واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: نگرانیام بسیار بزرگتر از یك بند زنان است كه در «زندان زنان» به تصویر كشیده شده است. خط داستانی «سه زن» نگرانی من از... «در «سه زن» هویت ملی جایگزین دغدغههای اجتماعی «زندان زنان» شده است» منیژه حكمت گفت: «سه زن» فیلمی اجتماعی و فرهنگی است و من از «زندان زنان» رد شدم و بحث عمیقتری را در فیلم دوم خودم مطرح كردم. این كارگردان سینما كه در نشست رسانهای فیلم «سه زن» در فرهنگسرای رسانه سخن میگفت، مطرح كرد: نگرانیام بسیار بزرگتر از یك بند زنان است كه در «زندان زنان» به تصویر كشیده شده است. خط داستانی «سه زن» نگرانی من از ایران بود كه روزی نرسد كه تنها یك مركزیت از آن باقی بماند و من سعی كردم كلیت نقشهای به نام ایران را ببینم. او مهمترین بحث در این فیلم را نبود حافظهی تاریخی دانست و افزود: ما باید به نسل جوان اعتقاد پیدا كنیم و بگذاریم راه خودش را برود. این كارگردان با بیان اینكه حدود دو ماه به دنبال كمك سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای این فیلم بوده است، گفت: میخواستم به عنوان فیلمی شهری به «سه زن» كمك كنند، اما قبول نكردم. حالا قضاوت كنید بین فیلم من با «آواز گنجشكها» و «دعوت» كه حمایتهای زیادی از آنها شده و میشود كدام شهریتر است. وی افزود: من برای اكران این فیلم نمیتوانم با امكانات شهرداری و تلویزیون رقابت كنم و ٣٠ میلیون ندارم تا بابت پخش یك تیزر تلویزیونی فیلم پرداخت كنم و درواقع در یك قدرت نابرابر باید جنگید و فیلم را معرفی كرد. حكمت در واكنش به مجری جلسه كه اعلام كرد، شرایط فیلمها در تلویزیون و تبلیغات شهری یكسان است اظهار داشت: ما قدرت پخش یك تیزر كوتاه از فیلم را در هنگام پخش یك سریال پرمخاطب نداشتیم، اما تبلیغات فیلمهای دیگر با تخفیفهایی كه داده شده مدام درحال پخش است. آنها برای ساخت فیلمهایشان از امكانات دولتی استفاده میكنند و باز میگویند ما فیلمساز دولتی نیستیم. با محاسبهای كه من كردم اگر این دو فیلم ٥/٣ میلیارد در تهران بفروشد تازه پول تیزرهای تلویزیونیشان درمیآید، پس نگویید شرایط فیلمها یكسان است. او مدعی شد: حتا به تبلیغات شهری «سه زن» هم رحم نكردند و قلم را برداشتند و به بهانه بیرون بودن موی بازیگران آنها را سیاه كردند! برای گرفتن تنها چند سانس سینما فرهنگ از مدیرعامل فارابی درخواست كردیم كه اعلام داشتند این سینما تنها متعلق به این دو فیلم است و بعد از نامهای هم كه به معاونت سینمایی دادیم آقای شاهحسینی باز نامه را كنار گذاشتند، گویی كه انگار سینما فرهنگ ملك شخصی ایشان است. حكمت ادامه داد: نامهای هم به رییس صداوسیما دادم و خواستم مانند صد تیزر مجانی و تخفیف زیادی كه به فیلمهای دیگر میدهند، كمی هم تخفیف برای «سهزن» قایل شوند كه هنوز پاسخ ندادهاند. وی با بیان اینكه فیلم من بعد از دوسال موفق به اكران شد تصریح كرد: فیلم آقایان هنوز از لابراتوار درنیامده اكران میشود و از مسوولان فرهنگی میخواهم كمی انصاف داشته باشند. تنها دغدغه فیلم من نگرانی از این سرزمین است و این قطعا چیزی است كه آنها میخواهند. امیر پوریا هم كه به عنوان منتقد در این جلسه حاضر بود در ادامه صحبتهای حكمت گفت: تیزرهای فیلمهای مجید مجیدی و ابراهیم حاتمیكیا آنقدر مفصل است كه احتیاجی به بیلبورد ندارند و طبیعتا فیلم «آواز گنجشكها» هم بازیگر معروفی ندارد كه بخواهد مانند فیلم «كنعان» تبلیغات گسترده داشته باشد. فیلم «دعوت» هم تبلیغات تلویزیونی ویژهای دارد و در تاریخ بعد از انقلاب سابقه نداشته بازیگری بیاید و بدون نشاندادن صحنهای از فیلم برای فیلم تبلیغ كند. وی دربارهی فیلم «سهزن» گفت: در این فیلم هویت ملی جایگزین دغدغههای اجتماعی فیلم «زندان زنان» شده و مسئله فرهنگ ملی در داستانی كه لایههای اجتماعی دارد مطرح میشود و در جاهایی به سمت بعضی از شكافهای اجتماعی میرود و آن را انتقادی میكند و با توجه به اینكه حمایتی هم از این فیلم نشده است مجموعه این اتفاقات مانند خود فیلم شكافی گسترده است. پگاه آهنگرانی بازیگر این فیلم هم كه در جلسه حاضر بود با بیان اینكه درصد زیادی از دغدغههای نقشی كه بازی كردهاست را دارد اظهار داشت: این شرایط میتواند هم از طرف جامعه و هم از طرف خانواده باشد كه برای فردی در سنین من بسیار آزاردهنده است. نسل قبل از ما هم زیاد به دنبال ما نیست و برخلاف فیلم تلاش نمیكند تا به ما برسد درواقع هیچكدام از ما تلاش نمیكنیم تا به هم برسیم. این بازیگر با اشاره به حضورش در این فیلم خاطرنشان كرد: مدت زیادی بازی نكرده بودم و دوست نداشتم بعد از این مدت با فیلم مادرم، كارم را شروع كنم اما در نهایت پذیرفتم در این فیلم باشم. وی درباره ادامه روند بازیگریاش گفت: در مقطعی كارهایی مانند كارگردانی و تدوین فیلم مستند جایگزین كار بازیگری شد كه برایم جذابتر بود. اما بعد از این چند فیلمی كه دوباره بازی كردم تصمیم گرفتم این حرفه را ادامه دهم چون درآمد بهتری دارد و شاید اگر ١٠ فیلم مستند بسازم و تدوین كنم به اندازه یك فیلمی كه بازی كنم درآمد نداشته باشد. حكمت نیز اظهار داشت: پگاه قصد بازی در این فیلم را نداشت و دوست داشت به فیلمسازی ادامه دهد كه به واسطه دوستانش او را راضی كردیم و نقطه قوت این فیلم محسوب میشود. این كارگردان در بخش دیگری از سخنانش درباره نحوه انتخاب نماینده سینمای ایران در اسكار گفت: ما هیچ ادعایی برای حضور در اسكار نداریم. اما طبق قانون اسكار صنوف باید معرفیكننده فیلم باشد و باید روزی تكلیف این موضوع مشخص شود. وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینكه قصد دارد فیلم بعدیاش كمدی باشد تصریح كرد: این روند باعث میشود، هم سینما «فرهنگ» را به ما بدهند، هم «اریكه ایرانیان» كامل در اختیار ما باشد. تیزرهای تلویزیونی نیز مجانی میشود و در واقع همهچیز مجانی در اختیارمان قرار میگیرد. گفتنی است: هدایایی از طرف مدیر فرهنگسرای رسانه به حاضران در این نشست اهدا شد گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ /culture منبع: www.fardanews.com
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]