تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 18 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821700809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جليلي خود را پيروز هسته‌اي خواند!


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: جليلي خود را پيروز هسته‌اي خواند!

جليلي خود را پيروز هسته‌اي خواند!



روزنامه قانون نوشت: سعيد‌جليلي‌ كه به گفته رابرت جی اینهورن، مذاكره كننده ارشد آمريكا به جاي حل و فصل بحران هسته‌اي در آن مذاکرات از «تاریخ اسلام و ایران برای مذاكره‌كنندگان خارجي» می گفت، اين روزها كه‌بادعوت نمايندگان تندرو  به كميسيون ويژه بررسي برجام مي‌رود، دولت روحاني، ظريف و تيم‌هسته‌اي كه تمام صاحب نظران سياسي و سياست‌خارجي از مهارت آنها مي‌گويند را زير سوال برده و اقدام به تخريب دستاوردهاي مذاكرات مي‌كند. شاگرد و نامزد انتخاباتي مصباح يزدي بعد از شكستي كه از روحاني خورد، اين فرصت را مغتنم دانسته‌تا هم كمكاري‌هاي خود را در عرصه سياست‌خارجي ومذاكرات با انتقاد به  عملكرد ديگران كمرنگ كند. همه آگاهان سياسي يكي از دلايل اصلي پيروزي روحاني در انتخابات را دفاع ضعيف جليلي از مذاكرات هسته‌اي‌اش مي‌دانند و مجلس اكنون مي‌كوشد تا از همان منطق ضعيف براي ارزيابي كارنامه هسته اي دولت بهره گيرد.
  عراقچي‌خار وجليلي نور چشم!
ماجرا از اين قرار بود كه نقوي حسيني، سخنگوي كميسيون برجام خبر حضور سيد عباس‌عراقچي و سعيد‌جليلي در كميسيون را علني كرد. با اعلان اين خبر، همگان منتظر بودند تا اينكه اطلاعات جديدي از طرفين بشنوند ولي ديروز خبر جديدي‌كه نيامد هيچ بلكه ادعاهاي تازه عليه دولت و توافق رسانه‌اي شد. در‌همين راستا سيدعباس عراقچي، عضوارشد مذاكره كننده هسته‌اي كشورمان يكشنبه به كميسيون ويژه رفت و براي بارهزارم توضيحات لازم را در بحث برجام به نمايندگان و سايراقشار مردم ارائه كرد ولي آنقدر منافع جناحي رئيس‌كميسيون و اطرافيانش در بررسي برجام نمايان است كه اظهارات برخي افراد،معاون ظريف را عصباني مي‌كند و او خطاب به نمايندگان مي‌گويد حرف مرا بفهميد! ولي حيف كه بيشتر آن كساني‌كه در آن كميسيون برجام عضويت دارند، نمي‌خواهند آن چيزي را كه برخلاف ميل‌شان هست بشنوند و بفهمند. از سوي ديگر سعيد جليلي كه بعد از عراقچي به كميسيون رفته است موقعيت را مناسب مي‌بيند و شروع به انتقاد مي‌كند. در همين راستا نقوي‌حسيني كه همزمان سخنگوي دو كميسيون سياست‌خارجي و برجام است، به نقل از جليلي ادعاهايي را مطرح مي‌كند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه هفتمین جلسه کمیسیون ویژه برجام امروز صبح تشكیل شد،گفت: سعید جلیلی در بخشی از صحبت های خود گفت جمهوری اسلامی از حدود 100 حق مسلم خود از برجام و اسناد ضمیمه صرف نظر کرده است.نقوی حسینی با بیان اینکه میهمانان جلسه امروز جلیلی ، عباسی و باقری بودند، اظهار داشت: پیرو جلسه قبلی که تاریخچه مذاکرات از نگاه جلیلی و همکارانش بررسی شد، در جلسه امروز نيز محتوای برجام و قطعنامه 2231 را دنبال كرديم. نقوي با استناد به صحبت های جلیلی ادامه داد: وی در ابتدا عنوان کرد شاخصه قضاوت و ارزیابی ما در برجام بر اساس محدودیت‌ها و امتیازهای داده شده است. به این معنا که هر چه محدودیت‌ها کمتر شود، تحریم‌ها بیشتر لغو شود، قطعنامه‌های شورای امنیت بیشتر لغو شود، محدودیت‌های تحقیق و توسعه کمتر شود، از ذیل ماده 41 خارج شویم، بازرسی‌های ما کمتر شود نشان دهنده آن است که ما گامی به جلو برداشته‌ایم.
  شرایط تحویل پرونده به تيم روحاني
به گفته نقوی ، جلیلی با طرح این سوال که اما باید دید آورده‌‌های ما چه بود، ادامه داده:آیا تعداد سانتریفیوژها، راه‌اندازی فردو، پیشرفت 76درصد آب سنگین اراک، تبدیل رآکتور تهران به تولید، 450 کیلو مواد با غنای 20درصد ، تکمیل و بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر، 100 تن آب سنگین، تبدیل قرص‌های سوخت به میله‌های سوخت و غيره از جمله آورده‌ها و سرمایه‌های هسته ای تیم قبلی بود و ما در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم.به گفته این رئیس سابق تیم مذاکره کننده از سوی دیگر داشته‌های راهبردی داشتیم که عبارت بودند از بی‌اعتبار کردن به کارگیری گزینه نظامی،  ناامیدسازی دشمن از تحریم‌ها، شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی، ناامید سازی دشمن از فتنه 88، ثبات جایگاه منطقه‌ای ایران از جمله آورده‌های ما در این دوران بود و در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم. جلیلی همچنین عنوان کرده است که آورده‌های سیاسی ما در زمان تحویل پرونده پذیرش حق هسته‌ای ایران مطابق NPT، وادارسازی طرف مقابل مبنی بر کنار گذاشتن پس شرط‌ها در مذاکرات، عدم استثناء شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پذیرش مولفه‌های توافق خوب از طرف مقابل، حمایت به اتفاق کشورهای عدم تعهد از حق هسته‌ای، وادار کردن طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها مبنی بر پذیرش حق غنی سازی ایران بود.
  ادعاي‌جليلي از عقب نشيني ظريف 
نقوی حسینی به ادعاي نامزد انتخاباتي پايداري‌ها اشاره كردوگفت: جلیلی معتقد است برجام، قطعنامه 2231 ، متن کامل برنامه بلند مدت و پیوست نقشه راه همکاری با آژانس باید مورد بررسی دقيق قرار گرفته شود. وی گفت مطابق بررسی‌اي که آنها داشتند، جمهوری اسلامی از حدود 100 حق مسلم خود از برجام و اسناد ضمیمه صرف نظر کرده است، مبنای نادرستی از برجام پذیرفته شده که قابل قبول نیست. از جمله استثناء شدن ایران، جایگزین شدن«اجازه» به جای «حق» ایران که در NPTتصریح شده است و پذیرش معیارهای غیر متعارف و بالاخره اینکه در برجام حتی از حقوق تصریح شده از توافق ژنو هم عقب نشینی می‌شود. اين ادعاهاي جليلي در حالي مطرح مي‌شود كه همگان به خاطر دارند در زمان رياست وي بر تيم مذاكرات چگونه تنها عكس‌ها ي يادگاري با اشتون به عنوان نتيجه مذاكرات روي خط رسانه‌اي مي‌آمد و ماه‌ به ماه فقط سخنان تكراري به خورد مردم داده مي‌شد. زماني كه ايران براي امنيت و ثبات بين‌المللي خطر محسوب مي شد ولي امروزه ديگر اين ادعاها ازجانب مقامات سازمان‌هاي بين‌المللي بيان‌ نمي‌شود. در همين حال روزي كه سعي مي‌شود دستاوردهاي مذاكرات زير سوال مي‌رود، آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام بار دیگر اعلام کرد: آژانس نبود انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را تایید می‌کند، ولی نمی‌تواند درباره نبود فعالیت‌های غیر اعلام شده تضمینی دهد.یوکیا آمانو ديروز در بیانیه نخستین روز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در 25 آگوست شورای حکام به آژانس اجازه داده است تا نسبت به راستی آزمایی برجام اقدام کند.آمانو ادامه داد: یکی از مواردی که در برجام آمده است اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران است که یک پارامتر مهم برای تضمین عدم وجود فعالیت‌های غیر اعلام شده است.
  منفي بيني يارمصباح
اينكه‌منتقدان بايد اجازه‌ سخن گفتن داشته باشند،حقيقتي غير قابل انكار است ولي سخنان بي‌محتوا و بي سند صداي همه را درمي‌آورد. در همين راستا عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت سعید جلیلی نقاط منفی برجام و قطعنامه را می بیند و معتقد است تفاوتی بین قطعنامه 2231 و 1929 وجود ندارد.نماینده مردم کاشان در مجلس تصریح کرد: به هر صورت طبیعی است که وی نگاهی نقادانه به روند مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم دارد و مطالبی هم که بیان می کند نقاط منفی برجام و قطعنامه است.وی گفت: نگاه جلیلی این‌گونه است که تفاوتی بین قطعنامه 2231 با 1929 وجود ندارد.( 1929 قطعنامه‌ای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است که در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ به تصویب این شورا رسید و تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه ایران وضع کرد. این قطعنامه آغاز چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران است. بر اساس این قطعنامه ایران نباید از هیچ فعالیت تجاری مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و دیگر مواد هسته‌ای یا فناوری دیگر کشورها بهره‌مند شود و تمامی کشورها بايد از انتقال هرگونه تانک، خودروهای زرهی، هواپیماهای جنگی، هلیکوپترهای تهاجمی، توپخانه کالیبر بالا، کشتی‌های نظامی، موشک و سیستم‌ها و قطعات مرتبط با آن‌ها به ایران خودداری کنند.) حال مخاطبان و افكار عمومي بايد تصميم بگيرند كه قطعنامه 2231 كه ايران را از ذيل بند 7 خارج كرد و در آن اعلام شده است كه تحريم‌ها عليه ايران لغومي‌شود، چه شباهتي با اين قطعنامه ظالمانه دارد كه جليلي تفاوتي ميان اين دو نمي‌بيند!؟
  ذوق جليلي از حضور در كميسيون
منصوري آراني در پاسخ به این سوال که چرا جلیلی علاقه‌مند به این است که در مجلس حضور یابد و گزارش عملکرد خود در مذاکرات سال های گذشته را ارائه دهد، گفت: حضور وی به دلیل دعوت کمیسیون ویژه برجام است. منصوری آرانی در پاسخ به این سوال که برخی از نمایندگان مجلس هشتم که امروز هم نماینده هستند گفته اند در آن زمان از جلیلی هیات‌رئیسه مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای ارائه گزارش دعوت کرده بود ولی وی در مجلس حاضر نشده، اما امروز با دعوت کمیسیون ویژه به مجلس می آید، گفت: من در دوره قبل نماینده نبودم که این موضوع را پیگیری کنم.
  رفيق‌بازي در يك مسئله ملي
 ازسويي عباسعلي آراني با اشاره به حضور جليلي در ميان دوستانش كه به عنوان نمايندگان بررسي برجام هستند، گفت: نشست امروز کمیسیون برجام در فضایی بسیار صمیمی و دوستانه تر از دیروز برگزار شد. این نماینده مردم در مجلس نهم تاكيد‌كرد: در شرایط کنونی می‌توان به راحتی اعمال نگاه‌های سیاسی را در کمیسیون برجام مشاهده کرد، زیرا در روز گذشته شاهد بودیم که نشست این کمیسیون با حضور عراقچی و تیم مذاکره‌کننده فعلی بسیار جنجالی و متشنج انجام شد؛ اما نشست امروز با حضور جلیلی و معاونانش بسیار آرام برگزار شد.
  حاشيه‌سازي بي‌اجازه‌ رسايي و 
كوچك زاده 
برجام كه در محاصره مخالفان قرار گرفته است، سبب شده تا نمايندگان غير مربوط به بحث هسته‌اي نيز هر روز در كميسيون حضور پيدا كرده و به قول احمدشوهاني كه با ايلنا گفت‌وگو كرده براي كميسيون ويژه حاشيه ايجاد كنند ولي با اين حال عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اعضای کمیسیون مانند رسایی و کوچک‌زاده فکر نمی‌کنند و زاکانی به‌عنوان رئیس این کمیسیون باید دقت کند که تحت تاثیر فضاسازی دوستانش(رسايي) قرار نگیرد. نماینده مردم ایلام با اشاره به ایجاد حواشی توسط برخی نمایندگان غیرعضوی که در جلسات کمیسیون شرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: بنابر آیین‌نامه مجلس این نمایندگان درصورت موافقت هیات رئیسه کمیسیون ویژه اجازه حضور در جلسات را دارند اما نباید به آنها اجازه حاشیه‌سازی داده شود. وی افزود: البته این نمایندگان پیش از این در جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز شرکت می‌کردند اما باتوجه به این‌که کمیسیون ما یک کمیسیون تخصصی بود،‌ اجازه نمی‌دادیم این نمایندگان غیرمتخصص بیش از حد در مسائل ورود کنند  اما حالا باتوجه به حضور آقای زاکانی و دیگر دوستان در کمیسیون، این اجازه به آنان داده می‌شود و خیلی وقت‌ها هم محل مشورت قرار می‌‌گیرند. مسئله این است که این نمایندگان غیرعضو با پیش کشیدن مسائل جانبی،‌ کمیسیون ویژه را از هدف خود دور می‌کنند. شوهانی اضافه کرد: کمیسیون ویژه باید با دقت بیشتری مهمانان جلسات را گزینش کند. برای بررسی برجام باید اعضای تیم مذاکره‌کننده دعوت شوند، نه این‌که هرکسی را که دوست دارد، دعوت کنند. ضمن آنکه حاشیه‌سازی برای برجام نه به نفع توافق و دولت است، نه به نفع مردم و منافع ملی و نه به سود مجلس و حتی کمیسیون ویژه. 
  حرف امثال رسايي سنديت ندارد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: قانون و اخلاق حکم می‌کند که نمایندگان غیرعضوی که در جلسات شرکت می‌کنند، به اهداف و برنامه‌های کمیسیون متعهد باشند. هیات رئیسه و کمیسیون می‌توانند مصوب کنند که تنها سخنگو و اعضا مواضع کمیسیون را مطرح و اعلام کنند که نظرات دیگران سندیت ندارد. البته آقای کوچک‌زاده و رسایی همچون دیگر نمایندگان حق دارند نظر شخصی‌شان را بیان کنند اما حق ندارند به‌نام کمیسیون مسائل را در رسانه‌ها مطرح کنند.وی با اشاره به جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای یادآور شد: در جلساتی که ما با اعضای تیم مذاکره‌کننده داشتیم، بسیار پیش می‌آمد که دکتر ظریف یا دیگران مسائلی را می‌گفتند و در ادامه خواهش می‌کردند این بخش از صحبت‌ها رسانه‌ای نشود اما این نمایندگان دقیقاً‌ همان بخش‌ها را رسانه‌ای می‌کردند و دنبال این بودند که اطلاعات خاصی را به‌دست بیاورند و از آن استفاده کنند.
  كميسيون برجام به دنبال كوتاه‌كردن دست  مجلس
از سوي‌ ديگر مهدی دواتگری از اعضاي كميسيون‌امنيت ملي مجلس نكته‌اي را علني مي‌كند كه كمي جاي تامل دارد.وي كه با ايلنا به گفت‌ و گو نشسته با انتقاد از تناقض تشکیل کمیسیون‌برجام و تصویب قانون حفظ دستاوردهای هسته‌ای در کمیسیون امنیت ملی گفت: پررنگ کردن نقش کمیسیون‌ویژه و بی‌توجهی به وظیفه قانونی کمیسیون امنیت ملی زمینه‌ساز تضعیف این کمیسیون است. دواتگری تصریح کرد: پیش از این نمایندگان مصوبه‌ای را تصویب کردند که بر مبنای آن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی متولی رسیدگی به برجام است و این کمیسیون باید هر سه‌ماه یک‌بار گزارش بررسی خود را به صحن علنی ارائه دهد. وی افزود: هم‌اکنون از مهلت زمانی مقرر برای بررسی برجام در کمیسیون امنیت ملی دوماه گذشته و در این بازه زمانی در این کمیسیون هیچ کاری انجام نشده است. 
   ادامه داستان امروز با شمخاني و صالحي
همچنین بر اساس برنامه‌‌ریزی انجام شده قرار است که در نشست امروز کمیسیون ویژه نیز علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی حضور پیدا کنند.




سه شنبه, 17 شهریور 1394 ساعت 07:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن