تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‏انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810071390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دومين توليدکننده و صادرکننده خرما در جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ شهريور ۱۳۹۴ (۱۱:۱۵ق.ظ)
ايران؛ دومين توليدکننده و صادرکننده خرما در جهان موج - ساير رسانه ها؛ مدير کل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري وزارت جهاد کشاورزي گفت: ايران با توليد بيش از يک ميليون تن خرما و صادرات حدود 160 هزار تني آن، پس از مصر دومين توليدکننده و صادرکننده اين محصول در جهان به‌شمار مي‌رود.
ايسنا نوشت:
ابوالقاسم حسن‌پور اظهار کرد: سالانه در جهان 7.5 ميليون تن خرما توليد و حدود 10 درصد (بيش از 700 هزار تن) آن صادر مي‌شود که ايران با توليد بيش از يک ميليون و 150 هزار تن از اين محصول و صادرات بالغ بر 160 هزار تني به دومين کشور توليدکننده و صادرکننده خرما تبديل شده است البته با آمار صادرات و همچنين جايگاه ايران در اين زمينه با احتساب صادرات مجدد محصول است.
وي درباره وضعيت قيمت خرما در بازارهاي جهاني خاطرنشان کرد: شايد در گذشته اقداماتي باعث شد که قيمت خرما در بازارهاي جهاني کاهش پيدا کند اما هم‌اکنون بسته به قرار داشتن در فصل و پيک مصرف، قيمت اين محصول از 1.5 تا دو دلار در بازارهاي جهاني متفاوت است که البته بسته‌بندي و استانداردهاي تجارت جهاني نيز در بازار صادراتي اين محصول اثرگذار است.
وي افزود: مصر نخستين توليدکننده خرما در جهان به شمار مي‌رود که بالغ بر يک ميليون و 400 هزار تن در سال توليد دارد و پس از آن کشورهاي ايران، عربستان و عراق در رتبه‌هاي دوم و چهارم توليد خرما قرار دارند.
مدير کل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري وزارت جهاد کشاورزي ادامه داد: در ايران بالغ بر 240 هزار هکتار از اراضي استان‌هاي خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان و جنوب کرمان، سيستان و بلوچستان، ايلام، کرمانشاه، اصفهان و غيره زيرکشت خرما هستند که البته 200 هزار هکتار از نخيلات بارورند.
حسن‌پور گفت: خرما غذاي کاملي به‌شمار مي‌رود اما آن گونه که بايد و شايد در ايران و حتي جهان شناخته نشده و براي مصرف آن ترويج و فرهنگ‌سازي نشده است که وزارت جهاد کشاورزي در اين راستا برنامه‌هاي متعددي را در مرحله اجرا دارد.

احياي ستاد خرما در برنامه وزارت جهاد کشاورزي
وي اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزي از احياي ستاد خرما و هر انجمن و تشکلي در راستاي بهبود بازار و مصرف اين محصول با ارزش استقبال مي‌کند و در صدد است تا ستاد خرما را مجدداً احيا کند که البته طي دو سال گذشته جلسات بسياري را با نمايندگان بخش خصوصي در راستاي بهبود توليد، مصرف و بازار خرما برگزار کرده است.
مدير کل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري وزارت جهاد کشاورزي اضافه کرد: به نظر مي‌رسد اگر ستاد خرما اين‌بار از سوي بخش خصوصي و با مشارکت فعالان اين بخش احيا شود بهتر است و مي‌تواند کارايي بيشتري در بخش داشته باشد.

چرا در بيلبوردهاي شهري خرما تبليغ نمي‌شود؟
حسن‌پور عنوان کرد: چرا در سطح خيابان‌ها و معابر و بيلبوردهاي شهري محصولات خارجي وارداتي از جمله تلويزيون و غيره تبليغ مي‌شود و براي توليد محصول ايراني همچون خرما که در سلامت هر جامعه‌اي تأثير بسزايي دارد اقدامي براي فرهنگ‌سازي صورت نمي‌گيرد.
وي افزود: يکي از اقدامات وزارت جهاد کشاورزي در اين راستا پيشنهاد به شهرداري تهران براي عضويت در کميته مشترکي با حضور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، وزارت آموزش و پرورش و ديگر دستگاه‌هاي دولتي و بخش خصوصي است که بتوان نام خرماي ايراني را در بيلبوردهاي شهري نيز مشاهده کرد و اين شعار را در شهر پراکنده کرد که "هر روزتان را با دو خرما آغاز کنيد.

توزيع خرما در کنار شير مدارس
مدير کل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري وزارت جهاد کشاورزي ادامه داد: يکي‌ديگر از برنامه‌هايي که براي ترويج مصرف بيشتر خرما در دستور کار داريم مذاکره با وزارت آموزش و پرورش براي قرار گرفتن خرما در کنار شير مدارس است که در اين راستا تعدادي از کارخانه‌هاي توليدکننده نيز اين محصول را در بسته‌بندي‌هاي محدود (دوتايي و چندتايي) عرضه کرده است.
حسن‌پور اظهار کرد: در راستاي حمايت از توليدکنندگان نيز کارگاه‌هاي آموزشي بسياري برگزار کرديم که باعث شد مشکلي مانند خشکيدگي خوشه خرما در سال جاري به شدت کاهش پيدا کند؛ چرا که در سال‌هاي گذشته از هشت خوشه حداقل چهار خوشه از بين مي‌رفته، اما؛ امسال کمتر نخلستاني بود که نتواند از خوشه‌هاي خرما، محصول برداشت کند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن