیفتاده اند، تصریح کرد: برای پرهیز از تجاری شدن این هنر با توجه به اینکه هنرمندان نیز نیاز زمینی دارند برای درازمدت باید اندیشید.دیگر داور این جشنواره نیز در ادامه آیین پایانی آن، فضای هنری شیراز را نیازمند اهتمام بیشتر هنرمندان و دست اندرکاران فرهنگ عنوان کرد و گفت: اگر هنر محیطی بتواند حداقل تاثیر خود را در زمینه توجه بیشتر مردم به محیط زیست پیرامون جلب کند خود حرکتی بزرگ و سازنده است. چراکه در کشور کوچکی مانند ارمنستان که دوسالانه ای با موضوع هنر محیطی به شکل بین المللی در روستایی برگزار می شود نمونه مناسبی برای رقابتی کردن این جشنواره در شیراز است. زیرا تاکنون این رویدادها در حد و اندازه شهر شیراز دنبال نشده است. اما در عین حال این تجربه زیبا در شکل برگزاری جشنواره مجسمه های کوچک قابل تقدیر است زیرا می شود آنرا الگویی برای سراسر کشور دانست.شیراز در ایجاد گالری و موزه هنرهای معاصر پیشگام تر باشد کورش گلناری در ادامه از انتظار چندین ساله اش برای تحقق ایجاد موزه هنرهای معاصر سخن گفت و افزود: با توجه به اینکه شکوه شیراز در ادب و هنر ابعاد بین المللی دارد هنوز تعداد گالری های این شهر در اندازه رویدادهای ادبی و هنری آن نیست و رویدادهای چند دهه گذشته نیازمند این است که شهر شیراز در ایجاد گالری و موزه هنرهای معاصر پیشگام تر باشد.وی با تاکید بر اینکه جشنواره مجسمه های کوچک و بخش هنر محیطی آن باید تفکیک شود تلاش های مهدی امیدبخش، معاون هنری ارشاد فارس را در برپا داشتن جشنواره مجسمه های کوچک ستود و ابراز کرد: خواهشم این است که آثار بخش محیطی این جشنواره در فضای اکوپارک صدرا حفظ و پاسداری شود و با برگزاری تورهای هنری و عمومی در دیده شدن و لذت از نگاه به آن کوشش شود.در پایان این مراسم که با حضور مهرداد ایروانیان و علی قصردشتی هنرمندان معماری و هنرهای تجسمی شیراز برگزار شد از تلاش های شهرداری صدرا و علی هرمزدی، هنرمند جوان شیرازی که همکاری بسیاری در برپایی این جشنواره داشت تقدیر شد.در این آیین با تقدیر از هنرمندان مجسمه سازی که در قالب گروه های سه گانه در این جشنواره شرکت یافتند نفرات برگزیده بخش نمایشگاهی معرفی شدند که در این بخش نفر برگزیده نخست انتخاب نشد و مریم شریفی شورجه و حسین جعفریان هریک به عنوان نفرات دوم تندیس جشنواره و مبلغ پانزده میلیون ریال و تهمینه میر مطهری و ابراهیم پاپی راد 10 میلیون ریال به همراه تندیس جشنواره دریافت کردند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]