تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802205714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانکداري بدون ربا به سمت بانکداري اسلامي حرکت کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ شهريور ۱۳۹۴ (۱۶:۱۲ب.ظ)
عضو خبرگان رهبري: بانکداري بدون ربا به سمت بانکداري اسلامي حرکت کند موج - قم - عضو خبرگان رهبري گفت: لازم است بانکداري بدون ربا به سمت بانکداري اسلامي حرکت کند و اين امر برخاسته از نظرات اسلامي که مربوط به شوراي پول واعتبار است، مي باشد که متأسفانه هنوز اتفاق نيفتاده است.
به گزارش خبرگزاري موج از قم، عضو خبرگان رهبري در ديدار با مدير کل بانک مهر اقتصاد قم که در موسسه آموزشي امام خميني (ره) برگزار شد، با بيان اينکه بانکداري اسلامي از آغاز پيروزي انقلاب تا به امروز به عنوان مسأله اي بنيادي و پاية بستر ساز اقتصاد سالم مطرح است، برلزوم همکاري همه مسوولين، نخبگان، بانک ها و آحاد مردم بر اجراي بانکداري اسلامي در جامعه تأکيدکرد.
وي با اشاره به اين که اجمالا آنچه در بانک ها بر اساس عقود بانک اتفاق مي افتد، مخالف شرع نيست و براي راهکارهاي شرعي آن فکري شده است، افزود: بانک ها واسطه و وکيل در سپرده گذاري اند و تسهيلاتي که به مردم پرداخت مي کنند به عنوان قرض به وام نيست، بلکه خريدي در قالب جعاله يا اجاره به شرط تمليک يا مشارکت مدني و... است و از مجراي قانون هم گذشته و مسيري صد درصد صحيحي را طي نموده است.
حجت الاسلام و المسلمين کعبي با بيان اين که احدي از فقها بر اجراي بانکداري بدون ربا در قالب عقود اسلامي اشکالي نمي کند، گفت: مشکل ما فضاي فکري جامعه است و مردم فکر مي کنند وامي که از بانک دريافت مي کنند به عنوان قرض است در حاليکه با دريافت پول در قالب عقود، وارد يک عقد و قرار دادي مي شوند که بايد آن را اجرا کنند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: لازم است در موضوعاتي مانند بانکداري اسلامي، دادن وام، تسهيلات در قالب عقود اسلامي، وکالت و اقدام مشارکت به مردم آموزش داده و براي آنها تبيين شود.
حجت الاسلام و المسلمين کعبي گفت: بانک ها عموما اقدام به خلاف شرع نمي کنند ولي ممکن است مردم با قصدي ديگر بخواهند وامي براي از بين بردن مشکلات خود بگيرند و يا سرمايه گذاري کرده و انتظار سود داشته باشند.
استاد خارج فقه حوزه علميه قم خاطر نشان ساخت: لازم است اين گونه مشکلات از طريق کميته هايي مانند استقرار کميته هاي شرعي، آموزش دادن و مشاوره دادن حقوقي و شرعي برطرف شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اين که بانکداري بدون ربا به معناي بانکداري اسلامي نبوده و دو مقوله متفاوت و جداي از هم هستند، گفت: 36 سال بعد از پيروزي انقلاب، بانک ها بدون ربا بودند و با اين نوع بانک ها پيش رفتيم و لازم است نظريه کارکرد بانک داري اسلامي را براي ادامه حيات بانک ها براي مردم هم مشخص کنيم تا بيشتر با نحوه بانک داري آشنا شوند.
حجت الاسلام و المسلمين کعبي گفت: در نظريه بانکداري اسلامي، لازم است ماهيت بانک، ماهيت پول و اعتبار معلوم و مورد بررسي قرار بگيرد و در اين عرصه هم نيازمند به منشور راهبردي هستيم.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين که اين مشکل لازم است با مشارکت شوراي پول واعتبار برطرف شود نه از سوي بانک ها، خاطر نشان ساخت: نکته دوم که لازم است مشخص شود اعتبار دهي، اعتبارگيري و واسطه گر به عنوان پول است. بانک ها بنگاه اقتصادي و سرمايه گذاري مانند بازار بورس نيستند ولي طوري پيش رفتيم که بانک ها تبديل به بنگاه اقتصادي براي سود دهي شدند چون سپرده گذار دنبال پول بيشتراست و نمي خواهد سرمايه خود را در بانک امانت بگذارند.
وي افزود: معضل اصلي بانکداري اسلامي که هنوز برطرف نشده اين است که تبديل به بنگاه سرمايه گذاري شده اند؛ تا اين نگاه عوض نشود مشکل هم برطرف نمي شود.
حجت الاسلام و المسلمين کعبي با بيان اين که عقود اسلامي، عقود شکلي نيست، بلکه عقود واقعي است، گفت: مشارکت مدني و مضاربه اي لازم است به صورت واقعي و در عمل در بانک ها اتفاق بيافتد تا مشکلات برطرف شود وگرنه صرف شکلي بودن دردي را دوا نخواهد کرد.
استاد خارج فقه و اصول افزود: در بانکداري اسلامي و بدون ربا از حرف تا عمل فاصله زياد است؛ نظر ما بانکداري اسلامي بدون ربا است ولي در عمل، افکار عمومي جامعه مغاير به اين قضيه است و آن را نمي پذيرند و مردم در عمل به دنبال مشارکت نيستند، بلکه هر کسي به دنبال برطرف کردن مشکل خود است.
عضو خبرگان رهبري گفت: لازم است بانکداري بدون ربا به سمت بانکداري اسلامي حرکت کند و اين امر برخاسته از نظرات اسلامي که مربوط به شوراي پول واعتبار است، مي باشد که متأسفانه هنوز اتفاق نيفتاده است.
استاد خارج فقه و اصول افزود: شوراي فقهي پول و اعتبار بانک مرکزي تا الان توانسته اند با اقدامات خود از بانکداري بدون ربا دفاع کند و بگويد اين نوع بانکداري خلاف شرع نيست، ولي نتوانسته اند بانکداري اسلامي را محقق کنند.
حجت الاسلام و المسلمين کعبي گفت: در بانکداري بدون ربا، به دنبال اين بوديم که چه کار کنيم گرفتار ربا نشويم ولي در بانک داري اسلامي بايد به موضوعاتي مانند چرخش توليد و باز توليد، نقش بانک در رونق اقتصاد و... توجه شود.
استاد خارج فقه و اصول در پايان افزود: لازم است براي تحقق بانکداري اسلامي حوزه، فقها، اقتصاددانان حقوقي با هم همکاري کنند تا اين نظريه در عمل هم اتفاق بيافتد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن