تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805125237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الزامات تحقق جامعه ایثارمحور/ ایثارگری را منهای سیاست تبلیغ کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مدیرخانه فرهنگ ایثار وزارت ارشاد مطرح کرد؛
الزامات تحقق جامعه ایثارمحور/ ایثارگری را منهای سیاست تبلیغ کنیم

ایرج گلشنی


شناسهٔ خبر: 2909700 - سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
فرهنگ > فرهنگ عمومی

ایرج گلشنی مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن برشمردن شاخصه‌های جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار گفت: ایثار باید منهای سیاست تبلیغ شود. به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی فرهنگ ایثار با عنوان «مفاهیم و مصادیق جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار» پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 16 شهریورماه با حضور دکتر ایرج گلشنی مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن اجتماعات شورایعالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد.دکتر گلشنی در ابتدای این نشست ضمن تأکید بر سطوح سه‌گانه «تئوری»، «عملکرد» و «راهکار» در طرح مباحث مرتبط با فرهنگ مقاومت گفت: در این نشست بنده اصلا قصد ورود به دو سطح بررسی عملکرد و ارائه راهکار را ندارم و تنها به اقتضای بحث مصادیقی را مطرح خواهم کرد. مدیرخانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت ارشاد در ادامه به خصوصیت‌های جامعه‌ای که بتوان آنرا جامعه مبتنی‌بر فرهنگ مقاومت و ایثار توصیف کرد پرداخت و گفت: اولین خصوصیت چنین جامعه‌ای تعریف و فهم مشترک از ایثار و مقاومت به ویژه در میان اندیشمندان و صاحب‌نظران جامعه است. مانند فرهنگ ایثار مختص کشور ژاپن یعنی فرهنگ سامورایی که تمامی ژاپنی‌ها تعریف و برداشت مشترکی از آن دارند. وی افزود: قطعاً اگر این برداشت مشترک وجود نداشته باشد و دچار تنوع برداشت و فهم نسبت به مفهوم مقاومت و ایثار باشیم راه به جایی نخواهیم برد و نخواهیم توانست جامعه‌ مبتنی‌بر فرهنگ ایثار داشته باشیم.فرهنگ ایثار را مصادره به نفع فرد و گروه نکنیمگلشنی دومین خصوصیت جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار را «نفی مصادره به نفع» خواند در توضیح این خصوصیت گفت: اگر فرهنگ ایثار مصادره به فرد، گروه یا جناح خاصی شود قطعاً جامعه به سمت فرهنگ ایثار گرایش پیدا نمی‌کند. فرهنگ ایثار به هیچ وجه نباید در انحصار گروه  با دسته‌ای خاص باشد.وی ادامه داد: سومین ویژگی چنین جامعه توجه به این نکته است که فرهنگ ایثار ورای از زمان و مکان است. فرهنگ ایثار از این منظر یکی از ارکان تمدن است و باید در تمام مکان‌ها و زمان‌ها جاری باشد. فرهنگی که محدود به زمان و مکان خاصی باشد فرهنگ مرده‌ای است.مدیرخانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت ارشاد  افزود: به عنوان مثال در کشور ما نباید فرهنگ ایثار و مقاومت را محدود به دهه 60 و یا سال‌های دفاع مقدس بدانیم. دهه 60 افتخار آفرین است اما ماندن در آن دهه هیچ نفعی برای امروز ندارد و اینکه رهبر انقلاب دفاع مقدس را به «گنجینه» توصیف کرده‌اند نشان از همین واقعیت دارد که فرهنگ آن باید برای تمام نسل‌ها قابلیت استفاده داشته باشد. از این منظر فرهنگ ایثار بدون انحصار در تاریخ و جغرافیا قابل تبیین است.«تک ساختاری نبودن ترویج ایثار» شاخصه دیگری بود که گلشنی برای جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار برشمرد و درباره آن گفت: ترویج فرهنگ ایثار حتما باید برعهده یک سازمان مشخص باشد که این سازمان باید استراتژیست و طراح اصلی فرهنگسازی در حوزه ایثار باشد. منع چند ساختاری از این منظر یکی از مهمترین شاخصه‌های جوامع مبتنی‌بر فرهنگ ایثار است.لزوم تفکیک مطلق سیاست‌گذاری و مجری در حوزه فرهنگ ایثاروی افزود: در عین حال تفکیک مطلق سیاست‌گذار و مجری هم از شاخصه‌های چنین جامعه‌ای است و به معنا هیچ گاه در یک جامعه برای فرهنگسازی در حوزه ایثار نباید مغز و دست و ناظرو مجری یکی باشد.  یک مغز باید فکر کند و هزاران دست آن را اجرا کنند. مغز نمی‌تواند کار دست را هم انجام دهد.مدیرخانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت ارشاد  در ادامه «همبستگی گستره مصادیق ایثار در جامعه» را هم از دیگری ویژگی‌های جامعه مطلوب توصیف کرد و گفت: هر چه این همبستگی بیشتر باشد جامعه بیشتر متکی بر فرهنگ ایثار خواهد بود. در غیر این صورت هرچقدر هم که در شعار پیش رو باشیم از نظر محتوای فرهنگ ایثار قطعاً گرفتار استضعاف خواهم بود.گلشنی ادامه داد: در یک جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار نباید یک یا دو مصداق معرف فرهنگ ایثار باشد. در چنین جامعه‌ای قطعاً تمام خوبی‌ها جزئی از فرهنگ ایثار دانسته می‌شود و اینگونه نیست که مصادیق ایثار به جانبازی و شهادت محدود بماند.وی در ادامه بر لزوم «تکیه بر مردم» در جامعه مطلوب اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگ ایثار در یک جامعه حتما باید بر عموم مردم تکیه شود و نباید به گونه‌ای عمل کنیم که برای ترویج فرهنگ ایثار بر روی یک گروه خاص و علامت‌زده سرمایه‌گذاری شود.گروه‌های فشار مانع شکل‌گیری جامعه مبتنی‌بر ایثارمدیرخانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت ارشاد «حذف گروه‌های فشار و معارض» را از دیگر ویژگی‌های جامعه «مبتنی‌بر ایثار» توصیف کرد و گفت: در تمام جوامعی که تحولی ویژه را در تاریخ خود تجربه کرده‌اند یک گروه فشار هم شکل گرفته است. به عنوان مثال در آلمان این نازی‌ها بودند که به شدت احساس می‌کردند آلمان و جریانات فکری شکل گرفته در‌آن‌ متعلق به آن‌ها است. اما تا زمانی که از گروه فشار در آلمان قدرت عرض اندام داشت آلمان هیچ پیشرفتی نکرد.گلشنی در ادامه «تفکیک مطلق نهادهای خدماتی و فرهنگی» را هم از مهمترین شاخصه‌های «جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار» قلمداد کرد و با بیان شاهد مثالی در این زمینه گفت: متأسفم در جامعه ما به گونه‌ای رفتار شده است که امروز ایثارگران ما متهم به «خوردن و بردن» هستند و این حاصل عدم تفکیک نهادهای فرهنگی و خدماتی است.وی ادامه داد: جالب اینکه طبق آمار جهانی ما در طول این سال‌ها ضعیف‌ترین خدمات را به ایثارگران خود داده‌ایم و حالا شاهد چنین اتهامی به این عزیزان هستیم. یک جانباز در کره جنوبی دارای آمبولانس، پزک و پرستار اختصاصی در تمام ساعات روز است اما کسی او را متهم به «خوردن و بردن» نمی‌کند چراکه در کره جنوبی نهاد خدماتی از نهاد فرهنگی مجزا است.گلشنی «عمومیت داشتن وجه قهرمانی ایثارگر» را هم مورد تأکید قرار داد و درباره این ویژگی گفت: هر ایثارگری باید برای تمام جامعه قهرمان محسوب شود نه اینکه هر نهاد و ارگانی به دنبال خلق قهرمانی برای خود باشد. مثلاً در کشور ژاپن یک آتشفشان فداکاربرای همه کشور تبدیل به قهرمان می‌شود و اینگونه نیست که نهادی و سازمانی به این مسئله نگاه شود.انتقاد از نامگذاری معابر به نام شهداوی افزود: «پرهیز از ضدشعار» هم از ویژگی‌های دیگر جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار است. به این معنا که چنین جامعه‌ای تلاش می‌کند تا به واسطه اصرار بیش از اندازه بر یک مقوله آن را تبدیل به ضدشعار نکند. یکی از همین ضدشعارها در جامعه ما نامگذاری معابر و خیابان‌ها با نام شهدا است که نه فقط تکریمی در آن نیست که بیشتر پایمال شدن عزت شهدا را به دنبال داشته است.گلشنی با طرح این سوال که «چرا نام بلند همت چرا باید امروز بر روی یک آسفالت داراز باشد؟» گفت: ای کاش نام اتوبان را می‌گذاشیم «حماسه» و بعد با تابلو آن را به یاد «همت» متصل می‌کردیم. و یا اتوبان شهید بابایی را «پرواز» می‌نامیدیم و از طریق تابلو و بنرهای یادآوری یاد بابایی را به آن گره می‌زدیم.مدیرخانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت ارشاد تأکید کرد: این بدسلیقگی در نامگذاری امروز به حدی رسیده است که حتی می‌بینیم نام‌های مقدس را بر روی مغازه‌ها و معابر می‌گذارند که این دیگر به صراحت یک کار «مغرضانه» و در بهترین حالت‌ «احمقانه» است. اینکه نام حضرت ولیعصر(عج) را روی سردر یک مغازه سبزی فروشی نصب می‌کنند بدترین نوع هتک حرکت این نام مقدس است.وی در این بخش از صحبت‌هایش مسئولان شهری را مورد خطاب قرار داد و گفت: ای کاش صدای ما به گوش این مدیران می‌رسید و جلوی این نامگذاری‌ها را می‌گرفتند.گلشنی در ادامه شاخصه دیگر «جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار» را «پیروی از فرهنگی با مقبولیت همگانی» توصیف کرد و درباره دیگر شاخص این جامعه گفت: تأکید بر فرهنگ‌ ارزشی و در عین حال کاربردی از دیگر ویژگی‌های یک جامعه ایثارمحور است و نباید سراغ مفاهیمی برویم که صورت کاربردی ندارند. به عنوان مثال صحبت از «اسلام» به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید سراغ مصادیق کاربردری آن در جامعه مانند همین بحث «ایثار» برویم که درواقع صورتی کاربردی از همان مفهوم است.ایثار باید منهای سیاست تبلیغ شودوی «ایثار منهای سیاست» را از دیگر ویژگی‌های جامعه مطلوب توصیف کرد و افزود: در تمام کشورهای موفق این ویژگی رعایت شده است و متأسفم که امروز در کشور ما شاهد فعالیت حزبی سیاسی تحت عنوان «ایثارگران» هستیم. این یک سواستفاده رسمی از مقوله ایثارگری است. گلشنی تأکید کرد: معتقدم این نوع نامگذاری بر روی احزاب و گروه‌های سیاسی بدترین شکل از نابود کردن فرهنگ ایثار است و باید مورد بازنگری قرار گیرد.مدیرخانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت ارشاد «تأکید بر بعد فطری فرهنگ ایثار به جای ابعاد فکری و مذهبی» را از دیگر شاخصه‌های جامعه ایثارمحور توصیف کرد و گفت: نقطه اشتراک فرهنگ ایثار در تمام کشورهای جهان همین «فطرت» است و باید از طریق آن فرهنگسازی صورت بگیرد.وی شکل گیری مکاتب ادبی و هنری فرهنگ ایثار را هم به عنوان آخرین شاخصه جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار توصیف کرد و گفت: ما به شدت در این سال‌ها بر روی تولید فیلم و سینمای دفاع مقدس تأکید کرده‌ایم اما این به معنای سینمای ایثار نیست و این تولیدات در بهترین حالت آثاری ضدجنگ هستند و ما برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به شکل‌گیری مکتب ایثار در ادب و هنر خود داریم.ایثار بهترین مقوم فرهنگ عمومی در ایران استمدیرخانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت ارشاد پس از پایان برشمردن شاخصه‌های 16 گانه «جامعه مبتنی‌بر فرهنگ ایثار» گفت: در یک جامعه فرهنگ عمومی به خودی خود معنایی ندارد و نیاز به یک فرهنگ پشتیبان است تا به عنوان مقوم معرفی شود. فرهنگ ایثار در کشور ما می‌تواند بهترین مقوم برای فرهنگ عمومی باشد.گلشنی افزود: توجه به وجوه فراملی فرهنگ ایثار و حذف موازی کاری از نکاتی است که در زمینه اجرایی شدن شاخصه‌های فوق در جامعه باید مورد توجه قرار گیرند.مقایسه فرهنگ ایثار در ژاپن و ایرانمدیرخانه فرهنگ ایثار و مقاومت وزارت ارشاد بخش پایانی اظهارات خود را به تطبیق شرایط کشور ژاپن با ایران در بهره‌گیری از فرهنگ ایثار اختصاص داد و گفت:‌فرهنگ سامورایی در طول تاریخی یکی از ضدانسانی‌ترین و غیرمنطقی‌ترین فرهنگ‌ها بوده است که بر اساس آن یک انسان می‌توانسته بر سر یک کلوچه برنجی انسانی دیگر را بکشد!وی در ادامه گفت: ژاپن بعد از جنگ جهانی متوجه خلأ فرهنگ ایثار در میان مردم شد و اینگونه بود که با سرمایه‌گذاری روی همین فرهنگ ضدانسانی «سامورایی» آن را تبدیل به فرهنگی بزرگ، مقدس و قهرمانانه در میان مردم خود کرد. امروز در ژاپن هر کس در کارش موفق نباشد «هاراگیری» می‌کند که همان کشتن خود در فرهنگ سامورایی است. برعکس اگر کسی از فرط کار زیاد جان خود را از دست بدهد به او افتخار می‌کنند. از این نمونه‌ها در ژاپن امروز بسیار است و همانگونه که ما در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهم آنجا به دلیل کار زیاد جان می‌دهند!گلشنی گفت: در ژاپن امروز اگر کارمندی در محل کار چرت بزند آن را به حساب کار زیاد می‌گذارند و تکریم می‌کنند و هیچ کس فکر نمی‌کند که او شب گذشته به دلیل تفریح نخوابیده است. مدیر در آن ساختار ایمان دارد که کارمندش اگر خسته و چرت می‌زند تنها به دلیل فشار کار است و به همین دلیل چنین فردی را تشویق می‌کند و پاداش هم به او می‌دهد. خود شما این فرهنگ را مقایسه کنید با آنچه ما در کشورمان فرهنگ ایثارو  مقاومت می‌خوانیم!









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن