تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804084630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فقر زيرساخت، نخستين فقر بافت‌هاي فرسوده/افزايش تراکم با هدف رونق‌بخشي به بازار مسکن بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ شهريور ۱۳۹۴ (۹:۴۶ق.ظ)
فقر زيرساخت، نخستين فقر بافت‌هاي فرسوده/افزايش تراکم با هدف رونق‌بخشي به بازار مسکن بود موج - مدير سازمان نوسازي شهر تهران درباره انتقادهاي موجود نسبت به افزايش تراکم در اين بافت‌ها گفت: وقتي در مقام يک مسوول با فقدان انجام وظايف دولت‌ها در سنوات گذشته مواجه مي‌شويد و از سوي ديگر با فشار مردم روبرو هستيد چاره‌اي جز افزايش تراکم باقي نمي‌ماند.
به گزارش خبرگزاري موج، عباداله فتح‌الهي، مدير سازمان نوسازي شهر تهران، درباره بسته‌هاي تشويقي ارائه شده از سوي شهرداري تهران براي بهسازي بافت‌هاي فرسوده شهري و انتقادهايي که نسبت به افزايش تراکم در اين مناطق وجود دارد توضيح داد: يک واقعيت را بايد پذيرفت، اغلب مردمي که در بافت‌هاي فرسوده زندگي مي‌کنند داراي مشکلات عديده اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي يا معيشتي هستند. وقتي سازمان نوسازي شهري و شهرداري به نيابت از حاکميت مرکزي و محلي به سراغ اين مردم مي‌رود آن‌ها انبوهي از مطالباتشان را از حاکميت طلب مي‌کنند. تا زماني که حکومت مرکزي بخشي از اين بار را بر دوش نگيرد حکومت‌هاي محلي موظف هستند اين مطالبات را با فشار انجام دهند زيرا خودشان تحت نظارت منتخبان مردم در شوراي شهر اداره مي‌شوند.
مدير سازمان نوسازي شهر تهران افزود: هيچ مدير شهري در نظر ندارد که با افزايش تراکم بافت فرسوده را احيا کند، اما؛ در برخي موارد وقتي در مقام يک مسوول با فقدان انجام وظايف دولت‌ها در سنوات گذشته مواجه مي‌شويد و از سوي ديگر با فشار مردم رو به رو هستيد چاره‌اي جز اتخاذ چنين تصميماتي باقي نمي‌ماند.
وي با بيان اين‌که دوره حاضر، دوره طلايي تعامل ميان شهرداري تهران و وزارت راه و شهرسازي است، اظهار کرد: بسياري از پروژه‌هايي که بايد در شهرداري و وزارت راه و شهرسازي انجام شود بدون مشارکت امکان‌پذير نيست و در اين راستا همکاري‌هاي سازنده‌اي نيز آغاز شده است. طبيعتا شهرداري محل تبلور نيازهاي مردمي و وزارت راه و شهرسازي محل تبلور سياست‌هاي عمومي دولت است و در دو سال اخير شاهد گفتگوهاي مثبت و سازنده‌اي بود‌ه‌ايم.
فتح‌الهي ادامه داد: قانونگذار وظايف مشترکي را بر دوش دولت و شهرداري گذاشته است و در دولت يازدهم مذاکرات سازنده‌اي نيز در همين رابطه داشته‌ايم. جلسات مشترکي مانند؛ ستاد ملي بازآفريني پايدار محدوده‌ها که با حضور شهرداري و نمايندگان دولت برگزار مي‌شود محل مناسبي براي گفتگو به شمار مي‌رود. در دو سال قبل چنين محلي براي تعامل و گفت و گو ميان دولت و شهرداري وجود نداشت. طبيعي بود در آن شرايط هر گروه هر آنچه را در توان داشت در اين حوزه انجام مي‌داد و البته همان زمان نيز شهرداري‌ها به دنبال نياز و مطالبه مردم بودند، اما؛ گاه به دليل محدوديت‌هاي موجود، به ناچار تصميماتي مانند؛ افزايش تراکم اخذ مي‌شد.
مدير سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به اين قبيل تصميمات تاکيد کرد: شکي نيست که اين پاسخگويي بايد در چارچوب طرح‌هاي بالادستي، طرح جامع و طرح تفصيلي باشد. اگر چنين انتقاداتي در زمينه مشکلات ناشي از افزايش تراکم مخصوصا از منظر حاکميت مطرح شود بايد پذيرش مسووليت هم همراهش باشد. آيا تاکنون بودجه‌اي از طرف حکومت‌هاي مرکزي به بافت‌هاي فرسوده اختصاص داده شده است؟ جواب اين سوال منفي است.
وي نخستين فقر بافت‌هاي فرسوده را فقر زيرساخت دانست و توضيح داد: فقر آب، فاضلاب، گاز، بهداشت، آموزش و پرورش در اين مناطق به شدت احساس مي‌شود. دستگاه‌هاي اجرايي تا پيش از اين نگاه ويژه‌اي به اين مناطق نداشتند تا بودجه خاصي را براي آن در نظر بگيرند فلذا مقوله تراکم گرچه در چارچوب طرح‌هاي جامع و تفصيلي قرار دارد، ولي؛ وقتي در صدد پاسخگويي به اين زخم «فقر تاريخي» در بافت‌‌هاي هدف هستيم بايد عقب‌ماندگي اين مناطق را نيز در نظر بگيريم.
فتح‌الهي افزود: اگر دولت‌ها به وظايف خود در زمينه بافت‌هاي ناکارآمد شهري عمل کنند قطعا اين نقد مي‌تواند اصلاح و جبران شود. ما نيز علاقه‌اي به افزايش تراکم در بافت‌هاي فرسوده شهري نداريم، اما؛ در بافت‌هاي هدف به راحتي مي‌توان مواردي را يافت که در يک قطعه زمين ۶۰ مترمربعي سه خانواده در حال سکونت و همچنين ارتزاق هستند.
مدير سازمان نوسازي شهر تهران ادامه داد: براي مثال مشاهده شده که ساکن بافت‌هاي فرسوده زيرزمين محل سکونت خود را به انبار تبديل کرده، بازيافت مواد جامد را در آن انجام مي‌دهد و به نجاري مبل نيز مشغول است و اين‌ها در حالي انجام مي‌شود که فرايندهاي قانوني دريافت مجوز از وزارت کار را نيز طي نکرده است. اين حرفه در آن خانه شغلي مجاز نيست، اما؛ چنين افرادي معتقدند تمام داشته‌شان همين است و اگر مديريت شهري همان ۶۰ متر را نيز از آن‌ها بگيرد و حتي آپارتماني با متراژ بالاتر هم به آن‌ها بدهد مشکل سکونت را حل کرده، اما؛ معيشت آن افراد با مشکل مواجه شده است.
وي حل معضلات بافت‌هاي فرسوده را نيازمند نگاهي همه‌جانبه دانست و گفت: همه اين موارد در کنار هم نشان مي‌دهد که در بافت‌هاي فرسوده با پديده‌اي پيچيده و چند موضوعي مواجهيم که شامل مسائل اجتماعي، فرهنگي و سبک زندگي مي‌شود و از سوي ديگر شاهد حفره عميق فقر اقتصادي هستيم که دارنده يک ملک تمام دارايي زندگي‌اش در يک ملک خلاصه شده و مي‌خواهد از آن ملک حداکثر استفاده را ببرد. در چنين شرايطي مديريت شهري به اين سمت کشيده مي‌شود که از حداکثر ظرفيت طرح جامع و طرح تفصيلي به نفع صاحب ملک بهره بگيرد.
فتح‌الهي با تاکيد بر اين‌که افزايش تراکم در برخي مناطق روال قانوني را طي کرده است، گفت: اگر پتانسيلي وجود داشته باشد که به خلا فقر مردم پاسخ دهد آن موقع مي‌توان اين ضعف‌ها را برطرف کرد. از سوي ديگر معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي نيز عضو هيأت مديره سازمان نوسازي شهر تهران هستند و بسته تشويقي شهرداري تهران با حضور ايشان و با در نظر گرفتن ضوابط شهرسازي تدوين شد تا بتوانيم رونق نسبي را در بازار مسکن کنوني که رکود مطلقي بر آن حاکم شده و صدور پروانه‌هاي ساختمان در آن روند نزولي دارد حاکم کنيم.
وي درباره اين که بهسازي بافت‌هاي فرسوده تا چه حد در اولويت فعاليت‌هاي شهرداري تهران قرار دارد توضيح داد: همين‌که قانونگذار اعلام کرده که ۵۰ درصد امکان تخفيف براي فعاليت‌هاي بهسازي وجود دارد، اما؛ شهرداري ۱۰۰ درصد تخفيفات را اعمال مي‌کند نشانگر عزم موجود شهرداري براي بهسازي بافت‌هاي فرسوده است.
مدير سازمان نوساز شهري تهران ساير زيرساخت‌هاي شهري را نيز در خدمت بافت فرسوده دانست و درباره فعاليت‌هايي که شهرداري تهران در اين زمينه انجام داده است، گفت: ايجاد خطوط مترو در تهران از مناطق مرکزي شهري و بافت‌هاي فرسوده و بافت‌هاي تاريخي آغاز شد. شاهديم که چندين خط مترو از منطقه ۱۲ تهران به عنوان بافت تاريخي و کهن شهر مي‌گذرد. برخي بزرگراه‌هاي مهم تهران از جمله امام علي و يادگار امام از داخل بافت‌هاي فرسوده مناطق ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۸ عبور کرده و چنين اقداماتي سبب شد بخش زيادي از ابنيه و بناهاي فرسوده بهسازي و نوسازي شود و اين‌گونه جريان زندگي در اين محلات وارد شد.
وي افزئد: رسيدن به نقطه مطلوب نوسازي در يک محله پرداختن به همه نيازهاي سالم و با کرامت انساني است و صرفا ساخت خانه را به معناي نوسازي تلقي نمي‌کنيم. نوسازي و بازسازي خانه‌ها شهروندان را در برابر حوادث و خطرات ايمن مي‌کند، اما؛ نياز مهم ديگر ساکنان اين مناطق معيشت آن‌هاست که در جلسات ستاد ملي بازآفريني پايدار محدوده‌ها به آن پرداخته مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن