تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803375459




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوازنده موسیقی سنتی اصفهان در گفت‌وگو با فارس: مردم بین هنرمند و هنرمندنما تفاوت قائل شوند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نوازنده موسیقی سنتی اصفهان در گفت‌وگو با فارس:
مردم بین هنرمند و هنرمندنما تفاوت قائل شوند
نوازنده موسیقی سنتی اصفهان گفت: مردم باید مقداری عادت کنند که به هنر بهای بیشتری دهند و بین کسی که واقعاً هنرمند است و کسی که هنرمند نیست اما هنرمند‌نماست تفاوت قائل شوند.

خبرگزاری فارس: مردم بین هنرمند و هنرمندنما تفاوت قائل شوند



به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، وضعیت موسیقی در کشور پس از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وضعیت مطلوبی نیست، البته نوازندگان و خوانندگان خوبی پس از انقلاب رشد و پیشرفت داشته‌اند اما نباید از آسیب‌های عرصه موسیقی و تهاجم فرهنگی غرب غافل شد چرا که سالیان زیادی است با ورود فرهنگ موسیقی غربی در مردم، موسیقی سنتی و اصیل ایرانی کمرنگ شده و مورد لطمه قرار گرفته است. یکی از ضرورت‌های فرهنگی در برابر هجمه دشمن آسیب‌شناسی موسیقی و خاصه موسیقی سنتی و اصیل ایرانی است که باید مورد تحلیل و بررسی متخصصان اهل فرهنگ و هنر قرار گیرد تا شاهد عقب‌گرد روزافزون فرهنگی در کشور نباشیم. از طرفی علاوه بر جلوگیری از ورود فرهنگ موسیقی غربی به کشور باید بتوانیم فرهنگ موسیقی اصیل و بومی کشورمان را به تمامی کشورهای جهان عرضه کنیم و به ایران را به جایگاه اصلی فرهنگی خود برسانیم. فریدون فراهانی، استاد دانشگاه هنر اصفهان و یکی از نوازندگان ساز و خواننده آواز سنتی در اصفهان است که با او درباره وضعیت این روزهای موسیقی سنتی و البته بررسی و آسیب‌شناسی این موسیقی به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید: ‌ فارس: وضعیت موسیقی در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ فریدون فراهانی: یک سری مشکلات موسیقی در کشور فراگیر است و خاص شهر اصفهان نیست باید در دوره‌های مختلف مسائلی برای هنر موسیقی وجود داشته و دارد؛ باید گفت که متأسفانه گاهی اوقات اهالی موسیقی نیز فرافکنی می‌کنند و این درحالی است که در بعضی مواقع مشکلات از درون خود اهالی موسیقی بروز می‌کند که نباید آنها را دست کم گرفت. فارس: چقدر در اهالی موسیقی نقد منصفانه رایج است؟ فریدون فراهانی: یکی از مشکلات موسیقی ما عدم وجود نقد در موسیقی به خصوص در اصفهان است، نقد بایستی درون اهل موسیقی وجود داشته باشد تا بتوانند نوع نگاه و تفاوت‌های یکدیگر را بپذیرند و یک اتحاد صنفی در خود به‌وجود آورند؛ بایستی بتوانند سطح‌بندی‌ها و شیوه‌های مختلف را به خوبی تفکیک کنند لذا به نظر من این مشکل در اصفهان در مجموع شدیدتر از دیگر شهرهاست. فارس: مردم را تا چه میزان در کنار خود احساس می‌کنید؟ فریدون فراهانی: مردم باید مقداری عادت کنند که به هنر بهای بیشتری دهند و بین کسی که واقعاً هنرمند است و کسی که هنرمند نیست اما هنرمند‌نماست تفاوت قائل شوند. فارس: دولت چگونه می‌تواند در تعالی موسیقی اصیل ایرانی نقش داشته باشد؟ فریدون فراهانی: در خیلی از امور متولی امر دولت است؛ یعنی اگر بخواهند خودشان را کنار هم بکشند نهایتاً در خیلی جاها مخصوصاً در رسانه‌های عمومی نقش پدری را ایفا می‌کنند. دولت در ارتقای فرهنگ مردم نقش مؤثری دارد لذا در هر سه مورد گفته شده باید سعی بر رفع مشکلات شود. فارس: به طور خاص چه مشکلاتی در موسیقی اصفهان وجود دارد؟ فریدون فراهانی: یکی از اصلی‌ترین مشکلات موسیقی در اصفهان کنسرت دادن است که به ساختارهای دولتی برمی‌گردد، مخصوصاً در مورد برنامه‌های سنتی اصلاً دلیلی بر سخت‌گیری نیست چرا که هنرمندان سنتی بخشی از فرهنگ شفاهی هر کشور هستند، بخشی از هنر بومی سرزمین و به نوعی میراث فرهنگی هر سرزمین محسوب می‌شوند و به همین خاطر نیاز به حمایت دارند. فارس: چقدر به سخت‌گیری معقولانه برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی معتقدید؟ فریدون فراهانی: هنرمندان سنتی نیاز به حمایت دارند مخصوصاً بعضی از انواع موسیقی سنتی که مخاطب خاص دارند و مخاطب عام ندارند، بنابراین برخوردی که با هنرمندان بالاخص آنهایی که کیفیت کار بالایی دارند چه از لحاظ تخفیفات مالی و چه از لحاظ سخت‌گیری‌ها بایستی بهبود یابد که در نتیجه باعث رونق کار آن هنرمند و در نهایت رونق آن موسیقی می‌شود و سطح آن بالاتر می‌رود که البته این حرف من بدان معنا نیست که هرکسی از راه رسید و گفت من می‌خواهم کنسرت بدهم بلافاصله سالن و امکانات در اختیارش بگذارند چرا که برخی از ممیزی‌های کیفی لازم و ضروری است. فارس: چه مشکلاتی برای برگزاری کنسرت‌ها داشته‌اید؟ فریدون فراهانی: همکاری مسئولان برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی باید افزایش پیدا کند چرا که هزینه‎هایی که کنسرت‌ها دارند از عوارضی که باید بپردازند و بلیط‌های مهمانی که باید به اماکن و نهادهای مختلف دهند، قدری به هنرمند فشار وارد می‌کند گرچه هنرمندان و خود من هم وقتی کنسرت می‌دادم به یکی دو نهاد بلیط مهمان می‌دادم و از این بابت خوشحال هم می‌شدم اما در مجموع مشکلاتی در برگزاری کنسرت‌ها وجود دارد که دست و پای خیلی‌ها را بسته است. فارس: به نظرتان رسانه‌های بیگانه از موسیقی‌های زیرزمینی سوء استفاده نمی‌کنند؟ فریدون فراهانی: متأسفانه عدم برخی حمایت‌های دولتی از هنرمندان در شهرستان‎ها بیشتر احساس می‌شود و این می‌تواند متوجه هنرمندان اصفهانی هم شود اما اگر این حمایت‌ها بیشتر شود یقین دارم و این قول را به مسئولان می‌دهم تا کیفیت هنر موسیقی بالاتر برود لذا دست رسانه‌های بیگانه برای سوء استفاده بسته خواهد شد که متأسفانه در سال‌های اخیر سوء استفاده‌های بیشتری کرده‌اند. فارس: اساساً موسیقی زیرزمینی چه آسیب‌هایی برای موسیقی اصیل ما ایجاد می‌کند؟ فریدون فراهانی: در چند سال اخیر نوعی موسیقی باب شده به نام موسیقی زیرزمینی، در عین حالی که باید گفت این پدیده بیش از اندازه بزرگ‌نمایی شده و کسانی در آن فعالیت می‎‌کنند که اصلاً در حد و اندازه موسیقی نیستند که بشود آنها را هنرمند خطاب کرد؛ البته ما می توانیم از آن‌ها هنرمندانی خوب هم پیدا کنیم کما اینکه خیلی از آن‌ها هم در حال حاضر با سختی‌های کمتر مجوز گرفته و مشغول به فعالیت هستند. فارس: مرزبندی‌های موسیقی در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ فریدون فراهانی: با بعضی از سخت‌گیری‌هایی که در برابر موسیقی‌های زیرزمینی می‌شود نیز موافقم چرا که نمی‌شود هرکسی بیاید در موسیقی و بگوید من خواننده و یا نوازنده‌ام؛ متأسفانه در موسیقی ما مرزبندی‌ها تا حدودی به هم ریخته و از کارهای خوب آنقدر که باید و شاید حمایت نمی‌شود، در نهایت همان کسانی سوء استفاده می‌کنند که کارشان از لحاظ هنری خیلی قابل قبول نیست. در واقع در ایران هنرمندان باید مرزهایشان مشخص شود تا بتوانیم انواع مختلف موسیقی را داشته باشیم و ساختارها و نهادهای حکومتی و دولتی بدانند که با حمایت از هنرمندان واقعی فرهنگ جامعه را تقویت می‌کنند و باعث افزایش سطح کیفی موسیقی می‌شوند؛ متأسفانه در ایران بسیاری از هنرمندانی که کیفیت کار بالایی ندارند آثار موسیقی خود را به رسانه‌های خارج از کشور می‌دهند که این اقدام به فرهنگ موسیقی کشور لطمه وارد می‌کند. فارس: همبستگی اهالی موسیقی در اصفهان چگونه است؟ فریدون فراهانی: متأسفانه هنرمندان موسیقی در اصفهان آن‌طور که باید با هم اتحاد و همدلی ندارند و حتی نمی‌خواهند پیشرفت یکدیگر را ببینند که من این موضوع را در سال‌هایی که فعالیت کرده‌ام به عینه دیدم اما خوشبختانه هرچه پیش می‌رویم این موضوع کم‌رنگ‌تر می‌‍شود. فارس: چقدر انتقادپذیری میان اهالی موسیقی حاکم است؟ فریدون فراهانی: ما در موسیقی‌مان نقد کم داریم و تحمل نقد در موسیقی خیلی کم است باید نقدپذیری در موسیقی رایج و فراگیر شود؛ به عنوان مثال هر از گاهی پس از برگزاری کنسرتی توسط یک هنرمند، کارشناسی در رابطه با آن نقدی بنویسد که هیچ اشکالی هم ندارد و بسیار خوب است، ما هنرمندان بایستی حرکت‌های نوآورانه را به راحتی بپذیریم و تحمل کنیم. فارس: مردم تفاوتی میان شما و هنرمندان دیگر شهرها قائل می‌شوند یا خیر؟ فریدون فراهانی: مردم به هنرمندانی که در اصفهان زندگی می‌کنند کمتر بها می‌دهند ولی برای هنرمند خوبی که از تهران می‌آید سر و دست می‌شکنند و حاضرند برای شرکت در کنسرتش بلیط گران‌ قیمت تهیه کنند؛ البته من منکر ارزش هنری آن هنرمندان نمی‌شوم و خودم هم اعتراف می‌کنم که بسیاری از آن‌ها سطح بالا هستند اما باید گفت در خود اصفهان هم هنرمندانی هستند که با حمایت بیشتری می‌توانند فروش بیشتری داشته باشند، آلبوم‌های بیشتری ارائه دهند و کنسرت‌هایشان را با کیفیت بهتر و نوازنده‌های حرفه‌ای‌تری اجرا کنند. فارس: دلیل اصلی آن چیست؟ فریدون فراهانی: مردم اصفهان باید بهای بیشتری به هنرمندان موسیقی معاصر شهرشان بدهند مخصوصاً اصفهانی که علاوه بر دارا بودن هنرمندان صاحب سبکی همچون استاد کسایی، استاد شهناز و استاد خرم، دارای گنجینه‌های موسیقی قشقایی، بختیاری و حتی بندری است؛ بنابراین اصفهان به دلیل ویژگی مهاجرپذیری فرهنگ شفاهی غنی در آن حیات دارد. ما می‌توانیم در اصفهان موسیقی قشقایی اجرا کنیم چرا که مخاطبش را داریم کما اینکه از کردستان نیز برای تماشای چنین کنسرت‌هایی مخاطب می‌آید. حضور موسیقی‌دان‌های مختلف در اصفهان به عنوان یک پایتخت فرهنگی بسیار مفید است اما باید از هنرمندان داخلی و بومی هم استفاده نمود. فارس: اهالی موسیقی سنتی چقدر مردمی و به مردم نزدیک هستند؟ فریدون فراهانی: متأسفانه ما هنرمندان موسیقی سنتی مقداری فاصله گرفتن از مردم را ارزش می‌دانیم در صورتی که لزومی ندارد ما همیشه این کار را بکنیم یعنی ما اگر بتوانیم مخاطب عام را جذب کنیم کار بسیار بزرگی کرده‌ایم؛ به عنوان مثال برخی از هنرمندان قدیمی موسیقی سنتی کشورمان توانستند آواز را به توده‌های عامه مردم بکشانند و همه اقشار آن آواز را می‌فهمیدند و دوست داشتند و همه را به خود جذب می‌کرد. مقداری از این قضیه به خود ما هنرمندان موسیقی باز می‌گردد که انگار یا از مخاطب عام می‌ترسیم و یا افت کلاس خود می‌دانیم که بتوانیم مخاطب عام را جذب کنیم البته برخی از هنرمندان راه آن را بلد نیستند و به محض ورود به توده مردم کیفیت کارشان را به تدریج پایین می‌آورند و از سبک سنتی به سبک پاپ مبدل می‌شوند؛ برای مثال هنرمندان می‌توانند آهنگ‌هایی ساده و روان مانند آثار استاد همایون خرم و تجویدی بسازند این نشان‌دهنده آن است که آن‌ها در کارشان موفق بوده و با هوشمندی به ساخت چنین آثاری می‌پرداختند. فارس: نوازندگان موسیقی سنتی چقدر خود را به روز کرده‌اند؟ فریدون فراهانی: وظیفه هنرمندان این است که از مسائل اجتماعی غافل نشوند و به نسل‌های مختلف توجه کنند و بدانند که مثلاً جوانان به موسیقی ریتمیک علاقمند است که البته این ریتم، هیجان و تنوع در موسیقی سنتی و محلی ما وجود دارد و این هنرمند است که می‌تواند از آن به خوبی استفاده کند. موسیقی و فرهنگ شفاهی و صوتی ما فقط در صحنه کنسرت‌ها نیست بنابراین باید در ابعاد مختلف به ارتقای موسیقی بپردازیم؛ یکی از نمونه‌هایی که در عامه مردم نفوذ دارد و بسیار در سلیقه‌ها تأثیر گذار است موسیقی مذهبی است؛ اگر از موسیقی‌دان‌ها خواسته شود و از آن‌ها برای ارتقا دادن موسیقی مذهبی کمک گرفته شود دوباره به دوران طلایی موسیقی مذهبی که اذان مؤذن‌زاده را داشتیم برمی‌گردیم. فارس: به موسیقی مذهبی اشاره کردید؛ چه پیشنهادی برای ساماندهی این نوع موسیقی در کشور دارید؟ فریدون فراهانی: اگر دوره‌های مداحی و مذهبی‌خوانی با علم موسیقی همراه شود ارزشمند است؛ در حال حاضر کشور ترکیه همین کار را کرده است و بسیار موفق بوده است؛ چند روز پیش شنیدم که یکی از خواننده‌های مطرح ترکیه اثری برای حضرت رسول الله کار کرده و در میان آن شبیه‌سازی‎هایی از صوت اذان به‌کار گرفته بود لذا موسیقی مذهبی در ایران هم باید ارتقا یابد. فارس: چه اقدامی می‌تواند به تشخیص مردم کمک کند تا تفاوت میان هنرمند و غیرهنرمند را بهتر درک کنند؟ فریدون فراهانی: نباید برخورد تدافعی با سازهای غربی مثل کیبورد یا گیتار داشت چرا که نوع اصیل گیتار به برخی از سازهای سنتی ما بسیار نزدیک است؛ اگر خودمان اجرای کارهای نو در موسیقی را به شیوه‎های مختلف نهادینه کنیم مردم هم به آن سلیقه موسیقایی می‌رسند که موسیقی سطح پایین را از موسیقی سطح بالا تشخیص دهند تا دیگر بساط موسیقی زیرزمینی پهن نشود. فارس: نقش رسانه ملی در ارتقای سطح فرهنگ موسیقی اصیل در کشور چیست؟ فریدون فراهانی: نهادینه‌سازی اجرای نو در موسیقی سنتی به برگزاری نشست‌های تخصصی و کارهای علمی و پژوهشی نیازمند است و رسانه ملی خیلی می‌تواند در این امر مؤثر واقع شود؛ فکر می‌کنم برنامه‌هایی از جمله برنامه تلویزیونی «دستان» که از شبکه آموزش پخش می‌شود و با حضور جوانان باشد بسیار تأثیرگذار است. به گزارش فارس، فریدون فراهانی متولد شهر فراهان اراک است که پس از قبولی در رشته معماری دانشکده پردیس هنر اصفهان در سال 73 در اصفهان ساکن شد که اکنون در دانشکده‌های هنر و معماری دانشگاه هنر اصفهان مشغول به تدریس دروس معماری است. وی شاعر، آهنگساز، آوازخوان و نوازنده سازهای سه‌تار و دیوان است که نزد اساتیدی همچون شاهزیدی و معمارزاده بوده است. اوج کار هنری وی از سال 76 تا سال 86 به مدت ده سال بود؛ فراهانی برای اولین در سال 1376 ساز دیوان که برگرفته از ساز باقلامای کردها و ترکها بود به اصفهان آورد؛ نوازنده‌های آذری یا کرد این ساز را در ایران می‌نوازند اما اولین متد فارسی این ساز توسط وی تنظیم و اجرا شده است. انتهای پیام/63056/س40

94/06/20 - 09:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن