تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820448243




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صرفه جويي بيش از 750 ميليون مترمکعب آب با مسدود کردن چاه غيرمجاز


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ شهريور ۱۳۹۴ (۱۰:۴۵ق.ظ)
وزير نيرو خبر داد: صرفه جويي بيش از 750 ميليون مترمکعب آب با مسدود کردن چاه غيرمجاز موج - وزير نيرو گفت: به منظور جلوگيري از هدر رفت آب طي 2 سال گذشته با مسدود کردن 8 هزار چاه غيرمجاز در کشور بيش از 750 ميليون مترمکعب آب صرفه جويي شده است.
به گزارش خبرگزاري موج، حميد چيت چيان، وزير نيرو، با اشاره به عملکرد وزارت نيرو، افزود: در سال‌هاي پر آبي، ميزان متوسط بارش سالانه کشور 250 ميلي‌متر است در حالي که متوسط بارش در جهان 750 ميلي‌متر است و اين نشان مي‌دهد که در ايران يک سوم بارش جهاني باران مي‌بارد.
اين عضو کابينه دولت يازدهم يادآور شد: کشور طي 15 سال گذشته همواره دچار خشک‌سالي شده و طي 46 سال گذشته به طور متوسط سالانه 250 ميلي‌متر باران باريده، اما در 6 سال اخير متوسط بارش 205 ميلي‌متر شده و از ابتداي سال آبي در کشور شاهد بارش 192 ميلي‌متر به متوسط بوده‌ايم که اين رقم نسبت به سال‌هاي گذشته 22 درصد و نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش داشته است.
چيت چيان افزود: درجه حرارت متوسط کشور ما 1.1 درجه سانتي‌گراد نسبت به سال‌هاي گذشته افزايش يافته که اين مساله افزايش تبخير آب در کشور رقم زده و با تبخير آب 50 درصد آب رودخانه‌هاي کشور کاهش يافته است.
وزير نيرو گفت: ما در سال 5.7 ميليارد مترمکعب بيلان منفي در منابع آب زيرزميني داريم يعني ميزان آبي که در سال توسط چاه‌ها، قنات و چشمه‌ها از مجموع سفره‌هاي آب زيرزميني برداشته مي‌شود، بيشتر از آن مقداري است که در اثر بارش وارد سفره‌هاي آب زيرزميني مي‌شود، بنابراين سفره‌هاي ما سال به سال فقيرتر مي‌شوند و اين مساله بسيار نگران‌کننده است.
وي با بيان آن که در کشور در مجموع 609 دشت داريم، گفت: از اين تعداد 303 دشت دچار بيلان منفي هستند يعني همان اتفاقي که براي درياچه بختگان، اروميه و هامون افتاده براي سفره‌هاي آب زيرزميني ما نيز افتاده که متأسفانه قابل مشاهده نيست.
وزير نيرو گفت: با اين حال عليرغم خشک‌سالي و تغييرات اقليمي در صورتي که مصرف آب بهينه شود مي‌توانيم به مشکل کم‌آبي در کشور غلبه کنيم.
وي با بيان اين که 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود، گفت: براي کاهش مصرف آب در اين برهه نيازمند تغيير فکر، تغيير شيوه‌هاي کشاورزي و تغيير شيوه‌هاي آبياري در سطح هستيم.
چيت چيان افزود: يکي از دلايل عدم اطلاع کافي کشاورزان از نحوه مصرف است؛ زيرا که ما نسبت به روشي که به آن خو گرفته‌ايم سخت مي‌توانيم شيوه‌هاي خود را تغيير دهيم و سومين علت اين است که تغيير شيوه‌هاي آبياري و کشت نيازمند سرمايه اوليه‌اي است که شايد کشاورزان در تأمين اين منابع دچار مشکل هستند.
وزير نيرو بر تعادل بخشي سفره‌هاي آب زيرزميني تأکيد کرد و گفت: هم اکنون همکاري خوبي ميان دستگاه‌هاي اجرايي نسبت به بهبود شرايط آبي کشور وجود دارد و تعادل بخشي به سفره‌هاي آب زيرزميني توسط وزارت جهاد کشاورزي و وزارت نيرو در دست بررسي قرار گرفته تا بتوانيم اقدامات مناسبي را در اين بخش انجام دهيم و براي همين منظور از بين 609 دشت در کشور بيش از 100 دشت انتخاب شده است.
چيت چيان اظهار داشت: نمک‌زدايي از آب‌شور درياها براي مصرف يکي از مواردي است که به دنبال آن هستيم تا با استفاده از بخش‌هايي از اين تکنولوژي در داخل کشور آن را توسعه دهيم.
وزير نيرو پيل سوختي، موتورهاي الکتريکي پيشرفته، توربين‌هاي گازي پيشرفته و شبکه‌هاي هوشمند را از اقدامات ديگر وزارت نيرو در اين زمينه عنوان و تصريح کرد: ايران در مقام چهاردهمين کشور دنيا از نظر ظرفيت نامي نصب شده نيروگاه‌ها به حساب مي‌آيد و جزو هشتمين کشور برتر دنيا از نظر توليد تجهيزات نيروگاهي است.
وي با بيان اين که درصدد افزايش نيروگاه‌هاي گازي در کشور هستيم، گفت: در اين زمينه مطالعات مورد نياز آغاز شده تا بتوانيم با افزايش نيروگاه‌هاي گازي نيازهاي خود را در اين بخش برطرف کنيم.
وزير نيرو با بيان اين که بيش از 95 درصد تکنولوژي‌هاي مورد نياز در بخش آب را در اختيار داريم، گفت: در مورد برق هم بيش از 90 درصد نيازهاي خود را از داخل کشور تأمين مي‌کنيم.
وي با اشاره به اين که تاکنون به 40 کشور دنيا تجهيزات و خدمات فني و مهندسي صادر کرده‌ايم، ادامه داد: اين موضوع باعث افتخار صنعتگران، دانشمندان و مبتکرين کشور است.
چيت چيان گفت: در برخي از بخش‌هاي حوزه نيرو کشور به اشباع رسيده و بازارهاي جديد خارجي نياز داريم، اين مساله سبب شده تا بتوانيم خدمات فني و مهندسي خود را به کشورهاي خارجي صادر کنيم.
وي از احداث نيروگاه برق در کشور قرقيزستان خبر داد و گفت: متخصصان ايراني اين نيروگاه‌ها در اين کشور احداث مي‌کنند و هم اکنون در حال مذاکره با اين کشور هستيم و اين مساله با حضور بخش خصوصي در اين عرصه صادرات خدمات فني و مهندسي ايران را بيش از پيش افزايش مي‌دهد.
وي با بيان اين که در سال 93 حجم صادرات خدمات فني و مهندسي کشور در بخش نيرو 2 هزار و 569 ميليون دلار بوده است، افزود: هم اکنون در بين صادرات خدمات فني و مهندسي، بخش آب و برق سهم بالايي را به خود اختصاص داده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن