تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821155710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش معنادار مقالات ایرانی در کنفرانسهای بین المللی


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: کاهش معنادار مقالات ایرانی در کنفرانسهای بین المللی


سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: هر چند کمیت تولید علم کشور در هیچ یک از سال‌ها کاهش نداشته است، اما آن بخش از این کمیت که مربوط به مقالات منتشر شده در کنفرانس های بین المللی است در طول زمان کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)؛ محمدجواد دهقانی گفت: کمیت تولید علم بین المللی تنها یکی از شاخص های توسعه علمی کشور محسوب می شود که یکی از راه های سنجش آن پایگاه های استنادی بین المللی هستند.
وی گفت: اساسا یکی از مهمترین علل تاسیس پایگاه های استنادی (ISI) و اسکوپوس ایجاد نمایه ای از معتبرترین تولیدات علمی دنیا بوده است، از همین رو این پایگاه ها از میان نشریات بین المللی تنها بهترین‌ها را نمایه سازی می کنند که این دسته از نشریات را نشریات هسته می نامند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: نشریات هسته تعداد اندکی از نشریات در یک حوزه موضوعی هستند که بیشترین تعداد استنادها را دریافت کرده اند، استنادها یکی از شاخص های مرجعیت و کیفیت علمی در دنیای علم امروز هستند، بنابراین هدف اصلی تاسیس پایگاه های استنادی، سنجش کیفیت تولیدات علمی است و کمیت تولید علم تنها یک شاخص و بسیار کم اهمیت تر از شاخص استنادها یا همان کیفیت تولید علم است.
دهقانی گفت: یکی از وبگاه هایی که جامعه علمی برای سنجش کمیت و کیفیت تولیدات علمی استفاده می‌کند وبگاه سایمگو است، این وبگاه یک منبع دسته دوم برای استخراج اطلاعات محسوب می شود.
وی افزود: اطلاعات این پایگاه به سرعت روزآمد نشده است و علیرغم اینکه هشت ماه از سال 2015 میلادی می گذرد، این پایگاه هیچ اطلاعاتی درباره کشورها در این زمینه ارائه نداده و همچنین اطلاعات سال 2014 میلادی آن نیز کامل نشده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: پایگاه مذکور بر مبنای اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس روزآمد می شود به طور مثال براساس اطلاعات مستخرج از اسکوپوس در 15 شهریور، جمهوری اسلامی ایران 42 هزار و 304 مدرک در سطح بین المللی منتشر کرده است، حال آنکه براساس پایگاه سایمگو در همین تاریخ تنها 39 هزار و 573 مدرک از ایران منتشر شده است، اختلاف این دو 2 هزار و 731 مدرک است که در وضعیت فعلی کشور بسیار حائز اهمیت است.
دهقانی افزود: بررسی اطلاعات اسکوپوس نشان می دهد که از ایران در سال 2014 میلادی تعداد 42 هزار و 304 مدرک در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه سازی شده است، این رقم در سال گذشته 40 هزار و 810 مدرک و در سال 2012 میلادی تعداد 40 هزار و 301 مدرک بود.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بررسی اطلاعات این پایگاه در سال 2014 میلادی نشان می دهد که از حیث کمیت، تولید علم کشورهایی مانند سوئیس، دانمارک، سوئد، بلژیک و اتریش با رتبه های کمیت تولید علم 17، 24، 21، 22 و 25 همگی بعد از ایران قرار دارند؛ اما از لحاظ تعداد استنادهای صورت گرفته به علم تولید شده یا همان کیفیت تولیدات علمی، همگی از وضعیت بهتری برخوردارند، با این وجود کمیت تولید علم کشور همواره در غالب حوزه های موضوعی در حال افزایش بوده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) افزود: بر اساس پایگاه استنادی اسکوپوس در سال 2015 میلادی تا 14 شهریور 94 کمیت تولید علم ایران 25 هزار و 972 مدرک است و مشابه سال گذشته رتبه 16 دنیا و رتبه اول منطقه را از این بابت در اختیار داریم، علاوه بر این برای تعیین رتبه قطعی کمیت تولید علم کشور باید چندین ماه بعد از سال 2015 صبر کرد.
دهقان گفت: هر یک از پایگاه های استنادی، تولیدات علمی را در طبقات موضوعی مختلفی قرار می دهند، براساس پایگاه استنادی اسکوپوس بیشترین تولیدات علمی کشور در سال 2014 میلادی مربوط به سه حوزه پزشکی، مهندسی و شیمی است.
وی افزود: باید در نظر داشت که ماهیت بین رشته ای علم باعث می شود که پژوهشگران یک حوزه در رشته های دیگر نیز به تولید علم بپردازند به طور مثال بخش قابل ملاحظه ای از تولیدات علمی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی علوم پزشکی در کشور در حوزه علوم پایه نیز طبقه بندی می شوند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در سال 2010 میلادی تعداد 6 هزار و 696 مقاله ماحصل شرکت در کنفرانس های بین المللی داشتیم در حالیکه این رقم در سال 2014 میلادی به 3 هزار و 29 مقاله رسیده است.
دهقان افزود: در سال 2010 میلادی تعداد 22 هزار و 915 مقاله در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده بود که این رقم در سال 2014 میلادی به 39 هزار و 291 مدرک افزایش یافته است.
وی گفت: برهمین اساس، کمیت تولید علم کشور ناشی از مقالات منتشر شده در کنفرانس های بین المللی نیز کاهش داشته است، این مسئله تقریبا برای تمامی رشته های موضوعی صادق است، در سال 2010 میلادی تعداد 3 هزار و 50 مقاله کنفرانس در حوزه مهندسی داشته ایم که این مقدار در سال 2014 میلادی به 1590 مورد کاهش یافته است، در علوم رایانه در سال 2010 میلادی کمیت مقالات کنفرانس‌ها 2 هزار و 603 مورد بوده که در سال 2014 میلادی به هزار و 424 مورد تقلیل پیدا کرده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: کمیت تولید علم کشور ناشی از انتشار مدارک در مجلات معتبر بین المللی در طول سال های گذشته تقریبا در غالب رشته ها رشد مثبتی را تجربه کرده است.
دهقان گفت: در سال 2010 میلادی در رشته شیمی تعداد 3 هزار و 773 مدرک در مجلات بین المللی منتشر شده که این تعداد در سال 2014 میلادی به 5 هزار و 779 مورد افزایش یافته است، در سال 2010 میلادی در علوم رایانه کمیت تولید علم کشور هزار و 611 مدرک بوده که به 2 هزار و 805 مورد در سال 2014 میلادی افزایش یافته است، در سال 2010 میلادی در حوزه مهندسی نیز پژوهشگران کشور موفق به انتشار 4 هزار و 976 مدرک در سطح بین المللی شده اند و این کمیت در سال 2014 میلادی به 8 هزار و 272 مورد افزایش یافته است.


دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن