تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804770641




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضعیت علمی ایران به روایت ساینس/ ۲ رویداد مهم فضایی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فناوری در هفته‌ای که گذشت؛
وضعیت علمی ایران به روایت ساینس/ ۲ رویداد مهم فضایی

0


شناسهٔ خبر: 2911754 - پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
دانش و فناوری > علم و دانش

در هفته‌ای که گذشت، خبرهایی مانند«پیش بینی آلزایمر با سن بیولوژیکی»، «دوربین سه بعدی ناسا برای جراحی‌های مغزی» و «گزارش ساینس از رصدخانه ملی» و ... جزو پر بازدیدترین های هفته بودند. به گزارش خبرنگار مهر، در هفته ای که گذشت اخبار متفاوتی در حوزه فناوری منتشر شدند تا گواهی برای پیشرفت در این حوزه باشند اما برخی خبرها بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفتند. در زیر به معرفی برخی از این خبرها می پردازیم.
 *بازگشت ایران به‌نقشه اخترشناسی دنیادر این هفته چند مقاله از ساینس درباره وضعیت علمی ایران منتشر شد یکی از این مقالات که با سر مقاله وزیر علوم ایران آغاز می شد درباره پیش بینی رشد علمی ایران در دوران پسا تحریم بود. همچنین ساینس در مقاله ای دیگر به بررسی آخرین وضعیت رصدخانه ملی در ایران پرداخته و گزارشی از این پروژه منتشر کرده است.ریچارد استون مقاله نویس ساینس در سفری که به ایران داشته، رشد و توسعه تلاشها جهت راه اندازی رصدخانه ملی ایران (INO) را مورد تمجید قرار داده است.در این مقاله آمده است: «هزار سال پیش یعنی زمانی که اروپا در عصر سیاه دست و پا می زد، ایران امروز که آن موقع پرشیا نامیده می شد همراه با سایر سرزمینهای مسلمان نشین، کانون اخترشناسی جهان به شمار می آمدند. حتی کوپرنیک هم برای ثبت دقیق اطلاعات مربوط به حرکت زمین از رصدخانه مراغه واقع در شمال غرب ایران استفاده می کرد تا نظریه گردش زمین به دور خورشید را مطرح کند.حالا قرار است سنت رصد آسمان و ناشناخته های فضای بیکران در ایران از بهار آینده احیا شود، از جایی که خیلی از تریلر بهنام فاصله نخواهد داشت. خبر مهم این است که کار ساخت رصدخانه ملی ایران (INO) که مجهز به تلسکوپ اپتیکی ۳.۴ متری است با بودجه ۳۰ میلیون دلار آغاز شده است.چیزی در حدود ۴ تا ۵ سال دیگر این رصدخانه تکمیل می شود.»رضا منصوری،‌مدیر پروژه رصدخانه ملی در این مجله اعلام کرده است که امیدوار است که رصدخانه ملی ایران به شکل گیری روابط جدید دیگری منجر شود. او می گوید: «حدود ۱۰۰ اخترشناش ایرانی در آمریکا و ۵۰ تن یا حتی بیشتر نیز در اروپا در پروژه های مهم حضور دارند. اگر حتی تنها ۱۰ درصد این افراد به ایران بازگردند همه چیز فرق خواهد کرد.»
0
۲پیشرفت مهم در علم پزشکی
* پیش بینی آلزایمر با سن بیولوژیکی
 محققان انگلیسی کالج «کینگ» لندن با استفاده از امضای ژنی موفق به تشخیص سن بیولوژیکی شدند. امضای ژنی یا gene signature به مجموعه ای از ژن ها اطلاق می شود که با چینش و الگوی خاصی درون یک سلول قرار گرفته و بیانگر شاخص شرایط پزشکی خاصی هستند.در این تحقیق، اطلاعات ژن هایی که در فرآیند پیرشدن طبیعی دخیل هستند، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند. طبقه بندی مولکول ها در شناسایی افراد در معرض ابتلا به بیماری می تواند در تشخیص بیماری سودمند باشد. محققان انگلیسی معتقدند با استفاده از امضای ژنی می توان سن بیولوژیکی فرد را با دقت بالایی تشخیص و تعیین کرد.سن بیولوژیکی با سن تقویمی افراد متفاوت است. اما سن بیولوژیکی در تشخیص میزان سلامتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. محققان در این مطالعه، ژن های سالم شخص ۶۵ ساله ای را مورد بررسی قرار داده و در حین این تحقیق به دنبال ژن هایی بودند که در حفظ سلامتی با افزایش سن نقش دارند.
0
* شناسایی محل تشکیل تومورهای ثانویه با نانو ذرات
بیش از ۹۰ درصد مرگ و میر بیماران سرطانی از طریق تومورهای ثانویه اتفاق می‌افتد که معمولاً در مراحل بعد از تشکیل سلول‌های اولیه سرطان ایجاد شده و در اندام‌هایی نظیر مغز، ریه و استخوان نفوذ می‌کنند.این سلول‌ها در برابر داروهای شیمی‌درمانی مقاوم بوده و سلول‌های سالم را هدف قرار می‌دهند. برای از بین بردن این سلول‌ها باید دوز دارو را به حدی بالا برد که ممکن است موجب مرگ بیمار نیز شود.استفاده از نانوذرات می‌تواند ابزاری برای رهاسازی دارو با غلظت بالا درون تومور باشد. در این روش، روی دارو لیگند قرار داده می‌شود تا فقط به سلول سرطانی متصل شود. اخیراً گروه تحقیقاتی کارتاناسیس اقدام به بهبود این روش کرده‌اند. این گروه دو پروتئین ویژه روی سلول سرطانی شناسایی کردند که در مراحل مختلف رشد تومور، همیشه روی این سلول‌ها قرار می‌گیرد.این گروه تحقیقاتی از نانوساختارهایی موسوم به لیپوزوم برای هدف قرار دادن این پروتئین‌ها استفاده کردند. این دو پروتئین در خون بیمار حرکت کرده و سایت‌های جدیدی برای تشکیل تومور سرطانی جدید ایجاد می‌کنند.
0
۳ اختراع مهم
*دوربین سه بعدی ناسا برای جراحی‌های مغزی
جراحی های مغز و اعصاب و ستون فقرات از جراحی های دشوار و حساسی محسوب می شوند که نه تنها دقت ویژه ای را می طلبند بلکه جراحان به وسایل و امکانات خاصی نیز نیازمندند.محققان سازمان فضایی امریکا موفق به توسعه و ساخت یک دوربین مینی فوق پیشرفته شده اند که می تواند تصاویر داخلی بدن را به صورت سه بعدی نمایش داده و راهنمای جراحان در عمل های جراحی سخت و دشوار بخصوص جراحی های مغز باشد.

این دوربین MARVEL نام داشته و در آزمایشگاه «پاسادنای» کالیفرنیا ساخته شده است. MARVEL روی وسیله ای با نام Endoscopicقرار گرفته و می تواند تصاویر سه بعدی با کیفیتی را از تمامی اندام های داخلی بدن تهیه و ثبت کند.پزشکان و جراحان با استفاده از این دوربین فوق پیشرفته و کوچک می توانند تمامی بافت های پیچیده بدن مانند مغز را مشاهده کنند. محققان ناسا معتقدند، این دوربین کوچک می تواند در جراحی های ناحیه خاکستری مغز بسیار سودمند و کارآمد باشد. ماده خاکستری بین جمجمه و مغز بوده و عمل جراحی آن پیچیده و دشوار است.پزشکان با استفاده از تصاویر این دوربین سه بعدی می توانند اطلاعات دقیقی از جزئیات سلول ها داشته و با کیفیت بالایی به مطالعه بیماری ها پرداخته تا نه تنها درصد خطای جراحی ها کاهش پیدا کند بلکه بتوانند به روشی کاملا غیرتهاجمی به جراحی بپردازند.
0
* تشخیص خانگی سندرم داون و دوقلو بودن جنین پیش بینی بیماری های جنین می تواند به حفظ سلامت مادر و جنین کمک به سزایی کند. محققان انگلیسی در حال ساخت دستگاهی برای پیش بینی سندروم داون، سقط جنین و همینطور دوقلوزایی هستند که می تواند سلامت مادر و جنین را تضمین کند. مادران با استفاده از تست بارداری خانگی می توانند احتمال ابتلای نوزاد خود به بیماری های مختلف را پیش بینی کرده و درصدد رفع یا درمان آنها برآیند. این روش MAP نام داشته و با استفاده از پروتئین موجود در ادرار مادر می توان تعداد غیرطبیعی کروموزم ها در سلول جنین یا احتمال بارداری که منجر به سقط جنین شود را پیش بینی کرد.Stephen Butler، سرپرست این پروژه تحقیقاتی می گوید: « آزمایشات و دستگاه هایی که تاکنون داشتیم قادر به بررسی و انتقال چنین داده هایی نبودند، در صورتی که والدین با در اختیار داشتن اطلاعاتی جامع و کامل می توانند درباره آینده فرزندشان که ممکن است با ناهنجاری های بسیاری متولد شود، بهتر تصمیم گیری کنند.»این روش شبیه به غربالگری در IVF است. این دستگاه علاوه بر پیش بینی سندروم داون، قادر به بررسی ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت دوران بارداری، عدم رشد مناسب جنین، سرطان و ... در مادر و جنین است.
0
۲ رخداد مهم فضایی*  کشف کهکشانی با عمر ۱۳.۲ میلیارد ساله
 محققان بر این باور بودند که کهکشان ها بین ۵۰۰ تا یک میلیارد سال پس از بینگ بنگ به وجود آمده اند اما کشف کهکشانی با عمر ۱۳.۲ میلیارد ساله باعث تغییر باورها شد. کهکشان جدید کشف شده  EGS۸p۷ نام داشته و ۱۳.۲ میلیارد سال سن دارد.این کهکشان پیرترین و دورترین کهکشانی نام گرفته که تاکنون شناخته شده و تنها ۶۰۰ میلیون سال از جهان ما جوان تر است و احتمال باور اشتباه دانشمندان درباه سن جهان هستی را سبب شده است. کهکشان EGS۸p۷ در حالی با کمک تلسکوپ هابل به ثبت رسیده که تشخیص کهکشان های پیر بسیار دشوار است زیرا این کهکشان ها روشنایی بسیار محدود و کمی دارند که حتی با دستگاه های تخصصی نیز نمی توان به رصد آنها پرداخت، به همین دلیل کشف چنین کهکشان هایی بسیار حائز اهمیت است.Adi Zitrin، از محققان هابل ناسا درباره کشف این کهکشان جدید می گوید: «در اطراف کهکشان هایی که در ابتدای دنیا به وجود آمده بودند، اکسیژن خنثی زیادی مشاهده می شود اما این طیف تابشی شفاف نیستند.»
0
*موشک فالکون سال آینده پرتاب می شود
طی کمتر از یک سال اخیر سه مورد انفجار و ناکامی در حین انتقال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی روی داده تا مشخص شود انتقال تجهیزات علمی و مواد غذایی به ساکنان این ایستگاه یکی از پرهزینه ترین فرآیندهای انتقال در دنیا است.نخستین مورد از سه گانه انفجارهای اخیر در ماه اکتبر روی داد و آن زمانی بود که کپسول باری سیگناس به همراه راکت آنتراس لحظاتی پس از پرتاب از ویرجینیای آمریکا منفجر شد. در ادامه و در ماه آوریل کپسول فضایی پروگرس روسیه ارتباط خود را با مرکز کنترل مأموریت در روسیه از دست داد تا در نهایت با سقوط در اتمسفر پایان تلخی داشته باشد.در نهایت انفجار راکت فالکون ۹ و کپسول باری دراگون تکمیل کننده این سه گانه تلخ بود. در جریان این حادثه محموله باری به وزن حدود ۱۸۰۰ کیلوگرم بر فراز فلوریدا منفجر شد. ناسا اعلام کرده است در نتیجه این حادثه شمار قابل توجهی از تجهیزات علمی و تحقیقاتی منهدم شد.در روزهای اخیر، خبرهای بسیاری درباره موشک SpaceX Falcon Heavy منتشر شده بود اما تاریخ دقیقی برای پرتاب آن اعلام نشده بود. اکنون تاریخ پرتاب این موشک اعلام شده و به بهار سال ۲۰۱۶ میلادی موکول شده است.Lee Rosen ، سرپرست ماموریت و عملیات های پرواز اسپیس ایکس در خبری اعلام کرد، این شرکت تا اواخر ماه آوریل یا ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی این پرتاب را انجام خواهد داد. در حال حاضر، تعمیرات لازم برای آماده شدن سکوی پرتاب این موشک آغاز شده است. این سکو، همان سکوی  ۳۹A است که پیش از این نیز  برای پرتاب Falcon Heavy و Falcon ۹ طراحی شده بود.
0










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن